Stop met het gekeuvel met radicalen vliegtuigen lucht in
en veroordeel ze ondubbelzinnig om landingsrechten
ruimte om
na te denken over
je ideale vakantie
bunweo Pak dus even die ruimte... Fijn hè. Sunweb.nl
6
QZCAN AKYOL@OzcanAkyol
Deze keer laten we je geen zonnige stranden
met blije mensen zien. Jouw ideale vakantie is (j5)) Ijjjjgt
I immers zoveel mooier dan reclame.
Een jaar na de bestorming
van het Capitool, waar
extreemrechtse activisten
en agressieve complotdenkers de
democratie wilden omverwerpen,
zagen we in eigen land dat die
Amerikaanse realiteit zomaar ons
kan bereiken.
In de straat van D66-kopstuk
Sigrid Kaag stond een man met
een brandende fakkel, iemand die
verhaal kwam halen en onderwijl
werd gefilmd door medestanders,
die hem aanmoedigden en opnaai
den tijdens zijn 'heldendaad'.
Hoe dit verziekte politieke
klimaat ons heeft bereikt, is voor
veel mensen, zowel in de politiek
als in de media, een groot en be
angstigend raadsel, maar wie de
parallelle universums van de ge
vestigde partijen en de online ran-
cuneuzen in de gaten hield, wist
dat dit vroeg of laat ging gebeuren.
Het probleem is heel helder: veel
te lang is gezegd dat we altijd in
dialoog moesten blijven met ie
dereen, want alleen dan kun je na
der tot elkaar komen. Ik moest aan
die onzin denken toen ik Gideon
van Meijeren (FvD), een opruier
van de bovenste plank, voor de ca
mera van de NOS hoorde zeggen:
'Naar mijn stellige overtuiging
worden er op dit moment misdrij
ven gepleegd in de politiek.'
Lekker dan. Tot zover de com
passie. Wie welwillend is en op
een democratische wijze naar op
lossingen zoekt, moet helemaal
niet gaan praten met gehersen
spoelde idioten die alles en ieder
een kapot willen maken. Ze wor
den gedreven door haat en een
intrinsieke afkeer van andersden
kenden. Hun vernietigingszucht
zal altijd terugkeren, of het nu om
de Europese Unie, corona of
5G-masten gaat.
Het gif van kleine querulanten is
groot geworden door het idee dat
elk geluid in Nederland een stem
verdient. Dat was misschien reali-
tisch toen we in een gematigde
maatschappij leefden. Maar laten
we nog eens naar Amerika kijken:
die agressors wijken voor niets of
niemand. En dat is precies wat ons
te wachten staat, als we door blij -
ven bagatelliseren.
Een meerderheid in Nederland is
absoluut constructief en niet
gek. Het probleem is dat deze
mensen zich zelden laten horen -
ook omdat 'normaal zijn' nooit
een groot podium verdient.
Deze week heb ik een aantal
keer gehoord: 'Woorden doen er
toe'. Hugo de Jonge (CDA) sprak
die tekst onder andere uit. In het
verlengde daarvan zou ik zeggen:
stop met het gekeuvel met radica
len en veroordeel ze ondubbelzin
nig.
Te veel prominenten zijn terug
houdend en laf. Alsof alleen ge
troebleerde geesten een monopo
lie hebben op het veroordelen van
anderen, in woord en daad. Wie
nu niet opstaat, moet over een paar
jaar niet klagen dat meer ellende
een verrassing is.
,,Wij zijn genoodzaakt met bijna
lege vliegtuigen te vliegen om
onze slots veilig te stellen'', zegt
een woordvoerder. Het lucht
vaartbedrijf verwacht ook ko
mende maanden veel last te heb
ben van het coronavirus. De snelle
opmars van de omikronvariant
zorgt in veel landen voor nieuwe
reisbeperkingen, met minder va
kantiegangers, zakenreizigers en
andere passagiers tot gevolg.
Om hun start- en landingsrech
ten op vliegvelden te behouden,
zijn luchtvaartmaatschappijen
normaliter verplicht om minstens
80 procent van hun tijdslots daad
werkelijk te benutten. Dat 'use it or
lose it'-beleid moet zorgen voor
eerlijke concurrentie: ook nieuw
komers krijgen zo de kans een
plek op populaire luchthavens te
veroveren. Voor het milieu pakt
die aanpak minder goed uit: het
stimuleert luchtvaartmaatschap
pijen zoveel mogelijk te vliegen.
Greenpeace noemt de lege vluch
ten 'absurd' en spreekt van 'een
nieuw dieptepunt voor de sector
die met overheidssteun overeind
gehouden wordt'.
Omdat het aantal passagiers als
gevolg van de coronapandemie is
ingestort, heeft de EU de eisen te
ruggeschroefd. Deze winter hoe
ven luchtvaartmaatschappijen
'slechts' 50 procent van hun slots
te gebruiken. Maar dat percentage
zegt Lufthansa niet te halen.
Hoeveel (bijna) lege toestellen
op Schiphol vliegen, is niet be
kend. Schiphol zegt daar geen in
formatie over te hebben. KLM
weet nog niet of het met lege toe
stellen zal vliegen. ,,Op dit mo
ment is dat nog niet aan de orde'',
laat het bedrijf weten. Transavia,
Ryanair, EasyJet en Corendon
stellen het niet te doen, al geven ze
wel aan dat hun toestellen leger
kunnen zijn dan normaal.
Volgens de Europese luchtha
venkoepel is er geen noodzaak
lege vliegtuigen te laten vliegen.
Als om wat voor reden dan ook
50 procent niet haalbaar is, is er
nog een uitzondering mogelijk,
stelt ACI Europe.
ZATERDAG 8 JANUARI 2022 GO
In het Europese luchtruim
vliegen deze winter duizenden
lege of bijna lege vliegtuigen
rond. Het gaat alleen al om
18.000 vluchten van Lufthansa,
stelt de Duitse luchtvaartreus.
Annemieke van Dongen
Schiphol