Stop met het gekeuvel met radicalen vliegtuigen lucht in en veroordeel ze ondubbelzinnig om landingsrechten ruimte om na te denken over je ideale vakantie bunweo Pak dus even die ruimte... Fijn hè. Sunweb.nl 6 QZCAN AKYOL@OzcanAkyol Deze keer laten we je geen zonnige stranden met blije mensen zien. Jouw ideale vakantie is (j5)) Ijjjjgt I immers zoveel mooier dan reclame. Een jaar na de bestorming van het Capitool, waar extreemrechtse activisten en agressieve complotdenkers de democratie wilden omverwerpen, zagen we in eigen land dat die Amerikaanse realiteit zomaar ons kan bereiken. In de straat van D66-kopstuk Sigrid Kaag stond een man met een brandende fakkel, iemand die verhaal kwam halen en onderwijl werd gefilmd door medestanders, die hem aanmoedigden en opnaai den tijdens zijn 'heldendaad'. Hoe dit verziekte politieke klimaat ons heeft bereikt, is voor veel mensen, zowel in de politiek als in de media, een groot en be angstigend raadsel, maar wie de parallelle universums van de ge vestigde partijen en de online ran- cuneuzen in de gaten hield, wist dat dit vroeg of laat ging gebeuren. Het probleem is heel helder: veel te lang is gezegd dat we altijd in dialoog moesten blijven met ie dereen, want alleen dan kun je na der tot elkaar komen. Ik moest aan die onzin denken toen ik Gideon van Meijeren (FvD), een opruier van de bovenste plank, voor de ca mera van de NOS hoorde zeggen: 'Naar mijn stellige overtuiging worden er op dit moment misdrij ven gepleegd in de politiek.' Lekker dan. Tot zover de com passie. Wie welwillend is en op een democratische wijze naar op lossingen zoekt, moet helemaal niet gaan praten met gehersen spoelde idioten die alles en ieder een kapot willen maken. Ze wor den gedreven door haat en een intrinsieke afkeer van andersden kenden. Hun vernietigingszucht zal altijd terugkeren, of het nu om de Europese Unie, corona of 5G-masten gaat. Het gif van kleine querulanten is groot geworden door het idee dat elk geluid in Nederland een stem verdient. Dat was misschien reali- tisch toen we in een gematigde maatschappij leefden. Maar laten we nog eens naar Amerika kijken: die agressors wijken voor niets of niemand. En dat is precies wat ons te wachten staat, als we door blij - ven bagatelliseren. Een meerderheid in Nederland is absoluut constructief en niet gek. Het probleem is dat deze mensen zich zelden laten horen - ook omdat 'normaal zijn' nooit een groot podium verdient. Deze week heb ik een aantal keer gehoord: 'Woorden doen er toe'. Hugo de Jonge (CDA) sprak die tekst onder andere uit. In het verlengde daarvan zou ik zeggen: stop met het gekeuvel met radica len en veroordeel ze ondubbelzin nig. Te veel prominenten zijn terug houdend en laf. Alsof alleen ge troebleerde geesten een monopo lie hebben op het veroordelen van anderen, in woord en daad. Wie nu niet opstaat, moet over een paar jaar niet klagen dat meer ellende een verrassing is. ,,Wij zijn genoodzaakt met bijna lege vliegtuigen te vliegen om onze slots veilig te stellen'', zegt een woordvoerder. Het lucht vaartbedrijf verwacht ook ko mende maanden veel last te heb ben van het coronavirus. De snelle opmars van de omikronvariant zorgt in veel landen voor nieuwe reisbeperkingen, met minder va kantiegangers, zakenreizigers en andere passagiers tot gevolg. Om hun start- en landingsrech ten op vliegvelden te behouden, zijn luchtvaartmaatschappijen normaliter verplicht om minstens 80 procent van hun tijdslots daad werkelijk te benutten. Dat 'use it or lose it'-beleid moet zorgen voor eerlijke concurrentie: ook nieuw komers krijgen zo de kans een plek op populaire luchthavens te veroveren. Voor het milieu pakt die aanpak minder goed uit: het stimuleert luchtvaartmaatschap pijen zoveel mogelijk te vliegen. Greenpeace noemt de lege vluch ten 'absurd' en spreekt van 'een nieuw dieptepunt voor de sector die met overheidssteun overeind gehouden wordt'. Omdat het aantal passagiers als gevolg van de coronapandemie is ingestort, heeft de EU de eisen te ruggeschroefd. Deze winter hoe ven luchtvaartmaatschappijen 'slechts' 50 procent van hun slots te gebruiken. Maar dat percentage zegt Lufthansa niet te halen. Hoeveel (bijna) lege toestellen op Schiphol vliegen, is niet be kend. Schiphol zegt daar geen in formatie over te hebben. KLM weet nog niet of het met lege toe stellen zal vliegen. ,,Op dit mo ment is dat nog niet aan de orde'', laat het bedrijf weten. Transavia, Ryanair, EasyJet en Corendon stellen het niet te doen, al geven ze wel aan dat hun toestellen leger kunnen zijn dan normaal. Volgens de Europese luchtha venkoepel is er geen noodzaak lege vliegtuigen te laten vliegen. Als om wat voor reden dan ook 50 procent niet haalbaar is, is er nog een uitzondering mogelijk, stelt ACI Europe. ZATERDAG 8 JANUARI 2022 GO In het Europese luchtruim vliegen deze winter duizenden lege of bijna lege vliegtuigen rond. Het gaat alleen al om 18.000 vluchten van Lufthansa, stelt de Duitse luchtvaartreus. Annemieke van Dongen Schiphol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 6