13 ft 1912 voor de tweede keer gehouden en Jan Noske was inderdaad weer present. Maar opnieuw als enige Zeeuw. Couwenhoven: ,,Noske stond als tweede inschrijver voor de toer tocht op de lijst, maar hij haalde geen kruisje. Er gingen 25 rijders van start. Van hen bereikten vier man Leeu warden. In de doorkomsttijden komt Noske niet voor. Dat betekent waar schijnlijk dat hij al zeer vroeg van het ijs ging.'' Zijn dadendrang op het ijs matchte met zijn inspanningen in het dage lijkse, ijsvrije leven. Noske was van professie belastingontvanger, eerst in Noordwelle en vanaf 1905 op Tholen. Vooral op Tholen was hij een man met aanzien. Hij was voorzitter van het Groene Kruis, gemeenteraadslid, actief voor het Nationaal Steunco mité, de commissie voor ongevallen verzekering en de Maatschappij tot het Nut van het Algemeen. In een Thools heemkundig perio diek wordt hij een betrokken en soci aal geëngageerd regent genoemd 'die zich geheel in de liberale traditie met hart en ziel inzette voor de verhef fing van het gewone volk'. Langs de Vest in Tholen liet hij een statige villa in art deco-stijl bouwen die de naam van zijn vrouw droeg: Villa Gizelina. In 1922 werd Noske belastingontvan ger in Eindhoven, waar hij in 1927 op slechts 57-jarige leeftijd overleed. De Thoolse harten had hij al voor eeuwig gestolen vanwege een hel dendaad, vertelde de lokale krant. Een driejarig jochie gleed bij het spe len pardoes in het water. ,,De heer Noske, die op zijn kantoor hulpge roep hoorde, sprong uit het raam en snelde onmiddellijk toe. Door ge kleed te water te gaan, smaakte hij het genoegen, met hulp van W. Blaas, het kind nog in tijds te redden.'' Een held op én in het water. was nog niet noodzakelijk. Voorzitter Hylkema van de Frieschen Ijsbond kan de 22 rijders met gemak monde ling commanderen'', trapt Lolkama af. In de eerste fase klonterden de rij ders in groepjes samen. Sommigen reden met carbid-lantaarns aan een stok om voor licht in het duister te zorgen. Het officiële rapport ver meldde: 2 graden dooi. Zuidelijke wind. Den geheelen dag door, vooral 's morgens en 's avonds zware, natte mist'. Geen weer voor onze Jan, aldus Lolkama. ,,Als hekkensluiter fun geert al snel Jan D. Noske. Hij had ge rekend op hard ijs en heeft tevoren zijn schaatsen laten slijpen. Nu snij den ze door het zachte ijs.'' In Franeker had Noske een kwart van de wedstrijd achter de kiezen. ,,Hij kwam als 21ste en laatste in de controle op 11 uur 20'', rekent Cou- wenhoven voor. ,,Hij had dus over de eerste 50 kilometer zes uur ge daan. Dat was wel erg traag. Hoe dat kwam - hij lag twee uur achter op de koplopers - is niet duidelijk. Wellicht had hij pech gehad. Uit de aankomst en de vertrektijden van de rijders blijkt overigens dat men overal in de controleposten veel rust nam. Dat zal Noske ook gedaan hebben.'' Omdat hij anoniem in de staart reed, werden niet al zijn passages ge noemd in de verslagen. In Harlingen wel (nog steeds laatste), in Bolsward niet, in Workum niet, in Hindeloo- De heer Noske sprong uit het raam en snelde onmiddellijk toe Elfstedentocht 1909 pen evenmin, maar in Stavoren wel. Jan Noske had zijn tweede adem ge vonden. ,,Hij reed in Stavoren in ge zelschap van de broers Kalt uit Leeu warden. Bij de controle in Bolsward werd hij nog niet genoemd bij de passanten. Henny Kalt en zijn broer IJsbrand wel. Dus vermoedelijk heeft hij hen daarna ingelopen.'' Maar in Stavoren eindigde het avontuur van Jan Noske. Na ruim 120 kilometer stapte hij, samen met de broers Kalt, van het ijs. Het Sloter- meer was nauwelijks te begaan. ,,He- laas is niet geregistreerd hoe laat Noske met de broers Kalt in Stavoren aankwam. Dat hij daar de strijd staakte, had ongetwijfeld te maken met het feit dat er al een treinverbin ding met Leeuwarden was vanuit deze stad. Vanuit Sloten of Ijlst was het een hele toer om terug naar Leeu- warden te komen.'' Slechts negen rijders haalden de fi nish in Leeuwarden. Minne Hoek stra, een student theologie uit Warga, ging als eerste winnaar van de Elfste dentocht de boeken in. En toen? Nog geen twee weken na de tocht werd in Leeuwarden de Friesche Elf- stedenvereniging opgericht. Die in stantie zou de organisatie van de tocht borgen. Jan Noske speelde daar bij een rol. Hij liet per brief weten achter het idee van de vereniging te staan en: „beloofde het volgende jaar terug te zullen komen met nog meer dere Zeeuwen, waarvan reeds 5 zich bij hem wilden aansluiten'', ver haalde de Leeuwarder Courant in die tijd. De Tocht der Tochten werd (pas) in GO ZATERDAG 8 JANUARI 2022 Dokkum Harlingen A—JO*-' O Franeker Leeuwarden r ran6Ker !(start en finish) I 1 I Bolsward 'A Sneek Workum Hindeloopen Qf I Stavoren OpenStreetMap contributors De rijders en organi satoren van de aller eerste Elfstedentocht in 1909. Jan Noske staat direct achter president Simon Hyl- kema van de Friese IJsbond, die achter het derde tafeltje van links zit. bron fries scheep vaart MUSEUM - Thoolse en lerseksche Courant in 1906 F De zeilboot (mid den) van Jan Noske die hij noemde naar zijn dochter Cecilia. BRON REVUE DER SPORTEN, JAAR GANG 5, NUMMER 18 De eerste Elfstedentochten werden tegen de klok in door Friesland gereden. Begonnen werd met het retourtje Leeuwarden-Dokkum en vervolgens werden linksom alle andere steden aangedaan. Vanaf 1933 werd er met de klok mee gereden. Dit is de route van de eerste Tocht, in 1909.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 41