Klus rioolzuivering
bij Retranchement
valt fors duurder uit
LAJaJD
10
Neergang van rederij doet pijn in Zeeland
duurder uitpakten
VOIGlfRAVEL
30= K kW) J
Al jaren verkeert Vroon in zwaar weer. Dat de
van oorsprong Zeeuwse rederij nu in handen
valt van de banken en wordt opgesplitst, komt
allerminst onverwacht.
,,Het is verschrikkelijk jammer",
zegt Rinus van Hootegem uit Bres-
kens over de neergang van de on
derneming. Hij heeft zelfmeer dan
veertig jaar voor Vroon gewerkt.
,,Het is altijd een prachtig bedrijf
geweest, dat goed was voor mij en
mijn collega's. We zijn altijd goed
behandeld en ik heb in al die jaren
nooit een dubbeltje te weinig ge
kregen."
Vroon werd in 1890 in Breskens
opgericht en ontwikkelde zich tot
een grote, internationale speler. De
innige band met Zeeland is de laat
ste jaren in rap tempo verwaterd. In
maart 2016 maakte Vroon bekend
dat de plannen voor een nieuw
hoofdkantoor in Terneuzen wer
den geschrapt en dat het bedrijf
naar Breda verhuisde. De kantoren
in Breskens en Terneuzen, waar
toen zo'n 150 mensen werkten, gin
gen dicht. Volgens Van Hootegem
zijn veel Zeeuwen inmiddels bij de
rederij vertrokken. ,,Er zitten er niet
veel meer."
Vervoer van vee
Het bedrijf vervoerde aanvankelijk
vooral agrarische producten, mest
stoffen en kolen. Vanaf de jaren zes
tig richtte het zich ook met succes
op vervoer van vee en andere pro
ducten. Verder is Vroon onder meer
actief in de ondersteuning van de
offshore-industrie en de bouw van
windmolenparken op zee. De rede
rij heeft volgens eigen opgave nog
zo'n 2000 mensen in dienst en be
schikt over een vloot van ongeveer
120 schepen.
Terwijl Vroon zich opmaakte
voor de verhuizing naar Breda, be
landde het financieel in een neer
waartse spiraal. De offshore-activi
teiten werden zwaar geraakt door
de crisis in de gas- en oliesector,
terwijl er net grote investeringen
op dat gebied waren gedaan. Het
bedrijf zucht sindsdien onder
enorme schulden, waardoor onder
meer tientallen schepen moesten
worden verkocht. De coronapande-
mie heeft Vroon verder in de pro
blemen gebracht.
Een miljard schuld
In 2020 boekte het bedrijf opnieuw
een verlies van honderden miljoe
nen. De totale schuldenlast is in
middels bijna een miljard euro.
Vroon heeft recent een voorlopig
akkoord bereikt met een groep van
achttien banken die geld tegoed
hebben. Zij strepen ruim de helft
van de schulden weg, in ruil voor de
meerderheid van de aandelen.
Vroon wordt opgesplitst. Het ge
zonde deel blijft bij het bedrijf. De
rest wordt 'op afstand gezet'. Voor
de werkgelegenheid heeft de opera
tie waarschijnlijk geen gevolgen.
Nu de banken het roer overne
men, lijkt de rol van de familie
Vroon grotendeels uitgespeeld. Zij
verliest, als de meerderheid van de
aandelen wordt overgenomen, de
zeggenschap over het bedrijf. De fa
milie was al niet meer betrokken bij
de dagelijkse leiding. Coco Vroon,
die in 1986 zijn vader Piet Vroon op
volgde als bestuursvoorzitter,
stapte in 2018 op.
Piet Vroon zelf stond jarenlang
bekend als de rijkste Zeeuw. Vol
gens zakenblad Quote was hij goed
voor een vermogen van pakweg een
miljard euro. In 2020 stond hij nog
op de 447ste plaats, met 110 miljoen
euro. Eind vorig jaar bleek hij uit de
lijst verdwenen.
In Zeeland blijft het plotselinge
vertrek van Vroon een teer punt.
Terneuzen zint sindsdien op een
schadeclaim, vanwege de kosten
die de gemeente al had gemaakt
voor de komst van het hoofdkan
toor van het bedrijf naar de Beurt-
vaartkade. Die claim hangt, bijna
zes jaar later, nog altijd boven de
markt.
De zuivering zou aanvankelijk
rond 2016 worden uitgebreid voor
een bedrag van drie miljoen euro.
Later bleek dat er veel meer moest
gebeuren en dat een renovatie ook
noodzakelijk was. De kosten wer
den drie keer zo hoog. Twee jaar
geleden trok het waterschap er 8,9
miljoen euro voor uit.
Nog eens 3,2 miljoen
Dat blijkt nu óók niet voldoende
te zijn. Er is nog eens 3,2 miljoen
euro nodig. Het waterschap heeft
onder meer een aantal kosten te
laag ingeschat.
Ook wordt het geconfronteerd
met 'extreme prij sstijgingen' door
de coronacrisis. Sommige materi
alen, zoals kunststof en staal, zijn
inmiddels meer dan veertig pro
cent duurder.
Stank beperken
Verder is het ontwerp van de zui
vering aangepast. Zo komen de
persleidingen anders te lopen, om
de stank voor de nabijgelegen
camping te beperken. Dat maakt
het project wel duurder.
Ook was er meer onderzoek no
dig, bijvoorbeeld naar niet-ge-
sprongen explosieven in het ge
bied.
Dringend nodig
De zuivering verwerkt afvalwater
C Scheldestromen
heeft de afgelopen
tijd diverse keren te
maken gehad met
projecten die veel
afkomstig van Cadzand, Nieuw-
vliet, Sluis en Retranchement.
Uitbreiding is dringend nodig,
omdat de zuivering te weinig ca
paciteit heeft. Daardoor komt er
bij elke grote regenbui afvalwater
in het oppervlaktewater terecht.
Helemaal mis
Scheldestromen heeft de afgelo
pen tijd diverse keren te maken
gehad met projecten die veel
duurder uitpakten. Zo liepen de
kosten van de vernieuwing van de
rioolwaterzuivering in Breskens
fors op. Ook ging het helemaal mis
met een groot zonnepanelenpro
ject.
SUPPLY j EXPRES^
Kijk op lapland.be/luosto
035 69 90 322
05
0
ZATERDAG 8 JANUARI 2022 GO
'Vroon was een
prachtig bedrijf'
Rolf Bosboom
Breskens
Karla Peijs, toen minister van Verkeer en Waterstaat, bij de doop
van een schip. Tweede van rechts: Piet Vroon. foto ronald den dekker
Het opknappen van de rioolwa
terzuivering bij Retranchement
wordt een dure grap voor wa
terschap Scheldestromen. De
klus pakt ruim drie miljoen
euro duurder uit dan verwacht.
Rolf Bosboom
Retranchement
VAN RE ZEN NAAR BELEVEN
Beleef Lapland in Luosto!
Verblijf een week lang in je
eigen boomstambungalow met
open haard en sauna. Geniet
van de inbegrepen huskysafari
en de directe vlucht naar
Lapland vanaf Brussels Airport.
Welke belevenissen voeg jij extra
toe aan deze droomvakantie?
Vertrekdec. '21 t/m maart '22