Klus rioolzuivering bij Retranchement valt fors duurder uit LAJaJD 10 Neergang van rederij doet pijn in Zeeland duurder uitpakten VOIGlfRAVEL 30= K kW) J Al jaren verkeert Vroon in zwaar weer. Dat de van oorsprong Zeeuwse rederij nu in handen valt van de banken en wordt opgesplitst, komt allerminst onverwacht. ,,Het is verschrikkelijk jammer", zegt Rinus van Hootegem uit Bres- kens over de neergang van de on derneming. Hij heeft zelfmeer dan veertig jaar voor Vroon gewerkt. ,,Het is altijd een prachtig bedrijf geweest, dat goed was voor mij en mijn collega's. We zijn altijd goed behandeld en ik heb in al die jaren nooit een dubbeltje te weinig ge kregen." Vroon werd in 1890 in Breskens opgericht en ontwikkelde zich tot een grote, internationale speler. De innige band met Zeeland is de laat ste jaren in rap tempo verwaterd. In maart 2016 maakte Vroon bekend dat de plannen voor een nieuw hoofdkantoor in Terneuzen wer den geschrapt en dat het bedrijf naar Breda verhuisde. De kantoren in Breskens en Terneuzen, waar toen zo'n 150 mensen werkten, gin gen dicht. Volgens Van Hootegem zijn veel Zeeuwen inmiddels bij de rederij vertrokken. ,,Er zitten er niet veel meer." Vervoer van vee Het bedrijf vervoerde aanvankelijk vooral agrarische producten, mest stoffen en kolen. Vanaf de jaren zes tig richtte het zich ook met succes op vervoer van vee en andere pro ducten. Verder is Vroon onder meer actief in de ondersteuning van de offshore-industrie en de bouw van windmolenparken op zee. De rede rij heeft volgens eigen opgave nog zo'n 2000 mensen in dienst en be schikt over een vloot van ongeveer 120 schepen. Terwijl Vroon zich opmaakte voor de verhuizing naar Breda, be landde het financieel in een neer waartse spiraal. De offshore-activi teiten werden zwaar geraakt door de crisis in de gas- en oliesector, terwijl er net grote investeringen op dat gebied waren gedaan. Het bedrijf zucht sindsdien onder enorme schulden, waardoor onder meer tientallen schepen moesten worden verkocht. De coronapande- mie heeft Vroon verder in de pro blemen gebracht. Een miljard schuld In 2020 boekte het bedrijf opnieuw een verlies van honderden miljoe nen. De totale schuldenlast is in middels bijna een miljard euro. Vroon heeft recent een voorlopig akkoord bereikt met een groep van achttien banken die geld tegoed hebben. Zij strepen ruim de helft van de schulden weg, in ruil voor de meerderheid van de aandelen. Vroon wordt opgesplitst. Het ge zonde deel blijft bij het bedrijf. De rest wordt 'op afstand gezet'. Voor de werkgelegenheid heeft de opera tie waarschijnlijk geen gevolgen. Nu de banken het roer overne men, lijkt de rol van de familie Vroon grotendeels uitgespeeld. Zij verliest, als de meerderheid van de aandelen wordt overgenomen, de zeggenschap over het bedrijf. De fa milie was al niet meer betrokken bij de dagelijkse leiding. Coco Vroon, die in 1986 zijn vader Piet Vroon op volgde als bestuursvoorzitter, stapte in 2018 op. Piet Vroon zelf stond jarenlang bekend als de rijkste Zeeuw. Vol gens zakenblad Quote was hij goed voor een vermogen van pakweg een miljard euro. In 2020 stond hij nog op de 447ste plaats, met 110 miljoen euro. Eind vorig jaar bleek hij uit de lijst verdwenen. In Zeeland blijft het plotselinge vertrek van Vroon een teer punt. Terneuzen zint sindsdien op een schadeclaim, vanwege de kosten die de gemeente al had gemaakt voor de komst van het hoofdkan toor van het bedrijf naar de Beurt- vaartkade. Die claim hangt, bijna zes jaar later, nog altijd boven de markt. De zuivering zou aanvankelijk rond 2016 worden uitgebreid voor een bedrag van drie miljoen euro. Later bleek dat er veel meer moest gebeuren en dat een renovatie ook noodzakelijk was. De kosten wer den drie keer zo hoog. Twee jaar geleden trok het waterschap er 8,9 miljoen euro voor uit. Nog eens 3,2 miljoen Dat blijkt nu óók niet voldoende te zijn. Er is nog eens 3,2 miljoen euro nodig. Het waterschap heeft onder meer een aantal kosten te laag ingeschat. Ook wordt het geconfronteerd met 'extreme prij sstijgingen' door de coronacrisis. Sommige materi alen, zoals kunststof en staal, zijn inmiddels meer dan veertig pro cent duurder. Stank beperken Verder is het ontwerp van de zui vering aangepast. Zo komen de persleidingen anders te lopen, om de stank voor de nabijgelegen camping te beperken. Dat maakt het project wel duurder. Ook was er meer onderzoek no dig, bijvoorbeeld naar niet-ge- sprongen explosieven in het ge bied. Dringend nodig De zuivering verwerkt afvalwater C Scheldestromen heeft de afgelopen tijd diverse keren te maken gehad met projecten die veel afkomstig van Cadzand, Nieuw- vliet, Sluis en Retranchement. Uitbreiding is dringend nodig, omdat de zuivering te weinig ca paciteit heeft. Daardoor komt er bij elke grote regenbui afvalwater in het oppervlaktewater terecht. Helemaal mis Scheldestromen heeft de afgelo pen tijd diverse keren te maken gehad met projecten die veel duurder uitpakten. Zo liepen de kosten van de vernieuwing van de rioolwaterzuivering in Breskens fors op. Ook ging het helemaal mis met een groot zonnepanelenpro ject. SUPPLY j EXPRES^ Kijk op lapland.be/luosto 035 69 90 322 05 0 ZATERDAG 8 JANUARI 2022 GO 'Vroon was een prachtig bedrijf' Rolf Bosboom Breskens Karla Peijs, toen minister van Verkeer en Waterstaat, bij de doop van een schip. Tweede van rechts: Piet Vroon. foto ronald den dekker Het opknappen van de rioolwa terzuivering bij Retranchement wordt een dure grap voor wa terschap Scheldestromen. De klus pakt ruim drie miljoen euro duurder uit dan verwacht. Rolf Bosboom Retranchement VAN RE ZEN NAAR BELEVEN Beleef Lapland in Luosto! Verblijf een week lang in je eigen boomstambungalow met open haard en sauna. Geniet van de inbegrepen huskysafari en de directe vlucht naar Lapland vanaf Brussels Airport. Welke belevenissen voeg jij extra toe aan deze droomvakantie? Vertrekdec. '21 t/m maart '22

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 38