Fenomenaal acteur was inspiratie voor zwarte collega's 25 NECROLOGIE SIDNEY POITIER 1927 - 2022 Fouten Na een jaar liet Jansz de Volksmu ziekschool achter zich. ,,Ik ging het zelf uitzoeken, leerde alleen nooit hoe ik mijn vingers moest neerzet ten. Als het even kon, deed ik het net als bij typen met twee vingers. Jaren lang studeerde ik uren per dag, maar Chopin spelen lukte hooguit met wat fouten. In de popmuziek vind ik die erbij horen, er komt zelfs vaak iets goeds uit voort, maar als je een klas sieke componist vertolkt, vind ik een fout onvergeeflijk." Hoe frustrerend ook: Jansz vol hardde, ook in de jaren van CCC Inc. en Doe Maar. ,,Daar volstond mijn zelf ontwikkelde stijl. Pas een jaar of twintig geleden leerde ik hoe ik klas sieke piano moet spelen. Een be vriende pianiste legde me het in een uur of twee goed uit. Het was een flinke klus, maar uiteindelijk heb ik acht stukken van Chopin uit mijn hoofd geleerd met de juiste vinger zetting.'' Het resultaat op Chopin en andere stukken is volgens Jansz niet perfect, ,,maar ik ben er ontzettend trots op. Ik hoop dat deze muziek Radio 4 be reikt, zodat meer mensen het horen.'' Jansz legt zijn handen op tafel: ,,Ik heb het net op tijd gedaan, want ik heb last van koetsiersziekte. Je vin gers gaan er krom van staan. Ik kan mijn rechterhand niet meer helemaal spreiden om een octaaf aan te slaan. Het is te opereren, maar zolang ik nog toetsen kan spelen in mijn bandje, vind ik het prima.'' Het is moeilijk om de beste en belangrijkste filmrol van Sidney Poi- tier, die gisteren op 94-jarige leeftijd over leed, aan te wijzen. Het aanbod uit zijn 55 films is overweldigend. Is het zijn aandeel in Guess Who's Coming To Dinner (1967), In the Heat of the Night (1967) of Lilies of the Field (1963), dat hem een Oscar opleverde? In alle films bepaalde de huidskleur van Poitier in meer dan één opzicht het karakter van zijn rol. In Guess Who's Coming to Dinner belandt hij als vriend van de dochter des huizes in een blank welgesteld gezin. De va der (Spencer Tracy) ziet een huwelijk niet zitten, ook al speelt Poitier een dokter die in aanmerking komt voor de Nobelprijs. Poitier werd in 1927 tij dens een doorreis van zijn ouders geboren in Miami, maar hij groeide op op de Bahama's in een arm boerengezin. Op zijn 15de vertrok hij naar Miami, waar hij voor het eerst van zijn leven met racisme werd geconfron teerd. Ook had hij te maken met armoedige leefomstandigheden. Toen hij naar New York vertrok sliep hij vaak in bushokjes. Na enkele valse starts belandde hij in het theater, waar zijn passie voor acteren zich verder ontwikkelde. Uit eindelijk kwam hij terecht in speelfilms, waar hij al snel opviel met personages die afwe ken van het clichébeeld van zwarte Amerikanen, die meestal als entertai ners en misdadigers wer den opgevoerd. Poitier speelde vaak beschaafde rollen, wat hem af en toe op kritiek kwam te staan van de zwarte gemeenschap, die hem verweet niet te kie zen voor militante ver tolkingen. Terecht is deze kritiek geenszins. Vrijwel alle filmfiguren die hij vertolkte, worden met racisme in hun leven en werk geconfronteerd. Zijn meest militante rol is vermoedelijk toch die van inspecteur Tibbs, een rol die hij in meer dere films speelde. De wijze waarop Tibbs in In The Heat Of The Night in woede uitbarst als zijn expertise in twijfel wordt getrokken, laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Feit is dat Poitier mis schien door zijn rollen- keuze bij het blanke Amerikaanse publiek hoog in aanzien stond. Maar het staat als een paal boven water dat hij een fenomenaal acteur was die altijd wist te overtuigen. Het leverde hem waardering op, dra gende rollen en talloze onderscheidingen. Voor veel zwarte acteurs die na hem in Hollywood gingen wer ken, was hij een groot voorbeeld. Hedendaagse sterren als Denzel Washington zijn in menig opzicht schat plichtig aan hem. Belle Hélène: geen spijt één jaar slecht les gehad op de Volks muziekschool in Amsterdam. Van een sigaren rokende man met lange vingernagels, die tikten op de toetsen als hij iets voorspeelde. Dat leidde me zo af dat de rest me ontging. Het wa ren goedkope lessen, omdat we daar geen geld voor hadden. Mijn vader had op afbetaling een oude Duitse piano gekocht van het merk Schmidt. Die kostte 1500 gulden, volgens mij betaalde hij jarenlang elke maand 25 gulden af. Het was allerminst een subtiel instrument, elke aanslag was hard. Ik hoor soms dat ik een fluwe len aanslag heb, die heb ik aan die piano overgehouden. Ik moest echt mijn best doen voor nuances in volume.'' GO ZATERDAG 8 JANUARI 2022 Sydney Poitier bij de uitreiking van een ere- Oscar in 2002. foto reuters Voor veel gekleurde ac teurs in Hollywood was Sidney Poitier genera ties lang hun voorbeeld. Hij was de eerste die in belangrijke Ameri kaanse films hoofdrol len bemachtigde, res pect afdwong en een Oscar voor Beste Ac teur won. Ab Zagt Ik ben nooit tevreden Ernst Jansz componeerde voor Doe Maar het lied Belle Hélène, waarvan de tekst in de huidige tijdsgeest met andere ogen bekeken wordt. Kan het nu nog, een liefdesliedje over een meisje dat 'minstens zeventien' is? ,,Toen ik het schreef, vonden sommige mensen het al niet kunnen. Dat kon me toen geen bal schelen en nu nog niet. Uiteraard is het terecht dat dingen uit de geschiedenis na een ontwikkeling met nieuwe ogen worden beke ken. Neem hoe we nu aankijken tegen het kolonialisme. Mensen mogen de tekst van Belle Hélène bekijken zoals ze willen, maar ik zou het nu nog precies zo schrijven. Ik be schreef iets dat ik had meegemaakt en dat indruk op me had gemaakt.'' Dat het lied in het Nederlands is, speelt ook een rol. ,,Toen we met Doe Maar in het Neder lands gingen zingen, was die taal nog not done in de popmuziek. Zong je over liefde, verdriet of wat dan ook, dan moest je eerst een hoop vooroordelen slechten. Dus ook bij dit nummer. Bij een Engelstalig liedje was er niets aan de hand geweest. Sweet seventeen. Dat was niets bijzonders." over mijn zangstem'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 25