Twijfel Telefoon roodgloeiend, maar advies is: 'Blijf bellen' l l 5 van het UMC Utrecht. „Het virus blijft gesprek van de dag. Omdat er zo veel aandacht voor is en het zo beladen is, kunnen mensen al gaan twijfelen van iets wat de buurman over het virus zegt of na het lezen van een tweet van Thierry Baudet. Ook zien we dat mensen het lastig vinden om te bepalen waar ze de juiste infor matie vandaan halen en om te beoordelen of die informatie ook op hen slaat. Ineens is iederéén onderwerp als het gaat om dit vi rus en vaccinaties." De persoonlijke aanpak van de Twijfel Telefoon helpt daarbij. Wagenaar: „We zien hoe belang rijk informatie op maat is en hoe het bespreken van hun persoon lijke situatie geruststelt. Soms zegt iemand direct 'ik ben geen wappie hoor', of 'sorry dat ik domme vragen stel'. Ze zijn bang meteen als antivax te worden weggezet, voelen druk om het vaccin te nemen. Wij oordelen niet, wij geven antwoorden op de vragen die er zijn." De lijn blijft voorlopig in de lucht. Botma: „Op de Covid-af- deling zijn we bezig met de ge volgen van een Covid-besmet- Mensen hebben moeite met het bijhouden van alle ontwikkelingen ting. We zien momenteel een wisselende groep wel- en niet-gevaccineerde patiënten en veel patiënten bij wie de juiste informatie over het virus en de vaccinatie niet is aangekomen. De telefoonlijn daarentegen zit aan de voorkant daarvan; we kunnen bijdragen aan preven tie." De diensten van de Twijfel Te lefoon worden ondertussen uit gebreid. Zo wordt er onder an dere gekeken naar het inzetten van zorgmedewerkers die een andere taal spreken. Op woens dagochtend kun je bijvoorbeeld al spreken met een Arabisch- sprekende arts. Voor wie de lijn wil bellen en in de wacht terechtkomt, heeft Wagenaar een boodschap: blijf bellen. „We kunnen nog steeds lang niet iedere oproep direct be antwoorden, maar geef niet op en bel terug. We zijn vijf dagen bereikbaar, het drukste punt is rond 11.00 uur.'' Soms krijgen ze op één ochtend wel vijfhonderd telefoontjes, ver telt projectleider en verpleegkun dige Quinty Wagenaar, die vanuit het UMC Utrecht betrokken is bij de Vaccinatie Twijfel Telefoon. Di rect na de start van de telefoonlijn waar mensen met al hun vragen over vaccinatie terechtkunnen, werd er al extra mankracht inge schakeld. Dat zorgde voor een hal vering van de lange telefonische wachtrij, die kon oplopen tot een uur. Wagenaar: „Vaak bundelen mensen vragen. Vanmorgen belde een gezin dat samen een lijstje had gemaakt; de ene ouder had twijfels over het vaccin van wege een ziekte, de andere ouder was juist fit en gezond en twij felde over de effectiviteit van de boosterprik; hun dochter had vragen over de combinatie van het vaccin en anticonceptie en over haar menstruatie." De Vaccinatie Twijfel Telefoon, bedoeld voor medische vragen, wordt afwisselend vanuit de Ne derlandse umc's (Utrecht, Maas tricht, Rotterdam, Amsterdam en Nijmegen) opgenomen door art sen, verpleegkundigen en me disch studenten. „Er bellen kin deren, maar ook mensen van 90 jaar. Over van alles: vaccinatie in combinatie met IVF-trajecten, en of er vaccindeeltjes in je sperma komen." Vragen Hoewel er veel informatie be schikbaar is, zijn er nog altijd veel vragen over de vaccinatie. Wagenaar ziet daar verschillende oorzaken voor. „Mensen hebben moeite met het bijhouden van alle ontwikkelingen. Er komt steeds informatie bij, zowel het beleid als de kennis over corona verandert snel. Mensen vragen zich af waarom dat zo is en wat voor hen de gevolgen zijn." Daarnaast blijft er een hoop misinformatie rondgaan, zegt Barbara Botma. Zij is net als Wa genaar projectleider en verpleeg kundige op de corona-afdeling Nu blijkt dat je het alsnog kunt overdragen, valt dat argument af een booster willen met het Jans- sen-vaccin, wat een ander type-vac cin is dan Moderna en Pfizer. ,,Waarom is er geen keuzevrijheid?'', vraagt Fred Barmentlo uit Arnhem zich af. Weer anderen stellen: geef eerst de landen in de derde wereld eens de kans een vaccin te halen. Werking De GGD'en raden desalniettemin aan om toch nu een boosterprik te halen. ,,Als het langer dan drie maan den geleden is dat je je laatste vacci natie hebt ontvangen, loopt de wer king van het vaccin beduidend terug. Met de booster verhoog je de wer king weer en word je in de tussentijd minder ziek mocht je toch corona op lopen. Het meest verstandige is om nu een booster halen, zeker als je ziet hoe snel omikron zich verspreidt.'' Op dit moment is er ondersteu ning van militairen bij de prikcam- pagne. De verschillende GGD'en ho pen dit binnenkort te kunnen afbou wen. ,,We hopen midden februari verder te kunnen afschalen'', zegt een woordvoerder van de GGD in Gel derland-Zuid. Wat dit betekent voor het openhouden van locaties is nog niet bekend. Dat ook in de komende maanden nog veel prikken gezet moeten wor- den, is hoe dan ook duidelijk. Niet al leen zijn kinderen straks aan de beurt, veel lezers mailen de redactie dat ze nu wél een booster willen, maar dat ze deze nog niet künnen ha len. Zo heeft Amanda Meertens net een kinkhoestvaccinatie voor zwan- geren gehad en kan ze nu geen af spraak maken. ,,Maar ik ga hem zeker halen.'' Andere lezers kunnen nog geen prik halen omdat ze minder dan drie maanden geleden corona heb ben gehad. Een laatste groep lukt het maar niet een afspraak te maken, ook al zijn ze wel aan de beurt. Vooral ouderen willen graag telefonisch een afspraak maken, maar dat kan alleen als je een brief hebt gehad. 'Vorige week lukte het me nog niet een afspraak te ma ken', schrijft een lezer uit Loo. ,,Ook mijn moeder van 85 heeft nog geen brief gekregen.' Ook Janda Verstee- gen zit met dat probleem. ,,De 18-ja- rigen zijn al aan de beurt, maar ik heb nog geen brief gekregen. Ik wil geen DigiD aanvragen en moet dus wach ten op de brief, maar nu heb ik geen idee hoe lang ik moet wachten.'' Sommigen wachten zelfs bewust op de brief, meldt Esmeralda Tinsel- boer uit Lobith. 'Mijn man en ik wil len graag tegelijkertijd een prik ha len. Online is dat niet te regelen.' GO VRIJDAG 7 JANUARI 2022 gëimpft W GENESEN Dear Guests, We enforce the recovered - Quinty Wagenaar De teller van de Vaccinatie Twijfel Telefoon staat op meer dan 10.000. Soms zijn het zó veel telefoontjes, dat de zorg- medewerkers die de lijn be mannen het nauwelijks aan kunnen. Waar de vragen over gaan? Over de boosterprik, zwangerschappen en IVF-tra- jecten. En ja, ook over tweets van Thierry Baudet. Josselin Gordijn Utrecht - Yasmine Najja, boosterweigeraar G Jongeren twijfe len meer over de booster dan over de eerste twee vaccinaties. FOTO ANP Na de derde prik een kwartiertje wachten in een vaccinatiehal in Veghel. FOTO ROB ENGELAAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 5