16
INTERVIEW
AFZWAAIEND MUSEUMDIRECTEUR CHARLES DE MOOIJ ZWEERT BIJ 'SANDWICHFORMULE'
Charles de Mooij, de man voor
wie geen voorwerp te min is
voor zijn Noordbrabants
Museum in Den Bosch en
geen mens te veel, draagt in juli
het stokje over.
Ze stond te huilen voor
een zeventien-
de-eeuws schilderij, in
een van de zalen van
Het Noordbrabants
Museum. ,,Maria met kind was het
geloof ik'', zegt Charles de Mooij
(64).
,,Ik ging naar die mevrouw toe
en vroeg of ik iets voor haar kon
doen. Ik wist niet dat er zulke
mooie dingen gemaakt zijn, zei ze.
Ze was in eerste instantie voor de
tentoonstelling Knus: Nederland in
de jaren 50 naar het museum geko
men, liep ook langs dat schilderij
en werd er door geraakt.''
En dan doet een museum waar
het voor bedoeld is volgens De
Mooij, namelijk toegankelijk zijn.
Juist voor degenen die anders niet
snel binnenkomen. ,,Omdat ze er
niet eerder mee in contact kwa
men. Daar spreekt dan toch mis
schien de leraar in mij nog een
woordje mee.'' Voordat hij in 1986
bij het museum ging werken, was
de uit Bergen op Zoom afkomstige
De Mooij leraar geschiedenis in
Bergen op Zoom, Roosendaal en
Etten-Leur.
Wedijveren
In juli, vlak voor hij 65 wordt, stopt
De Mooij als directeur-bestuurder,
maakte hij dinsdag bekend. Hij is
dan ruim 36 jaar aan Het Noord
brabants Museum verbonden ge
weest.
De Mooij begon als als weten
schappelijk medewerker op de
historische afdeling, later als hoofd
conservator (1999) en adjunct-di
recteur (2000). In 2007 volgde hij
Jan van Laarhoven op als directeur.
In de jaren daarna was De Mooij
verantwoordelijk voor de verbou
wing en uitbreiding van het mu
seum en de fondsenwerving voor
de bijbehorende inrichting.
Met de heropening in 2013 brak
voor het museum een periode van
groei aan. Met gemiddeld ruim
200.000 bezoekers per jaar is Het
Noordbrabants Museum inmid
dels een van de drukst bezochte
musea buiten de Randstad.
Er werken 50 mensen die samen
42 werkplekken vullen, de begro
ting bedraagt 9 a 10 miljoen euro,
waarvan 5 miljoen is gesubsidi
eerd.
De Mooij wordt geroemd om
zijn professionaliteit, creativiteit
en klantgerichtheid. Als daar dan
een vies woord als publieksten
toonstelling voor nodig is- althans
in de ogen van sommige van zijn
vakgenoten - so be it. ,,Toen we
daarmee begonnen - Knus, De
Gruyter, Vastenavond, Grote Gezin
nen - reageerde collega's daar
Collega's reageerden
schamper op Knus,
De Gruyter,
Vastenavond, Grote
Gezinnen
schamper op. Het werd gezien als
laag bij de gronds Dat deed je niet
als museum. Gewone voorwerpen
als pannen van Brabantia, een
Bruynzeel-keuken en weckpotten
stimuleren het geheugen.''
O nostalgie. „Knus had 170.000
bezoekers. Ze stonden in rijen
voor de deur. Wat we nu doen, is
een sandwich maken in onze pro
grammering, dus een laagdrempe
lige tentoonstelling gecombineerd
met iets wat dan highbrow wordt
genoemd. Dat werkt heel goed. In
het coronajaar 2021 hadden we
108.000 bezoekers. Als je dat om
rekent naar de situatie zonder slui
tingen, dan zouden we op normale
aantallen uitgekomen zijn.''
Vincent van Gogh
Er werden onder leiding van De
Mooij verschillende werken van
Vincent van Gogh aangekocht en
de even omvangrijke als waarde
volle collectie van de JK Art Foun
dation komt in langdurige bruik
leen van het museum.
De huisvesting van die circa 550
werken en het verbeteren van de
bezoekersfaciliteiten - de ver
wachting is dat het aantal bezoe-
kers groeit naar 250.000 per jaar -
laat De Mooij aan zijn opvolger die
het museum nu gaat zoeken. ,,Er
zijn mooie dingen in aantocht. Ik
ben optimistisch over de toekomst
van het museum.''
Eén van de hoogtepunten voor
het museum was de tentoonstel
ling Jheronimus Bosch in 2016, die
in 12 weken door meer dan
420.000 bezoekers uit 81 landen
werd bezocht. De Mooij ontving
bij die gelegenheid onder meer ko
ning Willem-Alexander. ,,Klinkt
misschien gek, maar voor mij was
juist de afsluiting van de Boschex
positie samen met het team een
hoogtepunt. Ik had een hele lijst
van dingen die mis hadden kun
nen gaan. Dat dat niet gebeurd is,
was voor mij een enorme opluch
ting.''
En nu? Opa zijn, familiedingen
doen, maar zeker ook zijn onder
zoeksmateriaal thuis afstoffen en
uitwerken tot publicaties. ,,Van
echt onderzoek doen is al die tijd
niks gekomen. Daar ga ik nu mee
aan de slag. En ik wil een boek
schrijven over het Bossche Gou
vernementspaleis. Dus nog wel
veel museumgerelateerd.''
VRIJDAG 7 JANUARI 2022 VL
Charles de Mooij (l) bij de opening van de tentoonstelling Jheronimus Bosch door koning Willem-Alexander. foto marc bolsius
Eerst Brabantiapannen, dan
Jheronimus Bosch; niks mis mee
Annemiek Steenbekkers
Den Bosch
- Charles de Mooij,
museumdirecteur