16 INTERVIEW AFZWAAIEND MUSEUMDIRECTEUR CHARLES DE MOOIJ ZWEERT BIJ 'SANDWICHFORMULE' Charles de Mooij, de man voor wie geen voorwerp te min is voor zijn Noordbrabants Museum in Den Bosch en geen mens te veel, draagt in juli het stokje over. Ze stond te huilen voor een zeventien- de-eeuws schilderij, in een van de zalen van Het Noordbrabants Museum. ,,Maria met kind was het geloof ik'', zegt Charles de Mooij (64). ,,Ik ging naar die mevrouw toe en vroeg of ik iets voor haar kon doen. Ik wist niet dat er zulke mooie dingen gemaakt zijn, zei ze. Ze was in eerste instantie voor de tentoonstelling Knus: Nederland in de jaren 50 naar het museum geko men, liep ook langs dat schilderij en werd er door geraakt.'' En dan doet een museum waar het voor bedoeld is volgens De Mooij, namelijk toegankelijk zijn. Juist voor degenen die anders niet snel binnenkomen. ,,Omdat ze er niet eerder mee in contact kwa men. Daar spreekt dan toch mis schien de leraar in mij nog een woordje mee.'' Voordat hij in 1986 bij het museum ging werken, was de uit Bergen op Zoom afkomstige De Mooij leraar geschiedenis in Bergen op Zoom, Roosendaal en Etten-Leur. Wedijveren In juli, vlak voor hij 65 wordt, stopt De Mooij als directeur-bestuurder, maakte hij dinsdag bekend. Hij is dan ruim 36 jaar aan Het Noord brabants Museum verbonden ge weest. De Mooij begon als als weten schappelijk medewerker op de historische afdeling, later als hoofd conservator (1999) en adjunct-di recteur (2000). In 2007 volgde hij Jan van Laarhoven op als directeur. In de jaren daarna was De Mooij verantwoordelijk voor de verbou wing en uitbreiding van het mu seum en de fondsenwerving voor de bijbehorende inrichting. Met de heropening in 2013 brak voor het museum een periode van groei aan. Met gemiddeld ruim 200.000 bezoekers per jaar is Het Noordbrabants Museum inmid dels een van de drukst bezochte musea buiten de Randstad. Er werken 50 mensen die samen 42 werkplekken vullen, de begro ting bedraagt 9 a 10 miljoen euro, waarvan 5 miljoen is gesubsidi eerd. De Mooij wordt geroemd om zijn professionaliteit, creativiteit en klantgerichtheid. Als daar dan een vies woord als publieksten toonstelling voor nodig is- althans in de ogen van sommige van zijn vakgenoten - so be it. ,,Toen we daarmee begonnen - Knus, De Gruyter, Vastenavond, Grote Gezin nen - reageerde collega's daar Collega's reageerden schamper op Knus, De Gruyter, Vastenavond, Grote Gezinnen schamper op. Het werd gezien als laag bij de gronds Dat deed je niet als museum. Gewone voorwerpen als pannen van Brabantia, een Bruynzeel-keuken en weckpotten stimuleren het geheugen.'' O nostalgie. „Knus had 170.000 bezoekers. Ze stonden in rijen voor de deur. Wat we nu doen, is een sandwich maken in onze pro grammering, dus een laagdrempe lige tentoonstelling gecombineerd met iets wat dan highbrow wordt genoemd. Dat werkt heel goed. In het coronajaar 2021 hadden we 108.000 bezoekers. Als je dat om rekent naar de situatie zonder slui tingen, dan zouden we op normale aantallen uitgekomen zijn.'' Vincent van Gogh Er werden onder leiding van De Mooij verschillende werken van Vincent van Gogh aangekocht en de even omvangrijke als waarde volle collectie van de JK Art Foun dation komt in langdurige bruik leen van het museum. De huisvesting van die circa 550 werken en het verbeteren van de bezoekersfaciliteiten - de ver wachting is dat het aantal bezoe- kers groeit naar 250.000 per jaar - laat De Mooij aan zijn opvolger die het museum nu gaat zoeken. ,,Er zijn mooie dingen in aantocht. Ik ben optimistisch over de toekomst van het museum.'' Eén van de hoogtepunten voor het museum was de tentoonstel ling Jheronimus Bosch in 2016, die in 12 weken door meer dan 420.000 bezoekers uit 81 landen werd bezocht. De Mooij ontving bij die gelegenheid onder meer ko ning Willem-Alexander. ,,Klinkt misschien gek, maar voor mij was juist de afsluiting van de Boschex positie samen met het team een hoogtepunt. Ik had een hele lijst van dingen die mis hadden kun nen gaan. Dat dat niet gebeurd is, was voor mij een enorme opluch ting.'' En nu? Opa zijn, familiedingen doen, maar zeker ook zijn onder zoeksmateriaal thuis afstoffen en uitwerken tot publicaties. ,,Van echt onderzoek doen is al die tijd niks gekomen. Daar ga ik nu mee aan de slag. En ik wil een boek schrijven over het Bossche Gou vernementspaleis. Dus nog wel veel museumgerelateerd.'' VRIJDAG 7 JANUARI 2022 VL Charles de Mooij (l) bij de opening van de tentoonstelling Jheronimus Bosch door koning Willem-Alexander. foto marc bolsius Eerst Brabantiapannen, dan Jheronimus Bosch; niks mis mee Annemiek Steenbekkers Den Bosch - Charles de Mooij, museumdirecteur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 52