Volop ruimte voor verbetering militaire sector 0 6,3 autoweek.nl/elektrisch-rijden 19 LEES HET ALLEMAAL OP naar Tiel. Hier worden de auto's nu stuk voor stuk met de hand gemaakt.'' Punt 50-mitrailleur Wie de toegangspoort is gepasseerd, wacht geen militair complex met slag bomen en strenge beveiliging. Het doet in weinig denken aan de krijgs macht. Totdat de deur naar de produc tieruimte opengaat. Zes Vectors baden in het licht. De matgelakte auto's stra len onverzettelijkheid uit, met hun grote terreinbanden en vuurwapen- bestendige bepantsering. Op het dak staat een ringaffuit waar een punt 50-mitrailleur op gemonteerd kan worden, de bijrijdersplek heeft een mitrailleurhouder en aan de deuren zitten hengsels voor extra wapens. De standaard vierwielaangedreven GRF is voorzien van een zescilinder turbodieselmotor van het Oosten rijkse Steyr. Het blok loopt op diesel en kerosine, maar desnoods ook op notenolie of terpentine. De motor is 218 pk/160 kW sterk en gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De auto heeft een topsnelheid van 130 km/u en is voorzien van techniek om zich in het zwaarste terrein te redden, zoals hoge en lage gearing. Ook kunnen de diffe rentiëlen van de vooras, achteras en tussenas 'gelockt' worden. Dankzij meesturende achterwielen is de draaicirkel slechts 9 meter. Het voertuig kan temperaturen van -40 tot +49 graden Celsius aan en door maximaal 86 centimeter diep water rijden. Dankzij speciale banden met noodloopringen kan hij bij een lek nog zo'n 30 kilometer doorrijden. Quad voor commando's ,,De zes auto's die hier nu staan, zijn terug voor controles, updates en onderhoud'', legt De Bruijn uit. ,,Ze zijn gebouwd op het door ons ont wikkelde chassis en voorzien van vering van het Nederlandse merk Rei ger.'' Sommige auto's zitten onder het zand, andere hebben modder aan de wielen, maar waar de auto's zijn geweest, weten ze bij Defenture niet. Dat de auto doet wat-ie moet doen, weten ze wel. Inmiddels heeft ook het Zwitserse leger interesse in een licht aangepaste versie. En dan is er nog het Nederlandse leger, dat het contract met Mercedes-Benz heeft ontbonden. ,,Vorig jaar kwam alles in een stroomversnelling", zegt De Bruijn. ,,We hebben in juli een opdracht gekregen van het Duitse leger om een voertuig voor het KSK (Kommando Spezialkrafte, red.) te leveren. Dat wordt groter dan de GRF. We zijn nu in de voorbereiding van de bouw van vier prototypes van de zogenoemde Mammoth. Ook werken we aan de Scorpion, een quad voor de com mando's, mariniers en Luchtmobiele Brigade. Het gaat om een quad met een dieselmotor en een automaat, die we samen met onze partner W-tec uit Neede ontwikkelen. Dat is een order van in totaal 275 eenheden.'' Rijden in silent mode Hoe defensievoertuigen er in de nabije toekomst uitzien? In elk geval nog meer dan nu gebouwd met licht gewicht materialen als aluminium en kunststof op plekken waar dat kan en voorzien van hybride techniek. ,,Dat is zeker bij speciale eenheden een flink voordeel'', weet De Bruijn. ,,Je kunt dan hele stukken in silent mode afleg gen. Dat is van groot belang als je met een geheime operatie bezig bent.'' Aan een volledig elektrisch voertuig wordt (nog) niet gedacht. ,,Je wilt altijd een back-up hebben in de vorm van een verbrandingsmotor voor als de elektromotor uitvalt'', verklaart De Bruijn. Bovendien, waar vind je een laadpaal in de woestijn van Mali? m- *- Op het eerste gezicht staat de Marvel R er strak bij. Zijn futuristische snoet en gestroomlijnde silhouet lokken opval lend veel positieve reac ties uit en ook vanbinnen is de eerste indruk erg goed. Het volwassen in terieur oogt ronduit net jes, met gedegen materi alen en een verrassend strakke afwerking. Ook de vele moderne voorzie ningen vallen op, met het enorme Tesla-achtige aanraakscherm als vaan deldrager. Hiermee ver geleken doet een concur rent als de Volkswagen ID.4 een stuk kariger aan. Helaas maakt de Mar vel R de belofte in de praktijk niet altijd waar: eenmaal ingeschakeld heeft het fraaie scherm een lagere resolutie dan verwacht, terwijl de re actiesnelheid, het bedie ningsgemak en de me nu-indeling minder goed zijn dan je hoopt. Heel regelmatig moet je twee tot drie keer drukken om het scherm te laten rea geren zoals gewenst, waarna het te lang duurt voordat een menu gela den is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de 360-graden parkeerca- mera: vaak ben je al ach teruit aan het rijden voordat er beeld te zien is. De software wordt volgens MG constant verbeterd; afgaand op deze test met een vroeg exemplaar is dat geen overbodige luxe. Het ruimte-aanbod is daarentegen prima. De bagageruimte mist wel iswaar hoogte vanwege de elektromotoren onder de vloer, maar de geteste Luxury heeft een extra bergruimte in zijn neus. Die is aangenaam ruim en eenvoudig te bereiken via een handige knop op de sleutel. Slim! Rijden doet de Marvel R soepel zolang de weg goed is. Voor meer uitda gende situaties (drem pels, snelle bochten) is de vering te zacht en zijn sommige assistentiesys- temen irritant alert. Een praktijkbereik van circa 340 kilometer is boven dien hooguit redelijk voor deze prijsklasse. Maar zeven jaar garantie is weer wél iets waarmee MG zich onderscheidt. - Roland Tameling PC VRIJDAG 7 JANUARI 2022 MG Marvel R Luxury (180 pk/132 kW), vanaf €46.485 m De Marvel biedt extra bergruimte in de neus. Het touchscreen reageert te traag. fotos bart hoogveld De Marvel R is het nieu we, volledig elektrische topmodel van MG. De eerste indruk van de vlotte gezins-SUV is goed, maar al snel blijkt er veel ruimte voor ver beteringen. Voldoende ruimte. Comfortabel rijge drag. Standaard rijk uitgerust. Fraai interieur. Bedieningsgemak cockpit. Trage soft ware. Onderstel te zacht. Irritant gedrag hulpsyste men. De Marvel R oogt mo dern, heeft veel zitruimte en biedt veel voorzienin gen. Maar om te zorgen dat hij mee kan op het hoogste niveau, moet MG nog flink wat zaken goed tegen het licht houden. HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities 350kP.i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19