Volop ruimte
voor verbetering
militaire sector
0
6,3
autoweek.nl/elektrisch-rijden
19
LEES HET ALLEMAAL OP
naar Tiel. Hier worden de auto's nu
stuk voor stuk met de hand gemaakt.''
Punt 50-mitrailleur
Wie de toegangspoort is gepasseerd,
wacht geen militair complex met slag
bomen en strenge beveiliging. Het
doet in weinig denken aan de krijgs
macht. Totdat de deur naar de produc
tieruimte opengaat. Zes Vectors baden
in het licht. De matgelakte auto's stra
len onverzettelijkheid uit, met hun
grote terreinbanden en vuurwapen-
bestendige bepantsering. Op het dak
staat een ringaffuit waar een punt
50-mitrailleur op gemonteerd kan
worden, de bijrijdersplek heeft een
mitrailleurhouder en aan de deuren
zitten hengsels voor extra wapens.
De standaard vierwielaangedreven
GRF is voorzien van een zescilinder
turbodieselmotor van het Oosten
rijkse Steyr. Het blok loopt op diesel
en kerosine, maar desnoods ook op
notenolie of terpentine. De motor is
218 pk/160 kW sterk en gekoppeld aan
een zestrapsautomaat. De auto heeft
een topsnelheid van 130 km/u en is
voorzien van techniek om zich in het
zwaarste terrein te redden, zoals hoge
en lage gearing. Ook kunnen de diffe
rentiëlen van de vooras, achteras en
tussenas 'gelockt' worden.
Dankzij meesturende achterwielen
is de draaicirkel slechts 9 meter. Het
voertuig kan temperaturen van -40
tot +49 graden Celsius aan en door
maximaal 86 centimeter diep water
rijden. Dankzij speciale banden met
noodloopringen kan hij bij een lek
nog zo'n 30 kilometer doorrijden.
Quad voor commando's
,,De zes auto's die hier nu staan, zijn
terug voor controles, updates en
onderhoud'', legt De Bruijn uit. ,,Ze
zijn gebouwd op het door ons ont
wikkelde chassis en voorzien van
vering van het Nederlandse merk Rei
ger.'' Sommige auto's zitten onder het
zand, andere hebben modder aan de
wielen, maar waar de auto's zijn
geweest, weten ze bij Defenture niet.
Dat de auto doet wat-ie moet doen,
weten ze wel. Inmiddels heeft ook het
Zwitserse leger interesse in een licht
aangepaste versie. En dan is er nog het
Nederlandse leger, dat het contract
met Mercedes-Benz heeft ontbonden.
,,Vorig jaar kwam alles in een
stroomversnelling", zegt De Bruijn.
,,We hebben in juli een opdracht
gekregen van het Duitse leger om een
voertuig voor het KSK (Kommando
Spezialkrafte, red.) te leveren. Dat
wordt groter dan de GRF. We zijn nu
in de voorbereiding van de bouw van
vier prototypes van de zogenoemde
Mammoth. Ook werken we aan de
Scorpion, een quad voor de com
mando's, mariniers en Luchtmobiele
Brigade. Het gaat om een quad met
een dieselmotor en een automaat, die
we samen met onze partner W-tec uit
Neede ontwikkelen. Dat is een order
van in totaal 275 eenheden.''
Rijden in silent mode
Hoe defensievoertuigen er in de
nabije toekomst uitzien? In elk geval
nog meer dan nu gebouwd met licht
gewicht materialen als aluminium en
kunststof op plekken waar dat kan en
voorzien van hybride techniek. ,,Dat is
zeker bij speciale eenheden een flink
voordeel'', weet De Bruijn. ,,Je kunt
dan hele stukken in silent mode afleg
gen. Dat is van groot belang als je met
een geheime operatie bezig bent.''
Aan een volledig elektrisch voertuig
wordt (nog) niet gedacht. ,,Je wilt
altijd een back-up hebben in de vorm
van een verbrandingsmotor voor als
de elektromotor uitvalt'', verklaart De
Bruijn. Bovendien, waar vind je een
laadpaal in de woestijn van Mali?
m-
*-
Op het eerste gezicht
staat de Marvel R er strak
bij. Zijn futuristische
snoet en gestroomlijnde
silhouet lokken opval
lend veel positieve reac
ties uit en ook vanbinnen
is de eerste indruk erg
goed. Het volwassen in
terieur oogt ronduit net
jes, met gedegen materi
alen en een verrassend
strakke afwerking. Ook
de vele moderne voorzie
ningen vallen op, met
het enorme Tesla-achtige
aanraakscherm als vaan
deldrager. Hiermee ver
geleken doet een concur
rent als de Volkswagen
ID.4 een stuk kariger aan.
Helaas maakt de Mar
vel R de belofte in de
praktijk niet altijd waar:
eenmaal ingeschakeld
heeft het fraaie scherm
een lagere resolutie dan
verwacht, terwijl de re
actiesnelheid, het bedie
ningsgemak en de me
nu-indeling minder goed
zijn dan je hoopt. Heel
regelmatig moet je twee
tot drie keer drukken om
het scherm te laten rea
geren zoals gewenst,
waarna het te lang duurt
voordat een menu gela
den is. Hetzelfde geldt
voor bijvoorbeeld de
360-graden parkeerca-
mera: vaak ben je al ach
teruit aan het rijden
voordat er beeld te zien
is. De software wordt
volgens MG constant
verbeterd; afgaand op
deze test met een vroeg
exemplaar is dat geen
overbodige luxe.
Het ruimte-aanbod is
daarentegen prima. De
bagageruimte mist wel
iswaar hoogte vanwege
de elektromotoren onder
de vloer, maar de geteste
Luxury heeft een extra
bergruimte in zijn neus.
Die is aangenaam ruim
en eenvoudig te bereiken
via een handige knop op
de sleutel. Slim!
Rijden doet de Marvel
R soepel zolang de weg
goed is. Voor meer uitda
gende situaties (drem
pels, snelle bochten) is
de vering te zacht en zijn
sommige assistentiesys-
temen irritant alert. Een
praktijkbereik van circa
340 kilometer is boven
dien hooguit redelijk
voor deze prijsklasse.
Maar zeven jaar garantie
is weer wél iets waarmee
MG zich onderscheidt.
- Roland Tameling
PC VRIJDAG 7 JANUARI 2022
MG Marvel R Luxury (180 pk/132 kW), vanaf €46.485
m
De Marvel biedt extra bergruimte in de neus. Het
touchscreen reageert te traag. fotos bart hoogveld
De Marvel R is het nieu
we, volledig elektrische
topmodel van MG. De
eerste indruk van de
vlotte gezins-SUV is
goed, maar al snel blijkt
er veel ruimte voor ver
beteringen.
Voldoende ruimte.
Comfortabel rijge
drag. Standaard rijk
uitgerust. Fraai interieur.
Bedieningsgemak
cockpit. Trage soft
ware. Onderstel te zacht.
Irritant gedrag hulpsyste
men.
De Marvel R oogt mo
dern, heeft veel zitruimte
en biedt veel voorzienin
gen. Maar om te zorgen
dat hij mee kan op het
hoogste niveau, moet MG
nog flink wat zaken goed
tegen het licht houden.
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
350kP.i