AUTO Terreinauto uit de Betuwe vindt weg naar MO Week ALLES OVER ELEKTI RUI is Het Nederlandse Defenture in Tiel timmert hard aan de weg met een modern defensievoertuig. Steeds meer mariniers en commando's gaan overal ter wereld met de zwaar gepantserde terreinauto op pad. 18 Wie kan mijn VRAAG ANTWOORD Hoe gevaarlijk zijn verzonken portiergrepen? Een aanhanger uit een ander land, mag dat? Onlangs zag ik een vrachtwa gencombinatie, waarbij het kenteken van de oplegger uit een ander land kwam dan het kenteken van de trekkende truck. Mag dat wel? startstopsysteem uitschakelen? Bij Defenture in Tiel kunnen ze zich de teleurstelling van de Luchtmobiele Brigade goed voorstellen, toen onlangs het contract met Mercedes-Benz voor 515 legervoertui gen werd ontbonden. In 2018 had Mer cedes-Benz Nederland de aanbeste ding daarvoor gewonnen, onder meer van Defenture. De Duitse autobouwer was veel goedkoper, maar blijkt toch niet aan de eisen te kunnen voldoen. Nu moeten de militairen nog zes jaar wachten op een nieuw voertuig. ,,Mercedes maakt legervoertuigen op basis van de G-Klasse'', legt Frans de Bruijn, manager techniek bij Defenture, uit. ,,Dat is een bestaand platform. Wij baseren ons niet op een bestaand commercieel chassis, maar hebben een zelfontwikkeld chassis, specifiek ontworpen voor militair eindgebruik. Ons voertuig paste daar mee ook in het plaatje.'' Het product waar het hier om gaat, is de GRF, oftewel Ground Force. Het voertuig werd door het Korps Com mandotroepen omgedoopt tot de Vec tor, een speciaal voor het korps ont wikkelde terreinwagen in een oplage van 75 exemplaren die aan een groot aantal voorwaarden moest voldoen. Zo moest het voertuig groot genoeg zijn om vier personen te vervoeren, maar compact genoeg om in een Chinook-helikopter te passen. Verder moest hij voor meerdere taken inzet baar zijn en over meer dan goede ter reineigenschappen beschikken. Rallysport Het voertuig kwam er doordat Gerard Rond, medeoprichter van Defenture, vaak contact had met leden van het Korps Commandotroepen. De voor malige motorcross-international is eigenaar van een groot offroadparcours in Loon op Zand, waar Defensie regel matig oefent. ,,Gerard heeft een aantal keer deel genomen aan de Dakar-rally en dat vonden ze bij Defensie interessant'', vertelt De Bruijn. ,,Opvallend genoeg hadden de rallysport en Defensie elkaar nog niet gevonden. Maar toen de contacten er eenmaal waren, ging het snel. In 2013 kreeg Defenture een aanbesteding gegund van Defensie om een voertuig te ontwikkelen voor de commando's. Privé-investeerders zorgden voor kapitaal, een projectteam en een werkplek in Naarden. In de zo mer van 2014 was het eerste prototype klaar, kort daarna verhuisde het bedrijf '„J: ,v> cL 'We werken nu ook aan de Scorpion, een quad voor de commando's, mariniers en Luchtmobiele Brigade' VRIJDAG 7 JANUARI 2022 PC Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Ik zie steeds meer auto's met verzonken portiergrepen. Hoe kan een hulpverlener zo'n auto open krijgen bij een ongeval? —Jaap van der Grint Verzonken portiergrepen bren gen inderdaad een veiligheids risico met zich mee. Meestal komen ze echter automatisch weer tevoorschijn zodra crash- sensoren (o.a. van de airbags) een botsing waarnemen. Bo vendien geldt hetzelfde risico voor auto's met gewone por tiergrepen die automatisch ver grendelen zodra je ermee weg rijdt. Ook daarbij kun je soms de portieren niet van buitenaf openen. Een ruit inslaan is in zo'n situatie vaak de beste op lossing. Overigens klaagde in 2019 een Amerikaanse familie Tesla aan omdat de auto van een vader van vijf kinderen in brand was gevlogen en de portiergrepen niet tevoorschijn kwamen. Hulpverleners konden daar door het slachtoffer niet bevrij den, met fatale afloop. —Hugo Deckers Ja, dat mag. Volgens de hui dige regels moeten aanhan gers vanaf 750 kg een eigen kenteken hebben en het is geen enkel probleem als de aanhanger in een ander land geregistreerd staat dan het trekkende voertuig. Wordt er onderweg schade gereden, dan is de aanhanger altijd au tomatisch meeverzekerd bij het trekkende voertuig, ongeacht het kenteken. Maar wordt het kenteken van die aanhanger geflitst, dan krijgt de eigenaar daarvan de bekeuring thuisge stuurd. Die moet vervolgens de bekeuring betalen óf bewijzen dat een ander ermee heeft ge reden. Ik zou graag het startstopsys- teem van mijn Opel Combo (2021) permanent uitschake len. De dealer zegt dat niet te mogen doen, vanwege de garantie. Bestaan er andere oplossingen? —Jos Geypen Dat de dealer daar niet aan wil meewerken begrijp ik best. De auto ontleent aan de werking van dit systeem zijn typegoed keuring en verbruikscijfers, die ook weer bepalend zijn voor de belasting op de auto. Ingrijpen in de software kan bovendien gevolgen hebben voor de ga rantie. Bent u bereid dit alles te accepteren, dan zijn er wel de gelijk onafhankelijke bedrijven die het systeem voor u kunnen uitschakelen. Dat zijn bijvoor beeld bedrijven waar je ook te recht kan voor chiptuning aan je auto. Zij schakelen het sys teem uit door aanpassing van de software in het motorma- nagement, de zogeheten ECU. Polder- Hummer maakt furore ERIK KOUWENHOVEN l i De commando's gebruiken al de Vector van het Nederlandse Defenture. Hij kan door 86 centimeter diep water rijden. FOTO'S DEFENTURE - FRANS DE BRUIJN nu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 18