AUTO
Terreinauto uit de Betuwe vindt weg naar
MO
Week
ALLES OVER
ELEKTI
RUI
is
Het Nederlandse Defenture in Tiel timmert
hard aan de weg met een modern
defensievoertuig. Steeds meer mariniers en
commando's gaan overal ter wereld met de
zwaar gepantserde terreinauto op pad.
18
Wie kan mijn
VRAAG ANTWOORD
Hoe gevaarlijk
zijn verzonken
portiergrepen?
Een aanhanger
uit een ander land,
mag dat?
Onlangs zag ik een vrachtwa
gencombinatie, waarbij het
kenteken van de oplegger uit
een ander land kwam dan het
kenteken van de trekkende
truck. Mag dat wel?
startstopsysteem
uitschakelen?
Bij Defenture in Tiel kunnen
ze zich de teleurstelling van
de Luchtmobiele Brigade
goed voorstellen, toen
onlangs het contract met
Mercedes-Benz voor 515 legervoertui
gen werd ontbonden. In 2018 had Mer
cedes-Benz Nederland de aanbeste
ding daarvoor gewonnen, onder meer
van Defenture. De Duitse autobouwer
was veel goedkoper, maar blijkt toch
niet aan de eisen te kunnen voldoen.
Nu moeten de militairen nog zes jaar
wachten op een nieuw voertuig.
,,Mercedes maakt legervoertuigen
op basis van de G-Klasse'', legt Frans
de Bruijn, manager techniek bij
Defenture, uit. ,,Dat is een bestaand
platform. Wij baseren ons niet op een
bestaand commercieel chassis, maar
hebben een zelfontwikkeld chassis,
specifiek ontworpen voor militair
eindgebruik. Ons voertuig paste daar
mee ook in het plaatje.''
Het product waar het hier om gaat,
is de GRF, oftewel Ground Force. Het
voertuig werd door het Korps Com
mandotroepen omgedoopt tot de Vec
tor, een speciaal voor het korps ont
wikkelde terreinwagen in een oplage
van 75 exemplaren die aan een groot
aantal voorwaarden moest voldoen.
Zo moest het voertuig groot genoeg
zijn om vier personen te vervoeren,
maar compact genoeg om in een
Chinook-helikopter te passen. Verder
moest hij voor meerdere taken inzet
baar zijn en over meer dan goede ter
reineigenschappen beschikken.
Rallysport
Het voertuig kwam er doordat Gerard
Rond, medeoprichter van Defenture,
vaak contact had met leden van het
Korps Commandotroepen. De voor
malige motorcross-international is
eigenaar van een groot offroadparcours
in Loon op Zand, waar Defensie regel
matig oefent.
,,Gerard heeft een aantal keer deel
genomen aan de Dakar-rally en dat
vonden ze bij Defensie interessant'',
vertelt De Bruijn. ,,Opvallend genoeg
hadden de rallysport en Defensie
elkaar nog niet gevonden. Maar toen
de contacten er eenmaal waren, ging
het snel. In 2013 kreeg Defenture een
aanbesteding gegund van Defensie om
een voertuig te ontwikkelen voor de
commando's. Privé-investeerders
zorgden voor kapitaal, een projectteam
en een werkplek in Naarden. In de zo
mer van 2014 was het eerste prototype
klaar, kort daarna verhuisde het bedrijf
'„J: ,v> cL
'We werken
nu ook aan de
Scorpion, een
quad voor de
commando's,
mariniers en
Luchtmobiele
Brigade'
VRIJDAG 7 JANUARI 2022 PC
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Ik zie steeds meer auto's
met verzonken portiergrepen.
Hoe kan een hulpverlener
zo'n auto open krijgen bij
een ongeval?
—Jaap van der Grint
Verzonken portiergrepen bren
gen inderdaad een veiligheids
risico met zich mee. Meestal
komen ze echter automatisch
weer tevoorschijn zodra crash-
sensoren (o.a. van de airbags)
een botsing waarnemen. Bo
vendien geldt hetzelfde risico
voor auto's met gewone por
tiergrepen die automatisch ver
grendelen zodra je ermee weg
rijdt. Ook daarbij kun je soms
de portieren niet van buitenaf
openen. Een ruit inslaan is in
zo'n situatie vaak de beste op
lossing.
Overigens klaagde in 2019 een
Amerikaanse familie Tesla aan
omdat de auto van een vader
van vijf kinderen in brand was
gevlogen en de portiergrepen
niet tevoorschijn kwamen.
Hulpverleners konden daar
door het slachtoffer niet bevrij
den, met fatale afloop.
—Hugo Deckers
Ja, dat mag. Volgens de hui
dige regels moeten aanhan
gers vanaf 750 kg een eigen
kenteken hebben en het is
geen enkel probleem als de
aanhanger in een ander land
geregistreerd staat dan het
trekkende voertuig. Wordt er
onderweg schade gereden,
dan is de aanhanger altijd au
tomatisch meeverzekerd bij het
trekkende voertuig, ongeacht
het kenteken. Maar wordt het
kenteken van die aanhanger
geflitst, dan krijgt de eigenaar
daarvan de bekeuring thuisge
stuurd. Die moet vervolgens de
bekeuring betalen óf bewijzen
dat een ander ermee heeft ge
reden.
Ik zou graag het startstopsys-
teem van mijn Opel Combo
(2021) permanent uitschake
len. De dealer zegt dat niet te
mogen doen, vanwege de
garantie. Bestaan er andere
oplossingen?
—Jos Geypen
Dat de dealer daar niet aan wil
meewerken begrijp ik best. De
auto ontleent aan de werking
van dit systeem zijn typegoed
keuring en verbruikscijfers, die
ook weer bepalend zijn voor de
belasting op de auto. Ingrijpen
in de software kan bovendien
gevolgen hebben voor de ga
rantie. Bent u bereid dit alles te
accepteren, dan zijn er wel de
gelijk onafhankelijke bedrijven
die het systeem voor u kunnen
uitschakelen. Dat zijn bijvoor
beeld bedrijven waar je ook te
recht kan voor chiptuning aan
je auto. Zij schakelen het sys
teem uit door aanpassing van
de software in het motorma-
nagement, de zogeheten ECU.
Polder-
Hummer
maakt
furore
ERIK KOUWENHOVEN
l i
De commando's
gebruiken al de Vector
van het Nederlandse
Defenture. Hij kan
door 86 centimeter
diep water rijden.
FOTO'S DEFENTURE
- FRANS DE BRUIJN
nu