l
l
9
en zelfs doodsbedreigingen van ouders
MUSICAL
zo'n moment aan om te wijzen op
het belang van goede, betrouw
bare bronnen. ,,Ze zeggen dingen
als: de benzine wordt duurder, dat
is de schuld van Biden. Dan zeg ik:
jongens, benzine wordt in de hele
wereld duurder, is dat overal Bi-
dens schuld?"
HIj heeft het gevoel dat hij na ja
ren op dezelfde school gerespec
teerd wordt in de gemeenschap,
en maakt zich niet al te veel zorgen
over het verwijt dat hij met zo'n
opmerking politiek bedrijft. Maar
hij blijft alert, houdt zijn eigen
mening voor zich, en doet uit
drukkelijk zijn best altijd bij de
feiten te blijven. ,,Als ze thuis ver
tellen wat ik in de klas heb gezegd,
wil ik er zeker van zijn dat het
klopt."
Anton Schulzki vraagt zich af of
het wel mogelijk blijft moeilijke
maatschappelijke onderwerpen
met zijn leerlingen te bespreken,
zoals de onderwijswet in Colorado
van hem vraagt. ,,We zijn bang dat
onze leerlingen straks goed onder
wijs onthouden wordt, dat ze din
gen gaan missen. Dan doen wij
ons werk niet goed als leraren
maatschappijleer, bereiden we
hen niet goed voor op burger
schap."
En laat dat nu nog een tikje extra
belangrijk zijn, in zijn ogen, nu de
Amerikaanse democratie met
flinke tegenwind te maken heeft.
Na de aanval op het Capitool en de
rappe verspreiding van verzinsels
over nooit gevonden fraude in de
presidentsverkiezingen klonk
overal de roep om meer burger-
schapsonderwijs. President Biden
wil het stimuleren, en in maar
liefst 34 staten werden wetten be
dacht die lessen over democratie
moeten verstevigen.
In Colorado Springs doen jonge
ren bijvoorbeeld een project
waarin ze het Congres naspelen.
,,We proberen in elk geval de
theorie te laten zien, hoe het
Congres zóü moeten werken'',
zegt Schulzki.
Joe Harmon hamert in zijn klas
in Pennsylvania vooral op goede
onderbouwing van argumenten.
,,Dit jaar zei een leerling dat hij
had gehoord dat het eigenlijk De
mocraten waren die het Capitool
aanvielen. Ik let er goed op misvat
tingen te corrigeren." Hij grijpt
Er is altijd de zorg dat
ouders claimen dat ik
Trump de schuld geef
of hem zwart maak
Kieswijzer
Affiniteit met een van de twee
grote Amerikaanse partijen zit zo
diep, dat een kritische noot al snel
als persoonlijke aanval wordt ge
zien. Zelfs zijn pubers zien zich
zelf heel sterk als Republikein.
,,Dat is iets van de laatste vijfjaar'',
constateert Harmon. ,,Alsof ze een
sportteam aanhangen." In de klas
doen ze een kieswijzer, en meer
maals waren er geschokte reacties
toen bleek dat hun voorkeuren in
werkelijkheid overeenkomen met
die van de Democratische partij.
,,Maar dat kan helemaal niet, ik
ben een Republikein, zei een leer
linge."
Met hun klassen hebben ze daar
eigenlijk heel goede gesprekken
over, zeggen de leraren. ,,Maar ou
ders doen niet wat we van onze
leerlingen vragen: goed opletten
waar je informatie vandaan komt,
argumenten baseren op feiten. He
laas is ons publieke debat niet wat
het zou moeten zijn," zegt Anton
Schulzki.
Amy Gallaway, de lerares in
Alaska die het plezier in haar werk
verloren is, houdt om één reden
hoop dat het politieke klimaat in
de VS weer zal afkoelen: haar leer
lingen. ,,Ze zijn krachtig, betrok
ken, nieuwsgierig, bereid om te le
ren, beleefd'', beschrijft ze. ,,Mijn
leerlingen redden de republiek.
Als we onze democratie lang ge
noeg intact kunnen houden, tot
hun generatie het overneemt,
komt het wel goed met ons."
rioriteit. Het is olie op het vuur
voor conservatieve ouders die
vinden dat ze voor racisten wor
den uitgemaakt in onderwijs
over de rassenongelijkheid.
Verboden materiaal
In conservatieve staten als bij
voorbeeld Texas maakten politici
wetten om te voorkomen dat le
raren met hun leerlingen praten
over wat ze critical race theory
noemen. Een project over slaver
nij van The New York Times, het
zogeheten '1619 project', is zelfs
tot verboden lesmateriaal ver
klaard. De gouverneur van Texas
wil schoolbibliotheken gaan
ontdoen van 'obsceen' materiaal.
Amy Gallaway kreeg nare be
richten op sociale media, be
schrijft ze. Ze zou haar baan gaan
kwijtraken, want ze indoctri-
neerde kinderen en dat zouden
deze ouders niet over hun kant
laten gaan. Ze wisten haar wel te
vinden. ,,In het begin nam ik dan
contact op en bood ik aan om
over het curriculum te praten,
maar de meesten willen hele
maal niet praten, ze willen ge
woon van me af. Ik begeleid de
lhbti-club op school en ze willen
me weg hebben."
Ze heeft nog een paar jaar te gaan
tot haar pensioen. ,,Maar als het zo
blijft, stop ik ermee'', verzucht ze.
,,Het maakt mijn werk zo veel
moeilijker. Terwijl ik naar school
kom tijdens een pandemie, oefen
om mezelf en mijn leerlingen te
kunnen beschermen bij een
schietpartij - ik geef hart en ziel
aan het onderwijs. Want ik weet
dat het een fundament is van een
democratische samenleving. Om
er dan van beschuldigd te worden
dat ik snode plannen heb met leer
lingen - het is ontmoedigend."
De meeste ouders
willen helemaal niet
praten, ze willen
gewoon van me af
GO DONDERDAG 6 JANUARI 2022
- Joe Harmon, leraar
maatschappijleer
- Amy Gallaway, leraar
maatschappijleer