l l 9 en zelfs doodsbedreigingen van ouders MUSICAL zo'n moment aan om te wijzen op het belang van goede, betrouw bare bronnen. ,,Ze zeggen dingen als: de benzine wordt duurder, dat is de schuld van Biden. Dan zeg ik: jongens, benzine wordt in de hele wereld duurder, is dat overal Bi- dens schuld?" HIj heeft het gevoel dat hij na ja ren op dezelfde school gerespec teerd wordt in de gemeenschap, en maakt zich niet al te veel zorgen over het verwijt dat hij met zo'n opmerking politiek bedrijft. Maar hij blijft alert, houdt zijn eigen mening voor zich, en doet uit drukkelijk zijn best altijd bij de feiten te blijven. ,,Als ze thuis ver tellen wat ik in de klas heb gezegd, wil ik er zeker van zijn dat het klopt." Anton Schulzki vraagt zich af of het wel mogelijk blijft moeilijke maatschappelijke onderwerpen met zijn leerlingen te bespreken, zoals de onderwijswet in Colorado van hem vraagt. ,,We zijn bang dat onze leerlingen straks goed onder wijs onthouden wordt, dat ze din gen gaan missen. Dan doen wij ons werk niet goed als leraren maatschappijleer, bereiden we hen niet goed voor op burger schap." En laat dat nu nog een tikje extra belangrijk zijn, in zijn ogen, nu de Amerikaanse democratie met flinke tegenwind te maken heeft. Na de aanval op het Capitool en de rappe verspreiding van verzinsels over nooit gevonden fraude in de presidentsverkiezingen klonk overal de roep om meer burger- schapsonderwijs. President Biden wil het stimuleren, en in maar liefst 34 staten werden wetten be dacht die lessen over democratie moeten verstevigen. In Colorado Springs doen jonge ren bijvoorbeeld een project waarin ze het Congres naspelen. ,,We proberen in elk geval de theorie te laten zien, hoe het Congres zóü moeten werken'', zegt Schulzki. Joe Harmon hamert in zijn klas in Pennsylvania vooral op goede onderbouwing van argumenten. ,,Dit jaar zei een leerling dat hij had gehoord dat het eigenlijk De mocraten waren die het Capitool aanvielen. Ik let er goed op misvat tingen te corrigeren." Hij grijpt Er is altijd de zorg dat ouders claimen dat ik Trump de schuld geef of hem zwart maak Kieswijzer Affiniteit met een van de twee grote Amerikaanse partijen zit zo diep, dat een kritische noot al snel als persoonlijke aanval wordt ge zien. Zelfs zijn pubers zien zich zelf heel sterk als Republikein. ,,Dat is iets van de laatste vijfjaar'', constateert Harmon. ,,Alsof ze een sportteam aanhangen." In de klas doen ze een kieswijzer, en meer maals waren er geschokte reacties toen bleek dat hun voorkeuren in werkelijkheid overeenkomen met die van de Democratische partij. ,,Maar dat kan helemaal niet, ik ben een Republikein, zei een leer linge." Met hun klassen hebben ze daar eigenlijk heel goede gesprekken over, zeggen de leraren. ,,Maar ou ders doen niet wat we van onze leerlingen vragen: goed opletten waar je informatie vandaan komt, argumenten baseren op feiten. He laas is ons publieke debat niet wat het zou moeten zijn," zegt Anton Schulzki. Amy Gallaway, de lerares in Alaska die het plezier in haar werk verloren is, houdt om één reden hoop dat het politieke klimaat in de VS weer zal afkoelen: haar leer lingen. ,,Ze zijn krachtig, betrok ken, nieuwsgierig, bereid om te le ren, beleefd'', beschrijft ze. ,,Mijn leerlingen redden de republiek. Als we onze democratie lang ge noeg intact kunnen houden, tot hun generatie het overneemt, komt het wel goed met ons." rioriteit. Het is olie op het vuur voor conservatieve ouders die vinden dat ze voor racisten wor den uitgemaakt in onderwijs over de rassenongelijkheid. Verboden materiaal In conservatieve staten als bij voorbeeld Texas maakten politici wetten om te voorkomen dat le raren met hun leerlingen praten over wat ze critical race theory noemen. Een project over slaver nij van The New York Times, het zogeheten '1619 project', is zelfs tot verboden lesmateriaal ver klaard. De gouverneur van Texas wil schoolbibliotheken gaan ontdoen van 'obsceen' materiaal. Amy Gallaway kreeg nare be richten op sociale media, be schrijft ze. Ze zou haar baan gaan kwijtraken, want ze indoctri- neerde kinderen en dat zouden deze ouders niet over hun kant laten gaan. Ze wisten haar wel te vinden. ,,In het begin nam ik dan contact op en bood ik aan om over het curriculum te praten, maar de meesten willen hele maal niet praten, ze willen ge woon van me af. Ik begeleid de lhbti-club op school en ze willen me weg hebben." Ze heeft nog een paar jaar te gaan tot haar pensioen. ,,Maar als het zo blijft, stop ik ermee'', verzucht ze. ,,Het maakt mijn werk zo veel moeilijker. Terwijl ik naar school kom tijdens een pandemie, oefen om mezelf en mijn leerlingen te kunnen beschermen bij een schietpartij - ik geef hart en ziel aan het onderwijs. Want ik weet dat het een fundament is van een democratische samenleving. Om er dan van beschuldigd te worden dat ik snode plannen heb met leer lingen - het is ontmoedigend." De meeste ouders willen helemaal niet praten, ze willen gewoon van me af GO DONDERDAG 6 JANUARI 2022 - Joe Harmon, leraar maatschappijleer - Amy Gallaway, leraar maatschappijleer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 9