c Leraren mijden politiek gevoelige onderwerpen uit angst voor boze reacties
8
Na de bestorming van het Amerikaanse Capitool klonk overal in de
Verenigde Staten de roep om meer maatschappijleer op school. Maar een
jaar later durven sommige leraren zo'n politiek gevoelig onderwerp
helemaal niet meer te bespreken in hun klas.
Joe Harmon moet op zijn
hoede zijn, als hij vandaag
maatschappijleer geeft aan
een groep pubers in de
mijnregio in het westen
van Pennsylvania. Hij wil het hebben
over wat een jaar geleden gebeurde in
en rond het Capitool in Washington.
Een woedende menigte drong met
geweld de vergaderzalen van het
Amerikaanse Congres binnen.
Zijn leerlingen moeten leren hoe
dat Congres werkt, dus Harmon wil
bespreken hoe de bestorming kon ge
beuren, wie erbij betrokken waren
en waarom. Het is onvermijdelijk
daarbij ook in te gaan op de rol van
voormalig president Donald Trump,
de man die de meute had opgejut
met de bewering dat geknoeid was
met de stemmen. In zijn naam pro
beerden aanhangers te voorkomen
dat de uitslag van de presidentsver
kiezingen, de winst van Joe Biden,
werd bekrachtigd.
Maar Harmon stelt dat hij 'heel
voorzichtig' is om de naam van
Trump te verbinden aan '6 januari',
zoals de Capitoolbestorming is gaan
heten. In zijn regio zijn de meeste
ouders en leerlingen groot fan van
Beveiliging
Het is iets waar Amerikaanse leraren
in de afgelopen maanden meer en
meer mee te maken hebben. Behalve
Trump en zijn verzinsels over gesto
len verkiezingen leveren racisme en
lhbti-rechten vaak bestuursvergade
ringen vol furieuze ouders op. Hun
woede wordt soms aangewakkerd
door extremistische en rechts-natio-
nalistische groepen die zich na
drukkelijk zijn gaan richten op
schoolraden en lokale politiek.
Trump. ,,Helaas is er altijd de zorg
dat ouders proberen te claimen dat ik
een agenda heb, Trump de schuld
geef of zwart maak," zegt Harmon.
Het is niet makkelijk om vandaag
de dag in de VS maatschappijleer te
geven en scholieren de basisbeginse
len van de democratie bij te brengen.
Politieke en culturele oorlogen wor
den uitgevochten op school. Wie niet
oppast, belandt er als leraar mid
denin. Sommige leraren durven deli
cate onderwerpen als de Capitoolbe-
storming niet meer ter sprake te
brengen, merkt Anton Schulzki, le
raar maatschappijleer in Colorado
Springs en voorzitter van de National
Council for the Social Studies. ,,Ze zijn
bang dat ouders en de gemeenschap
boos worden."
Schoolbestuurders hebben beveili
ging ingeschakeld en leraren kregen
doodsbedreigingen.
,,De meesten van ons lopen op ei
eren'', zegt lerares Amy Gallaway
uit Alaska. Gallaway geeft maat
schappijleer in Fairbanks, de koud
ste stad van de VS, bijna 7000 kilo
meter van Washington, vier tijdzo
nes verderop. Maar de politieke
spanningen dringen ook door tot
net onder de poolcirkel. Gallaway
snikt even, als ze aan de telefoon
vertelt over ouders die naar het
schoolbestuur stapten en online-
campagnes tegen haar begonnen.
,,Ze hadden iets gezien van een les
over systematisch racisme, en wa
ren ervan overtuigd dat ik critical
race theory onderwees."
Dat is oorspronkelijk een acade
mische term voor het idee dat ra
cisme ingebakken zit in veel syste
men, zoals het onderwijs of de
rechtspraak. Inmiddels staat het
voor bijna alles wat met antiracis-
melessen te maken heeft. Sommige
Amerikaanse scholen willen zo
graag ongelijkheid tussen etnische
groepen corrigeren dat een in-
structiegids voor wiskundelera
ren zelfs 'objectiviteit en 'het ge
schreven woord' aanmerkt als
uitdrukkingen van witte supe-
DONDERDAG 6 JANUARI 2022 GO
Bestorming
Capitool heikel
onderwerp op
scholen in VS
Karlijn van Houwelingen
New York
Joe Harmon.
Anton Schulzki.
Amy Gallaway.
Aanhangers van
Trump dringen op
6 januari 2021 het
Capitool binnen.
Praten over deze
gebeurtenis in de
klas ligt erg gevoelig
in de VS.
FOTO'S EPA, REUTERS, AFP
F De beveiliging rond
het Capitool is in de
aanloop naar van
daag uit voorzorg
weer opge
schroefd. FOTO AFP