c Leraren mijden politiek gevoelige onderwerpen uit angst voor boze reacties 8 Na de bestorming van het Amerikaanse Capitool klonk overal in de Verenigde Staten de roep om meer maatschappijleer op school. Maar een jaar later durven sommige leraren zo'n politiek gevoelig onderwerp helemaal niet meer te bespreken in hun klas. Joe Harmon moet op zijn hoede zijn, als hij vandaag maatschappijleer geeft aan een groep pubers in de mijnregio in het westen van Pennsylvania. Hij wil het hebben over wat een jaar geleden gebeurde in en rond het Capitool in Washington. Een woedende menigte drong met geweld de vergaderzalen van het Amerikaanse Congres binnen. Zijn leerlingen moeten leren hoe dat Congres werkt, dus Harmon wil bespreken hoe de bestorming kon ge beuren, wie erbij betrokken waren en waarom. Het is onvermijdelijk daarbij ook in te gaan op de rol van voormalig president Donald Trump, de man die de meute had opgejut met de bewering dat geknoeid was met de stemmen. In zijn naam pro beerden aanhangers te voorkomen dat de uitslag van de presidentsver kiezingen, de winst van Joe Biden, werd bekrachtigd. Maar Harmon stelt dat hij 'heel voorzichtig' is om de naam van Trump te verbinden aan '6 januari', zoals de Capitoolbestorming is gaan heten. In zijn regio zijn de meeste ouders en leerlingen groot fan van Beveiliging Het is iets waar Amerikaanse leraren in de afgelopen maanden meer en meer mee te maken hebben. Behalve Trump en zijn verzinsels over gesto len verkiezingen leveren racisme en lhbti-rechten vaak bestuursvergade ringen vol furieuze ouders op. Hun woede wordt soms aangewakkerd door extremistische en rechts-natio- nalistische groepen die zich na drukkelijk zijn gaan richten op schoolraden en lokale politiek. Trump. ,,Helaas is er altijd de zorg dat ouders proberen te claimen dat ik een agenda heb, Trump de schuld geef of zwart maak," zegt Harmon. Het is niet makkelijk om vandaag de dag in de VS maatschappijleer te geven en scholieren de basisbeginse len van de democratie bij te brengen. Politieke en culturele oorlogen wor den uitgevochten op school. Wie niet oppast, belandt er als leraar mid denin. Sommige leraren durven deli cate onderwerpen als de Capitoolbe- storming niet meer ter sprake te brengen, merkt Anton Schulzki, le raar maatschappijleer in Colorado Springs en voorzitter van de National Council for the Social Studies. ,,Ze zijn bang dat ouders en de gemeenschap boos worden." Schoolbestuurders hebben beveili ging ingeschakeld en leraren kregen doodsbedreigingen. ,,De meesten van ons lopen op ei eren'', zegt lerares Amy Gallaway uit Alaska. Gallaway geeft maat schappijleer in Fairbanks, de koud ste stad van de VS, bijna 7000 kilo meter van Washington, vier tijdzo nes verderop. Maar de politieke spanningen dringen ook door tot net onder de poolcirkel. Gallaway snikt even, als ze aan de telefoon vertelt over ouders die naar het schoolbestuur stapten en online- campagnes tegen haar begonnen. ,,Ze hadden iets gezien van een les over systematisch racisme, en wa ren ervan overtuigd dat ik critical race theory onderwees." Dat is oorspronkelijk een acade mische term voor het idee dat ra cisme ingebakken zit in veel syste men, zoals het onderwijs of de rechtspraak. Inmiddels staat het voor bijna alles wat met antiracis- melessen te maken heeft. Sommige Amerikaanse scholen willen zo graag ongelijkheid tussen etnische groepen corrigeren dat een in- structiegids voor wiskundelera ren zelfs 'objectiviteit en 'het ge schreven woord' aanmerkt als uitdrukkingen van witte supe- DONDERDAG 6 JANUARI 2022 GO Bestorming Capitool heikel onderwerp op scholen in VS Karlijn van Houwelingen New York Joe Harmon. Anton Schulzki. Amy Gallaway. Aanhangers van Trump dringen op 6 januari 2021 het Capitool binnen. Praten over deze gebeurtenis in de klas ligt erg gevoelig in de VS. FOTO'S EPA, REUTERS, AFP F De beveiliging rond het Capitool is in de aanloop naar van daag uit voorzorg weer opge schroefd. FOTO AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 8