H H c Oude chansons razend populair, maar jonge generatie vernieuwt het genre 7 Links in zwart-wit de 'oude helden' Georges Brassens, Edith Piaf, Charles Aznavour, Barbara en Jacques Brel. In kleur enkele vertegenwoordigers van de nieuwe garde, met van links af en met de klok mee: Guillaume Grand, Aya Nakamura, Grand Corps Malade en Angèle. foto's getty, andia universal, belga en privébeeld Dankzij Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps beleeft het Franse chanson een tweede jeugd. Maar, zegt onze correspondent in Parijs: mag het een tikkeltje moderner? Frank Renout Parijs Er ging de laatste maanden een wervelwind over Nederland. We hoorden het tot in Parijs. Althans: de telefoon stond bij ons rood gloeiend. Onze oma's belden van uit Nederland. Of we het daar in Frankrijk wel gezien en gehoord hadden. Het chanson was weer helemaal terug! Er was een geweldige serie op tv met Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps die met verve hun liefde voor het chanson in beeld brachten. De oma's vielen in kat zwijm en de recensies waren lo vend. De tv-serie was een succes, werd zelfs een boek en krijgt nu een vervolg. En dat is allemaal terecht. Edith Piaf, Jacques Brel en Georges Bras- sens hebben Frankrijk wereldwijd op de culturele kaart gezet. Zij zijn iconen, het Franse lied is mondiaal bekend en alleen al bij het woord 'chanson' dromen mensen weg bij beelden van het Parijs van weleer, met kussende stelletjes langs de Seine, schrijvers in Café de Flore en schilders op Montmartre. Maar Piaf, Brel en Brassens over leden in respectievelijk 1963, 1978 en 1981. Dat doet vanzelfsprekend niets af aan hun kwaliteiten. Maar we hebben onze oma's wel verteld dat Fransen echt niet Ne me quitte pas-fluitend over straat lopen. En dat Mylord nog maar mondjesmaat Edith Piaf, Jacques Brel en Georges Brassens hebben Frankijk op de culturele kaart gezet aan bod komt op de Franse radio. Net zoals Wim Sonneveld geen vaste kost is op de Nederlandse ra dio en we Ramses Shaffy bijna al leen nog horen tijdens de jaar lijkse Top 2000. Wij komen op etentjes bij Franse vrienden (of beter: kwa men daar, voor corona). En Azna vour staat er echt niet op de play- list. Ik luister graag naar muziek in de auto. En de laatste keer dat ik daar Barbara op de radio hoorde kan ik me niet herinneren. 'Hét' chanson zoals Van Nieuw kerk en Kemps dat presenteerden is er één van het verleden. Het is schoonheid van weleer, met een zweem van nostalgie. Inmiddels zijn er in Frankrijk al weer twee, nee: zelfs drie nieuwe generaties chansonniers opge staan. Het genre is veranderd en vernieuwd en overal is schoon heid te ontwaren. Zoals een Ne derlandse collega met familieban den in Frankrijk tegen me zei: 'De oude chansondoos is geweldig en ik houd ervan, maar de nieuwe chansondoos zit vol surprises'. Ik hoop in ieder geval dat Neder landers niet het idee hebben ge kregen, door de zwijmelende me lancholie van Van Nieuwkerk en Kemps, dat het chanson ophield te bestaan toen Léo Ferré in 1993 ten grave werd gedragen. Echt, er is nog zoveel moois te ontdekken, mensen! En omdat dat niet of nauwelijks op de Nederlandse radio is te ontdekken, ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Op mijn Twitter- account (@FrankRenout) heb ik een eigentijdse playlist gezet. Chansons die nü populair zijn en chansons die de afgelopen decen nia in Frankrijk zijn uitgeroeid tot moderne klassiekers. Om te laten zien en horen dat de Fransen van nu nieuwe herinneringen maken met nieuwe chansons. Muzikant en zanger Vianney - 30 jaar oud - is volgens vriend en vijand één van Frankrijks meest getalenteerde en populaire heden daagse troubadours. Een paar jaar terug stond ik te dansen in een uitverkocht L'Olympia, met superster Gérald de Palmas op het podium. Angèle is jong, de piano van Yann Tiersen zorgt voor tranen, Julien Doré klinkt zomers zwoel Guillaume Grand zong in 2010 het chanson Toi et moi wat inmid dels door iedereen in Frankrijk kan worden meegeneuried of meegezongen. Weet u wie nu wereldwijd de best beluisterde vertolkster is van het Franstalige lied? Aya Na- kamura. Onze oma's zouden er geen elpee of single van hebben aangeschaft, maar bij Franse tie ners en twintigers staat ze boven aan de Spotify-lijstjes. In 2019 werd de videoclip Au DD van het Franse rap-duo PNL wereldwijd twaalf miljoen keer bekeken in de eerste 48 uur na publicatie. Angèle is jong, Belgisch-Frans talig en een megaster, Grand Corps Malade betovert met zijn diepe stem. De piano van Yann Tiersen zorgt voor tranen, Julien Doré klinkt soms zomers zwoel. Het Franse chanson is niet dood, het leeft. Of beter: het chanson heeft sterren als Brel en Brassens overleefd. Ook in de 21ste eeuw staat er soms een zanger op met al leen een gitaar die de harten van de Fransen verovert, soms is het een zangeres die met 'autotune' de hitlijsten in dendert. Wegzwijme- len bij grootheden uit het verleden mag. Maar er is nog zó veel nieuws en moois te ontdekken. GO WOENSDAG 5 JANUARI 2022 Jonkies redden het chanson

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 7