m
Filosoof: minder consumeren helpt niet
16
Gasprijs verder omhoog
door beperkte leveringen
De Europese aardgasprijs ging gisteren ver
der omhoog, na de opmars een dag eerder.
Na de sterke prijsdaling aan het einde van
2021 lijken de zorgen over de krappe Euro
pese gasvoorraad weer toe te nemen door de
beperkte gasleveringen vanuit Rusland. Ook
de verwachting van kouder winterweer in
Europa drijft de prijs op. De prijs van een
megawattuur gas op de Nederlandse ter-
mijnmarkt, die leidinggevend is voor de Eu
ropese gasprijzen, steeg tot 96 euro van rond
80 euro een dag eerder. Op het dieptepunt
op oudejaarsdag lag de prijs rond 65 euro.
Ook vorig jaar werden weer
meer motoren verkocht
Het afgelopen jaar zijn opnieuw meer moto
ren verkocht dan een jaar eerder. In 2021
werden 15.337 motorfietsen verkocht, een
stijging van bijna 5 procent, melden bran
cheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en
dataleverancier RDC. Sinds het begin van de
coronapandemie worden er al meer moto
ren verkocht. Meer mensen hebben door de
pandemie behoefte aan eigen vervoer. De
hoogte van de stijging vorig jaar is nagenoeg
hetzelfde als het jaar ervoor. Sinds 2008 zijn
er niet zoveel motoren op naam gezet als in
2021. Tweedehands motorfietsen bleven qua
verkoop stabiel, rond de 52.000. In 2021 wer
den de meeste motorfietsen verkocht van
BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda en KTM.
Streamingdienst Pathé Thuis
is nu helemaal van Pathé
Bioscoopconcern Pathé wordt volledig eige
naar van de streamingdienst Pathé Thuis,
die het in 2011 had opgericht. De afgelopen
jaren stond die streamingdienst op eigen
benen en had Pathé alleen een minder
heidsbelang. Pathé denkt nu meer voordeel
te kunnen halen als de twee bedrijven weer
één worden. Via Pathé Thuis kunnen men
sen thuis op de televisie, computer of tablet
films huren. Vorig jaar maakten 900.000
huishoudens daar gebruik van en die huur
den gezamenlijk meer dan vijf miljoen
films.
Air France-
KLM
Signify
Adyen
Just Eat
Takeaway
De maaltijd
bezorger ging
stevig in de uit
verkoop.
Klimaatactivisten zijn
'i deel van het probleem,
sfc^o ..o-arj f
groei is deel van de
oplossing. Filosoof
Maarten Boudry heeft o
een prikkelende eigen v
kijk op de strijd tegen
klimaatverandering
Een 'verbeterlijke
optimist', noemt
Maarten Boudry
(37) zich. ,,Ik ge
loof in een goede
afloop als we een
inspanning leve
ren en geen
domme dingen doen." De
Vlaamse filosoof, die lovende re
censies kreeg voor zijn vorige
boeken, heeft zijn vooruitgangs
geloof nu losgelaten op het meest
somber stemmende probleem
van onze tijd: klimaatverande
ring. Zijn boek heet: Waarom ons
klimaat niet naar de knoppen gaat
(als we het hoofd koel houden).
,,Onze beste hoop op een oplos
sing is het menselijk vernuft. De
milieuvervuiling waarvoor in de
jaren 70 terecht werd gewaar
schuwd, is niet opgelost door
minder te consumeren, maar
door efficiënter te produceren. De
luchtvervuiling door vieze auto's
werd niet opgelost door minder
rijden, maar door slimme filters
en schonere brandstoffen. De
hongersnoden zijn niet beëindigd
door gedwongen geboortebeper
king, maar door een efficiëntere
landbouw. We moeten andere
manieren vinden om welvaart tot
stand te brengen, zonder CO2 uit
te stoten. En om dat te doen, heb
je economische groei nodig. Zon
der innovatie gaan we fossiele
brandstoffen nooit vervangen."
,,Dat is een van de misvattingen
die ik in mijn boek probeer te cor
rigeren. De hoeveelheid CO2 die
landen uitstoten per hoeveelheid
rijkdom, meestal uitgedrukt als
bruto nationaal product, is in
rijke landen juist veel minder.
Het is inderdaad zo dat wij in Eu
ropa per hoofd van de bevolking
meer uitstoten dan in China,
maar we zijn heel véél rijker. De
afgelopen dertig jaar is het Euro
pese aandeel in de globale uit
stoot gedaald van 15 procent naar
8 procent. Dat cijfer is zo laag dat
ik het moest dubbelchecken om
het te geloven. Wij zijn veel wel
varender geworden, maar slaag
den er dus ook veel beter in om
die groei los te koppelen van CO2.
De EU toont de weg voorwaarts!"
Onze beste hoop op
een oplossing is het
menselijk vernuft
,,Voor een stuk klopt dat. Maar
vergeet niet dat we in Europa óók
veel produceren voor de export.
U bent de tweede grootste land-
bouwexporteur ter wereld! En
Duitsland, met zijn auto-indus
trie."
,,Ik bewonder die mensen juist. Ik
vlieg zelf ook niet meer zo snel
naar de andere kant van de
wereld. En van al het voedsel is
rundvlees het slechtste voor het
klimaat. Maar besef wel dat
80 procent van de wereldbevol
king nog nooit heeft gevlogen en
er erg naar uitkijkt dat ook eens te
doen. En dat die 80 procent vlees
beschouwt als begerenswaardig
voedsel. Gaan wij ze dat ontzeg
gen, terwijl wij er zo van hebben
genoten? En denkt u dat ze dan
luisteren? De echte uitdaging is
dus vliegtuigen de lucht in krij
gen zónder kerosine. En kunst
vlees te produceren zónder soja
voor veevoer en zonder mest. Dat
is moeilijk, maar het kan. Er
wordt bij Mosa Meat in Limburg
hard gewerkt om lekker en
betaalbaar kweekvlees te maken."
,,Het is mooi, maar als je denkt
dat minder vliegen en minder ko
pen de oplossing is, dan onder
schat je het probleem. Weet u
nog, voorjaar 2020? Vliegtuigen
WOENSDAG 5 JANUARI 2022 GO
OOK DUURDER DOOR KOUDER WEER
BEHOEFTE AAN EIGEN VERVOER
MEER VOORDEEL DOOR OVERNAME
O
Beleggers ver
wachten herstel
van reissector
ondanks de
omikronvariant.
Het verlichtings-
bedrijf kon op
flinke kopersinte
resse rekenen.
Techfondsen
stonden onder
druk nadat tech-
beurs Nasdaq in
het rood dook.
■m
o
o
cono
roei is
o
e
a
o
Hans Nijenhuis
Gent
Al sinds de jaren 70 gaat het
over 'grenzen aan de groei'. U
pleit voor méér groei?
Landen waar de economie is
gegroeid, stoten toch veel meer
CO2 uit per hoofd van de bevol
king dan arme landen?
Is Europa ook niet gewoon veel
schoner geworden door de eigen
'vuile' productie uit te besteden
- Maarten Boudry, filosoof
aan lagelonenlanden, bijvoor
beeld aan China?
In uw boek trekt u van leer tegen
mensen die pleiten voor ma
tiging. Wat is er daar mis mee?
Minderen heeft geen zin?