■HU Elektrische rijder baalt van gestuntel met eigen kabel bij openbare paal I mmm 11 JSKKflHS V' 'lil I ÉK§ i I risliillli:1 dat terugblikken van de laatste dagen toch wat vreemd aan. Op tv en op de radio domineren de ge zichten en stemmen van de jaren '90, aan wie jonge Nederlanders doorgaans weinig herinneringen hebben. Henk Angenent, Erik Hulzebosch, Evert ten Napel, Erica Terpstra. Reprise Wat zou het mooi zijn als ook het nationaal geheugen een booster zou krijgen, in de vorm van een nieuwe editie van de tocht. Kan het nog? Staand op het bruggetje van Bartlehiem, op een niet bij zonder koude winterochtend, kun je het je maar moeilijk voorstellen. Zoals het trouwens ook maar moeilijk voor te stellen is dat op dit minuscule houten ding ooit tientallen mensen stonden, en nog eens vele honderden eromheen. Uittenbogaard weet nog precies hoe dat eruitzag, wat een groot feest dat was. Of er ooit nog eens een reprise komt? Helemaal uit sluiten wil hij het niet, ook voor zichzelf niet, hoewel hij al een paar jaar niet meer schaatst, nu de botten en gewrichten significant slechter op sportieve inspannin gen reageren dan een kwarteeuw geleden. ,,Maar ik heb nog steeds mijn lidmaatschapskaart. Want stel, er komt een Russische pool- wind deze kant uit, en het is een week of drie 10 graden onder nul... Je weet maar nooit.'' Het is voor tienduizenden auto mobilisten met een stekkerauto een bekend ritueel. Laadkabel uit de kofferbak, afrollen, stekker in de auto, stekker in de laadpaal, pasje langs de sensor en wachten tot paal en auto 'praten'. Waarom zit er geen kabel aan de laadpaal? Een vraag die iedere nieuwe elektrische rijder zichzelf stelt, als hij voor het eerst probeert om de laadkabel weer in de koffer bak te krijgen zonder zichzelf te besmeuren met modder of- ook dat gebeurt - hondenpoep of kat- tenpis. Kan dat nou niet anders? Je rijdt toch ook niet met een brand stofslang in de auto naar de pomp? ,,Dat oprollen van je kabel zon der vies te worden ziet er inder daad weinig charmant uit'', zegt Roland Ferwerda, directeur van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Bij dat NKL wordt uitgedacht hoe heel Neder land elektrisch kan gaan rijden zonder dat - figuurlijk - de stop pen doorslaan. ,,Het is absolute ellende met die losse kabels die soms wel 5 meter lang zijn'', zegt Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rijders. ,,Een vaste kabel is veruit superi eur; echt véél handiger.'' Eigen model Waarom zitten ze er dan niet aan? Even terug in de geschiedenis toen zowat iedere fabrikant een eigen model stekker verzon. Europese autostekkers waren anders dan de Aziatische en de vroegere markt leider Tesla deed eigenwijs weer iets anders. Verschillende kabels met verschillende stekkers aan de laadpaal was geen optie. Maar in middels is er een uniforme stek ker, type 2, die op alle nieuwe elek trische auto's past. Vandalisme en veiligheid waren en zijn ook een argument. Die loshangende kabels zouden uitno digen om eraan te gaan rukken of om er knopen in te leggen. 'Er hoeft geen kabel aan de laad- paal' is tussen de oren van de be leidsmakers gaan zitten. ,,Het is aan de gemeenten om laadpalen mét kabel voor te schrijven'', zegt Ferwerda. ,,Technisch is er geen belemmering meer. Er is een nieuw ontwerp te bedenken waar bij de kabel oprolt of in de bodem verdwijnt. Dat kan best. Maar qua ontwerp is dat kwetsbaarder. Zo'n laadpaal moet toch vijftien jaar meekunnen.'' Ongemerkt Ze zijn er wel, laadpalen met de kabel eraan vast. Bij snellaadsta- tions zit de kabel altijd vast aan de paal. Er gaat zoveel stroom door die kabels dat ze veel dikker zijn; te log om in de kofferbak te gooien. Everts: ,,We zijn onge merkt in deze situatie zonder vaste kabel beland. Maar wie een thuislaadpaal neemt, kiest altijd voor een vaste kabel vanwege het gebruiksgemak.'' Slechts 30 procent van de Ne derlanders woont ruim genoeg om de auto thuis op te laden; de rest is op openbare laadplekken en het geklungel met losse kabels aange wezen. Het aantal volledig elektri sche auto's groeit stevig. Op dit moment zijn het er bijna een kwart miljoen en dit jaar komen er volgens de brancheorganisaties tussen de 80.000 en 110.000 bij. ,,Vaste kabels? Dat gaat niet ge beuren'', zegt Robin Berg van We Drive Solar, met 400 laadpalen de grootste exploitant in Utrecht, met grote stelligheid. ,,We hebben met gemeenten afgesproken dat de pa len in de publieke ruimte zo strak mogelijk zijn. Geen verrommeling met kabels. Hoeft ook niet, want iedereen heeft zo'n kabel in zijn auto liggen.'' Zo wordt het een kip-ei-discus sie. Als er kabels aan de palen zit ten is de laadkabel in de auto niet nodig. De Vereniging Elektrische rijders hoopt dat er snel wél veran dering komt. ,,Een vaste kabel aan de laadpaal en in de toekomst draadloos opladen. Dat zie je al bij sommige elektrische bussen. Je rijdt over een tegel en het opladen begint. Daar moeten we heen.'' GO WOENSDAG 5 JANUARI 2022 Het beroemdste bruggetje van Friesland, en van heel Nederland: het bruggetje van Bartlehiem, afgeladen vol met schaatsfans tijdens de Elfstedentocht van 1997 (l) en gisteren (r) met slechts een paar fietsers die even halt houden. fotosanp/leo vogelzang, niels de vries - W'iVM: Stilstaan bij een drama tijdens de tocht in 1997: op deze plek overleed schaatser Gert Jan Albrecht aan een hart aanval. Albrecht is de enige deelnemer die ooit het leven liet tijdens een Elfstedentocht. Zijn zoon Robin (l) is bij de herdenking. foto dpg Slecht nieuws voor de duizen den nieuwe elektrische rijders. Het geklungel met vieze, losse laadkabels bij openbare laad- palen verdwijnt voorlopig niet. ,,Technisch is er geen belemme ring meer om palen mét oprol bare kabel te plaatsen.'' Ton Voermans Utrecht Pïlfïïi -"i-SBSB Opladen bij een openbare laadpaal. foto frans nikkels fotografie Bartlehiem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 11