Regering Italië krijgt steun
voor miljardenuitgave
LTO: Vogelgriep blijft heersen,
een vaccin kan uitkomst bieden
19
AFNEMEN BELASTINGVOORDEEL
Kruisweg, directeur ALD Automo
tive: ,,De verhoging van de bijtel
ling komt te vroeg. Iedereen ziet
het aanbod betaalbare elektrische
auto's toenemen, maar de over
heid trekt wel heel snel terug. We
zien nog steeds laadstress door te
korten aan laadpunten en achter
blijvende netwerkcapaciteit.''
Nieuwe elektrische auto's rijden
weliswaar verder dan vijfjaar gele
den, maar op de echt lange afstan
den - bijvoorbeeld vakanties in
het buitenland - is het laden nog
een tijdrovende bezigheid.
De twijfel is een van de redenen
dat de verkoop van elektrische au
to's vertraagt. Het chiptekort
speelt natuurlijk ook bij de leve
ringsmogelijkheden van elektri
sche auto's een grote rol. En door
al het thuiswerken kijken bedrij
ven met andere ogen naar leaseau
to's; zijn ze altijd nog wel de beste
oplossing?
Eindsprintje
Volgens cijfers van Bovag/Rai is
Tesla met een heel bescheiden
eindsprintje bezig. Deze maand
verkochten de Amerikanen 1600
auto's, tot en met 27 december,
maar dat is ruim de helft minder
dan vorig jaar in de eerste weken
van december. Over heel 2021 zit
Tesla op -56 procent. Elektrische
nieuwkomers doen het goed. Lynk
Co verkocht 3000 stuks. VW
met de ID4 3700 exemplaren. Maar
de verkoop van de ID3 stortte in
(10.000 in 2020 en 1700 dit jaar).
De Skoda Enyaq is op weg om de
meest verkochte elektrische auto
van het jaar te worden met zo'n
6000 exemplaren.
Niet alleen de lage bijtelling ver
dwijnt langzaam maar zeker, ook
de aftrekposten - de MIA en Va-
mil-regelingen - voor onderne
mers die een elektrische auto
kochten, verdwijnen in het
nieuwe jaar. ,,Want de elektrische
personenauto is inmiddels gang
baar'', stelt de Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland. Er blij
ven alleen aftrekmogelijkheden
voor elektrische personenauto's
met ingebouwde zonnepanelen.
Bert van Wee, hoogleraar trans
portbeleid aan de TU Delft, vindt
het logisch dat de financiële prik
kels afgebouwd worden. ,,Elektri-
sche auto's worden immers steeds
goedkoper.''
Dat de overheidsstimulering
minder wordt, betekent niet dat
elektrisch niet populairder wordt.
Volgens ALD was dit jaar bijna een
op de drie nieuwe leaseauto's elek
trisch en verplichten ook steeds
meer bedrijven dat de auto die het
personeel leaset elektrisch is. Door
de hoge brandstofprijzen wordt
elektrisch rijden financieel voor
meer mensen interessant. Wie alle
kosten optelt, is niet meer duurder
of zelfs goedkoper uit dan met een
benzineauto.
Steuntje
Zakelijke rijders hebben dan wel
minder voordeel, de particulier
krijgt sinds twee jaar wel een
financieel steuntje. In 2022 is
71 miljoen euro beschikbaar voor
particulieren die een elektrische
auto kopen. Als de nieuwwaarde
niet hoger is dan 45 mille dan geldt
er een aankoopsubsidie van 3350
euro per auto.
Wie een gebruikte elektrische
auto koopt, krijgt 2 mille subsidie.
Bovag verwacht een stormloop op
de subsidiepot. Vorig jaar was de
pot voor nieuwe auto's al na één
week leeg. Nu is de totale subsi-
diepot veel groter en het subsidie
bedrag per auto iets lager.
De regering in Italië onder leiding
van Mario Draghi heeft toestem
ming gekregen van wetgevers voor
een begrotingsplan ter waarde van
32 miljard euro. Het geld is onder
andere bedoeld om de inkomsten
belastingen te verlagen. Daarnaast
kan met een deel van het geld de
impact van de oplopende energie
prijzen worden verzacht.
Het parlement in Rome keurde
het wetsvoorstel laat op woensdag
in een vertrouwensstemming
goed, gisteren kwam het formeel
in stemming. Het is het eerste plan
uit de koker van Draghi, het voor
malige hoofd van de Europese
Centrale Bank (ECB). Draghi werd
begin dit jaar premier en liet vo
rige week weten dat hij wel presi
dent zou willen worden wanneer
die positie beschikbaar komt
begin volgend jaar.
Energiekosten
Voor de verlaging van de inkom
stenbelasting is zo'n 8 miljard euro
gereserveerd. Met de compensatie
van de energiekosten is 4 miljard
euro gemoeid. Ook worden maat
regelen doorgevoerd die door eer
dere regeringen waren uitgesteld.
Dan gaat het om een verlaging van
de btw op bepaalde producten en
een fonds dat jongeren moet hel
pen een huis te huren.
De begroting maakt deel uit van
Draghi's bredere plan om de chro-
nisch lage economische groei in
Italië een boost te geven. Dat is ook
nodig om het land door de crisis te
loodsen. De regering verwacht dat
de productie van Italië dit jaar met
meer dan 6 procent zal zijn geste
gen, na een daling met bijna 9 pro
cent in 2020.
De opmars van de omikronvari-
ant van het coronavirus raakt ook
de economie van Italië. Zo is de
economische activiteit afgeno
men. Daarnaast mist het land mil
jarden aan inkomsten, omdat
mensen hun vakanties naar het
land annuleren. Volgens consu
mentenorganisatie Coldiretti
loopt Italië daardoor alleen al 4
miljard euro mis.
Draghi zei eerder deze maand
dat hij niet verwachtte dat
omikron de groeiprognose voor
dit jaar zal beïnvloeden.
C
Dat zegt Kees de Jong, voorzitter
van de vakgroep pluimvee van
land- en tuinbouworganisatie
LTO Nederland in een reactie op
Duits onderzoek naar de vogel
griep. Volgens hem zou een vac
cin soelaas kunnen bieden.
Duitse onderzoekers van het
Friedrich-Loeffler-Institut (FLI),
een overheidsinstituut dat on
derzoek doet naar dierenwelzijn,
stellen dat Europa niet eerder te
maken heeft gehad met zo'n ern
stige uitbraak van vogelgriep als
nu. De Jong onderschrijft de con
clusies van het FLI. Voorheen
dook het virus vooral op in lan
den met veel water, zoals Neder
land. Dat gebeurde vaak alleen in
het trekseizoen, in de laatste
maanden van het jaar. Nu duikt
het virus ook in drogere gebieden
op en is het het hele jaar aanwe
zig. Zo werd het virus afgelopen
voorjaar in nesten met jonge vo
gels ontdekt.
Net als het griepvirus bij men
sen zorgt de vogelgriep in het
najaar en de winter voor proble
men, zegt De Jong. Nederlandse
pluimveehouders lukt het vrij
goed om het virus buiten de deur
te houden. Maar als dieren be
smet raken, is het beleid dat stal
len geruimd moeten worden.
De Jong wijst erop dat grote
farmaceuten werken aan een vac-
C Vogelgriep
heerste nog nooit zo
erg in Europa, maar
aantal besmettingen
in Nederland valt
voorlopig nog mee
cin tegen het virus. Volgens hem
willen nog niet alle landen daar
aan. Er leven zorgen over de vei
ligheid van vlees en eieren van
ingeënte dieren. Maar nu het vi
rus zo hard om zich heen grijpt,
zien steeds meer landen ook de
noodzaak in. De producten van
ingeënte dieren zijn volgens hem
veilig voor consumptie. De ko
mende tijd zijn er proeven met
vaccins in onder andere Neder
land, België en Frankrijk. In
Frankrijk zorgt het virus vooral
bij eenden voor problemen.
Wilde vogels
Volgens het FLI worden er dage
lijks nieuwe besmettingen met
de vogelgriep vastgesteld. In
Duitsland alleen zijn sinds begin
oktober 394 besmettingen ge
constateerd bij wilde vogels. Het
gaat in de meeste gevallen om
eenden, ganzen, zwanen en
meeuwen. Ook werd vogelgriep
gesignaleerd bij 46 Duitse pluim-
veebedrijven.
In Nederland is het aantal
besmettingen bij pluimveebe-
drijven en hobbybedrijven op
twee handen te tellen. Het rela
tief lage aantal besmettingen be
tekent niet dat Nederlandse
pluimveehouders achterover
kunnen leunen. Uit angst en om
het virus buiten de deur te hou
den, beperken pluimveehouders
hun sociale contacten sterk, aldus
De Jong.
GO VRIJDAG 31 DECEMBER 2021
:"v.'
G Eind 2019 stonden automo
bilisten in de file toen ze hun
nieuwe Tesla rechtstreeks
van de boot haalden.
FOTO MARCO OKHUIZEN
In 2022 is 71 miljoen subsidie
beschikbaar voor particulieren
die een elektrische auto kopen.
ANP
Rome
Italië heeft 8 miljard gereser
veerd voor verlaging van de
inkomstenbelasting.
De Italiaanse premier Mario Draghi wil de inkomstenbelasting
verlagen en hogere energiekosten compenseren. foto epa
DEN HAAG
De vogelgriep is wijdverspreid
en niet meer zo seizoensge
bonden zoals eerder wel het
geval leek. Daarom zou moeten
worden nagedacht over andere
oplossingen dan het almaar
ruimen van pluimvee op het
moment dat het virus ergens in
een stal opduikt.
- ANP