ZEELAND GEBOEKT Uitverkoren poëzie van Wim Hofman Uit Nederland naar Holanda Gedichten voor liefde en rouw 8 In een seniorenwoning te Hoek is het hoofdkantoor gevestigd van detective bureau Eyewitness. Het huis is ook het middelpunt van de thrillers van Wim Hendrikse. rgens op de achtergrond in Jeugd zonde, het nieuwe boek van Wim Hendrikse, klinkt Let's dance van David Bowie. Geen toeval, de bi bliografie van de schrijver vermeldt vele Bowie-boeken, waaronder David Bowie. Biografie van een superster (2016). Hendrikse (geboren in 1958), woonachtig te Axel, is pas op latere leeftijd gaan schrijven. De laatste ja ren legt hij zich toe op thrillers, met een hoofdrol voor Joop Hamelink uit Terneuzen. De detective wordt sinds Bloedband (2018) en Duister verleden (2019) bijgestaan door recher cheur Theo de Rooy van de afdeling zedende licten. Moordenaars Er lopen, wanneer je Wim Hendrikse mag ge loven, heel wat moordenaars rond in Zeeuws-Vlaanderen en in de streek zijn veel slachtoffers te betreuren. Waar beginnen de leugens en eindigt de waarheid, de scheidslijn is in Jeugdzonde vaag. 'Deze zaak kende meer lagen dan een ui', beseft speurneus Joop aan het slot van hoofdstuk 58. Aan hem de taak het ui te pellen tot de historie duidelijk wordt, een historie waarbij hij persoonlijk betrokken raakt. De dader speelt een spel met hem, of misschien is er meer dan één dader. Ongewild wordt hij terug gesleurd naar zijn middelbare schoolperiode, al had hij er destijds voor geko zen een buitenstaander te zijn. Terug naar toen, vijfendertig jaar geleden, een zomer kamp in de Ardennen waar de meisjes en de jongens bewogen op Let's dance. Aan sensatie geen gebrek in dit boek van Wim Hendrikse. Zijn schrijfplezier blijkt uit wendingen als 'Ik eet overigens heel gevari eerd iedere dag een andere magnetron maaltijd'. Dat zegt Joop over zichzelf. Onder de ogen van zijn maat Theo hangen 'wallen ter grootte van theezakjes'. De kromme vingers van Joops vader glijden 'als ongedurige spin nen over het tafelblad'. Deze vader speelt een belangrijke rol bij detectivebureau Eyewit ness, hij is negentig jaar maar toch een ge haaide hacker. Franje De schrijver tekent zijn personages vaardig, ook de personages in de marge van het ver haal. Uitgebreid schrijft hij eveneens over de omgeving waarin ze vertoeven, Zeeuws-Vlaanderen. Dat loopt wat mij betreft nogal eens uit de hand, weetjes die we niet hoeven te weten. Bij een bezoekje aan het zie kenhuis krijgen we te horen wanneer dat in gebruik is ge nomen en volgt nog wat ge schiedenis. Bij het passeren van een beeld in Terneuzen krijgen we ook zo'n toelich ting, een alinea lang, en even later komt daar nog een alinea bij. Zo krijg je je 370 bladzij den al te gemakkelijk vol, en bij de toch al gecompliceerde verwikkelingen werkt derge lijke franje storend. De ware schrijver schrapt. Wie heeft het gedaan - dat JEUGDZONDE is altijd het thema van een thriller. Honderd dwaalsporen moeten de spanning erin hou den. Detective Joop, toch voor geen kleintje vervaard, beseft al snel: 'Iemand probeert met mijn kloten te spelen.' Maar wie en waarom? Het begint allemaal met een usb-stick, met beelden van een moord. Dan is er contact met de journaliste Lisa, zij kreeg haar eerste zoen van hem. Er vallen meer doden. En dan duikt ineens een botje op van Mario de Vries, ver mist geraakt tijdens het zomerkamp. Waar is de rest van Mario? En wat is hem overkomen? Langzaam komen de onthullin gen over de jeugdzonden, de strijd om meisjes, twee jongens die een andere jongen hebben verkracht en een half mensenle ven later de wrede wraak. De au teur mag dan Let's dance laten klinken, de lezer hóórt andere Bowie-songs in dit Zeeuws- Vlaamse verhaal, Ashes to Ashes en All the Madmen. er komt 'n ké 'n dag da ze ons vinnen', zei Piet van Heule, Zeeuw te Brazilië. Hij en de andere Zeeu wen daar zijn inderdaad gevon den. Hun voorouders vertrokken zo'n anderhalve eeuw geleden uit het westen van Zeeuws- Vlaanderen naar het oosten van Brazilië. Dat was voor hen het beloofde land, ze kregen een huis, landbouwgrond, koffiestruiken toege zegd. Dat bleek een hut, een schrale akker en ver der niets, maar er was geen boot terug. Mary-Ann Sandifort, in 1962 geboren te Maas sluis, is de schrijfster van het interessante boek Smeltkroes Brazilië. Haar man werkte een jaar lang in Brazilië en daar probeerde zij te achterha len 'wat inheemsen, afstamme lingen van Afrikaanse slaven en van Europese migranten zelf er varen'. In het deel 'Sombere ber gen' gaat ze op zoek naar de Zeeuwen, hun nazaten, die een geïsoleerde gemeenschap vor men. De schrijfster moest daar voor naar het afgelegen dorpje Holanda. Mary-Ann Sandifort: Smeltkroes Brazilië. Op stap met Guarani, Af- ro-Brazilianen en Zeeu wen - Uitg. Noordboek, 200 pag., 22,90 euro. - Mario Molegraaf De omslagen van deze bun dels sluiten ieder misver stand uit. 'Gedichten. Rouw' staat er op het ene boekje, samengesteld door Hagar Pee- ters. 'Gedichten. Liefde' lezen we op het andere boekje, een door Tjitske Jansen gemaakte bloem lezing. De oude namen ontbre ken niet helemaal, maar de twee dichteressen kozen vooral werk uit de 21ste eeuw. Er is zelfs een gedicht waarin, door Lieke Mars man, wordt stilgestaan bij de slachtoffers van het coronavirus. Misschien de mooiste omschrij ving van niet te omschrijven din gen komt van Marieke Lucas Rij- neveld, vaak te gast in Zeeland: 'Troosten was toen nog als inpar keren, het is meten en/ weten en Soms is het pech om altijd geluk te hebben. Ik ben zo'n zondagskind. Als ik door een drukke stad rijd, komt net op het juiste moment de ene parkeer plaats vrij voor de gewenste voor deur. Bij een brug, ook de meest rampzalige, kan ik steevast door rijden. Waardoor mij helaas het gedicht van Wim Hofman ontging dat voor de wachtenden bij de Dokbrug in Vlissingen is te lezen. Natuurlijk zit het me toch weer mee: 'Waar zijn onze schepen' is ook te vinden in Er is altijd wel ie mand, een bundel waarvoor hij zijn beste gedichten koos. Een gebonden boek met leeslint. Bij welk gedicht leg ik mijn leeslint? Waarschijnlijk bij dit bruggedicht, een onvervalst Hof mangedicht, over hem vertrouwde geluiden, zoals 'het walsen van pla ten het geronk/ van ma chines'. Al deze geluiden komen terug, zo schrijft hij, 'als ik wacht bij de brug'. Kenmerkend voor de poëzie van Hofman, die in 2003 als dichter debuteerde, is wat mij betreft vooral de opsomming. De dichter stelt lijsten op, in het bruggedicht, maar ook in lange ge dichten als 'Romance', 'Wat we hadden en wat niet' en 'Lied van niets'. De opsomming functio neert bij hem als een toverfor mule, zo worden oude herinnerin gen nieuwe poëzie. Wat voor herinneringen? Voor wie Wim Hofmans werk kent een overbodige vraag. Net zoals zijn ei gen noot bij 'Wat ik me niet kan voorstellen' overbodig is. Hij zet een sterretje bij het woord 'hier' en legt dan uit: 'bij Vlissingen'. Alsof we nog niet beseften dat daar zijn wereld ligt, tussen de Buiten haven en de lichttorentjes bij Dis hoek. Hij kan zich niet voorstellen dat iemand het aandurft een gedicht te schrijven over de zee daar. Hoe kun je al die tinten en tonen van 'blauwzwarte schrijfschrijfschrijf- inkt' vangen? De dichter op zoek naar woorden, bijvoorbeeld ook in 'Mijn vader'. Het mooiste wat de vader in zijn leven ooit heeft ge zien, zo weet de zoon, was 'de fr- ambozenlimonaderoze avondzon boven de zee/ bij Vlissingen'. Alleen een pechvogel laat zich zulke poëzie ontgaan. DINSDAG 28 DECEMBER 2021 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers SPECIAL Jeugdzonde in de Ardennen Mario Molegraaf Een Eyewitness Thriller Wim Hendrikse Wim Hendrikse: Jeugdzonde. Een Eyewitness Thriller - Uitge verij Aspekt, 372 pag., 21,95 euro. LIEF! toch schat je het/ vaak te krap in'. De Zeeuwse dichters ontbreken niet. Honderd verrassende in zichten over liefde en rouw. 1) Liefde. Samengesteld door Tjitske Jansen - 72 pag.; 2) Rouw. Samengesteld door Hagar Peeters - 112 pag. - beide uitgaven 15 euro - De Bezige Bij. - Mario Molegraaf Wim Hofman: Er is altijd wel ie mand. Een keuze uit eigen werk - Rainbow Poëzie, 176 pagina's, 17,50 euro. - Mario Molegraaf iemand Wim Hendrikse in de omgeving van Axel. foto camile schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 40