Hekje beschermt de Mondriaanboom
Vlissingen gaat terug naar twee
zorgaanbieders voor uitvoer WMO
Bomen in de voortuin omdat
er op straat geen ruimte is
7
ANALYSE
De Mondriaanboom met Erik en Heidi Zuidinga. foto lex de meester
OOSTKAPELLE
waar mensen overstappen. Het
moet een plek worden waar ook
lijnbussen stoppen, een bewaakte
fietsenstalling is, oplaadpalen,
standplaatsen voor deelauto's, een
PostNL-muur, een VVV-inspira-
tiepunt, een bezorgpunt voor
boodschappen en streekproduc
ten, een koffiecorner met douches,
toiletten en fietsverhuur.
Perceel grond
Het college heeft ook al meerdere
keren laten weten dat zo'n hub een
mooi idee is en dat er samen met
de provincie onderzoek gedaan
moet worden naar de mogelijkhe
den om zoiets te realiseren.
Robbert Vreeke wacht echter die
onderzoeken niet af. Mede ingege
ven door de eis van de gemeente
dat auto's geweerd moeten wor
den uit het Nehalenniagebied
kiest hij voor een voor Domburgse
begrippen revolutionaire beslis
sing. Hij heeft een perceel grond
nabij het gemeentehuis en maakte
vorige week woensdag bekend dat
hij wil dat de toekomstige gasten
van zijn nieuwe hotel daar parke
ren zodat ze vervolgens met elek
trisch vervoer Domburg in kun
nen. En het wordt geen exclusief
transitpunt voor zijn gasten. Ook
andere ondernemers kunnen aan
haken zodat het overstappunt kan
groeien.
De wethouders Chris Maas
(PvdA/GL) en Adri Roelse (DTV)
hopen daar ook op en zien kansen
om samen met de ondernemer
zo'n overstappunt verder uit te
bouwen tot misschien wel de eer
ste volwaardige hub van de regio.
En dat allemaal omdat één onder
nemer beseft dat er op het gebied
van vervoer in de bebouwde kom
op korte termijn een forse stap ge
zet moet worden.
Elektrisch vervoer voor
hotelgasten is al lang
onderwerp van gesprek en
studie in Domburg. Hotelier
Robbert Vreeke wacht de
resultaten niet af en begint
ermee.
In Domburg begint de vervoers-
revolutie dankzij hotelier Rob
bert Vreeke. De nieuwe eige
naar van hotel Nehalennia wil zo
rond 2024 elektrisch shuttlever-
voer introduceren voor zijn hotel
gasten. Zij parkeren dan aan de
rand van het stadje en kunnen met
behulp van busjes van en naar het
hotel reizen.
In Domburg en andere Veerse
kernen wordt door tal van mensen
al lang gesproken over een manier
om het autoverkeer in de be
bouwde kommen terug te drin
gen. Met een zekere afgunst wordt
soms gekeken naar toeristische
steden in Frankrijk en Italië waar
shuttlevervoer al langer bestaat
waardoor auto's steeds meer ver
dwijnen uit het straatbeeld.
Warm pleitbezorger
Bij de gemeente Veere is het de
laatste jaren ook een terugkerend
onderwerp. Jaren geleden pleitte
de fractie van de PvdA/GL al voor
onderzoek naar een verkeers
knooppunt aan de rand van Dom
burg waar toeristen hun auto's
parkeren en overstappen op alter
natief vervoer naar hun hotels. De
fractie van Hart voor Veere is deze
regeerperiode ook een warm pleit
bezorger van zo'n hub en grijpt
elke gelegenheid aan ervoor te
pleiten. Wat die partij betreft
wordt het veel meer dan een plaats
Een sierlijk hek moet de
Mondriaanboom bij
Oostkapelle beschermen
tegen kinderen die in deze
monumentale boom willen
klimmen. De eeuwenoude
Taxus op het landgoed
Berkenbosch bij Oostkapelle
had veel te lijden onder het
geklim door kinderen en
hartjes kervende stelletjes.
Deze taxus is niet alleen een mooie
oude boom maar heeft ook een bij
zondere kunsthistorische waarde.
Want hij is mogelijk door Piet
Mondriaan in de jaren 1910 tot 1912
geschilderd. Mondriaan verbleef
tussen 1908 en 1916 regelmatig in
Domburg en schilderde tal van
onderwerpen.
Om verdere aftakeling te voor
komen is nu dat gietijzeren hek
van circa 40 cm hoog geplaatst.
De bedoeling is er snel een bordje
bij te zetten met informatie over
de boom en het verzoek hem niet
als klimobject te gebruiken. Erik
en Heidi Zuidinga wisten niet dat
de boom zo bijzonder is, zo ver-
telde het Middelburgse stel bij de
boom. Ze vinden het terecht dat
de boom wordt beschermd.
Boomliefhebber Wim Eikel
boom trok begin september dit
jaar al aan de bel over de slechte
conditie van de boom. Hij vreesde
voor het leven van de oude taxus
en bedacht een reddingsplan: een
hekje en een infobord. Het toen
door Staatsbosbeheer toegezegde
hekje staat er nu dus inmiddels.
De boom heeft ook letterlijk
een monumentale status, getuige
de vermelding in het Landelijk
Register Monumentale Bomen:
'Taxus-Mondriaan', plantjaar
1750-1800, hoogte 15 meter'. Ei
kelboom: ,,Maar helaas beschermt
dat de boom niet zoals bij gebou
wen die een monumentenstatus
hebben. De overheid vindt dat 'te
ingewikkeld' werd ons verteld.''
- Emile Calon
De gemeente Vlissingen gaat
vanaf volgend jaar met minder
zorgaanbieders in zee als het
gaat om uitvoering van de Wet
Maatschappelijke Ondersteu
ning (WMO). In plaats van ruim
zestig aanbieders zijn vanaf 1 ja
nuari 2022 twee samenwer
kingspartners actief.
Het is de taak van de gemeente om
ervoor te zorgen dat mensen zo
lang mogelijk thuis kunnen blijven
wonen, bijvoorbeeld door huishou
delijke hulp aan te bieden of jeugd
zorg. De kosten hiervoor lopen elk
jaar weer flink op. Door verschil-
lende zorgaanbieders te clusteren
bij twee partners hoopt wethouder
Albert Vader een goede relatie te
kunnen opbouwen en daarmee de
zorg in Vlissingen toegankelijk en
betaalbaar te houden.
De Naerebout Combinatie is een
samenwerkingsverband van Stich
ting Emergis, WVO Zorg en Stich
ting Zorgstroom. De onderaanne
mers zijn SVRZ, 's Heeren Loo, Ju-
vent, De Hoop en De Blauwe Vlin
der. Zeeuws Baken is een samen
werkingsverband van Stichting Le
lie Zorggroep, ActiefZorg, Iriz Zorg
Welzijn B.V., CKZ Zeeland en
Aurore Maatwerk Advies. De on-
deraannemers zijn Sta op zorg, Ce-
drah, Leger des Heils, Klaver4,
Stichting Samenwerkende Zorg-
boeren, Stichting Eleos, MGB
Hulpverlening, Gors, Philadelphia,
KIZZ, BTSW, ZZeM en Weerwerk/
Ruiterpad.
De gemeente en de twee samen
werkingspartners gaan in januari
aan de slag met het uitvoeren van
de gemaakte afspraken. Inwoners
komen niet zonder zorg of onder
steuning te zitten, benadrukt de ge
meente. Inwoners worden hierover
ook nog geïnformeerd middels een
brief.
Je wilt als gemeente een
straat vergroenen, maar
eigenlijk is er geen ruimte
voor. Wat doe je dan? Dan
vraag je de bewoners om
bomen in hun voortuin te
planten.
Dat is precies wat de gemeente
Noord-Beveland wil doen in de
Veerweg in Kamperland. Om het
'laaneffect' te versterken, moeten
er meer bomen komen, alleen is
daar weinig plek voor op de open
bare gedeelten van de straat. Ener
zijds liggen rioolbuizen, kabels en
leidingen in de weg, anderzijds
wil de gemeente niet te veel par
keerplekken opofferen. Om die
reden zal aan bewoners worden
gevraagd een boom in hun voor
tuin te planten. Die kan dan uiter
aard gratis worden verkregen. De
gemeente schat in dat het om vijf
tien bomen zal gaan, die nog deze
winter aan de bewoners zullen
worden verstrekt. Uiteraard ziet
de gemeente erop toe dat ze echt
op de plek worden geplant waar
voor ze bedoeld zijn. Ze worden
bovendien op de gemeentelijke
bomenlijst geplaatst.
- Rob Paardekam
WA DINSDAG 28 DECEMBER 2021
Revolutie in
Domburgs
vervoer
Emile Calon
De grijze boom door Piet Mondriaan, 1911.
VLISSINGEN
- Wendy de Jong
KAMPERLAND