Hekje beschermt de Mondriaanboom Vlissingen gaat terug naar twee zorgaanbieders voor uitvoer WMO Bomen in de voortuin omdat er op straat geen ruimte is 7 ANALYSE De Mondriaanboom met Erik en Heidi Zuidinga. foto lex de meester OOSTKAPELLE waar mensen overstappen. Het moet een plek worden waar ook lijnbussen stoppen, een bewaakte fietsenstalling is, oplaadpalen, standplaatsen voor deelauto's, een PostNL-muur, een VVV-inspira- tiepunt, een bezorgpunt voor boodschappen en streekproduc ten, een koffiecorner met douches, toiletten en fietsverhuur. Perceel grond Het college heeft ook al meerdere keren laten weten dat zo'n hub een mooi idee is en dat er samen met de provincie onderzoek gedaan moet worden naar de mogelijkhe den om zoiets te realiseren. Robbert Vreeke wacht echter die onderzoeken niet af. Mede ingege ven door de eis van de gemeente dat auto's geweerd moeten wor den uit het Nehalenniagebied kiest hij voor een voor Domburgse begrippen revolutionaire beslis sing. Hij heeft een perceel grond nabij het gemeentehuis en maakte vorige week woensdag bekend dat hij wil dat de toekomstige gasten van zijn nieuwe hotel daar parke ren zodat ze vervolgens met elek trisch vervoer Domburg in kun nen. En het wordt geen exclusief transitpunt voor zijn gasten. Ook andere ondernemers kunnen aan haken zodat het overstappunt kan groeien. De wethouders Chris Maas (PvdA/GL) en Adri Roelse (DTV) hopen daar ook op en zien kansen om samen met de ondernemer zo'n overstappunt verder uit te bouwen tot misschien wel de eer ste volwaardige hub van de regio. En dat allemaal omdat één onder nemer beseft dat er op het gebied van vervoer in de bebouwde kom op korte termijn een forse stap ge zet moet worden. Elektrisch vervoer voor hotelgasten is al lang onderwerp van gesprek en studie in Domburg. Hotelier Robbert Vreeke wacht de resultaten niet af en begint ermee. In Domburg begint de vervoers- revolutie dankzij hotelier Rob bert Vreeke. De nieuwe eige naar van hotel Nehalennia wil zo rond 2024 elektrisch shuttlever- voer introduceren voor zijn hotel gasten. Zij parkeren dan aan de rand van het stadje en kunnen met behulp van busjes van en naar het hotel reizen. In Domburg en andere Veerse kernen wordt door tal van mensen al lang gesproken over een manier om het autoverkeer in de be bouwde kommen terug te drin gen. Met een zekere afgunst wordt soms gekeken naar toeristische steden in Frankrijk en Italië waar shuttlevervoer al langer bestaat waardoor auto's steeds meer ver dwijnen uit het straatbeeld. Warm pleitbezorger Bij de gemeente Veere is het de laatste jaren ook een terugkerend onderwerp. Jaren geleden pleitte de fractie van de PvdA/GL al voor onderzoek naar een verkeers knooppunt aan de rand van Dom burg waar toeristen hun auto's parkeren en overstappen op alter natief vervoer naar hun hotels. De fractie van Hart voor Veere is deze regeerperiode ook een warm pleit bezorger van zo'n hub en grijpt elke gelegenheid aan ervoor te pleiten. Wat die partij betreft wordt het veel meer dan een plaats Een sierlijk hek moet de Mondriaanboom bij Oostkapelle beschermen tegen kinderen die in deze monumentale boom willen klimmen. De eeuwenoude Taxus op het landgoed Berkenbosch bij Oostkapelle had veel te lijden onder het geklim door kinderen en hartjes kervende stelletjes. Deze taxus is niet alleen een mooie oude boom maar heeft ook een bij zondere kunsthistorische waarde. Want hij is mogelijk door Piet Mondriaan in de jaren 1910 tot 1912 geschilderd. Mondriaan verbleef tussen 1908 en 1916 regelmatig in Domburg en schilderde tal van onderwerpen. Om verdere aftakeling te voor komen is nu dat gietijzeren hek van circa 40 cm hoog geplaatst. De bedoeling is er snel een bordje bij te zetten met informatie over de boom en het verzoek hem niet als klimobject te gebruiken. Erik en Heidi Zuidinga wisten niet dat de boom zo bijzonder is, zo ver- telde het Middelburgse stel bij de boom. Ze vinden het terecht dat de boom wordt beschermd. Boomliefhebber Wim Eikel boom trok begin september dit jaar al aan de bel over de slechte conditie van de boom. Hij vreesde voor het leven van de oude taxus en bedacht een reddingsplan: een hekje en een infobord. Het toen door Staatsbosbeheer toegezegde hekje staat er nu dus inmiddels. De boom heeft ook letterlijk een monumentale status, getuige de vermelding in het Landelijk Register Monumentale Bomen: 'Taxus-Mondriaan', plantjaar 1750-1800, hoogte 15 meter'. Ei kelboom: ,,Maar helaas beschermt dat de boom niet zoals bij gebou wen die een monumentenstatus hebben. De overheid vindt dat 'te ingewikkeld' werd ons verteld.'' - Emile Calon De gemeente Vlissingen gaat vanaf volgend jaar met minder zorgaanbieders in zee als het gaat om uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteu ning (WMO). In plaats van ruim zestig aanbieders zijn vanaf 1 ja nuari 2022 twee samenwer kingspartners actief. Het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, bijvoorbeeld door huishou delijke hulp aan te bieden of jeugd zorg. De kosten hiervoor lopen elk jaar weer flink op. Door verschil- lende zorgaanbieders te clusteren bij twee partners hoopt wethouder Albert Vader een goede relatie te kunnen opbouwen en daarmee de zorg in Vlissingen toegankelijk en betaalbaar te houden. De Naerebout Combinatie is een samenwerkingsverband van Stich ting Emergis, WVO Zorg en Stich ting Zorgstroom. De onderaanne mers zijn SVRZ, 's Heeren Loo, Ju- vent, De Hoop en De Blauwe Vlin der. Zeeuws Baken is een samen werkingsverband van Stichting Le lie Zorggroep, ActiefZorg, Iriz Zorg Welzijn B.V., CKZ Zeeland en Aurore Maatwerk Advies. De on- deraannemers zijn Sta op zorg, Ce- drah, Leger des Heils, Klaver4, Stichting Samenwerkende Zorg- boeren, Stichting Eleos, MGB Hulpverlening, Gors, Philadelphia, KIZZ, BTSW, ZZeM en Weerwerk/ Ruiterpad. De gemeente en de twee samen werkingspartners gaan in januari aan de slag met het uitvoeren van de gemaakte afspraken. Inwoners komen niet zonder zorg of onder steuning te zitten, benadrukt de ge meente. Inwoners worden hierover ook nog geïnformeerd middels een brief. Je wilt als gemeente een straat vergroenen, maar eigenlijk is er geen ruimte voor. Wat doe je dan? Dan vraag je de bewoners om bomen in hun voortuin te planten. Dat is precies wat de gemeente Noord-Beveland wil doen in de Veerweg in Kamperland. Om het 'laaneffect' te versterken, moeten er meer bomen komen, alleen is daar weinig plek voor op de open bare gedeelten van de straat. Ener zijds liggen rioolbuizen, kabels en leidingen in de weg, anderzijds wil de gemeente niet te veel par keerplekken opofferen. Om die reden zal aan bewoners worden gevraagd een boom in hun voor tuin te planten. Die kan dan uiter aard gratis worden verkregen. De gemeente schat in dat het om vijf tien bomen zal gaan, die nog deze winter aan de bewoners zullen worden verstrekt. Uiteraard ziet de gemeente erop toe dat ze echt op de plek worden geplant waar voor ze bedoeld zijn. Ze worden bovendien op de gemeentelijke bomenlijst geplaatst. - Rob Paardekam WA DINSDAG 28 DECEMBER 2021 Revolutie in Domburgs vervoer Emile Calon De grijze boom door Piet Mondriaan, 1911. VLISSINGEN - Wendy de Jong KAMPERLAND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39