Nog duizenden Zeeuwse voertuigen niet geregistreerd
c Scheepstoeter bij minder zicht: 'Hoe lager de toon, hoe groter het schip'
5
Ondanks
geavanceerde
radarsystemen en
elektronische
zeekaarten is de
scheepshoorn nog
niet afgeschaft. ,,Hij is
niet meer zo
noodzakelijk als
vroeger, maar hij kan
nog levensreddend
zijn."
De nacht van zondag op maandag,
echt mistig is het niet, maar als een
schip passeert, horen Vlissingers
die wakker liggen met regelmatige
tussenpozen het sonore geluid
van een scheepshoorn. Het hoort
er een beetje bij, aan de boorden
van de Westerschelde. Toch dringt
zich de vraag op waarom die ou
derwetse scheepstoeter nog nodig
is.
Het Schelde Coördinatie Cen
trum volgt schepen tussen Ant-
werpen en de Noordzee. Indien
nodig wordt direct met de kapi
tein of de loods gecommuniceerd.
Zelfbeschikken schippers over ge
avanceerde radarsystemen en
elektronische kaarten. In het don
ker varen bestaat eigenlijk niet
meer. Stuurlui weten precies waar
ze zijn en wat zich om hen heen
bevindt. ,,Toch is het prettig om
iets te zien, of als dat niet kan, iets
te horen", legt Georg Jaburg uit.
Hij is loods en voorzitter van de
Regionale Loodsencorporatie
Scheldemonden. ,,Het radarsys
teem biedt een vereenvoudigd
plaatje van schepen die in de buurt
zijn, de wal, de boeien. Met geluid
signalen geven schepen aan waar
ze zich bevinden. Dat geeft toch
een bepaalde zekerheid."
Het is niet eens zo lang geleden
dat schippers letterlijk en figuur
lijk in het duister tastten zodra de
mist kwam opzetten. ,,Als je bij
dichte mist niks kon zien, ging je
voor anker", vertelt Jaburg. „An
dere schepen waarschuwde je met
geluidssignalen." Sinds de Tweede
Wereldoorlog zijn schepen uitge
rust met radarsystemen die nog
elk jaar geavanceerder worden. Ze
varen op een elektronische kaart
die door het gebruik van gps ui
terst nauwkeurig is. ,,Die onder
steunende middelen zijn fantas-
Ik hoor van mensen
die dicht bij zee
wonen hoe het geluid
van zo'n hoorn door je
huis heen kan
denderen
tisch voor een kapitein, een loods
of een schipper", aldus Jaburg.
„Vijftig of honderd jaar geleden
was een scheepshoorn echt abso
lute noodzaak. Tegenwoordig zou
het ook best zonder kunnen."
Gezagvoerder
Toch verdwijnt de scheepshoorn
niet naar het museum. In interna
tionale wetgeving is vastgelegd
dat schepen er gebruik van moe
ten maken. In de binnenvaart la
ten schippers bij minder dan een
kilometer zicht op hoofdvaarwe
gen hun misthoorn schallen, zegt
woordvoerder Ilse Rokven van
Rijkswaterstaat. In zijgeulen is dat
bij een zicht van minder dan vier
honderd meter. Op zee is het de
gezagvoerder die bepaalt wanneer
geluidssignalen worden gegeven.
Rokven: ,,Hij is verantwoordelijk
en moet zorgen voor een veilige
vaart."
Hoe groter het schip, hoe lager
de toon. Als het zicht niet meer
dan een halve zeemijl is, ongeveer
een kilometer, zal een kapitein
zijn scheepstoeter gebruiken, be
vestigt Jaburg. ,,Je passeert elkaar
soms op vijftig of honderd meter
afstand. Met mistsignalen geef je
j e positie aan. Het is een update op
het laatste moment."
Grote schepen zullen elkaar er
zelden mee verrassen. ,,Maar ple
ziervaartuigen hebben niet altijd
een radar of hun apparatuur is
minder geavanceerd. Ze kunnen
door de mist zijn overvallen. Die
moeten gewaarschuwd worden.
Dan kan het echt reddend zijn dat
ze horen van welke kant een schip
komt."
Jaburg vindt het wel wat heb
ben, het geluid van een scheeps
hoorn in de nacht. ,,Het hoort een
beetje bij een havenstad hè. Je ziet
het ook vaak in films. Toch hoor ik
ook wel van mensen die dicht bij
zee wonen hoe het geluid van zo'n
hoorn door je huis heen kan den
deren. Als je dan wakker ligt in
bed, heb je daar toch zo je gedach
ten over. Zelf woon ik in Koude-
kerke. Daar kun je het 's nachts
ook horen. 'Dat zijn mijn collega's
die me waarschuwen dat ik mor
genochtend weinig ^zicht heb',
denk ik dan."
Duizenden bedrijven en particulie
ren in Zeeland moeten het nog
doen, blijkt uit cijfers van de
RDW. Voor bestaande en nieuwe
(landbouw)voertuigen die op de
openbare weg rijden, geldt een re
gistratieplicht. Nieuwe voertuigen
worden bij de koop geregistreerd,
bestaande moet je zelf aanmelden.
Dat kan tot en met 31 december via
de website van de RDW. De regis
tratieplicht is bedoeld om de ver
keersveiligheid te vergoten.
In Zeeland rijden volgens de
dienst naar schatting 31.215 voertui
gen rond die moeten worden gere
gistreerd. Inmiddels zijn er, volgens
de laatste cijfers, 26.445 aangemeld
(85 procent). Dat betekent dus dat
er nog 4770 (landbouw)voertuigen
niet geregistreerd zijn.
Het gaat om motorrijtuigen met
beperkte snelheid. Ze worden on
der meer gebruikt in de bouw, in
fra, logistiek, groenvoorziening, re
creatie en land- en tuinbouw. Denk
bijvoorbeeld aan graafmachines,
minishovels, heftrucks, zitmaaiers
breder dan 130 centimeter, golfkar
retjes met laadbak en rijdende win-
kelwagens. Op de website van het
RDW kun je zien ofje voertuig ge
registreerd moet worden.
Over die registratie bestaat veel on
duidelijkheid. Zo denken sommi
gen dat ze nooit met hun voertuig
op de openbare weg komen. Maar
dat valt tegen. Niet alleen asfalt-,
klinker- en zandwegen zijn open
bare weg. Ook het eigen terrein of
een bedrijfsterrein dat toegankelijk
is voor anderen valt eronder. Ook
als er een hek of slagboom voor
staat die automatisch opengaat. En
steek je alleen een weg over om van
het ene stuk land naar het andere te
komen? Ook dan rijd je op de open
bare weg, hoe kort ook, waarschuwt
de RDW.
Heb je een oudere trekker of werk
tuig waarvan het chassisnummer
of bouwjaar niet bekend is, moet je
die toch registreren. Dat geldt ook
voor een voertuig dat al verzekerd
C Ook het eigen
terrein dat
toegankelijk is voor
anderen valt onder
openbare weg
is, aldus de RDW. Registratie kan
volgend jaar toch ook? Ja, maar dan
is het lastiger en duurder. Want tot
en met 31 december kost online-re-
gistratie 18 euro, vanaf 1 januari
moet je met het voertuig naar een
RDW-keuringslocatie en ben je
minstens 140 euro kwijt. Wie een
voertuig online registreert heeft
verschillende gegevens nodig, zo
als handelsbenaming, merk, type,
chassisnummer (VIN) en bouw
jaar. Meer info op de site van de
RDW. Overigens deelt de politie
tot 1 juli geen boetes uit. Eigenaren
wier aanvraag niet voor 1 januari
2022 is afgehandeld, kunnen toch
de openbare weg op.
GO DINSDAG 28 DECEMBER 2021
Ernst Jan Rozendaal
Vlissingen
Misthoorn
blijft verplicht
- Georg Jaburg, loods
rdSct - 3 - -
Schepen op de Westerschelde bij Vlissingen. foto ruben oreel
VLISSINGEN
Let op: heb je een trekker of een
ander (landbouw)voertuig, dan
heb je nog een paar dagen om
die te registreren. Daarna is het
lastiger én duurder.
Om welke voertuigen gaat het?
'Steek je alleen even over? Ook
dan registreren'
Nog een paar misverstanden
- Jeffrey Kutterink