Nog duizenden Zeeuwse voertuigen niet geregistreerd c Scheepstoeter bij minder zicht: 'Hoe lager de toon, hoe groter het schip' 5 Ondanks geavanceerde radarsystemen en elektronische zeekaarten is de scheepshoorn nog niet afgeschaft. ,,Hij is niet meer zo noodzakelijk als vroeger, maar hij kan nog levensreddend zijn." De nacht van zondag op maandag, echt mistig is het niet, maar als een schip passeert, horen Vlissingers die wakker liggen met regelmatige tussenpozen het sonore geluid van een scheepshoorn. Het hoort er een beetje bij, aan de boorden van de Westerschelde. Toch dringt zich de vraag op waarom die ou derwetse scheepstoeter nog nodig is. Het Schelde Coördinatie Cen trum volgt schepen tussen Ant- werpen en de Noordzee. Indien nodig wordt direct met de kapi tein of de loods gecommuniceerd. Zelfbeschikken schippers over ge avanceerde radarsystemen en elektronische kaarten. In het don ker varen bestaat eigenlijk niet meer. Stuurlui weten precies waar ze zijn en wat zich om hen heen bevindt. ,,Toch is het prettig om iets te zien, of als dat niet kan, iets te horen", legt Georg Jaburg uit. Hij is loods en voorzitter van de Regionale Loodsencorporatie Scheldemonden. ,,Het radarsys teem biedt een vereenvoudigd plaatje van schepen die in de buurt zijn, de wal, de boeien. Met geluid signalen geven schepen aan waar ze zich bevinden. Dat geeft toch een bepaalde zekerheid." Het is niet eens zo lang geleden dat schippers letterlijk en figuur lijk in het duister tastten zodra de mist kwam opzetten. ,,Als je bij dichte mist niks kon zien, ging je voor anker", vertelt Jaburg. „An dere schepen waarschuwde je met geluidssignalen." Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn schepen uitge rust met radarsystemen die nog elk jaar geavanceerder worden. Ze varen op een elektronische kaart die door het gebruik van gps ui terst nauwkeurig is. ,,Die onder steunende middelen zijn fantas- Ik hoor van mensen die dicht bij zee wonen hoe het geluid van zo'n hoorn door je huis heen kan denderen tisch voor een kapitein, een loods of een schipper", aldus Jaburg. „Vijftig of honderd jaar geleden was een scheepshoorn echt abso lute noodzaak. Tegenwoordig zou het ook best zonder kunnen." Gezagvoerder Toch verdwijnt de scheepshoorn niet naar het museum. In interna tionale wetgeving is vastgelegd dat schepen er gebruik van moe ten maken. In de binnenvaart la ten schippers bij minder dan een kilometer zicht op hoofdvaarwe gen hun misthoorn schallen, zegt woordvoerder Ilse Rokven van Rijkswaterstaat. In zijgeulen is dat bij een zicht van minder dan vier honderd meter. Op zee is het de gezagvoerder die bepaalt wanneer geluidssignalen worden gegeven. Rokven: ,,Hij is verantwoordelijk en moet zorgen voor een veilige vaart." Hoe groter het schip, hoe lager de toon. Als het zicht niet meer dan een halve zeemijl is, ongeveer een kilometer, zal een kapitein zijn scheepstoeter gebruiken, be vestigt Jaburg. ,,Je passeert elkaar soms op vijftig of honderd meter afstand. Met mistsignalen geef je j e positie aan. Het is een update op het laatste moment." Grote schepen zullen elkaar er zelden mee verrassen. ,,Maar ple ziervaartuigen hebben niet altijd een radar of hun apparatuur is minder geavanceerd. Ze kunnen door de mist zijn overvallen. Die moeten gewaarschuwd worden. Dan kan het echt reddend zijn dat ze horen van welke kant een schip komt." Jaburg vindt het wel wat heb ben, het geluid van een scheeps hoorn in de nacht. ,,Het hoort een beetje bij een havenstad hè. Je ziet het ook vaak in films. Toch hoor ik ook wel van mensen die dicht bij zee wonen hoe het geluid van zo'n hoorn door je huis heen kan den deren. Als je dan wakker ligt in bed, heb je daar toch zo je gedach ten over. Zelf woon ik in Koude- kerke. Daar kun je het 's nachts ook horen. 'Dat zijn mijn collega's die me waarschuwen dat ik mor genochtend weinig ^zicht heb', denk ik dan." Duizenden bedrijven en particulie ren in Zeeland moeten het nog doen, blijkt uit cijfers van de RDW. Voor bestaande en nieuwe (landbouw)voertuigen die op de openbare weg rijden, geldt een re gistratieplicht. Nieuwe voertuigen worden bij de koop geregistreerd, bestaande moet je zelf aanmelden. Dat kan tot en met 31 december via de website van de RDW. De regis tratieplicht is bedoeld om de ver keersveiligheid te vergoten. In Zeeland rijden volgens de dienst naar schatting 31.215 voertui gen rond die moeten worden gere gistreerd. Inmiddels zijn er, volgens de laatste cijfers, 26.445 aangemeld (85 procent). Dat betekent dus dat er nog 4770 (landbouw)voertuigen niet geregistreerd zijn. Het gaat om motorrijtuigen met beperkte snelheid. Ze worden on der meer gebruikt in de bouw, in fra, logistiek, groenvoorziening, re creatie en land- en tuinbouw. Denk bijvoorbeeld aan graafmachines, minishovels, heftrucks, zitmaaiers breder dan 130 centimeter, golfkar retjes met laadbak en rijdende win- kelwagens. Op de website van het RDW kun je zien ofje voertuig ge registreerd moet worden. Over die registratie bestaat veel on duidelijkheid. Zo denken sommi gen dat ze nooit met hun voertuig op de openbare weg komen. Maar dat valt tegen. Niet alleen asfalt-, klinker- en zandwegen zijn open bare weg. Ook het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen valt eronder. Ook als er een hek of slagboom voor staat die automatisch opengaat. En steek je alleen een weg over om van het ene stuk land naar het andere te komen? Ook dan rijd je op de open bare weg, hoe kort ook, waarschuwt de RDW. Heb je een oudere trekker of werk tuig waarvan het chassisnummer of bouwjaar niet bekend is, moet je die toch registreren. Dat geldt ook voor een voertuig dat al verzekerd C Ook het eigen terrein dat toegankelijk is voor anderen valt onder openbare weg is, aldus de RDW. Registratie kan volgend jaar toch ook? Ja, maar dan is het lastiger en duurder. Want tot en met 31 december kost online-re- gistratie 18 euro, vanaf 1 januari moet je met het voertuig naar een RDW-keuringslocatie en ben je minstens 140 euro kwijt. Wie een voertuig online registreert heeft verschillende gegevens nodig, zo als handelsbenaming, merk, type, chassisnummer (VIN) en bouw jaar. Meer info op de site van de RDW. Overigens deelt de politie tot 1 juli geen boetes uit. Eigenaren wier aanvraag niet voor 1 januari 2022 is afgehandeld, kunnen toch de openbare weg op. GO DINSDAG 28 DECEMBER 2021 Ernst Jan Rozendaal Vlissingen Misthoorn blijft verplicht - Georg Jaburg, loods rdSct - 3 - - Schepen op de Westerschelde bij Vlissingen. foto ruben oreel VLISSINGEN Let op: heb je een trekker of een ander (landbouw)voertuig, dan heb je nog een paar dagen om die te registreren. Daarna is het lastiger én duurder. Om welke voertuigen gaat het? 'Steek je alleen even over? Ook dan registreren' Nog een paar misverstanden - Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37