Kerst 2021 Eva Gonzalez Perez, advocaat toeslagenaffaire Ik vroeg: waarom gaanjullie in beroep als overduidelijk is datje fout zit? Het was advocate Eva Gonzalez Perez die vasthoudend de toeslagenaffaire aan het licht bracht. Haar veertig cliënten zijn deels gecompenseerd. Maar zij is pas tevreden als de werkelijke schade is vergoed. Jij gaat de Belasting dienst aanpakken? Dat gaat jou niet lukken. Dat zei haar vader, toen ze zich had vastgebeten in het onrecht dat de toeslagenaf faire is gaan heten. Advocate Eva Gonzalez Perez (48) uit Eindho ven was degene die alles uiteinde lijk aan het rollen bracht. Maar noem haar geen held. Dat zijn de mensen bij de dienst zelf, die te gen de verdrukking in aan de bel trokken. Dat zijn anderen, als Pie- ter Omtzigt en journalist Pieter Klein. Het was niet dat haar vader geen vertrouwen had in haar kun nen, maar hij zei het om haar te laten doorzetten. En dat deed ze. Gonzalez Perez is getrouwd met Ahmet Gök^e, die vanaf 2005 gastouderbureau Dadim runde. Hij is het die in 2014 met brieven van zijn klanten bij haar aankomt. Alle 157 hebben van de Belasting dienst te horen gekregen dat hun toeslagen worden stopgezet. On danks dat ze werken en recht heb ben op die toeslag. Daar klopt he lemaal niets van, zegt ze meteen. Ze zit aan de keukentafel in hun ruime woning. Het haar strak ach terover in een knotje. Ze praat rustig en met een Brabants accent. Alles is netjes en schoon en er slingert niets rond, ook niet van haar twee kinderen van 17 en 13, die vandaag naar school zijn. Het enige geluid dat klinkt, is dat van parkiet Chico in zijn kooitje. Al 22 jaar, sinds hun trouwen, in het ge zin. Ze denkt dan nog, naïef, vindt ze nu, dat de Belastingdienst wel zal inbinden als ze zien dat er iets niet klopt. Ze neemt in eerste in stantie een paar klanten van haar man aan, om bezwaar in te dienen tegen de beslissing van de Belas tingdienst. Vanuit het idee: help ik er één, dan help ik ze allemaal. Ze wil weten waarom de aanvra gen van haar klanten onvolledig zijn en wat ze nog moeten inleve ren. Maar dan merkt ze al snel dat er geen antwoorden komen op haar vragen aan de dienst. ,,Ik liep er compleet in vast." Ze dacht: dit is niet mijn werk. Ze was vijftien jaar arbeids rechtadvocate en had nooit eerder tegen de Belastingdienst geproce deerd. Ze bleef bellen, vragen wat er ontbrak. En dan moest ze weer in bezwaar. Ze denkt dan nog: als ze van de rechtbank horen dat ze fout zitten, dan houden ze wel op. In november 2015 gaf de rechter haar gelijk. Maar wat ze hoopte, gebeurde niet. De Belastingdienst gaf geen krimp en ging in hoger beroep tegen de beslissing. Ondertussen gaat het aan de keukentafel thuis over niets an ders. Ook haar kinderen legt ze uit wat ze aan het doen is. ,,Dan schaakte ik bijvoorbeeld met mijn zoon. Dan was de toren de natio nale ombudsman en de Koning was de Raad van State en dan had ik nog een paar rechtbanken, zo legde ik dat uit. Ze weten nu pre cies wie in de Commissie Finan ciën zitten." Was het opzet of een ongelukje, toen er in 2016 ineens een extra mapje bij een dossier van een cliënt zat, met eigen aantekenin gen van een medewerker van de Belastingdienst erbij? Daar zag ze een paar woorden staan die ze niet kende: een 'uitsluitlijst', een 'insluitlijst'. Haar wenkbrauwen gaan omhoog. ,,Wat is dat?" Ze ziet ook dat alles minutieus is be keken door de Belastingdienst, en dat de cliënten hun stukken keu rig hadden aangeleverd. Dit had ze nog niet eerder in de dossiers gezien. Maar antwoorden op vra gen wat die lijsten betekenden, bleven uit. Ook zag ze boven de dossiers gekke namen staan. Zoals VRIJDAG 24 DECEMBER 2021 GO Ik had bij de Belastingdienst met PHAEDRA WERKHOVEN Eva Gonzalez Perez: ,,In de pleitnota ben ik heel lelijk tegen mensen.'' foto koen verheijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 78