C? c App helpt je om te beoordelen of je arts moet bellen Nieuw servies met kerst Tom: 'Het geeft meer sfeer aan het diner' Rijk Janse geniet bij Sparta Keeper is volwassener geworden Natuurlijk, als je 's avonds, 's nachts of in het weekend acuut een dokter nodig hebt, bel je de huisartsenpost. Maar twijfel je of het echt nodig is, dan is er nu een digitaal hulpje. Moet ik naar de dokter?, heet het. Het is een app, die de huisartsen boven de Westerschelde nu actief gaan promoten. Ze doen dat niet voor niets. Want de werkdruk op de huisartsenpost neemt alsmaar toe. Daar hebben bellers ook last van, want die moeten soms lang wach ten tot ze iemand aan de lijn krij gen. Daar willen de huisartsen, ver enigd in ZHCo-PeriScaldes, wat aan doen. De mensen die echt levensbe dreigende klachten hebben, bellen rechtstreeks naar 112 ofkiezen als ze naar de HAP bellen voor spoed, ver telt Else Heringa van ZHCo-PeriS- caldes. Daar zit het probleem dus niet. Maar tussen de bellers met iets minder heftige spoedklachten, zit- ten soms wel degelijk mensen die echt hulp nodig hebben. En die moeten nu soms wel heel lang wachten. ,,Dat komt omdat er ook mensen met een gekneusde teen bellen. Terwijl die waarschijnlijk best kun nen wachten tot de volgende dag om naar hun eigen huisarts te gaan of helemaal niet naar de dokter hoeven. Als we er nu voor zorgen dat die mensen niet naar de HAP bellen, dan kunnen we de mensen die wel direct hulp nodig hebben sneller helpen. Iedereen heeft daar baat bij." Uitzonderingen daargelaten, maar ook de mensen met die ge kneusde teen bellen natuurlijk niet zomaar. Die hebben pijn en maken Het probleem voor veel mensen is wel dat er een hele wirwar aan informatie is zich ongerust ofer niet iets ernstigs aan de hand is. ,,Die twijfel heeft ie dereen", reageert Heringa. ,,Dat is menselijk. De digitale assistent helpt je om te beoordelen of je in derdaad de huisartsenpost moet bellen, of dat het best even kan wachten." Daarnaast vinden mensen het ook prettig om zelf informatie op te zoeken, merkt Heringa. ,,Ze willen niet overal voor hoeven bellen. Het probleem voor veel mensen is wel dat er een hele wirwar aan informa tie is. En welke is nu echt betrouw- baar? Wij vinden 'Moet ik naar de dokter' een goede tool om een in schatting te kunnen maken of je naar de dokter moet. Thuismarkt.nl geeft aanvullend ook veel informa tie waarmee patiënten echt gehol pen zijn." Lagere drempel 'Moet ik naar de dokter' (er is ook een app van) kun je overigens altijd gebruiken, dus ook overdag. Maar de Zeeuwse huisartsen boven de Westerschelde zetten het nu in eer ste instantie actiefin voor de avond, nacht en weekenden. ,,We gaan pa tiënten steeds meer vragen om eerst zelf te kijken of ze de huisart senpost moeten bellen. Overdag heb je een iets lagere drempel om naar je eigen huisarts te bellen. Maar ook dan is het bij twijfel zin vol om 'Moet ik naar de dokter' en Thuisarts.nl te raadplegen. Beide zijn betrouwbaar." Het is logisch dat als de werkdruk toeneemt, digitale hulp wordt inge roepen. Maar schrikt dat mensen niet af? ,,Het is een handvat", bena drukt Heringa. ,,Als je echt onge rust bent, gewoon bellen. Bij twijfel is het een hulpmiddel om af te we gen of je nu moet bellen of beter kunt wachten. Het is zeker niet de bedoeling dat de tool ervoor zorgt dat men niet meer naar de HAP belt. Het is aanvullend en kan onze kerheid bij mensen wegnemen." Sommige patiënten, weet Heringa, wachten te lang met naar de dokter te gaan. ,,Voor hen kan deze tool de doorslag geven om te bellen. Laat duidelijk zijn: als er echt spoed bij is, ga je natuurlijk niet die app door. Dan moet je bel len." Het postsorteercentrum in Goes beleeft in de aanloop naar kerst hoogtijdagen. Woensdag werd een recordaantal pakketjes verwerkt: maar liefst 49.000, Gisteren gingen er 47.000 op weg naar hun bestemming. „Normaal zouden het er 32.000 zijn", vertelt depotmanager Wil van der Schelling (foto). Dat tienduizenden pakketten in sneltreinvaart verwerkt kunnen worden, is te danken aan het uiterst geavanceerde sorteersysteem. Ipzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl vrijdag 24 december 2021 Zeeland CZEELAND 10 CZEELAND15 Dokter krijgt digitaal hulpje Jeffrey Kutterink Heinkenszand - Else Heringa G De werkdruk op de huisart senpost neemt alsmaar toe. FOTO PZC ZEELAND2 FOTO CYNTHIA CATS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33