Mantelzorger moet een stap harder lopen voor naasten c Veel ongevallen met dode /DL Walcheren Huisfeestjes bij wildvreemden Zeeland komt los in Amigos Eredivisie Feyenoord sluit jaar goed af met simpele zege bij Heerenveen: 0-3 Een groot deel van onze wegbermen is onveilig. Zeker een kwart van de dodelijke slachtoffers op snelwegen verongelukt in een berm. Rijkswaterstaat heeft afgelo pen jaar voor het eerst de veilig heid van de bermen langs het Nederlandse wegennet in kaart gebracht. De resultaten zijn ronduit verontrustend: 42 pro cent van de autosnelwegen en 44 procent van de niet-auto- snelwegen (N-wegen) voldoet nog niet aan 'de laatste inzich ten voor een veilige bermin richting', meldt minister Bar bara Visser (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Een veilige berm moet vrij zijn van bomen, struiken en andere obstakels, zodat auto mobilisten bij problemen vei lig tot stilstand kunnen komen. Is dat laatste onmogelijk dan dient er een goede vangrail te zijn. Langs autosnelwegen is een obstakelvrije bermbreedte van ten minste 13 meter vereist, bij N-wegen is dat 4,5 tot 10 me ter, afhankelijk van de geldende maximumsnelheid. Nu zorgen de onveilige ber men elk jaar voor veel dodelijke ongelukken, zegt Robert Lou- werse, onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Automobilisten rij den tegen een boom aan, belan den in een greppel of rijden te gen de poot van een (matrix) verkeersbord. ,,Zeker een kwart van de dodelijke slachtoffers op snelwegen betreft een bermon geval, hebben wij onderzocht." In 2019 ging het om 27 van de 62 dodelijke ongevallen langs snelwegen. Langs andere we gen vallen nog meer doden. Rijkswaterstaat laat weten bermveiligheid van groot be lang te vinden. Dat zoveel ber men onveilig zijn, komt mede door nieuwe inzichten zegt woordvoerder Tom Hoven. ,,De richtlijnen zijn in 2019 aange scherpt." Zo dienden snelweg bermen tot voor kort slechts over een breedte van 10 meter obstakelvrij zijn. Op basis van ongevallenanalyses is dat 13 meter geworden. Bij herinrich- Bomen kappen is tegenwoordig de laatste optie ting van wegen worden ber men 'aangepast aan de mo dernste eisen', stelt Rijkswater staat. Verder zijn poten van veel matrixverkeersborden afgelo pen tijd voorzien van absorbers die de impact van een botsing flink verkleinen. Langs provin ciale wegen zijn afgelopen ja ren tevens duizenden bomen gekapt om bermen obstakelvrij te maken. ,,Toch is bomen kap pen de laatste optie", zegt Lou- werse. ,,De maatschappelijke weerstand ertegen is groot." Nieuwsmedia Wel naar de slijter, niet naar de sportschool 'Dat is toch niet uit te leggen' Harriëtte Jager heeft nog meer welaan haar dementerende mangier nu hij door corona niet meer naar dpcegbesteding kan. c P11 koopjedeal.nl) LUXE ELEKTRISCHE 24 uur SFEERHAARD GELDIG A 1L_ s'- CREËER GEMAKKELIJK M SFEER WARMTE ALLÉÉN VANDAAG GELDIG WWW.KOOPJEDEAL.NL Sifan Hassan - Atletiek Sportvrouw van het Ja Baansprinters - Wielrennei Sportploeg van het Jaar Max Verstappen - Formule 1 Sportman van het Jaar 40 procent bermen is onveilig David Bremmer Den Haag - Robert Louwerse, verkeersdeskundige SWOV donderdag 23 december 2021 Weeroverzicht lange termijn: C P20 pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 263 PZC is onderdeel van: Prijs €2,85 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/ bezorging I C P3 CZEELAND2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 1