Mantelzorger
moet een stap
harder lopen
voor naasten
c Veel ongevallen met dode
/DL
Walcheren
Huisfeestjes bij
wildvreemden
Zeeland komt
los in Amigos
Eredivisie Feyenoord sluit jaar goed af met simpele zege bij Heerenveen: 0-3
Een groot deel van onze
wegbermen is onveilig.
Zeker een kwart van de
dodelijke slachtoffers op
snelwegen verongelukt in
een berm.
Rijkswaterstaat heeft afgelo
pen jaar voor het eerst de veilig
heid van de bermen langs het
Nederlandse wegennet in kaart
gebracht. De resultaten zijn
ronduit verontrustend: 42 pro
cent van de autosnelwegen en
44 procent van de niet-auto-
snelwegen (N-wegen) voldoet
nog niet aan 'de laatste inzich
ten voor een veilige bermin
richting', meldt minister Bar
bara Visser (Infrastructuur)
aan de Tweede Kamer.
Een veilige berm moet vrij
zijn van bomen, struiken en
andere obstakels, zodat auto
mobilisten bij problemen vei
lig tot stilstand kunnen komen.
Is dat laatste onmogelijk dan
dient er een goede vangrail te
zijn. Langs autosnelwegen is
een obstakelvrije bermbreedte
van ten minste 13 meter vereist,
bij N-wegen is dat 4,5 tot 10 me
ter, afhankelijk van de geldende
maximumsnelheid.
Nu zorgen de onveilige ber
men elk jaar voor veel dodelijke
ongelukken, zegt Robert Lou-
werse, onderzoeker bij de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV). Automobilisten rij
den tegen een boom aan, belan
den in een greppel of rijden te
gen de poot van een (matrix)
verkeersbord. ,,Zeker een kwart
van de dodelijke slachtoffers op
snelwegen betreft een bermon
geval, hebben wij onderzocht."
In 2019 ging het om 27 van de 62
dodelijke ongevallen langs
snelwegen. Langs andere we
gen vallen nog meer doden.
Rijkswaterstaat laat weten
bermveiligheid van groot be
lang te vinden. Dat zoveel ber
men onveilig zijn, komt mede
door nieuwe inzichten zegt
woordvoerder Tom Hoven. ,,De
richtlijnen zijn in 2019 aange
scherpt." Zo dienden snelweg
bermen tot voor kort slechts
over een breedte van 10 meter
obstakelvrij zijn. Op basis van
ongevallenanalyses is dat 13
meter geworden. Bij herinrich-
Bomen kappen is
tegenwoordig de
laatste optie
ting van wegen worden ber
men 'aangepast aan de mo
dernste eisen', stelt Rijkswater
staat. Verder zijn poten van veel
matrixverkeersborden afgelo
pen tijd voorzien van absorbers
die de impact van een botsing
flink verkleinen. Langs provin
ciale wegen zijn afgelopen ja
ren tevens duizenden bomen
gekapt om bermen obstakelvrij
te maken. ,,Toch is bomen kap
pen de laatste optie", zegt Lou-
werse. ,,De maatschappelijke
weerstand ertegen is groot."
Nieuwsmedia
Wel naar de slijter,
niet naar de sportschool
'Dat is toch niet uit te leggen'
Harriëtte Jager heeft nog meer
welaan haar dementerende
mangier nu hij door corona niet
meer naar dpcegbesteding kan.
c P11
koopjedeal.nl) LUXE ELEKTRISCHE 24 uur
SFEERHAARD GELDIG
A 1L_ s'-
CREËER GEMAKKELIJK
M SFEER WARMTE
ALLÉÉN VANDAAG GELDIG WWW.KOOPJEDEAL.NL
Sifan Hassan - Atletiek
Sportvrouw van het Ja
Baansprinters - Wielrennei
Sportploeg van het Jaar
Max Verstappen - Formule 1
Sportman van het Jaar
40 procent
bermen is
onveilig
David Bremmer
Den Haag
- Robert Louwerse,
verkeersdeskundige SWOV
donderdag 23 december 2021
Weeroverzicht
lange termijn:
C P20
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 263
PZC is onderdeel van:
Prijs €2,85
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/
bezorging
I
C P3
CZEELAND2