Angela
Wat heeft RTL
gemeen met de
gratis kaasblokjes
in de supermarkt?
28
KIJKT TV
RTL doet sinds kort iets nieuws. Al dekt
'nieuw' niet helemaal de lading. In het verleden
paste de zender het trucje ook al eens toe, maar
door het nu twee keer vlak achter elkaar te doen
valt het extra op: op zondagavond op 4 de eerste
aflevering van een nieuwe Videoland-serie uit
zenden, waarna de kijker voor de resterende
episodes richting een abonnement op de
streamingdienst wordt geduwd.
Zondag zette RTL zo het nieuwe Special Forces
Vips in de spotlights. Al is ook hier 'nieuw' een
uiterst rekkelijk begrip. Want het gaat om een
kopie van Kamp Van Koningsbrugge (wat ook al
niet origineel was), maar dan met BN'ers.
Vergelijk de weggeefactie van RTL met het
bakje kaasblokjes op de toonbank van de
versafdeling van de supermarkt, louter neerge
zet in de hoop dat de klant na het proeven voor
de bijl gaat. RTL en Videoland moeten wel. Het
is dringen op de streamingmarkt. Het lijkt wel
of er elke maand een aanbieder bij komt en die
schromen niet om guerrillatactieken toe te pas
sen, zoals het wegkapen van succesnummers
als Formule 1, darts en recent ook NPOi-titel
Dragons' Den.
De kijker kan zijn zuurverdiende euro maar
een keer uitgeven. Het aantal huishoudens dat
zich én Netflix én Videoland én Disney Plus én
Amazon Prime én Discovery Plus én ESPN én
Viaplay kan veroorloven is beperkt. Ik voorspel
hier alvast de opkomst van een nieuw fenomeen:
streamingarmoede. Zielige kindjes die niet kun
nen meepraten op het schoolplein, omdat hun
ouders geen zeven abonnementen kunnen beta
len per maand, hoewel ze allebei fulltime wer
ken.
Als veertiger ben ik tot nu toe niet enorm on
der de indruk van het aanbod van Videoland,
maar in het geval van Special Forces Vips vind ik
het jammer dat dit programma achter een deco
der verdwijnt. Waarom? Omdat hierin BN'ers
met een bovenmaats ego onder het mom van
zware militaire training een spoedcursus onder
gaan in een heropvoedingskamp. Ik noem Giel
Beelen, Dave Roelvink, Imanuelle Grives, Gaby
Blaaser. Ze worden keihard toegeschreeuwd, af
gebeuld en afgebroken tot hun gelnagels. En wie
het dan toch nog waagt om een sigaret op te ste
ken onder de neus van zijn drillsergeant, mag
een tijdje kiezelstenen happen. Verbaast het u
dat dit Giel Beelen was?
Het kijken naar zijn vernedering voelde als
compensatie, om niet te zeggen: genoegdoe
ning voor alle narcistische fratsen van hem en
andere BN'ers waarmee je als mediaconsument
al tijden ongevraagd wordt geconfronteerd. Het
werkte verkwikkender dan een paar druppels
Shambala, het omstreden kruidendrankje waar
Giel reclame voor maakt, durf ik te zeggen. Dit
programma hoort gewoon op een vrij toeganke
lijk kanaal en het liefst dagelijks. De rij potenti-
ele deelnemers voor dit programma is immers
onbeperkt: van Tijl Beckand en Gordon tot Ali B.
En wat denkt u van de maanzusjes Van Lex-
mond die deze 'magische' kiezelstenen van het
trainingskamp eens van heel dichtbij mogen
gaan bekijken?
Serie met
Chantal
Infarct bij
Van Dijck
INTERVIEW
WILLIAM SPAAIJ OVER ZIJN ROL ALS HOMOSEKSUELE
Geen loopbaan zo veelzijdig als die van acteur William Spaaij. Dit
keer tekent de 38-jarige alleskunner voor een van de hoofdrollen in
de spektakelmusical Dagboek van een herdershond. Een mooi
moment om stil te staan bij ouder worden en zelfontwikkeling.
„Inmiddels weet ik dat het zoeken naar zingeving niet nodig is."
Hij is, zegt hij zelf, niet voor
één gat te vangen. Dus
tekent William Spaaij
(Zwolle, 1983) net zo mak
kelijk voor een hoofdrol in
de pittige musical Lazarus van David
Bowie als voor een rol in het totaal an
dere Dagboek van een herdershond, de
spektakelmusical die volgend jaar op
de planken komt en gebaseerd is op de
legendarische tv-serie uit de jaren 70.
Wat die twee musicals met Spaaij wél
gemeen hebben? Ze zijn allebei gepro
duceerd door Albert Verlinde, die in
november 2020 opstapte als baas bij
Stage Entertainment en nu zelfstandig
terugkeert. Samen met Toneelgroep
Maastricht voert Verlinde Dagboek van
een herdershond volgend jaar
mei op in een speciaal te
bouwen pop-up theater in
hetMECC.
Tussen 1978 en 1980 leek
heel Nederland naar deze
KRO-serie te kijken, maar
voor wie het zich niet meer
herinnert: de serie van Joop
van den Ende speelde zich af
in een landbouwdorp in
Limburg in 1914, in een tijd
waarin de steenkolenmijnen
belangrijk worden en de sa
menleving in het dorp dus
voorgoed verandert. „Ik ben
veel terug gaan kijken, want
deze serie was van voor mijn
tijd", zegt Spaaij, die net
heeft getekend, de inkt onder
het contract is nog nat. ,,Ik ben ver
baasd geraakt over de kwaliteit van de
serie. Mensen als mijn ouders reageren
ook heel enthousiast: 'ja', zeggen ze,
'wat een mooie serie was dat!' Het
wordt ook echt een spektakelstuk.
Deze musical zien wordt een hele er
varing: het hele landschap waarin de
serie zich afspeelt, wordt in het theater
nagebouwd. Daar ben ik dus zelf óók
enorm benieuwd naar. Ja, ik word hier
heel gelukkig van.''
,,Ik ga een pastoor spelen die homo
seksueel is, in een tijd waarin het ge
loof bovendien onder druk komt te
staan. Mag je jezelf zijn? Kun je hoop
geven aan anderen, en aan jezelf? Die
vragen komen in deze rol aan bod. Een
boeiende rol, dus. Ergens in geloven,
elkaar willen verbinden: het verhaal is
oud, maar dit zijn thema's die ook nu
gelden. Ook voor mij. Ik ben zelf niet
gelovig opgevoed, maar ik ben de laat
ste tijd wél steeds meer van het con
cept God, of liefde, gaan houden. Ik ge
loof in iets hogers dat hoop en liefde
geeft. Ik ben inmiddels al een jaar of
acht bezig met mijn eigen spirituele
ontwikkeling. Dat begon in een moei-
Ik ben niet
gelovig
opgevoed,
maar geloof
in iets hogers
dathoop en
liefde geeft
lijke fase in mijn leven. Mijn relatie
met Noortje (Herlaar, red.) was ver
broken. Die relatie was een van de
grootste en mooiste in mijn leven. Ik
begon te denken: waarom doe ik wat
ik doe? En wat betekent dat eigenlijk?
Ik kwam in die zoektocht al snel uit bij
mensen die mediteerden en die be
paalde boeken lazen. Ik ben ongeloof
lijk veel zelf gaan onderzoeken. Veel
behoorlijk zweverigs, ook. Voor die
tijd dacht ik veel meer in kaders. Ik
was bezig met carrière maken. Maar ik
ben er inmiddels achter gekomen dat
die kaders me beperkten.''
,,Ja. Ik vind ouder worden zalig. Inmid
dels weet ik dat het zoeken naar zinge
ving niet nodig is. Er valt eigenlijk
niets te zoeken. Veel zit
gewoon al in je zelf, en als
je dat door krijgt doet dat
veel met je. Ik heb nu een
fijn gevoel over mezelf in
het leven. Ook op moeilij
kere momenten."
„Nee hoor, ik zie dat he
lemaal niet zo. Jij zegt ei
genlijk: heb je spijt? Maar
met spijt raak je alleen je
zelf. De relatie met Noor
tje is de mooiste geweest
die ik ooit heb gehad. Het
was mijn langste, vol
wassen, dierbare relatie, waar ik met
veel liefde op terugkijk. Ik deins er niet
voor terug om dat te zeggen. Na die re
latie heb ik me enorm ontwikkeld.
Maar het is niet zo dat ik nu denk: wist
ik toen maar wat ik nu weet.''
,,Dat faillissement heeft me wel pijn
gedaan, ja. Voor de mensen die het
niet meer kunnen uitvoeren. Voor me
zelf ben ik er helemaal niet bitter over,
want wat is nu precies succes? Voor
mij was Zodiac dat wél. We hebben
met een grote groep mensen iets heel
moois kunnen maken. Een stuk dat
meer dan honderd keer is opgevoerd.
Ja, dan gaat het 'mis', maar dingen in
het leven gaan weleens mis, toch? Dat
hoort bij ondernemen. Zoiets kan ge
beuren. Voor de theaterwereld is dit
een ontzettend moeilijke periode.
Maar dit stuk regisseren was een van
de mooiste ervaringen van mijn leven.
Dat kan niemand me meer afnemen.''
DINSDAG 21 DECEMBER 2021
PC
TELEVISIE
Chantal Janzen
gaat een serie
maken over sa
mengestelde ge
zinnen. De nog
titelloze komi
sche dramaserie
zal te zien zijn bij
Videoland. ,,Een
samengesteld
gezin kan, vooral
de eerste jaren,
een uitdaging
zijn voor alle be
trokkenen", laat
ze weten.
ACTRICE
Actrice Linda
van Dyck (73)
heeft dit jaar een
herseninfarct
gehad en is nu
blijvend invalide,
vertelde haar
zoon Jamie
Trenité in Spe
cial Forces Vips.
Hij noemt het de
grootste tegen
slag in zijn leven.
'Ik vind ouder
Anton Slotboom
Welke uitdaging vind je in deze
nieuwe rol?
Jo De Meyere
als kapelaan Erik
Odekerke in de
toenmalige KRO-
tv-serie. foto anp/hh
m
- William Spaaij
Dat klinkt als ouder en wijzer worden.
Denk je nooit: had ik dit
allemaal maar eerder
geweten?
Niet alles zit mee. De musical die jij
regisseerde, Zodiac, ging onlangs
failliet. Was dat verdrietig?
De musical Dagboek van een her
dershond is vanaf mei 2022 te zien in
MECC Maastricht. De kaartverkoop is
inmiddels gegstart. Meer informatie:
dagboekvaneenherdershond.nl.