Angela Wat heeft RTL gemeen met de gratis kaasblokjes in de supermarkt? 28 KIJKT TV RTL doet sinds kort iets nieuws. Al dekt 'nieuw' niet helemaal de lading. In het verleden paste de zender het trucje ook al eens toe, maar door het nu twee keer vlak achter elkaar te doen valt het extra op: op zondagavond op 4 de eerste aflevering van een nieuwe Videoland-serie uit zenden, waarna de kijker voor de resterende episodes richting een abonnement op de streamingdienst wordt geduwd. Zondag zette RTL zo het nieuwe Special Forces Vips in de spotlights. Al is ook hier 'nieuw' een uiterst rekkelijk begrip. Want het gaat om een kopie van Kamp Van Koningsbrugge (wat ook al niet origineel was), maar dan met BN'ers. Vergelijk de weggeefactie van RTL met het bakje kaasblokjes op de toonbank van de versafdeling van de supermarkt, louter neerge zet in de hoop dat de klant na het proeven voor de bijl gaat. RTL en Videoland moeten wel. Het is dringen op de streamingmarkt. Het lijkt wel of er elke maand een aanbieder bij komt en die schromen niet om guerrillatactieken toe te pas sen, zoals het wegkapen van succesnummers als Formule 1, darts en recent ook NPOi-titel Dragons' Den. De kijker kan zijn zuurverdiende euro maar een keer uitgeven. Het aantal huishoudens dat zich én Netflix én Videoland én Disney Plus én Amazon Prime én Discovery Plus én ESPN én Viaplay kan veroorloven is beperkt. Ik voorspel hier alvast de opkomst van een nieuw fenomeen: streamingarmoede. Zielige kindjes die niet kun nen meepraten op het schoolplein, omdat hun ouders geen zeven abonnementen kunnen beta len per maand, hoewel ze allebei fulltime wer ken. Als veertiger ben ik tot nu toe niet enorm on der de indruk van het aanbod van Videoland, maar in het geval van Special Forces Vips vind ik het jammer dat dit programma achter een deco der verdwijnt. Waarom? Omdat hierin BN'ers met een bovenmaats ego onder het mom van zware militaire training een spoedcursus onder gaan in een heropvoedingskamp. Ik noem Giel Beelen, Dave Roelvink, Imanuelle Grives, Gaby Blaaser. Ze worden keihard toegeschreeuwd, af gebeuld en afgebroken tot hun gelnagels. En wie het dan toch nog waagt om een sigaret op te ste ken onder de neus van zijn drillsergeant, mag een tijdje kiezelstenen happen. Verbaast het u dat dit Giel Beelen was? Het kijken naar zijn vernedering voelde als compensatie, om niet te zeggen: genoegdoe ning voor alle narcistische fratsen van hem en andere BN'ers waarmee je als mediaconsument al tijden ongevraagd wordt geconfronteerd. Het werkte verkwikkender dan een paar druppels Shambala, het omstreden kruidendrankje waar Giel reclame voor maakt, durf ik te zeggen. Dit programma hoort gewoon op een vrij toeganke lijk kanaal en het liefst dagelijks. De rij potenti- ele deelnemers voor dit programma is immers onbeperkt: van Tijl Beckand en Gordon tot Ali B. En wat denkt u van de maanzusjes Van Lex- mond die deze 'magische' kiezelstenen van het trainingskamp eens van heel dichtbij mogen gaan bekijken? Serie met Chantal Infarct bij Van Dijck INTERVIEW WILLIAM SPAAIJ OVER ZIJN ROL ALS HOMOSEKSUELE Geen loopbaan zo veelzijdig als die van acteur William Spaaij. Dit keer tekent de 38-jarige alleskunner voor een van de hoofdrollen in de spektakelmusical Dagboek van een herdershond. Een mooi moment om stil te staan bij ouder worden en zelfontwikkeling. „Inmiddels weet ik dat het zoeken naar zingeving niet nodig is." Hij is, zegt hij zelf, niet voor één gat te vangen. Dus tekent William Spaaij (Zwolle, 1983) net zo mak kelijk voor een hoofdrol in de pittige musical Lazarus van David Bowie als voor een rol in het totaal an dere Dagboek van een herdershond, de spektakelmusical die volgend jaar op de planken komt en gebaseerd is op de legendarische tv-serie uit de jaren 70. Wat die twee musicals met Spaaij wél gemeen hebben? Ze zijn allebei gepro duceerd door Albert Verlinde, die in november 2020 opstapte als baas bij Stage Entertainment en nu zelfstandig terugkeert. Samen met Toneelgroep Maastricht voert Verlinde Dagboek van een herdershond volgend jaar mei op in een speciaal te bouwen pop-up theater in hetMECC. Tussen 1978 en 1980 leek heel Nederland naar deze KRO-serie te kijken, maar voor wie het zich niet meer herinnert: de serie van Joop van den Ende speelde zich af in een landbouwdorp in Limburg in 1914, in een tijd waarin de steenkolenmijnen belangrijk worden en de sa menleving in het dorp dus voorgoed verandert. „Ik ben veel terug gaan kijken, want deze serie was van voor mijn tijd", zegt Spaaij, die net heeft getekend, de inkt onder het contract is nog nat. ,,Ik ben ver baasd geraakt over de kwaliteit van de serie. Mensen als mijn ouders reageren ook heel enthousiast: 'ja', zeggen ze, 'wat een mooie serie was dat!' Het wordt ook echt een spektakelstuk. Deze musical zien wordt een hele er varing: het hele landschap waarin de serie zich afspeelt, wordt in het theater nagebouwd. Daar ben ik dus zelf óók enorm benieuwd naar. Ja, ik word hier heel gelukkig van.'' ,,Ik ga een pastoor spelen die homo seksueel is, in een tijd waarin het ge loof bovendien onder druk komt te staan. Mag je jezelf zijn? Kun je hoop geven aan anderen, en aan jezelf? Die vragen komen in deze rol aan bod. Een boeiende rol, dus. Ergens in geloven, elkaar willen verbinden: het verhaal is oud, maar dit zijn thema's die ook nu gelden. Ook voor mij. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed, maar ik ben de laat ste tijd wél steeds meer van het con cept God, of liefde, gaan houden. Ik ge loof in iets hogers dat hoop en liefde geeft. Ik ben inmiddels al een jaar of acht bezig met mijn eigen spirituele ontwikkeling. Dat begon in een moei- Ik ben niet gelovig opgevoed, maar geloof in iets hogers dathoop en liefde geeft lijke fase in mijn leven. Mijn relatie met Noortje (Herlaar, red.) was ver broken. Die relatie was een van de grootste en mooiste in mijn leven. Ik begon te denken: waarom doe ik wat ik doe? En wat betekent dat eigenlijk? Ik kwam in die zoektocht al snel uit bij mensen die mediteerden en die be paalde boeken lazen. Ik ben ongeloof lijk veel zelf gaan onderzoeken. Veel behoorlijk zweverigs, ook. Voor die tijd dacht ik veel meer in kaders. Ik was bezig met carrière maken. Maar ik ben er inmiddels achter gekomen dat die kaders me beperkten.'' ,,Ja. Ik vind ouder worden zalig. Inmid dels weet ik dat het zoeken naar zinge ving niet nodig is. Er valt eigenlijk niets te zoeken. Veel zit gewoon al in je zelf, en als je dat door krijgt doet dat veel met je. Ik heb nu een fijn gevoel over mezelf in het leven. Ook op moeilij kere momenten." „Nee hoor, ik zie dat he lemaal niet zo. Jij zegt ei genlijk: heb je spijt? Maar met spijt raak je alleen je zelf. De relatie met Noor tje is de mooiste geweest die ik ooit heb gehad. Het was mijn langste, vol wassen, dierbare relatie, waar ik met veel liefde op terugkijk. Ik deins er niet voor terug om dat te zeggen. Na die re latie heb ik me enorm ontwikkeld. Maar het is niet zo dat ik nu denk: wist ik toen maar wat ik nu weet.'' ,,Dat faillissement heeft me wel pijn gedaan, ja. Voor de mensen die het niet meer kunnen uitvoeren. Voor me zelf ben ik er helemaal niet bitter over, want wat is nu precies succes? Voor mij was Zodiac dat wél. We hebben met een grote groep mensen iets heel moois kunnen maken. Een stuk dat meer dan honderd keer is opgevoerd. Ja, dan gaat het 'mis', maar dingen in het leven gaan weleens mis, toch? Dat hoort bij ondernemen. Zoiets kan ge beuren. Voor de theaterwereld is dit een ontzettend moeilijke periode. Maar dit stuk regisseren was een van de mooiste ervaringen van mijn leven. Dat kan niemand me meer afnemen.'' DINSDAG 21 DECEMBER 2021 PC TELEVISIE Chantal Janzen gaat een serie maken over sa mengestelde ge zinnen. De nog titelloze komi sche dramaserie zal te zien zijn bij Videoland. ,,Een samengesteld gezin kan, vooral de eerste jaren, een uitdaging zijn voor alle be trokkenen", laat ze weten. ACTRICE Actrice Linda van Dyck (73) heeft dit jaar een herseninfarct gehad en is nu blijvend invalide, vertelde haar zoon Jamie Trenité in Spe cial Forces Vips. Hij noemt het de grootste tegen slag in zijn leven. 'Ik vind ouder Anton Slotboom Welke uitdaging vind je in deze nieuwe rol? Jo De Meyere als kapelaan Erik Odekerke in de toenmalige KRO- tv-serie. foto anp/hh m - William Spaaij Dat klinkt als ouder en wijzer worden. Denk je nooit: had ik dit allemaal maar eerder geweten? Niet alles zit mee. De musical die jij regisseerde, Zodiac, ging onlangs failliet. Was dat verdrietig? De musical Dagboek van een her dershond is vanaf mei 2022 te zien in MECC Maastricht. De kaartverkoop is inmiddels gegstart. Meer informatie: dagboekvaneenherdershond.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 28