0NDERNEMER Podcast Durf jij ook stil te staan? Hoe belangrijk is grote naamsbekendheid voor jouw onderneming? 'Ons programma helpt ondernemers weerbaarder maken' van de week SOS-programma van Dockwize helpt ondernemers door coronacrisis Tijdens de coronacrisis hielp Dockwize meer dan 150 ondernemers met een gratis SOS- programma het hoofd boven water te houden. Op dit moment start een tweede editie, met de focus op weerbaarheid en toekomstbestendigheid van de onderneming. De Zeeuwse innovatiehub Dockwize is een broedplaats voor ideeën. Hier maak je als startup een succesvolle start, komt onderwijs en bedrijfsleven samen en wordt innovatief ondernemen aan gejaagd, zegt directeur Marlon Baarends. „We stimuleren ondernemerschap, groei en innovatie op verschillende manieren. Allereerst bieden we huisvestiging op de Kenniswerf in Vlissingen, waar we je aanhaken op ons innovatieve netwerk. Daarnaast bieden we programma's voor studenten, startups en innovators, orga niseren netwerkevents en kennen de weg naar financiering en onderzoek." SOS-programma Eén van die gratis programma's is het SOS-programma, dat in 2020 startte als antwoord op de coronacrisis. „Al in de eerste maand staken wij de handen uit de mouwen. We dachten; we moeten nü iets doen, anders is het voor veel onder nemers straks te laat. Samen met onze partners, waaronder Provincie Zeeland, ontwikkelden wij het Snel Ondernemers Support Programma. Een programma voor ondernemers in zwaar weer die vooruit wilden kijken." In drie weken tijd kwam er een spoedloket en een team van experts, waarmee Dockwize 150 ondernemers door de coronastorm hielp. „Financieel experts en business-coaches boden acute noodhulp aan: wat is er nü nodig om goed uit deze crisis te komen of, in het ergste geval, gezond failliet te gaan? Ondernemers maakten in een programma van tien weken een plan voor de toekomst." Baarends zag hoe menigeen in deze crisis met nieuwe diensten of producten op de proppen kwam. „De deelnemende ondernemers hadden, soms noodgedwongen, de tijd om stil te staan en uit te zoomen. Mede dank zij ons programma draaiden sommigen zelfs hun meest succesvolle jaar ooit. Daar moesten we iets mee. We besloten om door te gaan, maar dan met een weerbaarheids programma om te blijven werken aan toekomstbestendigheid van bedrijven." Bedrijfs-APK Zie het SOS-programma als bedrijfs-APK voor je business, zegt Baarends. ,,Even uitzoomen en checken hoe het gaat. Laat onze experts onder je motorkap kijken. Waarom neem je wel een APK voor je auto, maar geen jaarlijkse check voor je onder neming? Bij eerdere deelnemers zorgde die check voor meer structuur, een efficiën tere werkwijze en inzicht in hoe je jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt. Op die manier verzamel je mensen om je heen die met je meedenken. Dat is onbetaalbaar." O Conversie of naamsbekendheid? deondernemer.nl In gesprek met ondernemers komen twee grote thema's naar boven: tegenspraak en bewustwording. Hoe organi seer je dat in je bedrijf? Elke ondernemer heeft tegen spraak nodig, liefst van iemand die hem of haar niet zo serieus neemt als hij of zij zichzelf. Dat komt niet alleen je functioneren ten goede, maar ook innovatie, veerkracht en sfeer in de organisatie. Zorg voor tegenspraak en reflectie op jezelf. Structureel en niet vrijblijvend. Of je nu een grote of kleine baas bent. Tegenspraak organiseren We vinden tegenspraak echt niet leuk, maar wel extreem belangrijk. Zolang het maar beargumenteerd gebeurt. We proberen tegenspraak op verschillende manieren te orga niseren, van intervisiemomenten tot aan een cultuur creëren waarin alles mag worden gezegd. Toch zijn we ons ervan bewust dat er altijd belangen meespelen. Zo zijn men sen van ons afhankelijk voor hun salaris of hun factuur als extern adviseur. Eigenlijk krijgen we de beste tegenspraak van partners, vrienden en familie. Zij hebben im mers geen enkel zakelijk belang. Een ander thema dat naar boven kwam was bewustwording. In de zin van even stilstaan bij wat we aan het doen zijn. Zeker in relatie tot tegenspraak hoort daar een ze kere vorm van kwetsbaarheid bij. Maar durf jij zelf kwetsbaar te zijn? En hoe doe je dat dan? Hoe zorg je eigenlijk voor vertrouwen op de werkvloer? Bewustwording is niet altijd bedoeld om te kijken wat er beter kan. Het is juist ook even stil staan bij wat wij al hebben, de din gen waar we trots op zijn en wat ze nu eigenlijk betekenen. Hoe vieren jullie bijvoorbeeld successen? Sta jij wel regelmatig stil bij de dingen die je al bereikt hebt? Hoe staat het met het reflectief vermogen? En nog een laagje dieper, wat betekent reflectie voor jou? Twee uitdagingen We hebben dus twee uitdagingen. Eigenlijk moeten we onze partners, familie en vrienden aannemen bin nen ons bedrijf en we moeten stil staan in een tijd waarin we denken dat stilstaan niet mag of slecht is. Hoe zou je dat kunnen aanpakken? Ga eerst eens nadenken of stilstaan inderdaad slechts is. En wat betreft het eerste punt: misschien kun je naast een Raad van Advies ook een Raad van Familie en Vrienden op richten? Of huur een hofnar in, zo als AFAS Software onlangs heeft gedaan met Jort Verhage en mij. Is dat echt? Ja. Onze factuur moest in zijn geheel vooraf worden voldaan, dus staat ons geen enkel belang in de weg om het bedrijf verder te helpen met eerlijk en oprechte, be langeloze tegenspraak en liefde volle bewustwording. 'Waarom wel auto-APK, maar niet voor je bedrijf?' Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Dockwize. Meer info: dockwize.nl De naamsbekendheid van jouw bedrijf, hoe belangrijk is die eigenlijk? Wil je het liefst een zo groot mogelijk publiek bereiken of is een relatief kleine groep consumenten ge noeg? De makers van Aandachtstrekkers, verschillen erover van mening. Online marketingexpert Michel Ariëns ziet liever een relatief kleine groep waarvan een groot deel jouw product afneemt, dan een naamsbekendheid bij een grote groep mensen waarvan een klein deel uiteindelijk tot aankoop overgaat. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels ziet dat anders. Volume kan uitein delijk belangrijker zijn voor conversie dan een kleine dedicated groep mensen die jouw boodschap ontvangt. Hij haalt het belang van de traditionele media aan, zoals televisie. Hoe vaker een naam voorbij komt, hoe gemakkelijker deze in het brein wordt verwerkt. ,,Je went er meer en meer aan, waardoor je brein er steeds enthousiaster over wordt." Dus: hoe vaker je 'Hallo, Jumbo' voorbij hoort komen, hoe positiever je over het merk gaat denken. Dat is precies het punt waarover Ariëns het niet eens wordt met zijn collega-host: ,,Ga ik daardoor eerder naar Jumbo dan naar Albert Heijn?" Wessels: ,,Niet na twee of drie keer, maar wel na talloze keren een naam te horen. Denk aan Coca-Cola of Heineken." Maar hoe relevant is dit voor een ondernemer met een kleiner bedrijf en nog kleiner budget? Ariëns heeft adviezen hoe het ook anders kan, door conversie te pakken bij een specifieke doelgroep. volg ons op Aandachtstrekkers MICHEL ARIËNS EN PATRICK WESSELS Beluister deze podcastserie Scan de QR-code om alle edities van Aandachtstrekkers te beluisteren. Of ga naar deondernemer.nl/aandacht Juri Hoedemakers (drs. Hofnar) is een verbinder, coach en inspirator die bedrijven en mensen helpt om beter samen te werken en net even anders naar situaties te kijken. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19