1 lukt het in Nederland maar niet om voldoende huizen te bouwen? s 9 Martens: ,,Wat ontzettend zou hel pen, is het stellen van meer regels in de vrije huursector. Nu kun je voor elke huurwoning boven de 753 euro vragen wat je wilt. Wat iemand be taalt, staat niet meer in verhouding tot de kwaliteit van een woning. Breidt het puntensysteem uit, zodat iedereen weet wat een reële huur prijs voor bijvoorbeeld een apparte ment van 80 vierkante meter is. Nu hebben huurders totaal geen rech ten. En voor hun klacht bij de huur- commissie is afgehandeld, zijn ze hun huis al uit omdat ze meestal een tijdelijk contract hebben.'' Van Bommel: ,,Kijk, daar verschil len onze meningen dus een beetje. De huren zijn gewoon hoog, dat zie ik ook wel. Maar meer regulering gaat echt averechts werken, dan wordt er juist nog minder gebouwd. Ik ken in Amsterdam zoveel voor beelden. Dan wil een ontwikkelaar woningen bouwen om te verkopen en verhuren, en dan begint het. Van de woningen moet 80 procent onder de marktprijs worden aangeboden. Er moet een mooie gevel komen. Het moet allemaal energieneutraal. Kortom: de sommetjes komen niet meer uit, het project wordt voor de ontwikkelaar verliesgevend. Ik ken zo tien projecten die zijn teruggege ven omdat het niet rendabel is. Geef bouwers gewoon de ruimte! In Dublin heeft mijn bedrijf samen met een ontwikkelaar achthonderd nieuwe woningen gebouwd, binnen twee jaar. In Nederland zit je al twee jaar te wachten tot een ambtenaar een briefje in het juiste vakje schuift voor een bestemmingsplanwijzi ging.'' Martens: ,,Als je honderdduizenden woningen tegelijk zou bouwen, zou het verschil maken in de woning prijs en huurprijs. Maar dat is een fictieve voorstelling van zaken, want zo snel gaat dat in Nederland niet, behalve misschien als je als overheid fors gaat subsidiëren. De grondprijs is absurd hoog. Voorlopig zitten we gewoon met een krap aan bod van nieuwbouw. Je zou ook iets aan de vraag kunnen doen. Voer re gels in waardoor het kopen van wo ningen voor beleggers moeilijker of minder aantrekkelijk wordt. En doe iets aan het belastingvoordeel van expats! Zij kunnen nu méér huur betalen dan hun Nederlandse 'con currenten', wat bijvoorbeeld in Am sterdam een prijsopdrijvend effect heeft. Dat is een politieke keuze.'' Van Bommel: ,,Tja, zo'n belasting voordeel hoeft van mij natuurlijk ook niet. Maar ik blijf erbij: minder regulering, dan gaat het aanbod om hoog. Ik heb een goed voorbeeld: de Nederlandse kantoren markt. Daar beconcur reren gemeenten el kaar om bedrijven aan te trekken. En wat zie je: er is van 1990 tot 2015 66 procent meer kantoorruimte bij gekomen, met een huurprijs die zo vlak bleef als een pannenkoek. Vergelijk dat eens met de woning markt: ondanks alle regels komt er nauwelijks iets bij, en de prijzen rijzen de pan uit.'' Martens: ,,De kantorenmarkt is on vergelijkbaar, vanwege trends als thuiswerken en internationalise ring. Kantoren worden ook anders gefinancierd. Omdat bouwers alleen voor de hoofdprijs willen bouwen en beleggers zich in de bestaande woningvoorraad er overal tussen wurmen, zijn de prijzen zo absurd hoog. Het zorgt ervoor dat de boel helemaal vastloopt. Het kan niet zo door blijven gaan. Als je nu niet re guleert, gaan we een keer richting een gigantische crisis. Dan corri geert de markt zichzelf en storten de prijzen in.'' Van Bommel: ,,Hoezo stort dit in als er zoveel schaarste is? Ik ben zo bang dat er de komende jaren niks wordt gebouwd, dat de prijzen hoog blijven en we geen steek ver der komen. Terwijl die prijzen van mij ook een beetje omlaag mogen. Maar nogmaals: zorg dan dat er ge bouwd kan worden.'' Martens: ,,Het verleden laat zien dat er een samenhang is tussen prijsstijging van woningen en de daling van woningbouw. Omdat bij prijsstijging de markt zich toespitst op dure woningen. De meeste wo ningen zijn in het verleden juist ge bouwd in periodes dat de overheid extreem veel reguleerde. In de jaren 80 bijvoorbeeld. Met beperkingen van de grondprijzen, met subsidies. Als je als kabinet wilt dat er iets ge beurt, dan moet je echt de regie ne men. Dat is sinds de kredietcrisis in 2008 niet gebeurd. Het enige dat de overheid heeft gedaan is de banken redden en zorgen dat de woning prijzen werden gestut. Er is totaal niet gereageerd met nieuwbouw.'' Van Bommel: ,,Er is veel te weinig gebouwd! Als je wilt dat woning corporaties sociale huurwoningen kunnen bouwen, dan moet je ze toch een stimulans geven om dat te doen? In plaats daarvan zijn zij ook opgezadeld met een verhuurders heffing, weer een vorm van regule ring die totaal averechts werkt.'' Martens: ,,Dat is geen regulering, maar afstraffing in een periode dat er een aantal schandalen was. Maar die verhuurdersheffing is belache lijk, die moet er echt uit. Want de kwaliteit van sociale huurwonin gen moet ook omhoog. We zitten langzamerhand met een heel oude woningvoorraad.'' Zo blijkt na anderhalf uur met open vizier discussiëren dat er best wat gemeenschappelijke conclusies te trekken zijn. ,,Wat volgens mij enorm belangrijk is: doe het in één keer goed'', stelt Martens. ,,Zorg voor een duidelijke visie voor de verhuursector, stel heldere regels en breng de prijzen in ver houding tot de kwali- 'In Nederland zit je twee jaar te wachten tot een ambtenaar een briefje in het juiste vakje schuift' teit. Dan is het best mogelijk uit deze crisis te komen.'' Voor een keer - ,,We zijn van daag toch op zoek naar ver binding?'' - wil Van Bommel wel met zijn gespreks partner meegaan als het om regels gaat. ,,Ik ben met je eens dat er duide lijkheid moet komen. Nu weten we gewoon niet wat ons te wachten staat. Als je heldere regels hebt, kun j e in elk geval weer met vertrouwen een investering doen. En dan gaat de markt op de een of andere ma nier wel zijn werk doen.'' GO MAANDAG 20 DECEMBER 2021 88 I Vastgoedinves teerder Victor van Bommel en woningmarkt analist Maartje Martens. FOTO PIM RAS Victor van Bommel Dit gesprek had plaats voor het regeerakkoord gepresenteerd werd. Daarin zit een afschaffing van de ver huurdersheffing. Ook wil het nieuwe kabinet jaarlijks minstens honderd duizend nieuwe woningen bouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 9