m
cf
Wij houden u altijd op de hoogte!
9
gaat voorzichtig weer personeel aannemen
15
trein als ik naar Brussel ga. Lon
den? Vliegtuig. Ik ben één keer
met de Eurostar naar Londen ge
weest. Duurde lang. Vierenhalf
uur.'' Die tijd heeft de zakelijke
reiziger die 's ochtends naar Lon
den wil en 's avonds weer terug
niet, dat lukt alleen met het vlieg
tuig op London City.
En die 'trage' treinreis naar Lon
den gaat dan nog met een hoge
snelheidstrein. ,,Berlijn met de
trein kost 7 uur, Milaan 13 uur, met
het vliegtuig een uur. En stel dat er
een snelle spoorlijn Amster-
dam-Milaan zou liggen en het eco
nomisch centrum verschuift of
het aantal treinreizigers daalt. Wat
dan? Wij kunnen de bestemmin
gen en de frequentie eenvoudig
wijzigen. We hebben alleen twee
luchthavens nodig en die zijn er al.
Die flexibiliteit vertaalt zich ook
in de ticketprijs.''
Natuurlijk moet er iets gebeuren
aan de CO2-uitstoot van vliegtui
gen. Daar is iedereen het over
eens. Ook Elbers, en anders hoort
hij het wel van zijn kinderen aan
de eettafel, maar zomaar stoppen
met vliegen is volgens hem niet de
oplossing. ,,De vraag is: waarvoor
doe je het dan? Ik ga als KLM niet
minder vliegen en zitten wachten
tot het beter wordt. KLM is graag
onderdeel bij de mondiale zoek
tocht naar een oplossing om de
luchtvaart te verduurzamen. Ge
lukkig verschuift de discussie van
het woord vliegschaamte naar de
vraag: Hoe dan wel? Hoe kan ik zo
zuinig mogelijk vliegen? Of de
CO2-uitstoot reduceren? Dat is een
productieve discussie.''
Nieuwe, zuinigere vliegtuigen
en duurzame kerosine moeten tot
CO2-reductie leiden. De 747's,
kerosineslurpers bij uitstek, zijn
naar de schroothoop gevlogen.
,,Het aandeel duurzame bio-
brandstof moet groeien. Nu men
gen we nog maar minder dan
1 procent bij. Over tien jaar moet
dat meer dan 10 procent zijn. In
middels is er vraag naar duurzame
brandstof, dus producenten weten
dat er een markt is. KLM en veel
andere luchtvaartmaatschappijen
zeggen nu: in 2050 zijn we kli
maatneutraal. We volgen het Pa
rijs-akkoord. Weten we nu al exact
hoe we dat moeten bereiken? Nee,
maar wel wat we de komende tien
jaar kunnen doen. Nieuwe toestel
len, duurzame brandstof, één
Het bespaart in één
klap 10 procent CO2
als we één Europees
luchtruim hebben
luchtruim, dat is in tien jaar te rea
liseren en dat kan al 30 procent
CO2-reductie opleveren. Niemand
weet welke vernieuwingen er nog
aankomen. Bedrijven als Airbus
investeren miljarden in bijvoor
beeld de ontwikkeling van toestel
len op waterstof.''
Nieuwe brandstoffen worden
gehinderd door de lage prijs van
kerosine, zo'n 76 cent per liter. Ac
cijns wordt niet geheven op vlieg
tuigbrandstof conform een inter
nationale afspraak uit 1944. Goed
kope kerosine werd destijds gezien
als een soort vredespolis. De geal
lieerden zouden de oorlog winnen
en duidelijk was dat de burger
luchtvaart groot zou worden. Als
mensen uit andere landen elkaar
zouden ontmoeten en elkaars cul
turen leerden kennen, zou er nooit
meer zo'n grote oorlog ontstaan.
,,Die gedachte leeft nog steeds.
Onze oprichter, Albert Plesman,
zei in 1919: The ocean of the air uni
tes us all. Samenbrengen van men
sen en culturen leidt tot begrip,
communicatie, handel, ideeën.''
,,Ik zie geen vliegschaamte bij
onze klanten. Wel de behoefte om
zo bewust mogelijk te vliegen.
Reizen zit in het dna bij mensen.
We hebben behoefte aan mobili
teit. We zijn nieuwsgierig om an
dere landen en culturen te ont
dekken. Voor de een is dat de zon,
voor de ander de wintersport of
door een tropisch oerwoud lopen.
Dat wilden we door corona even
uitstellen. Maar we stoppen er niet
mee. Dat zag je toen Amerika 8 no
vember weer openging na 600 da
gen. We hadden meteen de vol
gende dag 98 procent bezetting op
onze vluchten. Nu met de kerst
hebben we 30 procent meer vluch
ten naar de Antillen, Canarische
Eilanden. Mensen willen reizen.''
Door de coronacrisis moest KLM
in 2020 6.000 van de 33.000 banen
schrappen. Van de door de staat
toegezegde 3,4 miljard euro aan le
ningen en krediet had KLM tot
dusver 1 miljard euro nodig. Min
der dan gedacht maar de Co-
vid-crisis is nog niet voorbij.
,,2021 was een pittig jaar. We
dachten met de komst van de vac
cins dat we er waren. Het zou het
jaar van het herstel zijn, maar alle
KLM-collega's hebben ongeloof
lijk veel veerkracht moeten tonen.
Het is heel zwaar voor onze men
sen. De crews die op Singapore
vliegen, moeten na de vlucht 24
uur in de hotelkamer. Ze mogen er
niet uit, al bijna twee jaar lang.''
Toch begon de zon begon de
tweede helft van dit jaar weer te
schijnen voor de luchtvaartmaat
schappij. In het derde kwartaal
was er na anderhalf jaar verlies
weer winst en het laatste kwartaal
ziet er niet verkeerd uit, al mag hij
als ceo van een beursgenoteerde
onderneming daar niets over zeg
gen. Het aantal bestemmingen zit
zelfs weer op pré-coronaniveau.
Qua aantal vluchten en stoelen is
het nog maar 60-70 procent van
wat het was. ,,De vluchten begin
nen ook weer voller te raken. De
zakelijke reiziger merkt dat niet al
les kan met onlinemeetings. Vol
gend jaar gaan we voorzichtig
nieuwe cabinecrews aannemen,
als het herstel doorzet.''
Wij vinden het belangrijk om u op de hoogte te houden van alles wat er speelt.
Dit doen we via de papieren krant, maar omdat het nieuws tegenwoordig
erg snel gaat, brengen we ook veel extra nieuws via de PZC app. Dit nieuws
vuLLen we aan met video's, liveblogs en live-uitzendingen van belangrijke
gebeurtenissen, leder moment van de dag vindt u er het laatste nieuws uit uw
eigen en omliggende regio's, maar natuurlijk ook nationaal en internationaal
nieuws. Daar kunt u op vertrouwen!
Log in om gebruik te maken
van al uw abonneevoordelen.
Scan de QR-code en
download de app.
PC ZATERDAG 18 DECEMBER 2021
KLM en veel andere
maatschappijen zijn
volgens Pieter Eibers in
2050 klimaatneutraal.
FOTO JEAN-PIERRE JANS
- Pieter Eibers, ceo KLM
- Ronald van Geenen,
hoofdredacteur
m ii
Reacties op
persconferentie
kabinet:'Ik raak het
spoor bijster'
Kw elg e e st M cAteer:
'De manier waarop de
arrogante Van Gaal
over tegenstanders
sprak, zinde ons niet'