m cf Wij houden u altijd op de hoogte! 9 gaat voorzichtig weer personeel aannemen 15 trein als ik naar Brussel ga. Lon den? Vliegtuig. Ik ben één keer met de Eurostar naar Londen ge weest. Duurde lang. Vierenhalf uur.'' Die tijd heeft de zakelijke reiziger die 's ochtends naar Lon den wil en 's avonds weer terug niet, dat lukt alleen met het vlieg tuig op London City. En die 'trage' treinreis naar Lon den gaat dan nog met een hoge snelheidstrein. ,,Berlijn met de trein kost 7 uur, Milaan 13 uur, met het vliegtuig een uur. En stel dat er een snelle spoorlijn Amster- dam-Milaan zou liggen en het eco nomisch centrum verschuift of het aantal treinreizigers daalt. Wat dan? Wij kunnen de bestemmin gen en de frequentie eenvoudig wijzigen. We hebben alleen twee luchthavens nodig en die zijn er al. Die flexibiliteit vertaalt zich ook in de ticketprijs.'' Natuurlijk moet er iets gebeuren aan de CO2-uitstoot van vliegtui gen. Daar is iedereen het over eens. Ook Elbers, en anders hoort hij het wel van zijn kinderen aan de eettafel, maar zomaar stoppen met vliegen is volgens hem niet de oplossing. ,,De vraag is: waarvoor doe je het dan? Ik ga als KLM niet minder vliegen en zitten wachten tot het beter wordt. KLM is graag onderdeel bij de mondiale zoek tocht naar een oplossing om de luchtvaart te verduurzamen. Ge lukkig verschuift de discussie van het woord vliegschaamte naar de vraag: Hoe dan wel? Hoe kan ik zo zuinig mogelijk vliegen? Of de CO2-uitstoot reduceren? Dat is een productieve discussie.'' Nieuwe, zuinigere vliegtuigen en duurzame kerosine moeten tot CO2-reductie leiden. De 747's, kerosineslurpers bij uitstek, zijn naar de schroothoop gevlogen. ,,Het aandeel duurzame bio- brandstof moet groeien. Nu men gen we nog maar minder dan 1 procent bij. Over tien jaar moet dat meer dan 10 procent zijn. In middels is er vraag naar duurzame brandstof, dus producenten weten dat er een markt is. KLM en veel andere luchtvaartmaatschappijen zeggen nu: in 2050 zijn we kli maatneutraal. We volgen het Pa rijs-akkoord. Weten we nu al exact hoe we dat moeten bereiken? Nee, maar wel wat we de komende tien jaar kunnen doen. Nieuwe toestel len, duurzame brandstof, één Het bespaart in één klap 10 procent CO2 als we één Europees luchtruim hebben luchtruim, dat is in tien jaar te rea liseren en dat kan al 30 procent CO2-reductie opleveren. Niemand weet welke vernieuwingen er nog aankomen. Bedrijven als Airbus investeren miljarden in bijvoor beeld de ontwikkeling van toestel len op waterstof.'' Nieuwe brandstoffen worden gehinderd door de lage prijs van kerosine, zo'n 76 cent per liter. Ac cijns wordt niet geheven op vlieg tuigbrandstof conform een inter nationale afspraak uit 1944. Goed kope kerosine werd destijds gezien als een soort vredespolis. De geal lieerden zouden de oorlog winnen en duidelijk was dat de burger luchtvaart groot zou worden. Als mensen uit andere landen elkaar zouden ontmoeten en elkaars cul turen leerden kennen, zou er nooit meer zo'n grote oorlog ontstaan. ,,Die gedachte leeft nog steeds. Onze oprichter, Albert Plesman, zei in 1919: The ocean of the air uni tes us all. Samenbrengen van men sen en culturen leidt tot begrip, communicatie, handel, ideeën.'' ,,Ik zie geen vliegschaamte bij onze klanten. Wel de behoefte om zo bewust mogelijk te vliegen. Reizen zit in het dna bij mensen. We hebben behoefte aan mobili teit. We zijn nieuwsgierig om an dere landen en culturen te ont dekken. Voor de een is dat de zon, voor de ander de wintersport of door een tropisch oerwoud lopen. Dat wilden we door corona even uitstellen. Maar we stoppen er niet mee. Dat zag je toen Amerika 8 no vember weer openging na 600 da gen. We hadden meteen de vol gende dag 98 procent bezetting op onze vluchten. Nu met de kerst hebben we 30 procent meer vluch ten naar de Antillen, Canarische Eilanden. Mensen willen reizen.'' Door de coronacrisis moest KLM in 2020 6.000 van de 33.000 banen schrappen. Van de door de staat toegezegde 3,4 miljard euro aan le ningen en krediet had KLM tot dusver 1 miljard euro nodig. Min der dan gedacht maar de Co- vid-crisis is nog niet voorbij. ,,2021 was een pittig jaar. We dachten met de komst van de vac cins dat we er waren. Het zou het jaar van het herstel zijn, maar alle KLM-collega's hebben ongeloof lijk veel veerkracht moeten tonen. Het is heel zwaar voor onze men sen. De crews die op Singapore vliegen, moeten na de vlucht 24 uur in de hotelkamer. Ze mogen er niet uit, al bijna twee jaar lang.'' Toch begon de zon begon de tweede helft van dit jaar weer te schijnen voor de luchtvaartmaat schappij. In het derde kwartaal was er na anderhalf jaar verlies weer winst en het laatste kwartaal ziet er niet verkeerd uit, al mag hij als ceo van een beursgenoteerde onderneming daar niets over zeg gen. Het aantal bestemmingen zit zelfs weer op pré-coronaniveau. Qua aantal vluchten en stoelen is het nog maar 60-70 procent van wat het was. ,,De vluchten begin nen ook weer voller te raken. De zakelijke reiziger merkt dat niet al les kan met onlinemeetings. Vol gend jaar gaan we voorzichtig nieuwe cabinecrews aannemen, als het herstel doorzet.'' Wij vinden het belangrijk om u op de hoogte te houden van alles wat er speelt. Dit doen we via de papieren krant, maar omdat het nieuws tegenwoordig erg snel gaat, brengen we ook veel extra nieuws via de PZC app. Dit nieuws vuLLen we aan met video's, liveblogs en live-uitzendingen van belangrijke gebeurtenissen, leder moment van de dag vindt u er het laatste nieuws uit uw eigen en omliggende regio's, maar natuurlijk ook nationaal en internationaal nieuws. Daar kunt u op vertrouwen! Log in om gebruik te maken van al uw abonneevoordelen. Scan de QR-code en download de app. PC ZATERDAG 18 DECEMBER 2021 KLM en veel andere maatschappijen zijn volgens Pieter Eibers in 2050 klimaatneutraal. FOTO JEAN-PIERRE JANS - Pieter Eibers, ceo KLM - Ronald van Geenen, hoofdredacteur m ii Reacties op persconferentie kabinet:'Ik raak het spoor bijster' Kw elg e e st M cAteer: 'De manier waarop de arrogante Van Gaal over tegenstanders sprak, zinde ons niet'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15