Wat mij betreft hoeven we elkaar niet te missen O 2 Energiebedrijf FENOR valt om door hoge prijzen KLM schrijft zwarte cijfers en 14 De roep om de trein als CO2-vriendelijk alternatief voor het vliegtuig zwelt aan. ,,Ik ben een keer met de trein naar Londen geweest. Dat duurde lang'', vindt KLM-topman Pieter Elbers. COLUMN Irene van den Berg Ruim vijfjaar geleden kreeg ik van deze krant de vraag of ik een column wilde schrijven over financiële psycho logie. Een mooie opdracht: weten schappelijk onderzoek toont aan hoe belangrijk de invloed van psy chologie is op de economie. Weg met de homo economicus, het mensbeeld waarin we vooral eco nomische wezens zijn, altijd ratio neel en vooral gericht op bevredi ging van onze eigen behoeftes. Wie meer wil begrijpen van eco nomie, moet erkennen dat men sen soms keuzes maken die niet in hun eigen belang zijn. De ene keer uit empathie, de andere keer uit menselijke zwakte. Voor deze column verslond ik boeken over (financiële) psycho logie. En ik leerde bijvoorbeeld hoe schulden het brein in beslag nemen, waardoor er weinig ruimte overblijft voor andere din gen. Dat verklaart waarom men sen met geldproblemen dingen nalaten die hen op lange termijn uit de financiële problemen hel pen. Zoals het zoeken van een baan of op tijd komen op een af spraak met schuldhulpverlening. Zo'n inzicht is cruciaal om ar moede te begrijpen. Maar soms benauwde het keurs lijf van de column me ook. Onze financiële blinde vlekken bieden niet altijd een verklaring voor ar moede en ongelijkheid in de sa menleving. Soms ligt de schuld bij een hardvochtige overheid die burgers wantrouwt en onder de voet loopt, zoals in de toeslagenaf faire. Of bij bedrijven die zzp'ers en flexwerkers uitknijpen en te weinig oog hebben voor de gevol gen van hun handelen op de maat schappij. Ook op het gebied van klimaat is onevenredig veel aandacht voor het gedrag van het individu. Ter wijl de burger allerlei tips krijgt om zijn leven te vergroenen, lob byen gevestigde belangen - zoals de fossiele industrie en agrarische sector - achter de schermen om zoveel mogelijk bij het oude te la ten. Dat wilde ik mijn columns niet onbeschreven laten. Vooral niet omdat ik naast columnist ook onderzoeksjournalist ben die zich verdiept in de macht van het grote bedrijfsleven. Dit is een afscheidscolumn, wel licht had u dat inmiddels door. Volgend jaar krijgt iemand anders dit mooie podium. 'Te politiek voor een column op deze plek', was de meest concrete uitleg die ik kreeg. En na wat zelfreflectie, ik wist al een tijdje dat ik moest stop pen, kan ik alleen maar beamen dat mijn columns politieker zijn geworden. Of het 'te' is hangt denk ik af van u, de lezer, en uw blik op de wereld. Ik wil u - trouwe lezer van mijn column - heel graag bedanken. Ik heb de afgelopen jaren veel leuke reacties ontvangen. Ik heb ze niet allemaal beantwoord, maar wel al lemaal gewaardeerd. Net als de kritische reacties trouwens (be halve die enkele keer dat het wel erg op de persoon gespeeld werd). Want een column waar iedereen het mee eens is, is geen goede co lumn. Schulden nemen het brein in beslag, en blijft er weinig ruimte over voor iets anders En ik wil benadrukken dat ik al leen gedag zeg als columnist op deze plek in de krant. Als journa list laat ik u niet met rust. Of beter gezegd: ik blijf de politiek en het bedrijfsleven lastig vallen. Niet met mijn mening maar met mijn vragen. Zodat ik u hopelijk beter kan informeren over wat er écht aan de hand is. Ik werk aan een paar mooie onderzoeksprojecten en een verhalenserie voor deze krant. Wat mij betreft hoeven we elkaar dus niet te missen. Universal JustEat Takeaway ASR PostNL Als de fotograaf zijn apparatuur opstelt, checkt Pieter Elbers zijn e-mail. Hij roept een compliment naar een collega in de verte. ,,Was een goede meeting! Veel positieve re acties!'' Elbers gaat graag effectief met zijn tijd om. Zijn zakelijke klanten ook, dus die pakken het vliegtuig. De poli tiek broedt op manieren om korte Europese vluchten te ontmoedi gen. De Europese Commissie meldde eerder dat in 2030 de trein het op afstanden tot 500 kilometer van het vliegtuig moet winnen door de inzet van snelle treinen. Ook Rutte IV omarmt het ont moedigingsbeleid voor korte vluchten en kondigt onder andere een hogere vliegtaks aan. Elbers wordt er niet koud of warm van. Niets zo flexibel als vliegen, stelt hij, daar kan geen trein tegenop. ,,Wat Europa wil, vergt een enorme investering in infrastructuur. Dat verdien je al leen terug als er genoeg reizigers zullen zijn. Er zijn een aantal tra jecten waarop het kan, binnen één land. Maar het wordt een ander verhaal als de reis over landsgren zen gaat met verschillende spoor breedtes, technieken en regelge ving. Dan kun je je afvragen of daar de grootste milieuwinst zit.'' De snelste en eenvoudigste CO2-besparing is de vorming van één Europees luchtruim in plaats van de twintig die er nu zijn, stelt Elbers. Zijn toestellen moeten zig zaggend naar bijvoorbeeld Athene omdat ieder land weer andere vlie groute voorschrijft. ,,Het bespaart in één klap 10 procent CO2 als we één luchtruim hebben.'' Hij zucht. ,,We praten er al twintig jaar over, terwijl er eigenlijk geen infra structurele beperkingen zijn. Luchtverkeersleidingen moeten onder één regie komen.'' ,,Ik ben geen tegenstander van de trein, maar het moet een ade quaat alternatief zijn. Ik neem de HEERENVEEN Circa 36.000 klanten, zakelijke af nemers en consumenten, zijn de dupe. Zij worden verdeeld over de andere leveranciers, tenzij de cura tor voor 30 december een ander energiebedrijf vindt dat hen wil overnemen. Tot die tijd blijven de klanten gewoon stroom en gas ont- vangen. Zij krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe leverancier. De kans is groot dat huishoudens en bedrijven dan substantieel meer gaan betalen. FENOR Energie is in 2012 opge richt door zakenman Jork Wielinga uit Heerenveen en richtte zich aan vankelijk met name op de zakelijke markt. De afgelopen jaren mikte de leverancier ook op consumenten. FENOR is het vierde energiebe drijf dat omvalt door de gestegen prijzen voor gas en elektriciteit. De prijzen van gas en elektra zijn sinds juli explosief gestegen. ZATERDAG 18 DECEMBER 2021 PC Y @IvandenBerg c Reageren? economie@ad.nl Irene van den Berg is (onderzoeks) journalist. Iedere zaterdag blikt zij terug op het economische nieuws van afgelopen week. O Platen maatschappij promoveert naar hoofdindex. Bedrijf gaat boodschappen bezorgen in Engeland. Verzekeraar verdwijnt uit hoofdindex. Postbedrijf kondigde nieuwe kredietfaciliteit aan. o 'In tien jaar 30 procent CO besparen' Ton Voermans Amstelveen Opnieuw worden de hoge ener gieprijzen een energiebedrijf fa taal. FENOR Energie, dat vooral in het noorden bekendheid ge niet, heeft faillissement aange vraagd. De Autoriteit Consu ment Markt (ACM) trekt alle leveringsvergunningen in. - David Bremmer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14