GELIEFD EN BEWONDERD, MAAR NIET DOOR DE PERS Vijf jaar geleden, op eerste kerstdag, overleed George Michael. Journalist en fan WIM SPIJKERS verdiept zich in de zanger die niet in staat was een slecht liedje te schrijven. En vraagt zich af waarom houden van George Michael voor critici gelijk stond aan fout zijn in de oorlog. n december is George Michael overal. Hij schreef en zong niet alleen een van de populairste kersthits aller tijden, maar presteerde het ook nog eens op de geboortedag van Jezus te overlijden, binnenkort precies vijf jaar geleden. In het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa had men net het kerstdiner achter de kiezen toen het nieuws de huiskamers binnendrong. De Amerikanen vernamen het nieuws voordat de kalkoen ter tafel kwam: George Michael, slechts 53 jaar oud, was vredig heengegaan in zijn huis in Goring-on-Thames. Another big one is dead kopte een muziekblad, want eerder in 2016 hadden David Bowie, Prince, Leonard Cohen, Beatles-producer George Martin, Glenn Frey van de Eagles, Maurice White van Earth, Wind and Fire en Rick Parfitt van Status Quo (op kerstavond) het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld. De wereld was in shock, collega-sterren gaven uiting aan hun droefenis, Elton John en Madonna voorop. Ze hadden een vriend verloren, een lieve, hartelijke ziel en bovenal een briljant artiest. Comedian Ricky Gervais en voormalig Wham!-maatje Andrew Ridgeley waren er kapot van, Miley Cyrus en Lady Gaga gingen hem heel erg missen. En toch mag je vaststellen dat het gevoel van diepe rouw - in januari teweeggebracht door Bowies heengaan, drie maanden later dunnetjes overgedaan na de dood van Prince - in zijn geval simpelweg ontbrak. George Michael was een der groten en werd alom bewonderd, maar hij werd niet aanbeden. Het is een nuanceverschil dat past bij zijn tragische bestaan. Hij was een vaak miskend genie die iets te veel met zichzelf en zijn imago overhoop lag om bigger than life te worden. In de documentaire Freedom, waaraan George nog 48 uur voor zijn verscheiden meewerkte, vertelt hij uitgebreid over zijn liefdesverdriet, oneindig lijden en aanhoudende gevoelens van neerslachtigheid. Hij noemt zijn leven zelfs 'tijdverkwisting' en 'vergeefse moeite'. werd in Noord-Londen geboren als Georgios Kyriacos Panayiotou, de enige zoon van een Grieks-Cypriotische restauranthouder en de Engelse Lesley Angold. Het gezin bestond verder uit twee oudere zussen, Yioda en Melanie (die exact drie jaar na hem overleed). George was een mollig, brildragend knulletje van dertien - altijd met muziek bezig, onzeker over zijn uiterlijk - toen hij op school bevriend raakte met de mooiste jongen van de klas, Andrew Ridgeley. Samen speelden ze in een ska- bandje en na het uit elkaar klappen ervan gingen ze door als het duo Wham!. George was inmiddels afgeslankt en droeg contactlenzen. Hij nam grotendeels de teksten en Michael o CD O CD co I co LU I TERWIJL HET TOCH ALLEMAAL ZO VROLIJK BEGON. Hij 26

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 106