De N59 'moet veiliger', maar er is nog geen plan 7 c 'Op een gegeven moment neem je een besluit: het is klaar!' Het CDA op Schouwen- Duiveland maakt schoon schip. Voormalig fractievoorzitter Marleen van Kooten, Johan Pannekoek en Paola Alkemade keren na de verkiezingen niet terug in de raad. Met hen verdwijnen drie van de vier zittende raadsleden van het politieke toneel. Alleen Rutger Punt doet weer mee. Hij wordt lijsttrekker, vóór Daniël Joppe, die hoopt in een nieuwe coalitie weer wethouder te worden. 'Continuï teit en vernieuwing', noemen ze bij het CDA de flink opgeschudde lijst. Houden de christen-demo craten hun huidige zetelaantal, dan maken ook José Schik- ker-Hoekman en André Flikweert kans op een plek in het gemeente bestuur. Nummer vijf in de ran gorde voor 2022, Erik Landman, zal bij een status quo instromen in dien Joppe inderdaad doorschuift naar het college. De vernieuwing gaat alleen niet helemaal van harte. Voor Alke made was het in verband met haar verhuizing naar Den Haag een uit gemaakte zaak. Maar zowel Van Kooten als Pannekoek laat weten dubbele gevoelens te hebben. Hun namen ontbreken volledig op de kieslijst. Pannekoek stapte in oktober 2019, na een intern conflict binnen de Christenunie, over naar het CDA en zegt zelf te hebben beslo ten nu een punt te zetten achter zijn raadlidmaatschap. Hij is een een opleiding bij de politie begon nen en wil een 'mogelijke verstren geling van belangen en kennis voorkomen'. Maar onder water speelt er meer, voegt Pannekoek toe aan zijn officiële reactie. ,,Ik merk dat het raadswerk steeds meer ge richt is op het vertegenwoordigen van (soms individuele) belangen in plaats van het breed maatschappe- lijk belang." Inwoners krijgen vol gens hem alleen de kans mee te bouwen aan het beleid, als dat past bij het idee wat de raadsmeerder- heid daar over heeft. ,,Ik ben juist van mening dat het andersom moet. Deze tendens zie je steeds sterker ontstaan. Dat vind ik jam mer en daardoor krijg ik er minder energie van dan in het verleden." Daar wringt in belangrijke mate ook de schoen voor Van Kooten. Zo'n anderhalf jaar geleden ver dween de toenmalig fractievoorzit ter stilletjes naar de achtergrond. In verband met privé-omstandighe- den nam Rutger Punt de hamer van haar over. „Tijdens mijn zorgverlof merkte ik dat er binnen de fractie Tijdens mijn zorgverlof merkte ik dat er binnen de fractie een andere koers werd ingezet een andere koers werd ingezet. Dat heeft mij doen besluiten me niet meer verkiesbaar te stellen. Ik kan onvoldoende betekenis geven aan hoe ik mijn rol als volksvertegen- woordiger zie. Ik vind het belang rijk dat inwoners zélf met initiatie ven kunnen komen, die we dan als raad kunnen oppakken. Dat leek even de goeie kant op te gaan, maar mijn ervaring nu is dat daar nog on voldoende serieuze ruimte voor is." Niet mijn koers Punt houdt zich op de vlakte over het vertrek van zijn voormalige fractievoorzitter. ,,Het initiatief om niet meer op de lijst te komen, kwam van Marleen zelf. Een di recte verklaring heeft zij daarvoor aan de fractie niet gegeven." Deze lezing lokt een meewarig lachje uit bij van Kooten. ,,Hmm, uit het diplomatieke antwoord van Rut- ger kan je ook wel een beetje op maken dat het niet mijn koers is." Van Kooten had op zich nog graag een derde raadsperiode ver der gewild om verschillende punt jes op de i te zetten, van projecten waar zij een belangrijke hand in heeft gehad. De doorontwikkeling van de zogeheten Vivalib-apparte- menten in haar woonplaats Brui- nisse bijvoorbeeld. ,,Dat is nou ty pisch zoiets wat uit de bevolking is aangedragen. Daar ben ik echt heel trots op!" Maar ze is er de vrouw ook weer niet naar om teleurge steld achterom te kijken, zegt ze nuchter. ,,Het is zoals het is. Op een gegeven moment neem je een besluit: het is klaar!" ,,Dit is natuurlijk ook weer aanlei ding om er samen met de partners uit de regio op aan te dringen bij het Rijk. Deze weg valt op door ver keersonveiligheid en moet veiliger worden, dat is belangrijk", zegt wethouder Ankie Smit in reactie op het ongeval met meerdere voertui gen op de Grevelingendam, waarbij een man uit Fijnaart om het leven kwam. De weg wordt beheerd door Rijks waterstaat en loopt van het Schou- wen-Duivelandse Serooskerke tot knooppunt Hellegatsplein op de grens van Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het ongeval ge beurde op grondgebied van Goe- ree-Overflakkee, maar die ge meente werkt samen met Schou- wen-Duiveland, Rijkswaterstaat en de provincies Zeeland en Zuid-Hol land aan een verbeterplan. Daar voor is in 2017 een overeenkomst gemaakt. ,,De N59 is onveilig, dat blijkt ook uit een landelijke mobili teitsanalyse. Wij dringen aan op een integrale visie bij de N59, maar dat zijn lange trajecten. Een plan ligt er nog niet", aldus de wethou der. Er zijn wel al maatregelen, zoals slimme verkeerslichten op Goe- ree-Overflakkee die zorgen voor een betere doorstroming en ver duurzaming, maar op dit moment wordt alleen gewerkt aan het veili ger maken van het knooppunt Hel legatsplein. Daar wordt ook een rij baanscheiding aangebracht. Een overzicht van de huidige maatrege len is te vinden op de projectweb site N59 van de toekomst. Schouwen-Duiveland heeft de wens voor een vierbaansweg uitge sproken, maar Smit ziet op zijn minst graag ook een rijbaanschei ding op in elk geval het deel op de Grevelingendam. ,,Dan zorg je dat auto's niet frontaal op elkaar kun nen botsen." Op Schouwen-Duive- Wij dringen aan op een integrale visie bij de N59, maar dat zijn lange trajecten land gebeurt er op dit moment nog niets. ,,Er komt wel een rotonde ter hoogte van de Zwaardweg, richting Scharendijke en we zijn hard bezig aan een tweede ontsluiting van Zierikzee. De N59 door Zierikzee behoeft sowieso een andere aanpak. Ook hebben we gesprekken over de rotonde bij Bruinisse. We willen daar bijvoorbeeld een voetgan gerstunnel aanleggen. Dus er ge beurt wel een en ander, maar een plan om de weg veiliger te maken ligt er nog niet." Smit denkt dat de N59 'wel de ge vaarlijkste weg van Schouwen-Dui- veland is.' ,,De N59 beslaat wel een veel langer stuk over het eiland dan de N57, dus dat moet je ook meene men." Ze zegt dat de gemeente wei nig meer kan doen dan er bij het Rijk erop aandringen dat er iets moet gebeuren op het gebied van verkeersveiligheid. Ze heeft er goede hoop op dat dat gaat lukken. SD VRIJDAG 17 DECEMBER 2021 CDA maakt schoon schip Marcel Modde Bruinisse/Zierikzee - Marleen van Kooten, CDA NIEUWERKERK Het dodelijk ongeval dinsdag be wijst maar weer eens dat de N59 een gevaarlijke weg is. De weg moet veiliger, maar voorlopig gebeurt er niets. - Wethouder Ankie Smit - Valeska Nastaly J Marleen van Kooten begon haar werk voor het CDA op Schouwen-Duiveland in 2018 nog als fractievoorzitter, maar staat voor de ko mende verkiezingen niet meer op de kieslijst. foto gemeente schouwen-duiveland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 50