De N59 'moet veiliger', maar er is nog geen plan
7
c 'Op een gegeven moment neem je een besluit: het is klaar!'
Het CDA op Schouwen-
Duiveland maakt schoon
schip. Voormalig
fractievoorzitter Marleen van
Kooten, Johan Pannekoek en
Paola Alkemade keren na de
verkiezingen niet terug in de
raad.
Met hen verdwijnen drie van de
vier zittende raadsleden van het
politieke toneel. Alleen Rutger
Punt doet weer mee. Hij wordt
lijsttrekker, vóór Daniël Joppe, die
hoopt in een nieuwe coalitie weer
wethouder te worden. 'Continuï
teit en vernieuwing', noemen ze
bij het CDA de flink opgeschudde
lijst. Houden de christen-demo
craten hun huidige zetelaantal,
dan maken ook José Schik-
ker-Hoekman en André Flikweert
kans op een plek in het gemeente
bestuur. Nummer vijf in de ran
gorde voor 2022, Erik Landman, zal
bij een status quo instromen in
dien Joppe inderdaad doorschuift
naar het college.
De vernieuwing gaat alleen niet
helemaal van harte. Voor Alke
made was het in verband met haar
verhuizing naar Den Haag een uit
gemaakte zaak. Maar zowel Van
Kooten als Pannekoek laat weten
dubbele gevoelens te hebben. Hun
namen ontbreken volledig op de
kieslijst.
Pannekoek stapte in oktober
2019, na een intern conflict binnen
de Christenunie, over naar het
CDA en zegt zelf te hebben beslo
ten nu een punt te zetten achter
zijn raadlidmaatschap. Hij is een
een opleiding bij de politie begon
nen en wil een 'mogelijke verstren
geling van belangen en kennis
voorkomen'. Maar onder water
speelt er meer, voegt Pannekoek toe
aan zijn officiële reactie. ,,Ik merk
dat het raadswerk steeds meer ge
richt is op het vertegenwoordigen
van (soms individuele) belangen in
plaats van het breed maatschappe-
lijk belang." Inwoners krijgen vol
gens hem alleen de kans mee te
bouwen aan het beleid, als dat past
bij het idee wat de raadsmeerder-
heid daar over heeft. ,,Ik ben juist
van mening dat het andersom
moet. Deze tendens zie je steeds
sterker ontstaan. Dat vind ik jam
mer en daardoor krijg ik er minder
energie van dan in het verleden."
Daar wringt in belangrijke mate
ook de schoen voor Van Kooten.
Zo'n anderhalf jaar geleden ver
dween de toenmalig fractievoorzit
ter stilletjes naar de achtergrond. In
verband met privé-omstandighe-
den nam Rutger Punt de hamer van
haar over. „Tijdens mijn zorgverlof
merkte ik dat er binnen de fractie
Tijdens mijn
zorgverlof merkte ik
dat er binnen de
fractie een andere
koers werd ingezet
een andere koers werd ingezet. Dat
heeft mij doen besluiten me niet
meer verkiesbaar te stellen. Ik kan
onvoldoende betekenis geven aan
hoe ik mijn rol als volksvertegen-
woordiger zie. Ik vind het belang
rijk dat inwoners zélf met initiatie
ven kunnen komen, die we dan als
raad kunnen oppakken. Dat leek
even de goeie kant op te gaan, maar
mijn ervaring nu is dat daar nog on
voldoende serieuze ruimte voor is."
Niet mijn koers
Punt houdt zich op de vlakte over
het vertrek van zijn voormalige
fractievoorzitter. ,,Het initiatief
om niet meer op de lijst te komen,
kwam van Marleen zelf. Een di
recte verklaring heeft zij daarvoor
aan de fractie niet gegeven." Deze
lezing lokt een meewarig lachje
uit bij van Kooten. ,,Hmm, uit het
diplomatieke antwoord van Rut-
ger kan je ook wel een beetje op
maken dat het niet mijn koers is."
Van Kooten had op zich nog
graag een derde raadsperiode ver
der gewild om verschillende punt
jes op de i te zetten, van projecten
waar zij een belangrijke hand in
heeft gehad. De doorontwikkeling
van de zogeheten Vivalib-apparte-
menten in haar woonplaats Brui-
nisse bijvoorbeeld. ,,Dat is nou ty
pisch zoiets wat uit de bevolking is
aangedragen. Daar ben ik echt heel
trots op!" Maar ze is er de vrouw
ook weer niet naar om teleurge
steld achterom te kijken, zegt ze
nuchter. ,,Het is zoals het is. Op
een gegeven moment neem je een
besluit: het is klaar!"
,,Dit is natuurlijk ook weer aanlei
ding om er samen met de partners
uit de regio op aan te dringen bij het
Rijk. Deze weg valt op door ver
keersonveiligheid en moet veiliger
worden, dat is belangrijk", zegt
wethouder Ankie Smit in reactie op
het ongeval met meerdere voertui
gen op de Grevelingendam, waarbij
een man uit Fijnaart om het leven
kwam.
De weg wordt beheerd door Rijks
waterstaat en loopt van het Schou-
wen-Duivelandse Serooskerke tot
knooppunt Hellegatsplein op de
grens van Zuid-Holland en
Noord-Brabant. Het ongeval ge
beurde op grondgebied van Goe-
ree-Overflakkee, maar die ge
meente werkt samen met Schou-
wen-Duiveland, Rijkswaterstaat en
de provincies Zeeland en Zuid-Hol
land aan een verbeterplan. Daar
voor is in 2017 een overeenkomst
gemaakt. ,,De N59 is onveilig, dat
blijkt ook uit een landelijke mobili
teitsanalyse. Wij dringen aan op
een integrale visie bij de N59, maar
dat zijn lange trajecten. Een plan
ligt er nog niet", aldus de wethou
der.
Er zijn wel al maatregelen, zoals
slimme verkeerslichten op Goe-
ree-Overflakkee die zorgen voor
een betere doorstroming en ver
duurzaming, maar op dit moment
wordt alleen gewerkt aan het veili
ger maken van het knooppunt Hel
legatsplein. Daar wordt ook een rij
baanscheiding aangebracht. Een
overzicht van de huidige maatrege
len is te vinden op de projectweb
site N59 van de toekomst.
Schouwen-Duiveland heeft de
wens voor een vierbaansweg uitge
sproken, maar Smit ziet op zijn
minst graag ook een rijbaanschei
ding op in elk geval het deel op de
Grevelingendam. ,,Dan zorg je dat
auto's niet frontaal op elkaar kun
nen botsen." Op Schouwen-Duive-
Wij dringen aan op
een integrale visie bij
de N59, maar dat zijn
lange trajecten
land gebeurt er op dit moment nog
niets. ,,Er komt wel een rotonde ter
hoogte van de Zwaardweg, richting
Scharendijke en we zijn hard bezig
aan een tweede ontsluiting van
Zierikzee. De N59 door Zierikzee
behoeft sowieso een andere aanpak.
Ook hebben we gesprekken over de
rotonde bij Bruinisse. We willen
daar bijvoorbeeld een voetgan
gerstunnel aanleggen. Dus er ge
beurt wel een en ander, maar een
plan om de weg veiliger te maken
ligt er nog niet."
Smit denkt dat de N59 'wel de ge
vaarlijkste weg van Schouwen-Dui-
veland is.' ,,De N59 beslaat wel een
veel langer stuk over het eiland dan
de N57, dus dat moet je ook meene
men." Ze zegt dat de gemeente wei
nig meer kan doen dan er bij het
Rijk erop aandringen dat er iets
moet gebeuren op het gebied van
verkeersveiligheid. Ze heeft er
goede hoop op dat dat gaat lukken.
SD
VRIJDAG 17 DECEMBER 2021
CDA maakt schoon schip
Marcel Modde
Bruinisse/Zierikzee
- Marleen van Kooten, CDA
NIEUWERKERK
Het dodelijk ongeval dinsdag be
wijst maar weer eens dat de N59
een gevaarlijke weg is. De weg
moet veiliger, maar voorlopig
gebeurt er niets.
- Wethouder Ankie Smit
- Valeska Nastaly
J
Marleen van Kooten begon haar werk voor het CDA op Schouwen-Duiveland in 2018 nog als fractievoorzitter, maar staat voor de ko
mende verkiezingen niet meer op de kieslijst. foto gemeente schouwen-duiveland