communiceert' m V - - j 1 3L5 'Ik slik mijn woorden in en ik sla dicht' 'Ik hoef geen heelgesprek te voeren' 'We spreken elkaar wel op Discord' 'Ik probeer maar snel iets uit te kramen' 15 Het uit de weg gaan van direct contact lijkt misschien gemakkelijk sturen. Wat bleek: de verwachting van een betere sociale connectie bij een telefoongesprek klopte, maar die van meer ongemak niet. Sterker nog: er was geen verschil in ongemak tussen beide manie ren. Bel-angst zou dus vooral zijn gestoeld op een misplaatst gevoel. De jongeren van nu zijn de toe komst, maar hoe gaan ze fatsoen lijk functioneren in de maat schappij als ze al opzien tegen een tweegesprek, nota bene face to face? Zelfs een sollicitatie op loca tie zou al een brug te ver zijn voor ze. Communicatietrainer Onno Hansen ziet daar wel een gevaar opdoemen. Hij liet zich al eens kritisch uit naar aanleiding van het onderzoek uit 2018 waaruit de bel-afkeer van de jeugd bleek. Als ze al een baan vinden, ziet hij ze vastlopen. ,,Op veel werkvloeren zijn we nog steeds afhankelijk van de telefoon. Daarom kunnen jon geren met bel-angst maar moei lijk functioneren in het bedrijfsle ven." Emoticons Peter Nikken, bijzonder hoog leraar Mediaopvoeding aan de Erasmus University in Rotterdam, kent de voorkeuren van de jeugd qua communiceren. ,,In hun ogen is het telefoongesprek een ouder wets medium. Ze gebruiken het hooguit voor de officiële instan ties of om een doktersafspraak te maken.'' Volgens Nikken moeten jongeren het gevaar niet onder schatten. ,,Het uit de weg gaan van direct contact lijkt misschien gemakkelijk. Maar met emoticons alleen kom je er niet. Je moet ook leren interpreteren, bijvoorbeeld een glimlach of de toon waarop een zin wordt uitgesproken. Die vaardigheden horen bij echt con tact. Die moet je leren beheersen om in je latere leven toe te pas sen.'' Verburgh ziet het minder som ber, ze denkt dat we het ook om kunnen draaien. De jongeren be schikken over vaardigheden en manieren van communiceren die in de toekomst belangrijk worden. Op afstand, veilig en snel. Zo be zien hebben ze juist een voor sprong. ,,Ik zou er zelf niet aan durven denken om mezelf voor te stellen in een video-film, maar die jongeren schudden het zo uit de mouw. Ze filmen zichzelf en an deren elke dag.'' ,,Ik heb eigenlijk altijd WhatsApp tot mijn beschik king gehad en dat heb ik voornamelijk gebruikt." Daarom bedient Jaden zich tot op de dag van vandaag liever van het appje dan van het belletje, vooral omdat ze vindt dat ze zichzelf beter kan uiten in een tekstbericht. ,,Als ik moet bellen, dan weet ik niet helemaal wat ik moet zeggen. Ik slik mijn woorden dan in en sla helemaal dicht. Bij het appen kan ik rustig nadenken over wat ik wil zeggen." Erg bang om in tekst ver keerd begrepen te worden is ze niet. ,,Mijn vrienden ken nen mij wel een beetje. Ik zeg gewoon wat ik denk. Maar ik denk natuurlijk wel na over hoe mijn woorden geïnterpreteerd kunnen worden." Of ze zelf meer zou willen bellen? ,,Nee." Ook niet als haar beroep daar later om vraagt? ,,Ook niet. Dat moment stel ik zo lang mo gelijk uit." ,,Ik app meer dan ik bel, dat heb ik altijd gedaan. Dat vind ik gewoon makkelijker en sneller. Ik kan vlug een be richtje sturen en daar later op terugkomen. Dan hoef ik niet meteen een heel gesprek te voeren." Maar dat doet Tigran wél als het echt nodig is. ,,Ik kan me het best uiten als ik direct met iemand bel, want dan kan ik woorden en intonatie gebruiken om duidelijk te maken wat ik bedoel of hoe ik me op dat moment voel." Desondanks ziet Tigran vooralsnog meer voordelen in een tekstbericht dan in een telefoontje. ,,Want ook in een appje kan je heel veel belangrijke informatie kwijt: linkjes en foto's bijvoorbeeld, om mijn gesprekspartner te laten zien wat ik bedoel. Of stickers en emoticons om een bepaalde emotie kenbaar te maken." Bas belt wel met klanten, niet met vrienden. ,,Ik vind het veel persoonlij ker. Je komt beter over op klanten door je intonatie en ik denk dat het toch wat for meler is om even te bellen met klanten. Eigenlijk is het enige voordeel van een appje voor mij dat het sneller is. That's it." Op professioneel vlak komt de telefoon bij Bas dus snel tevoorschijn. Maar bij con tact met vrienden legt hij die juist weer weg en komt Dis cord voorbij. ,,We praten zo veel met elkaar op Discord, dat een telefoongesprek met mijn vrienden zowat overbo dig wordt. We appen elkaar dan bijvoorbeeld: 'Hey, ik zie je straks op Discord, toch?' En dan spreken we elkaar daar gewoon." li# f, 'p* 4 ,,Als ik bijvoorbeeld de dok ter moet bellen, dan weet ik in eerste instantie wel wat ik moet zeggen, maar als ik dan een vraag krijg waar ik niet direct op kan antwoorden, wordt het erg ongemakkelijk. Ik probeer dan maar snel iets uit te kramen, zodat het juist niet ongemakkelijk wordt." Dat voelt ze bij een appje niet. ,,Dan kan ik rustig na denken over wat ik precies wil zeggen en hoef ik niet meteen te antwoorden." Ze belt dus alleen als het écht nodig is. ,,Zoals straks bij voorbeeld", lacht ze. ,,Dan moet ik namelijk met de tat- tooshop bellen om een af spraak te maken voor mijn piercing." Maar dat gesprek voert ze heel doelgericht en is ook snel klaar. ,,Dus dan lukt het me wel." "4 GO ZATERDAG 11 DECEMBER 2021 Jaden kan bij het appen beter nadenken. Jaden (18) kreeg haar eer ste telefoon, een smart- phone, in de brugklas. X3 h. r Tigran belt alleen als het écht nodig is. Tigran (17) is ook opge groeid met een smart- phone, die hij op 11-jarige leeftijd kreeg. Voor Bas (18) is bellen een soort reflex geworden. Net als zijn leeftijdsgenoten was zijn eerste telefoon een smartphone, maar omdat hij een eigen be drijfje heeft, belt hij veel gemakkelijker. feiis#». Aiden belt liefst nooit. Als het aan Aiden (17) ligt, telefoneert ze nooit. r .<2* FOTO'S SEM WIJNHOVEN/DCI MEDIA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 63