SÉflllWk Nu in de winkel of te bestellen via DonaldDuck.nl/winter 15 GO ZATERDAG 11 DECEMBER 2021 NOG STIJGEN? jaar daarom al ruim 40 procent duurder. Veel kleding komt uit Azië en wordt per zeecontainer vervoerd. De tarieven voor contai nervervoer verzesvoudigden dit jaar. Ook hier kon het aanbod van containers en schepen de vraag niet bijhouden. Logisch dus dat kleding duurder wordt. En zo gaat het met veel produc ten. Meer productie leidt ook tot meer vraag naar olie, gas en elek triciteit. Toen de economieën in 2020 inzakten vanwege lockdowns was er geen oliemaatschappij die grootscheeps in nieuwe productie investeerde. Nu de vraag weer aan trekt, bieden landen en bedrijven tegen elkaar op om voldoende energie geleverd te krijgen. Duurder gas betekent hogere stookkosten, maar maakt ook elek triciteit duurder, omdat veel elek triciteitscentrales gasgestookt zijn. En zo nestelt inflatie zich steeds meer in de prijzen. 3 Hoe werkt dat dan? We merken aan de pomp dat ben zine duurder is. Maar die dure benzine werkt ook door in de transporttarieven. En transport maakt gemiddeld 6 procent van de kostprijs van een product uit. Om nog even bij olie te blijven: veel kunststoffen worden uit olie gemaakt, zoals verpakkingsfolie. Verpakkingsmateriaal wordt duurder en het transport wordt duurder. Zo werkt de prijsstijging op steeds meer onderdelen van de prijs door. En dat is nog niet alles. 4 Wat speelt er nog meer mee? Vrachtwagens worden ook duur der. Trucks hebben steeds meer chips bijvoorbeeld. Daar is ook een tekort aan, wat de prijs opdrijft. En wie slim denkt te zijn door een tweedehandsje aan te schaffen, komt bedrogen uit. De prijzen voor occasions gaan ook door het dak. 5 Wat kunnen we nog verwachten? Nog een heleboel narigheid, is de vrees. Veel producenten hebben nog lang niet alle kostenstijgingen doorberekend, omdat ze eerst afwachten of de prijzen langdurig hoog blijven. De verwachting is dat die hogere kosten de komende maanden alsnog zullen worden doorberekend aan de consument. De meeste economen en mone taire autoriteiten gaan er nog steeds van uit dat de hoge inflatie tijdelijk is. Maar tijdelijk duurt wel steeds langer. Als de productie van grondstoffen en onderdelen op stoom komt en de verstoringen in de logistiek zijn opgelost, is het probleem snel voorbij. Meer aan bod en meer zekerheid voor tijdige levering zal tot lagere prijzen lei den, redeneren ze. Bedrijven pro beren nu zoveel mogelijk in te kopen, om maar zeker te zijn van levering. Want zonder voorraad liggen de fabrieken stil. Dat koortsachtig inkopen jaagt de prijs nog verder op. Maar inmiddels neemt de vrees toe dat de verstoringen in de pro ductie en logistiek nog lang niet voorbij zijn. China legt bijvoor beeld hele industrieterreinen en havens plat als er een paar corona- gevallen zijn. En dat betekent direct geen spullen voor de afne mers in het Westen. En corona blijkt hardnekkiger dan gedacht. 6 Is er eigenlijk iets te doen tegen deze inflatie? De beste remedie tegen hoge prij zen zijn hoge prijzen. De inflatie die we nu zien, is hoofdzakelijk geïmporteerde inflatie. Grondstof fen en producten die we uit het buitenland halen, zijn duurder. Niets doen is een oplossing. De hoge prijzen tasten de koopkracht aan. Dat zorgt ervoor dat we min der kunnen kopen. De vraag daalt dus. En minder vraag leidt tot la gere prijzen. De inflatie stort dan onder haar eigen gewicht in, zoals de Rabobank dat in een recente studie omschrijft. Een andere mogelijkheid is de koopkracht te beschermen door de lonen te verhogen. Dat zie je in de VS al gebeuren. In Nederland speelt dat minder, omdat lonen hier langjarig vastliggen in cao's. Door de lonen te laten stijgen, loop je het risico op een loon-prijs- spiraal. Hogere lonen leiden tot hogere kosten en dus duurdere producten. Dat leidt weer tot hogere lonen enzovoorts. Dan heb je van inflatie een binnenlands probleem gemaakt. En dat probleem kun je weer bestrijden door de rente te verho gen, zodat de economie afkoelt. Dan stijgen de prijzen niet langer en dus de lonen ook niet. Maar een afkoelende economie betekent wel hogere werkloosheid. Dus ja, er is iets te doen tegen inflatie, maar pijnloos zal het niet zijn. Dure benzine werkt door in de transport tarieven. FOTO PIX4PROFS Boodschappen zijn bovengemiddeld in prijs gestegen foto robin utrechtw Vooral gas is fors duuurder geworden. Winkelen werd duurder: de inflatie liep op tot ruim 5 procent. Winterboek FOTO ANP FOTO PIX4PROFS mm KQÜf STRIPS. SPELLETJES iPUZZElS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15