SÉflllWk
Nu in de winkel of te bestellen via DonaldDuck.nl/winter
15
GO ZATERDAG 11 DECEMBER 2021
NOG STIJGEN?
jaar daarom al ruim 40 procent
duurder. Veel kleding komt uit
Azië en wordt per zeecontainer
vervoerd. De tarieven voor contai
nervervoer verzesvoudigden dit
jaar. Ook hier kon het aanbod van
containers en schepen de vraag
niet bijhouden. Logisch dus dat
kleding duurder wordt.
En zo gaat het met veel produc
ten. Meer productie leidt ook tot
meer vraag naar olie, gas en elek
triciteit. Toen de economieën in
2020 inzakten vanwege lockdowns
was er geen oliemaatschappij die
grootscheeps in nieuwe productie
investeerde. Nu de vraag weer aan
trekt, bieden landen en bedrijven
tegen elkaar op om voldoende
energie geleverd te krijgen.
Duurder gas betekent hogere
stookkosten, maar maakt ook elek
triciteit duurder, omdat veel elek
triciteitscentrales gasgestookt zijn.
En zo nestelt inflatie zich steeds
meer in de prijzen.
3 Hoe werkt
dat dan?
We merken aan de pomp dat ben
zine duurder is. Maar die dure
benzine werkt ook door in de
transporttarieven. En transport
maakt gemiddeld 6 procent van de
kostprijs van een product uit.
Om nog even bij olie te blijven:
veel kunststoffen worden uit olie
gemaakt, zoals verpakkingsfolie.
Verpakkingsmateriaal wordt
duurder en het transport wordt
duurder. Zo werkt de prijsstijging
op steeds meer onderdelen van de
prijs door. En dat is nog niet alles.
4 Wat speelt er nog meer
mee?
Vrachtwagens worden ook duur
der. Trucks hebben steeds meer
chips bijvoorbeeld. Daar is ook een
tekort aan, wat de prijs opdrijft. En
wie slim denkt te zijn door een
tweedehandsje aan te schaffen,
komt bedrogen uit. De prijzen
voor occasions gaan ook door
het dak.
5 Wat kunnen we
nog verwachten?
Nog een heleboel narigheid, is de
vrees. Veel producenten hebben
nog lang niet alle kostenstijgingen
doorberekend, omdat ze eerst
afwachten of de prijzen langdurig
hoog blijven. De verwachting is
dat die hogere kosten de komende
maanden alsnog zullen worden
doorberekend aan de consument.
De meeste economen en mone
taire autoriteiten gaan er nog
steeds van uit dat de hoge inflatie
tijdelijk is. Maar tijdelijk duurt wel
steeds langer. Als de productie van
grondstoffen en onderdelen op
stoom komt en de verstoringen in
de logistiek zijn opgelost, is het
probleem snel voorbij. Meer aan
bod en meer zekerheid voor tijdige
levering zal tot lagere prijzen lei
den, redeneren ze. Bedrijven pro
beren nu zoveel mogelijk in te
kopen, om maar zeker te zijn van
levering. Want zonder voorraad
liggen de fabrieken stil. Dat
koortsachtig inkopen jaagt de prijs
nog verder op.
Maar inmiddels neemt de vrees
toe dat de verstoringen in de pro
ductie en logistiek nog lang niet
voorbij zijn. China legt bijvoor
beeld hele industrieterreinen en
havens plat als er een paar corona-
gevallen zijn. En dat betekent
direct geen spullen voor de afne
mers in het Westen. En corona
blijkt hardnekkiger dan gedacht.
6 Is er eigenlijk iets te doen
tegen deze inflatie?
De beste remedie tegen hoge prij
zen zijn hoge prijzen. De inflatie
die we nu zien, is hoofdzakelijk
geïmporteerde inflatie. Grondstof
fen en producten die we uit het
buitenland halen, zijn duurder.
Niets doen is een oplossing. De
hoge prijzen tasten de koopkracht
aan. Dat zorgt ervoor dat we min
der kunnen kopen. De vraag daalt
dus. En minder vraag leidt tot la
gere prijzen. De inflatie stort dan
onder haar eigen gewicht in, zoals
de Rabobank dat in een recente
studie omschrijft.
Een andere mogelijkheid is de
koopkracht te beschermen door de
lonen te verhogen. Dat zie je in de
VS al gebeuren. In Nederland
speelt dat minder, omdat lonen
hier langjarig vastliggen in cao's.
Door de lonen te laten stijgen,
loop je het risico op een loon-prijs-
spiraal. Hogere lonen leiden tot
hogere kosten en dus duurdere
producten. Dat leidt weer tot
hogere lonen enzovoorts. Dan heb
je van inflatie een binnenlands
probleem gemaakt.
En dat probleem kun je weer
bestrijden door de rente te verho
gen, zodat de economie afkoelt.
Dan stijgen de prijzen niet langer
en dus de lonen ook niet. Maar een
afkoelende economie betekent wel
hogere werkloosheid.
Dus ja, er is iets te doen tegen
inflatie, maar pijnloos zal het niet
zijn.
Dure benzine werkt door in de transport
tarieven. FOTO PIX4PROFS
Boodschappen zijn bovengemiddeld in
prijs gestegen foto robin utrechtw
Vooral gas is fors duuurder geworden.
Winkelen werd
duurder: de inflatie
liep op tot ruim
5 procent.
Winterboek
FOTO ANP
FOTO PIX4PROFS
mm
KQÜf STRIPS.
SPELLETJES
iPUZZElS