Duitsland: Kom niet grens over voor boosterprik Veel kerstcommercials met dieren, maar ook goede daden en de buren spelen DE TEMPERATUREN DALEN, ONZE DEPOSITOTARIEVEN STIJGEN! Reclames met huisdieren blijken een ijzersterk kerstconcept. De hamstercommercial van Albert Heijn wordt getipt als succesnummer en met spanning wordt uitgekeken naar het spotje van de Staatsloterij, over vogeltje Fritsie. Een andere rode draad: iets doen voor je buren. Sanne Schelfaut Amsterdam Van de zes kerstcommercials van supermarkten die nu te zien zijn, scoren Plus, Jumbo en Albert Heijn volgens reclamekenners het beste. Het liefdesverhaal van de AH-hamsters, het oergezellige feest van Jumbo en de maatschap pelijk betrokken juf Mari van Plus spelen volgens reclame-expert Joris van Amerom van Open Now goed in op de emoties van de tv-kijker. ,,De kerstgedachte van goed doen voor elkaar komt sterk tot uitdrukking in deze campag nes. Die boodschap komt bij wijze van spreken al honderd jaar terug, daarom is de 'verpakking' zo be langrijk. Voor reclamebureaus zit er daarnaast veel prestige aan vast. De commercial van Albert Heijn zit technisch knap in elkaar, alleen al hoe hamster Harry zich achter een tuinkabouter verstopt, uit vrees voor een kat. Daar kun je naar blijven kijken.'' Met spanning wordt in reclame land ook uitgezien naar de nieuwe commercial van de Staatsloterij. Het bedrijf won al drie jaar achter een de Gouden Loekie (prijs voor beste reclame) voor de kerstcam pagnes met hondje Frekkel, egel Freddie en kat Frummel. Dit jaar speelt vogeltje Fritsie de hoofdrol, want huisdieren blijven een ijzer sterk kerstconcept. De commercial wordt vanavond voor het eerst op tv getoond. Amerom denkt dat AH de pu bliekslieveling wordt, op de voet gevolgd door Plus. ,,Juf Mari en de caissière, ook een leerlinge van Mari, zijn voortreffelijk gecast. Je gelooft dit verhaal en iedereen kent, denk ik, wel iemand van het type Mari, die op de achtergrond zo veel goede dingen doet, ook in de strijd tegen eenzaamheid. Van het verhaal van Jumbo, waarbij zo'n beetje de hele buurt is uitgenodigd voor een feest bij supermarktstel Frank Lammers en Maike Meijer wordt iedereen blij, alhoewel ik meer aan oud en nieuw moet den ken dan aan Kerstmis.'' Dirk, Aldi en met name Lidl krij- Van het feest bij het supermarktstel in het Jumbo-verhaal wordt iedereen blij - Joris van Amerom, Open Now gen dit jaar geen hoge cijfers van kenner Amerom. ,,Dirk is niet bijs ter origineel met wederom een aanval op de dure 'blauwe' concur rent, waarbij ze uiteraard AH be doelen. Daar is weinig kerstge dachte in verwerkt. En tja, dan de winkelkar die de hoofdrol speelt bij Aldi. Dat vind ik helemaal niks, denk niet dat veel Nederlanders gevoel krijgen bij een hoop staal. En ook Lidl overtuigt me dit jaar niet. Krijg kromme tenen van hun reclame waarbij een gezin dat alles heeft opeens met borden vol eten en een versierde kerstboom op de stoep staat bij buren die het finan cieel niet breed hebben. Het zit nogal stigmatiserend en gekun steld in elkaar.'' Dit weekend zal blijken of de vi sie van reclameman Joris van Ame- rom wordt gedeeld door anderen. Martin de Munnik van Neurensics, die onderzoekt wat reclame doet in het brein, heeft 24 mensen bereid gevonden om in een MRI-scanner te liggen om de supermarktfilm pjes te bekijken. ,,Via de scanner kunnen we hun emoties uitlezen en dan weten we waar het sterkst - zowel positief als negatief- op wordt gereageerd. Die informatie is voor de adverteerders heel belang rijk bij het maken van de ideale commercial. Het beste recept hier voor? Zorg dat je publiek een zwak krijgt voor je hoofdrolspeler, maar vergeet ook niet om je product - want uiteindelijk draait het om de verkoop - goed in beeld te brengen. En maak er niet een grote lach- show van, een glimlach volstaat.'' De Munnik tipt dit jaar Plus als winnaar. ,,Hun spotjes waren eer der nogal donker. Kou, lege en donkere straten, dat moet je niet doen en daar hebben ze gelukkig van geleerd. Ze spelen nu prima in op goed doen voor een ander, dat roept bij kijkers altijd posi tieve emoties op. Maar ook Jumbo en AH begrijpen dat als geen an der. Ik moet wel zeggen dat de buren de rode draad van dit jaar vormen. Het lijkt wel of de super- Plus speelt prima in op goed doen voor een ander, dat roept positieve emoties op - Martin de Munnik, onderzoeker KLEEF/BORKEN Het heeft geen zin om vanuit Nederland de grens over te gaan om in Duitsland een boos- terprik te halen, waarschuwen de Duitse autoriteiten. In Limburg zijn Nederlanders de afgelopen dagen de grens overge gaan om in de regio Aken een boostervaccinatie te halen. Detlef Funken, woordvoerder van de stadsregio Aken, zegt in De Lim burger: 'Onze intentie is om de mensen die regelmatig de grens overgaan vanwege partnerschap, familiebanden of werk ook hier een vaccinatie te kunnen geven. Dat beschermt de mensen in onze grensregio.' Maar omdat in Aken niet gecontroleerd wordt waar je woont, zouden ook inwoners van onder meer Rotterdam, Haarlem en Eindhoven in Aken een prik gehaald hebben, of daarvoor een afspraak hebben gemaakt. Dat is, voor de goede orde, niét de bedoe ling, waarschuwt de Duitse over heid. In het districtKleefwordt alleen een uitzondering gemaakt voor Nederlanders die in Nederland wonen en in Duitsland werken. Datzelfde geldt in de regio Bor- ken, die grenst aan de Achterhoek. EURO-PLUS DEPOSITO q|AAD t UAAR 0,80' A0'85 5JAAR 0,90' ALBERT HEIJN <§^§>YapiKredi Nederland VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 GO Kunnen verliefde hamsters vogeltje Fritsie verslaan? Yapi Kredi Bank Nederland N.V, hanteert aantrekkelijke rentetarieven voor termijndeposito's. Zo kunt a hijvoorbeeld een gedeelte van uw spaargeld gedurende 5 jaar vastzetten voor 0,90%*, OJAAK 0,65 0,20 li0,60 0,20 =jj n oc+ Op jaarbasis berekend, rente-uitkering aan het einde van da looptijd. Indien u kiest vooreen jaarlijkse rente-uitkering. zei het rentepercentage voor 3 jaar 0,75%, M jaar 0,80% en 5 jaar 0,85% bedragen. Meer Informatie en voorwaarden? Bel 0900 - 927*1 [gebruikelijke belkosten], van maandag t/m vrijdag van 9:00 uur tnt 17:00 uur, of kijk op yapikredi.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 4