3 Met de ontknoping van de Formule 1 in zicht dringt de vraag zich op: waar komt onze fascinatie voor snelle auto's eigenlijk vandaan? PSYCHOLOGIE FASCINATIE VOOR SNELHEID KOMT VOORT UIT GEVOEL VAN VRIJHEID EN MACHT Natuurlijk is rationeel goed uit te leggen waarom miljoenen Nederlanders ko mend weekend - en al die andere weeken den - Formule 1 kijken. Het is top sport. Voor het eerst maakt een Ne derlander kans op het wereldkampi oenschap. Max Verstappen zelf is ook een aansprekend verhaal: hij reed al in raceauto's toen hij nog te jong was voor een rijbewijs. Maar als je eerlijk bent komt er nog wel iets bij, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoo- len. ,,Die coureurs doen iets wat wij allemaal wel zouden willen, maar nooit mogen. Onbeperkt zo hard mo gelijk rijden met je auto." Tertoolen is evolutionair psycho loog en dat betekent dat hij voor ver klaringen van menselijk gedrag ver terugkijkt. Wat hem betreft mag je dus best beweren dat je auto zo'n handig vervoermiddel is van A naar B. Of dat je met je vrienden een slip cursus gaat doen omdat het ooit van pas komt. Maar diep van binnen heb ben velen van ons gewoon een fasci natie voor snelheid en voor krachtige motoren. En die is terug te voeren op hoe de mens zich evolutionair heeft ontwikkeld. De snelsten waren de beste jagers, de sterksten de beste vechters. En die hadden de beste overlevingskansen. ,,En nu worden we juist beperkt." Tertoolen, gepromoveerd, jaren lang onderzoeker bij RIVM en TNO, heeft nu een eigen adviesbureau. Hij ziet het zo: het leven is een constante strijd tussen onze diepere driften en de regels die er nu eenmaal zijn om alles in goede banen te leiden. ,,We kunnen als mens veel meer dan we mogen. En dat knelt." Snelheid, ook als het in een achtbaan is of op een motor, geeft even het gevoel dat die vrijheid wordt herwonnen. En de auto? ,,Die biedt de mogelijkheid om alle beperkingen die ons worden op gelegd, even goed van ons af te rij den." Anonimiteit Denk maar even mee. Een auto geeft het gevoel van anonimiteit. „Daarom permitteren we ons daarin veel meer dan in de rij voor de kassa. Zodra je het gevoel hebt dat je niet persoon lijk kunt worden aangesproken, ga je de grenzen verleggen. Al valt die anonimiteit natuurlijk knap tegen als je eerst iemand afsnijdt en daarna voor het rode stop licht naast 'm staat." Een auto geeft een ge voel van macht. Met één Iemand zit in wat oogt als een rijdende doodskist beweging van je voet ga je veel har der dan je ooit zelf zou kunnen. We zijn op ons werk misschien een on derknuppel, over deze krachtige ma chine zijn we de baas. Hij biedt ruimte: ,,Je verovert stuk voor stuk het asfalt, zo breid je je territorium uit'', zegt Tertoolen. ,,Daarom kun je ook zo geïrriteerd raken als iemand voor je 'te langzaam' rijdt. Dan voel je je belemmerd." En een auto beves tigt je identiteit. ,,Valt het je niet op dat als mensen op een parkeerterrein met elkaar naar hun auto's lopen ze zeggen: Daar sta ik?" De rode draad is vrijheid, vertelt Tertoolen. ,,Dat is natuurlijk heel be trekkelijk, je moet maar net de file kunnen ontwijken en kunnen par keren, maar het voelt wel zo. En dat voedt de auto-industrie ook voort durend. Op de tv-reclames zie je al tijd verlaten landschappen en lege steden." Dacia Duster Schrijver Bart Chabot hoort er wel van op. Hij kijkt al bijna vijftig jaar Formule 1, maar de auto als manier om uitdrukking te geven aan je iden titeit? Hij gelooft er niet in. Chabot rijdt een Dacia Duster. Maar dat op zoeken van grenzen, ja dat ziet hij ook als dé aantrekkingskracht van de Formule 1. Hij begint over Icarus, de man uit de Griekse mythologie die wilde vliegen, daarom vleugels aan- lijmde en dat, toen hij uiteinde lijk te dicht bij de zon kwam, met de dood moest bekopen. „Dat is waarom autoracen zo fascineert. Iemand gaat zitten in wat oogt als een rijdende doodskist - en het lange tijd ook was - en dan zo hard mogelijk rijden. En dat dan ook nog in competitie met een tegen stander. Dat is twee keer de grens opzoeken." Chabot zag als 18-jarige van dicht bij hoe coureur Roger Williamson op 29 juli 1973 op het circuit van Zand- voort in zijn auto verbrandde ,,Sindsdien weet ik dat de dood niet iets is dat na een lang leven op ons wacht, maar altijd in je directe nabij heid is." Chabots vrouw kijkt tegenwoordig ook. ,,Omdat het niet alleen Max te gen Lewis Hamilton is, maar ook Max tegen de gevestigde orde." Haar gaat het dus om een andere manier van grenzen verleggen. ,,Het is David tegen Goliath. Eerst vonden ze het wel leuk, al die grootmachten, dat er zo'n jong schoffie meedeed dat nog aardig kon racen ook. Maar hij moet wel zijn plek kennen. Alleen dit schoffie laat zich niet in de hoek zet ten en vecht door'', zegt Chabot. ,,Kijk, Mercedes (waarin concurrent Lewis Hamilton rijdt) is toch een kroonjuweel van de immense Duitse auto-industrie. Red Bull is niet veel meer dan een energiedrankje. En dan komt Max ook nog uit een klein landje." Kan Verstappen dan eigenlijk wel winnen? ,,Nou...." Chabot somt even de dwalingen op die de wedstrijdlei ding in zijn ogen heeft begaan. ,,Max rijdt niet alleen tegen Hamilton zon dag." Wat het natuurlijk alleen maar spannender maakt. GO VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 Racen als oerinstinct: snelsten waren beste jagers Hans Nijenhuis - Bart Chabot, schrijver

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3