1
Ruim, snel en
(soms) handig
8,2
i
Hoe Willy werd bedolven onder
maandverband en tampons
19
Test
Lees het verhaal op pzc.nl/komtvoorelkaar
u i
ingenieurs, we weten hoe we een
elektrische pick-up en SUV moe
ten maken'', zegt Scaringe. ,,Maar
pas toen voormalig Jeep-ontwer
per Jeff Hammoud zich bij ons
voegde, kregen de modellen de
scherpte en de avontuurlijke uit
straling die we wilden.''
Ford en Amazon
Ford en Amazon behoorden tot de
eerste grote investeerders en daar
na ging het snel. Eind 2016 werk-
ten er 160 mensen bij het bedrijf,
begin 2019 waren dat er 750 en
vorig jaar waren het er al meer dan
3000. Groeipijnen waren er ook.
Vorige maand diende Laura
Schwab, voormalig vice-president
verkoop en marketing van Rivian,
een aanklacht in tegen het bedrijf.
Ze beweerde dat ze was ontslagen
nadat ze bij de HR-afdeling van
het bedrijf bezorgdheid had geuit
over discriminatie en dat Rivian
een 'mannenclub' zou zijn.
Ook haperde de samenwerking
met Ford. De autofabrikant en
Rivian zouden samen een elektri
sche auto ontwikkelen, maar die
deal ketste af.
Het zijn rimpelingen in een ver
der voorspoedig proces. Vergelijk
tien jaar Rivian met tien jaar Tesla
en het wordt bijna saai. Scaringe is
veganist en wandelaar, gelukkig
getrouwde vader van drie, en met
zijn nerdy bril de absolute tegen
pool van Tesla's gekke genie Musk.
Er waren genoeg liefhebbers
voor een aandeel in z'n bedrijf,
want Rivian haalde bij zijn beurs
gang 11,9 miljard dollar (zo'n 10,4
miljard euro) op. Daarmee was het
de grootste beursgang op Wall
Street dit jaar. De grootste klant
van Rivian is tot dusver Amazon.
De webwinkel heeft honderddui
zend elektrische busjes bij het be
drijf besteld. De productie daarvan
zou dit jaar moeten beginnen.
Productie bij Nedcar?
Scaringe is op papier miljardair,
want ondanks dat hij zelfs slechts
1,7 procent van de aandelen bezit
ter waarde van zo'n 1,5 miljard dol
lar, kan hij volgens Bloomberg op
relatief korte termijn dankzij an
dere aandelenopties tot 14 miljard
dollar (zo'n 12,2 miljard euro)
waard worden. Maar aan cashen en
stoppen denkt de autobouwer nog
lang niet. Integendeel, want er
wordt gewerkt aan een Europese
tak, waarbij Nederland de beste
papieren heeft. Volgens Het Finan-
cieele Dagblad houdt Rivian al een
jaar kantoor in Amsterdam. Het
bedrijf heeft twintig medewerkers
en er staan diverse vacatures open.
Nog interessanter is dat Rivian
ook in Nederland op grote schaal
auto's wil produceren. Dat zou
volgens hardnekkige geruchten
gaan gebeuren in Born bij VDL
Nedcar. Hoewel beide partijen
zich onthouden van commentaar,
bevestigde het ministerie van Eco
nomische Zaken en Klimaat in
Den Haag onlangs wel in gesprek
te zijn met Rivian over een pro
ductielocatie in Nederland.
Rivian zou mogelijk zelfs geïn
teresseerd zijn in een volledige
overname van de autofabriek van
VDL. Die wil daar zelf niets over
kwijt. ,,Als het om de toekomst
van VDL Nedcar en het behoud
van werkgelegenheid gaat, sluiten
wij geen enkel scenario uit'', aldus
een woordvoerder.
Dit is slechts een van de vele bijzondere verhalen waarin onze lezers
andere Lezers hebben geholpen. Op Komt voor Elkaar kun jij ook een
hulpvraag stellen of anderen helpen. Doe je mee?
Het is de vraag of de
Model Y net zo popu
lair wordt als de Mo
del 3. De SUV blinkt
in elk geval uit in
techniek en ruimte.
De Model Y blijkt veel
handiger in gebruik
dan de Model 3. Zijn
bagageruimte is groot
en goed toegankelijk.
Onder de laadvloer
schuilen twee flinke
bergvakken en dan is
er nog de verrassend
ruime frunk: de extra
bagageruimte onder de
klep die bij brandstof
auto's als 'motorkap'
door het leven gaat.
Niet handig is het ont
breken van een hoe-
denplank of rolhoes in
de bagageruimte.
Op de achterbank
biedt deze Tesla niet de
meeste zitruimte in
zijn klasse, maar het is
daar veel beter toeven
dan in een Model 3. De
zitruimte is hier pri
ma, alleen voelt de
bank te hard aan.
Een belangrijk na
deel van de nieuwe
Tesla is zijn prijs: hij is
flink duurder dan ver
gelijkbare concurren
ten. Maar daar stelt hij
wel toptechniek tegen
over. Het rijbereik is
dankzij het 75 kWh
biedende batterijpak
ket 507 kilometer. Dat
is keurig voor een elek
trische auto van deze
prijs, alhoewel het in
de praktijk ruim 400
km blijkt te zijn. Met
zijn oplaadkracht van
250 kW bij de snelste
laders overtreft hij
zelfs de duurste Merce
des of BMW.
Uiteraard domineert
ook in deze Tesla het
grote beeldscherm,
waarmee zo'n beetje
alles op en aan de auto
bediend wordt. Een
head-updisplay of 'ou
derwets' instrumenta
rium had de Model Y
beslist veiliger gemaakt.
Nu moet de bestuurder
te vaak zijn ogen van de
weg halen, om belang
rijke informatie op het
scherm te zien.
De vering is accepta
bel, maar voelt minder
comfortabel aan dan in
de Model 3. Ongetwij
feld is voor meer stevig
heid gekozen omdat
een SUV hoger is en dus
gevoeliger voor over
hellen en wiebelen.
De Model Y blijkt hoe
dan ook koersvast en
biedt in combinatie
met de scherpe, directe
besturing een prima
weggedrag.
PC VRIJDAG 10 DECEMBER 2021
De geheel elektrische
R1T is het pick-upmodel
van Rivian. foto ap
De R1S is de gezins-
SUV waarmee bedenker
R.J. Scaringe hard aan de
weg timmert. foto rivian
- tVc.v, C
Hoe Willy werd
bedolven onder
maandverband
en tampons
Tesla Model Y Long Range (514 pk/378 kW),
vanaf €65.010
De Model Y biedt meer ruimte dan de
Model3 en laadt snel op. foto's bart hoogveld
J— Veel bagage
ruimte. Laadt
snel op. Mooi, groot
centraal beeldscherm.
Prima rijbereik.
Afleiding door
beeldscherm. Te harde
achterbank. Geen af
dekking bagageruimte.
De Model Y is in veel
opzichten een betere
gezinsauto dan de
Model 3. Deze SUV is
ruim, rijdt goed, laadt
snel op en heeft een
prima rijbereik. Maar hij
is duur en sommige ei
genwijze oplossingen
leiden tot ongemak.
- Niek Schenk
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities