1 Ruim, snel en (soms) handig 8,2 i Hoe Willy werd bedolven onder maandverband en tampons 19 Test Lees het verhaal op pzc.nl/komtvoorelkaar u i ingenieurs, we weten hoe we een elektrische pick-up en SUV moe ten maken'', zegt Scaringe. ,,Maar pas toen voormalig Jeep-ontwer per Jeff Hammoud zich bij ons voegde, kregen de modellen de scherpte en de avontuurlijke uit straling die we wilden.'' Ford en Amazon Ford en Amazon behoorden tot de eerste grote investeerders en daar na ging het snel. Eind 2016 werk- ten er 160 mensen bij het bedrijf, begin 2019 waren dat er 750 en vorig jaar waren het er al meer dan 3000. Groeipijnen waren er ook. Vorige maand diende Laura Schwab, voormalig vice-president verkoop en marketing van Rivian, een aanklacht in tegen het bedrijf. Ze beweerde dat ze was ontslagen nadat ze bij de HR-afdeling van het bedrijf bezorgdheid had geuit over discriminatie en dat Rivian een 'mannenclub' zou zijn. Ook haperde de samenwerking met Ford. De autofabrikant en Rivian zouden samen een elektri sche auto ontwikkelen, maar die deal ketste af. Het zijn rimpelingen in een ver der voorspoedig proces. Vergelijk tien jaar Rivian met tien jaar Tesla en het wordt bijna saai. Scaringe is veganist en wandelaar, gelukkig getrouwde vader van drie, en met zijn nerdy bril de absolute tegen pool van Tesla's gekke genie Musk. Er waren genoeg liefhebbers voor een aandeel in z'n bedrijf, want Rivian haalde bij zijn beurs gang 11,9 miljard dollar (zo'n 10,4 miljard euro) op. Daarmee was het de grootste beursgang op Wall Street dit jaar. De grootste klant van Rivian is tot dusver Amazon. De webwinkel heeft honderddui zend elektrische busjes bij het be drijf besteld. De productie daarvan zou dit jaar moeten beginnen. Productie bij Nedcar? Scaringe is op papier miljardair, want ondanks dat hij zelfs slechts 1,7 procent van de aandelen bezit ter waarde van zo'n 1,5 miljard dol lar, kan hij volgens Bloomberg op relatief korte termijn dankzij an dere aandelenopties tot 14 miljard dollar (zo'n 12,2 miljard euro) waard worden. Maar aan cashen en stoppen denkt de autobouwer nog lang niet. Integendeel, want er wordt gewerkt aan een Europese tak, waarbij Nederland de beste papieren heeft. Volgens Het Finan- cieele Dagblad houdt Rivian al een jaar kantoor in Amsterdam. Het bedrijf heeft twintig medewerkers en er staan diverse vacatures open. Nog interessanter is dat Rivian ook in Nederland op grote schaal auto's wil produceren. Dat zou volgens hardnekkige geruchten gaan gebeuren in Born bij VDL Nedcar. Hoewel beide partijen zich onthouden van commentaar, bevestigde het ministerie van Eco nomische Zaken en Klimaat in Den Haag onlangs wel in gesprek te zijn met Rivian over een pro ductielocatie in Nederland. Rivian zou mogelijk zelfs geïn teresseerd zijn in een volledige overname van de autofabriek van VDL. Die wil daar zelf niets over kwijt. ,,Als het om de toekomst van VDL Nedcar en het behoud van werkgelegenheid gaat, sluiten wij geen enkel scenario uit'', aldus een woordvoerder. Dit is slechts een van de vele bijzondere verhalen waarin onze lezers andere Lezers hebben geholpen. Op Komt voor Elkaar kun jij ook een hulpvraag stellen of anderen helpen. Doe je mee? Het is de vraag of de Model Y net zo popu lair wordt als de Mo del 3. De SUV blinkt in elk geval uit in techniek en ruimte. De Model Y blijkt veel handiger in gebruik dan de Model 3. Zijn bagageruimte is groot en goed toegankelijk. Onder de laadvloer schuilen twee flinke bergvakken en dan is er nog de verrassend ruime frunk: de extra bagageruimte onder de klep die bij brandstof auto's als 'motorkap' door het leven gaat. Niet handig is het ont breken van een hoe- denplank of rolhoes in de bagageruimte. Op de achterbank biedt deze Tesla niet de meeste zitruimte in zijn klasse, maar het is daar veel beter toeven dan in een Model 3. De zitruimte is hier pri ma, alleen voelt de bank te hard aan. Een belangrijk na deel van de nieuwe Tesla is zijn prijs: hij is flink duurder dan ver gelijkbare concurren ten. Maar daar stelt hij wel toptechniek tegen over. Het rijbereik is dankzij het 75 kWh biedende batterijpak ket 507 kilometer. Dat is keurig voor een elek trische auto van deze prijs, alhoewel het in de praktijk ruim 400 km blijkt te zijn. Met zijn oplaadkracht van 250 kW bij de snelste laders overtreft hij zelfs de duurste Merce des of BMW. Uiteraard domineert ook in deze Tesla het grote beeldscherm, waarmee zo'n beetje alles op en aan de auto bediend wordt. Een head-updisplay of 'ou derwets' instrumenta rium had de Model Y beslist veiliger gemaakt. Nu moet de bestuurder te vaak zijn ogen van de weg halen, om belang rijke informatie op het scherm te zien. De vering is accepta bel, maar voelt minder comfortabel aan dan in de Model 3. Ongetwij feld is voor meer stevig heid gekozen omdat een SUV hoger is en dus gevoeliger voor over hellen en wiebelen. De Model Y blijkt hoe dan ook koersvast en biedt in combinatie met de scherpe, directe besturing een prima weggedrag. PC VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 De geheel elektrische R1T is het pick-upmodel van Rivian. foto ap De R1S is de gezins- SUV waarmee bedenker R.J. Scaringe hard aan de weg timmert. foto rivian - tVc.v, C Hoe Willy werd bedolven onder maandverband en tampons Tesla Model Y Long Range (514 pk/378 kW), vanaf €65.010 De Model Y biedt meer ruimte dan de Model3 en laadt snel op. foto's bart hoogveld J— Veel bagage ruimte. Laadt snel op. Mooi, groot centraal beeldscherm. Prima rijbereik. Afleiding door beeldscherm. Te harde achterbank. Geen af dekking bagageruimte. De Model Y is in veel opzichten een betere gezinsauto dan de Model 3. Deze SUV is ruim, rijdt goed, laadt snel op en heeft een prima rijbereik. Maar hij is duur en sommige ei genwijze oplossingen leiden tot ongemak. - Niek Schenk HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19