AUTO
Jong Amerikaans merk lonkt naar Nederland
B
De spraakmakende, nog jonge auto
fabrikant Rivian wil zijn Europese
hoofdkwartier én fabriek in Nederland
vestigen. Wat is dit voor merk, waar
alleen Amazon al honderdduizend
auto's heeft besteld?
18
1
VRAAG ANTWOORD
Is goedkopere
benzine slechter
voor je motor?
Gaan bij adaptive
cruisecontrol
de remlichten
branden?
Als mijn auto automatisch
afremt met de adaptive
cruisecontrol, gaan de rem
lichten dan ook branden?
Hoe weet de auto die achter
mij rijdt dat mijn auto snel
heid vermindert?
-Kees Staal
Waarom geen
groene in plaats
van rode
achterlichten?
ERIK KOUWENHOVEN
Ogenschijnlijk was het
Amerikaanse auto
merk Rivian er ineens:
een beursgang in New
York leverde enkele
maanden geleden 10,4 miljard
euro op, terwijl het merk destijds
nog maar 156 (elektrische) auto's
had verkocht. Inmiddels heeft
Rivian een beurswaarde van ruim
95 miljard dollar. Daarmee lijkt
het een start-up zoals we er zo veel
hebben gezien: veel bluf, snel
cashen en vervolgens door wanbe
leid en mismanagement afglijden
tot de beurskoers gedecimeerd is.
Toch is Rivian anders, want het
merk bestaat al ruim tien jaar en
wachtte juist met naar de beurs
gaan tot het zijn zaken goed voor
elkaar had. Het klopt dat er slechts
een handjevol auto's aan klanten is
verkocht, maar er zijn wel auto's
ontworpen, gebouwd en klaar
'Als je in 2035 of
2040wilt gaan skiën,
neem je een Rivian'
- ROBERT JOSEPH SCARINGE,
OPRICHTER
voor gebruik. In een voormalige
Mitsubishi-fabriek in Illinois rol
len ze nu in snel groeiende aan
tallen van de band.
Woning als onderpand
Cruciaal is dat Rivian ook goed in
de slappe was zit. Dat is een van de
vele verdiensten van de nu 38-ja-
rige Robert Joseph 'RJ' Scaringe.
De Amerikaan restaureerde al van
jongs af aan oldtimers en studeer
de af als ingenieur aan het befaam
de Massachusetts Institute of
Technology (MIT). Met een start
kapitaal van vrienden en zijn ou
ders, van wie de woning zelfs als
onderpand diende, richtte hij in
2009 de start-up Avera Automo
tive op, die al snel werd omge
doopt tot Rivian.
Scaringe werkte aanvankelijk
aan een elektrische sportcoupé.
,,Maar in 2011 kwam ik tot de ont
dekking dat we niet op de juiste
weg waren'', zei hij onlangs tegen
het Britse Autocar. Toen hij op een
dag met een 4x4 naar een afgele
gen natuurgebied reed, besefte hij
naar eigen zeggen opeens dat zo'n
weinig milieuvriendelijk voertuig
vloekte met zijn passie voor de na
tuur. Het idee voor een 100 pro
cent elektrisch aangedreven ter-
reinwagen was geboren.
Behalve dat die natuur spaart,
ziet Scaringe nog een voordeel van
auto's die zijn toegerust op ex
treme omstandigheden. Want ook
als de hele wereld zich verplaatst
in zelfrijdende pods heb je volgens
hem nog steeds auto's nodig om
mee op avontuur te gaan. ,,Als je in
2035 of 2040 wilt gaan skiën, neem
je een Rivian'', zo ziet hij het voor
zich. Simpel gezegd gaat het bij
Rivian om een kruising tussen
Tesla en Range Rover. De voertui
gen krijgen een premium uitstra
ling en de productieaantallen blij -
ven beperkt tot duizenden exem
plaren in plaats van miljoenen.
Nadat Scaringe met dit concept
het juiste pad had gevonden, bleef
hij obstakels tegenkomen. Zo was
het uiterlijk van de auto's niet di
rect wat hij voor ogen had. De R1T
en R1S die we nu zien, hebben mi
nimaal twee voorgangers die in de
prullenbak zijn beland. ,,Wij zijn
VRIJDAG 10 DECEMBER 2021
PC
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Van veel kanten horen we
verhalen dat goedkopere
benzine slechter is voor je
motor en onvoordeliger rijdt.
Is het nodig om af en toe een
duurdere loodvrije benzine
versie te tanken?
-Hermy Tomassen
Dat goedkope benzine leidt
tot een hoger brandstofver
bruik is nooit duidelijk aange
toond. In de basis zijn alle in
Nederland verkochte benzine-
merken van dezelfde kwaliteit.
Sterker nog, ze komen vaak
uit dezelfde opslagtanks. Het
kan hooguit per merk verschil
len welke additieven in welke
mate worden toegepast. Deze
additieven (bepaalde chemi
sche toevoegingen) kunnen
leiden tot iets minder vervui-
ling, betere verbranding en
wellicht langere levensduur
van de motor. Maar verwacht
er geen wonderen van. Verder
kunnen alleen bij oude auto's
de nieuwste benzinesoorten
problemen geven. Maar dat
heeft niets met prijs of kwali
teit te maken. Oude motoren
zijn nu eenmaal kwetsbaarder
voor een grotere hoeveelheid
ethanol: de biobrandstof die in
toenemende mate (verplicht)
wordt bijgemengd.
Maakt u zich geen zorgen: als
de adaptive cruisecontrol de
auto afremt, zullen altijd de
remlichten gaan branden.
Autofabrikanten zijn verplicht
om dat in te bouwen.
Waarom is nooit besloten om
achterlichten van een auto
groen te maken? Groen staat
in de regel voor veiligheid en
rood voor gevaar. Wanneer ik
nu in het donker onderweg
ben, zie ik maar één kleur
licht: rood. Wanneer automo
bilisten op de rem trappen
wordt het rood weliswaar fel
ler, maar bij sommige auto's
is er geen verschil meer te
zien. Wanneer ik achter alle
maal groene achterlichten
zou rijden, valt het gegaran
deerd meer op wanneer ie
mand op de rem trapt en zijn
achterverlichting rood zou
kleuren.
-John van Raaij
Rood staat in het verkeer voor
gevaar en gevaar is er wel de
gelijk als er een of meerdere
auto's voor mij rijden. De kleur
groen staat bijvoorbeeld bij
verkeerslichten juist voor 'vei
lig doorrijden'. Het lijkt mij ver
warrend als je dat ook aan de
achterkant van een auto toe
past. Bij de kleur rood in het
verkeer kun je maar beter
voorzichtig zijn en afstand
houden; een prima uitgangs
punt als er andere auto's voor
je rijden.
Rivian,
robuuste
nieuw
komer
HP