AUTO Jong Amerikaans merk lonkt naar Nederland B De spraakmakende, nog jonge auto fabrikant Rivian wil zijn Europese hoofdkwartier én fabriek in Nederland vestigen. Wat is dit voor merk, waar alleen Amazon al honderdduizend auto's heeft besteld? 18 1 VRAAG ANTWOORD Is goedkopere benzine slechter voor je motor? Gaan bij adaptive cruisecontrol de remlichten branden? Als mijn auto automatisch afremt met de adaptive cruisecontrol, gaan de rem lichten dan ook branden? Hoe weet de auto die achter mij rijdt dat mijn auto snel heid vermindert? -Kees Staal Waarom geen groene in plaats van rode achterlichten? ERIK KOUWENHOVEN Ogenschijnlijk was het Amerikaanse auto merk Rivian er ineens: een beursgang in New York leverde enkele maanden geleden 10,4 miljard euro op, terwijl het merk destijds nog maar 156 (elektrische) auto's had verkocht. Inmiddels heeft Rivian een beurswaarde van ruim 95 miljard dollar. Daarmee lijkt het een start-up zoals we er zo veel hebben gezien: veel bluf, snel cashen en vervolgens door wanbe leid en mismanagement afglijden tot de beurskoers gedecimeerd is. Toch is Rivian anders, want het merk bestaat al ruim tien jaar en wachtte juist met naar de beurs gaan tot het zijn zaken goed voor elkaar had. Het klopt dat er slechts een handjevol auto's aan klanten is verkocht, maar er zijn wel auto's ontworpen, gebouwd en klaar 'Als je in 2035 of 2040wilt gaan skiën, neem je een Rivian' - ROBERT JOSEPH SCARINGE, OPRICHTER voor gebruik. In een voormalige Mitsubishi-fabriek in Illinois rol len ze nu in snel groeiende aan tallen van de band. Woning als onderpand Cruciaal is dat Rivian ook goed in de slappe was zit. Dat is een van de vele verdiensten van de nu 38-ja- rige Robert Joseph 'RJ' Scaringe. De Amerikaan restaureerde al van jongs af aan oldtimers en studeer de af als ingenieur aan het befaam de Massachusetts Institute of Technology (MIT). Met een start kapitaal van vrienden en zijn ou ders, van wie de woning zelfs als onderpand diende, richtte hij in 2009 de start-up Avera Automo tive op, die al snel werd omge doopt tot Rivian. Scaringe werkte aanvankelijk aan een elektrische sportcoupé. ,,Maar in 2011 kwam ik tot de ont dekking dat we niet op de juiste weg waren'', zei hij onlangs tegen het Britse Autocar. Toen hij op een dag met een 4x4 naar een afgele gen natuurgebied reed, besefte hij naar eigen zeggen opeens dat zo'n weinig milieuvriendelijk voertuig vloekte met zijn passie voor de na tuur. Het idee voor een 100 pro cent elektrisch aangedreven ter- reinwagen was geboren. Behalve dat die natuur spaart, ziet Scaringe nog een voordeel van auto's die zijn toegerust op ex treme omstandigheden. Want ook als de hele wereld zich verplaatst in zelfrijdende pods heb je volgens hem nog steeds auto's nodig om mee op avontuur te gaan. ,,Als je in 2035 of 2040 wilt gaan skiën, neem je een Rivian'', zo ziet hij het voor zich. Simpel gezegd gaat het bij Rivian om een kruising tussen Tesla en Range Rover. De voertui gen krijgen een premium uitstra ling en de productieaantallen blij - ven beperkt tot duizenden exem plaren in plaats van miljoenen. Nadat Scaringe met dit concept het juiste pad had gevonden, bleef hij obstakels tegenkomen. Zo was het uiterlijk van de auto's niet di rect wat hij voor ogen had. De R1T en R1S die we nu zien, hebben mi nimaal twee voorgangers die in de prullenbak zijn beland. ,,Wij zijn VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 PC Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Van veel kanten horen we verhalen dat goedkopere benzine slechter is voor je motor en onvoordeliger rijdt. Is het nodig om af en toe een duurdere loodvrije benzine versie te tanken? -Hermy Tomassen Dat goedkope benzine leidt tot een hoger brandstofver bruik is nooit duidelijk aange toond. In de basis zijn alle in Nederland verkochte benzine- merken van dezelfde kwaliteit. Sterker nog, ze komen vaak uit dezelfde opslagtanks. Het kan hooguit per merk verschil len welke additieven in welke mate worden toegepast. Deze additieven (bepaalde chemi sche toevoegingen) kunnen leiden tot iets minder vervui- ling, betere verbranding en wellicht langere levensduur van de motor. Maar verwacht er geen wonderen van. Verder kunnen alleen bij oude auto's de nieuwste benzinesoorten problemen geven. Maar dat heeft niets met prijs of kwali teit te maken. Oude motoren zijn nu eenmaal kwetsbaarder voor een grotere hoeveelheid ethanol: de biobrandstof die in toenemende mate (verplicht) wordt bijgemengd. Maakt u zich geen zorgen: als de adaptive cruisecontrol de auto afremt, zullen altijd de remlichten gaan branden. Autofabrikanten zijn verplicht om dat in te bouwen. Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken? Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur licht: rood. Wanneer automo bilisten op de rem trappen wordt het rood weliswaar fel ler, maar bij sommige auto's is er geen verschil meer te zien. Wanneer ik achter alle maal groene achterlichten zou rijden, valt het gegaran deerd meer op wanneer ie mand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren. -John van Raaij Rood staat in het verkeer voor gevaar en gevaar is er wel de gelijk als er een of meerdere auto's voor mij rijden. De kleur groen staat bijvoorbeeld bij verkeerslichten juist voor 'vei lig doorrijden'. Het lijkt mij ver warrend als je dat ook aan de achterkant van een auto toe past. Bij de kleur rood in het verkeer kun je maar beter voorzichtig zijn en afstand houden; een prima uitgangs punt als er andere auto's voor je rijden. Rivian, robuuste nieuw komer HP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18