■hotiiiiiiiiii
c 'Kabinet duwt zelfstandigen de bijstand in'
Otolift, dé meest
17
gekochte traplift
van Nederland
7 ter
derd jaar en de vliegoperatie be
stond dus al ruim voor de invoe
ring van de Europese Natuurbe
schermingsrichtlijnen en de Wet
Natuurbescherming", zei een
woordvoerder van de luchthaven
over het ontbreken van de na
tuurvergunning.
Maar het kabinet keek er toch
anders tegenaan. Er moest wel
een vergunning komen. Schoor
voetend vroeg Schiphol die vorig
jaar aan. Die procedure loopt tot
op de dag van vandaag. Volgens
Vollenbroek is er van alles mis
met de aanvraag. Zo zou het ge-
Uitbreiding van de
luchthaven is al
helemaal geen
realistisch scenario
- Johan Vollenbroek,
milieuactivist
bied waarin stikstof neerslaat
veel groter zijn dan Schiphol doet
voorkomen. Ook stelt hij dat
Schiphol de stikstof die vliegtui
gen boven 900 meter uitstoten
wel moet meerekenen.
3 Heeft Vollenbroek een
punt?
Ja, juristen hebben aan het de
missionaire kabinet laten weten
dat Schiphol verplicht is om ver
regaande stikstofmaatregelen te
nemen. Als Vollenbroek - en met
hem andere milieuclubs - naar
de rechter stappen, hebben ze
een grote kans om te winnen.
Volgens de juristen voldoet de
luchthaven niet aan stikstofre-
gels én regels op het gebied van
geluid en overlast. Er moet dus
echt wat gebeuren.
4 Wat betekent dat?
Op de zeer korte termijn zit
Schiphol veilig. Vanwege de co
ronacrisis is het aantal vluchten
drastisch afgenomen. ,,Dat geeft
even lucht'', zegt een Haagse in
gewijde. Maar Schipholbaas Dick
Benschop wil dolgraag terugke
ren naar het niveau van vóór de
coronacrisis, van 500.000 vlieg
bewegingen per jaar. In de hui
dige stikstofsituatie zou de bo
vengrens op 400.000 vluchten
komen te liggen: een afname van
20 procent. Dat klinkt overkome
lijk, maar is het volgens deskun
digen niet. Er moeten namelijk
'slots' (starts en landingen) wor
den afgepakt van luchtvaart
maatschappijen. Dat brengt mo
gelijk schadeclaims met zich
mee. Ook kan de positie van
KLM - dat nu nog een uitgebreid
vliegnetwerk heeft - in gevaar
komen.
5 Wat moet Schiphol doen?
Om stikstofruimte te krij
gen, is het volgens de juristen
nodig om boerenbedrijven in de
wijde omgeving van de luchtha
ven op te kopen. Dat heet met
een technische term 'extern sal
deren'. Door een boer uit te ko
pen, verdwijnen zijn dieren die
stikstof afscheiden. Daardoor
ontstaat stikstofruimte. Ook zou
de maximumsnelheid op snel
wegen rond Schiphol omlaag
moeten naar 80 kilometer per
uur.
De luchthaven zou ook vervui
lende industrie in de omgeving
kunnen opkopen. Dat is mogelijk
wel een stuk duurder dan boer
derijen uitkopen. Maar zelfs als
dit allemaal gaat gebeuren, is het
de vraag of het voldoende is. Vol
gens sommigen is het onvermij
delijk dat Schiphol krimpt.
6 Betekent dit ook het einde
van Lelystad Airport?
Dat is niet gezegd. De kant-en-
klare luchthaven bij Lelystad -
die nog altijd niet in gebruik is -
moet aan andere stikstofvoor-
waarden voldoen. In de aanvraag
voor de natuurvergunning heeft
Schiphol wel gezegd dat Lelystad
gebruik kan maken van de stik
stofruimte van Schiphol. Nu die
ruimte er helemaal niet blijkt te
zijn, maakt dat de opening van
het splinternieuwe vliegveld nog
onzekerder.
•torn
H amn 111 Yi 1 m1
csh ■naiiimiiii1
VI HOT IIII'
7. s?
4
Het demissionaire kabinet ziet
niets in verlenging van de
coronasteun voor zzp'ers. Zij
worden doorverwezen naar
het loket bijzondere bijstand.
De Vereniging Zelfstandigen
Nederland waarschuwt voor
de gevolgen.
Natasja de Groot
Den Haag
Nu de coronaregels weer zijn aan
gescherpt, haalt het kabinet oude
steunmaatregelen van stal. Maar
zzp'ers hoeven vooralsnog niet te
rekenen op de terugkeer van de Tij
delijke overbruggingsregeling zelf
standig ondernemers (Tozo), een
belangrijke steunregeling die voor
heen wel beschikbaar was voor
zelfstandigen.
Voor een vangnet kunnen de
zelfstandigen terecht bij de bijzon
dere bijstand voor zelfstandigen bij
de gemeente. Die voorwaarden zijn
versoepeld en daarmee is de rege
ling 'de facto gelijk aan de Tozo', zei
staatssecretaris Dennis Wiersma
woensdag tijdens een debat over de
coronasteun.
Technisch gezien heeft de be
windsman wellicht gelijk, maar
voorzitter Cristel van de Ven van de
Vereniging Zelfstandigen Neder
land vindt dat het kabinet eraan
voorbij gaat dat de Tozo 'psychisch
van een heel andere waarde is'. ,,Het
maakt verschil ofje als ondernemer
een tijdelijke overbrugging van in
komensderving ontvangt of dat je
moet aankloppen bij de gemeente
voor de bijstand. Het is schrijnend,
want hiermee duwt het kabinet de
zelfstandigen richting de bijstand.
En dat is voor veel ondernemers
wel het laatste waar je wilt terecht
komen."
Van de Ven houdt haar hart vast
voor de gevolgen. Zo vermoedt ze
De bijstand is voor
veel ondernemers
wel het laatste waar je
wilt terechtkomen
- Cristel van de Ven, VZN
dat een deel van de zelfstandigen
uit trots of schaamte niet bij de bij
stand zal aankloppen en zich dieper
in de schulden zal steken. Ook sluit
ze niet uit dat sommige zzp'ers hun
huidige bedrijf stopzetten en als
werknemer of als ondernemer in
een andere bedrijfstak aan de slag
gaan. Het is volgens haar maar de
vraag of die mensen weer als zelf
standigen terugkeren als de corona
maatregelen weer worden afge
schaald. ,,Dan wordt het tekort aan
bijvoorbeeld koks nog groter."
Van de Ven vindt dat het kabinet
te weinig aandacht heeft voor
zzp'ers. Die mening houden veel
zelfstandigen erop na, blijkt uit een
peiling van de onlinebank Knab
onder vijfhonderd zzp'ers. Daarin
zegt ruim zes op de tien onderne
mers dat de overheid meer oog
heeft voor andere ondernemers
dan voor zzp'ers.
In hetzelfde onderzoek zegt
36 procent nog altijd veel minder te
verdienen door de coronamaatrege
len. 13 procent komt hierdoor onder
het sociaal minimum van 1078 euro
per maand uit. Het gaat vooral om
ondernemers in de horeca, kunst
en cultuur en persoonlijke dienst
verlening. Van de zzp'ers die nu
minder omzet draaien, overweegt
34 procent te stoppen.
Bel gratis naar 0800 - 444 770 6 oF ga naar OtoliFt.nl/brochure
Gratis
5 jaar
Ontvang onze
gratis brochure
Open de camera of Google Lens op
uw telefoon en scan de QR-code.
Uw trapleuning blijft
Brede kant trap blijft vrij
Niet goed geld terug
Ook huur tweedehands
Slechts 48 uur levertijd
GO VRIJDAG 10 DECEMBER 2021
IIPIIIII llll11
KLM
'Ml
E H jA av f HBHrl
Zorgen om zzp'ers
garantie
KONINKLIJKE
TRAPLIFTEN