■hotiiiiiiiiii c 'Kabinet duwt zelfstandigen de bijstand in' Otolift, dé meest 17 gekochte traplift van Nederland 7 ter derd jaar en de vliegoperatie be stond dus al ruim voor de invoe ring van de Europese Natuurbe schermingsrichtlijnen en de Wet Natuurbescherming", zei een woordvoerder van de luchthaven over het ontbreken van de na tuurvergunning. Maar het kabinet keek er toch anders tegenaan. Er moest wel een vergunning komen. Schoor voetend vroeg Schiphol die vorig jaar aan. Die procedure loopt tot op de dag van vandaag. Volgens Vollenbroek is er van alles mis met de aanvraag. Zo zou het ge- Uitbreiding van de luchthaven is al helemaal geen realistisch scenario - Johan Vollenbroek, milieuactivist bied waarin stikstof neerslaat veel groter zijn dan Schiphol doet voorkomen. Ook stelt hij dat Schiphol de stikstof die vliegtui gen boven 900 meter uitstoten wel moet meerekenen. 3 Heeft Vollenbroek een punt? Ja, juristen hebben aan het de missionaire kabinet laten weten dat Schiphol verplicht is om ver regaande stikstofmaatregelen te nemen. Als Vollenbroek - en met hem andere milieuclubs - naar de rechter stappen, hebben ze een grote kans om te winnen. Volgens de juristen voldoet de luchthaven niet aan stikstofre- gels én regels op het gebied van geluid en overlast. Er moet dus echt wat gebeuren. 4 Wat betekent dat? Op de zeer korte termijn zit Schiphol veilig. Vanwege de co ronacrisis is het aantal vluchten drastisch afgenomen. ,,Dat geeft even lucht'', zegt een Haagse in gewijde. Maar Schipholbaas Dick Benschop wil dolgraag terugke ren naar het niveau van vóór de coronacrisis, van 500.000 vlieg bewegingen per jaar. In de hui dige stikstofsituatie zou de bo vengrens op 400.000 vluchten komen te liggen: een afname van 20 procent. Dat klinkt overkome lijk, maar is het volgens deskun digen niet. Er moeten namelijk 'slots' (starts en landingen) wor den afgepakt van luchtvaart maatschappijen. Dat brengt mo gelijk schadeclaims met zich mee. Ook kan de positie van KLM - dat nu nog een uitgebreid vliegnetwerk heeft - in gevaar komen. 5 Wat moet Schiphol doen? Om stikstofruimte te krij gen, is het volgens de juristen nodig om boerenbedrijven in de wijde omgeving van de luchtha ven op te kopen. Dat heet met een technische term 'extern sal deren'. Door een boer uit te ko pen, verdwijnen zijn dieren die stikstof afscheiden. Daardoor ontstaat stikstofruimte. Ook zou de maximumsnelheid op snel wegen rond Schiphol omlaag moeten naar 80 kilometer per uur. De luchthaven zou ook vervui lende industrie in de omgeving kunnen opkopen. Dat is mogelijk wel een stuk duurder dan boer derijen uitkopen. Maar zelfs als dit allemaal gaat gebeuren, is het de vraag of het voldoende is. Vol gens sommigen is het onvermij delijk dat Schiphol krimpt. 6 Betekent dit ook het einde van Lelystad Airport? Dat is niet gezegd. De kant-en- klare luchthaven bij Lelystad - die nog altijd niet in gebruik is - moet aan andere stikstofvoor- waarden voldoen. In de aanvraag voor de natuurvergunning heeft Schiphol wel gezegd dat Lelystad gebruik kan maken van de stik stofruimte van Schiphol. Nu die ruimte er helemaal niet blijkt te zijn, maakt dat de opening van het splinternieuwe vliegveld nog onzekerder. •torn H amn 111 Yi 1 m1 csh ■naiiimiiii1 VI HOT IIII' 7. s? 4 Het demissionaire kabinet ziet niets in verlenging van de coronasteun voor zzp'ers. Zij worden doorverwezen naar het loket bijzondere bijstand. De Vereniging Zelfstandigen Nederland waarschuwt voor de gevolgen. Natasja de Groot Den Haag Nu de coronaregels weer zijn aan gescherpt, haalt het kabinet oude steunmaatregelen van stal. Maar zzp'ers hoeven vooralsnog niet te rekenen op de terugkeer van de Tij delijke overbruggingsregeling zelf standig ondernemers (Tozo), een belangrijke steunregeling die voor heen wel beschikbaar was voor zelfstandigen. Voor een vangnet kunnen de zelfstandigen terecht bij de bijzon dere bijstand voor zelfstandigen bij de gemeente. Die voorwaarden zijn versoepeld en daarmee is de rege ling 'de facto gelijk aan de Tozo', zei staatssecretaris Dennis Wiersma woensdag tijdens een debat over de coronasteun. Technisch gezien heeft de be windsman wellicht gelijk, maar voorzitter Cristel van de Ven van de Vereniging Zelfstandigen Neder land vindt dat het kabinet eraan voorbij gaat dat de Tozo 'psychisch van een heel andere waarde is'. ,,Het maakt verschil ofje als ondernemer een tijdelijke overbrugging van in komensderving ontvangt of dat je moet aankloppen bij de gemeente voor de bijstand. Het is schrijnend, want hiermee duwt het kabinet de zelfstandigen richting de bijstand. En dat is voor veel ondernemers wel het laatste waar je wilt terecht komen." Van de Ven houdt haar hart vast voor de gevolgen. Zo vermoedt ze De bijstand is voor veel ondernemers wel het laatste waar je wilt terechtkomen - Cristel van de Ven, VZN dat een deel van de zelfstandigen uit trots of schaamte niet bij de bij stand zal aankloppen en zich dieper in de schulden zal steken. Ook sluit ze niet uit dat sommige zzp'ers hun huidige bedrijf stopzetten en als werknemer of als ondernemer in een andere bedrijfstak aan de slag gaan. Het is volgens haar maar de vraag of die mensen weer als zelf standigen terugkeren als de corona maatregelen weer worden afge schaald. ,,Dan wordt het tekort aan bijvoorbeeld koks nog groter." Van de Ven vindt dat het kabinet te weinig aandacht heeft voor zzp'ers. Die mening houden veel zelfstandigen erop na, blijkt uit een peiling van de onlinebank Knab onder vijfhonderd zzp'ers. Daarin zegt ruim zes op de tien onderne mers dat de overheid meer oog heeft voor andere ondernemers dan voor zzp'ers. In hetzelfde onderzoek zegt 36 procent nog altijd veel minder te verdienen door de coronamaatrege len. 13 procent komt hierdoor onder het sociaal minimum van 1078 euro per maand uit. Het gaat vooral om ondernemers in de horeca, kunst en cultuur en persoonlijke dienst verlening. Van de zzp'ers die nu minder omzet draaien, overweegt 34 procent te stoppen. Bel gratis naar 0800 - 444 770 6 oF ga naar OtoliFt.nl/brochure Gratis 5 jaar Ontvang onze gratis brochure Open de camera of Google Lens op uw telefoon en scan de QR-code. Uw trapleuning blijft Brede kant trap blijft vrij Niet goed geld terug Ook huur tweedehands Slechts 48 uur levertijd GO VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 IIPIIIII llll11 KLM 'Ml E H jA av f HBHrl Zorgen om zzp'ers garantie KONINKLIJKE TRAPLIFTEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17