O
O
lil
16
Kort
Klant houdt van Keurslager
De winkels van de Keurslager bieden klan
ten dit jaar de beste winkelervaring. Dat
meldt KPMG op basis van onderzoek onder
ruim vijfduizend consumenten. Op twee
staat hotelketen Van der Valk. Drie is de
Echte Bakker. ANWB, Specsavers, Rituals,
Bijenkorf, KLM, bol.com en Starbucks ma
ken de top 10 compleet. Klanten stellen
persoonlijke benadering, integriteit en
betrouwbaarheid van het merk op prijs.
,,Criteria die in crisistijd belangrijker lijken
dan anders. De verliezers van dit jaar zijn
Airbnb, Tele2, SNS en andere bedrijven in de
financiële sector.
Lucas Bols
Ahold
Delhaize
Unibail
NATUURCRISIS
Het stikstofspook doet niet alleen boeren, maar ook Schiphol sidderen.
Als de luchthaven geen ingrijpende maatregelen neemt, moet het aantal
vluchten fors omlaag. Hoe zit dat?
Bunq biedt hypotheken aan
Mobiele bank bunq gaat hypotheken aanbie
den. Daarvoor gaat de bank samenwerken
met de Nederlandse particuliere hypotheek
verstrekker Tulp. Klanten kunnen vanaf
begin 2022 hypotheken afsluiten. De bank
verwacht dat ongeveer twee derde van de
hypotheken valt onder de Nationale Hypo
theek Garantie (NHG). ,,We zetten hierop
in, omdat NHG-hypotheken ultraveilig zijn.
Ook willen we voorzichtig omgaan met geld
van onze klanten", aldus een woordvoerder.
De bank verwacht hypotheekaanvragen bin
nen een dag te kunnen goedkeuren. Met de
NHG-garantie kunnen huizenkopers zich
verzekeren van aflossing in geval van over
lijden van de partner of een relatiebreuk.
InPost
20.000 KLANTEN GEDUPEERD
Sepa Green Energy failliet
Het is einde oefening voor energieleveran
cier Sepa Green Energy. Het bedrijf heeft de
Autoriteit Consument en Markt (ACM) ge
vraagd de vergunning voor het leveren van
stroom en gas in te trekken. Door het faillis
sement moeten 20.000 klanten op zoek naar
een nieuwe leverancier. Het bedrijf kwam in
financiële problemen omdat het de inkoop
van energie liet uitvoeren door Anode, dat
op 3 december failliet ging. Door sterk geste
gen stroomprijzen kan dat bedrijf zijn leve
ringsverplichtingen aan klanten niet meer
nakomen. De curator van Sepa Green
Energy heeft tot 23 december om een andere
energieleverancier te vinden voor klanten.
In het geweld van de coronapan-
demie lijkt een ander probleem
dossier van het kabinet langzaam
uit beeld te raken: de stikstofcrisis.
Maar op de achtergrond borrelt
het. Niet alleen agrariërs voelen
zich door de voortslepende na-
tuurcrisis bedreigd, ook de toe
komst van luchthaven Schiphol
staat op het spel.
Binnen het demissionaire kabi
net leven grote zorgen over de
'nationale trots'. Volgens Haagse
bronnen ligt er een aantal alarme
rende juridische adviezen op tafel
bij de ministerraad. De strekking:
als Schiphol niet snel maatregelen
neemt om de stikstofuitstoot te
compenseren, moet het mes in het
aantal vluchten.
Al begin 2019 oordeelde de Raad
van State dat Nederland een rom
meltje heeft gemaakt van de stik-
stofaanpak. Stikstofoxiden - die
vrijkomen uit de mest van dieren
én uit verbrandingsmotoren - ver
stikken de natuur, waardoor plan
ten- en diersoorten verdwijnen.
Europese wetten schrijven voor
dat de overheid alles moet doen
om natuurgebieden in stand te
houden. En dus moet de stik-
stofuitstoot aan banden. Voor elke
economische activiteit waarbij
stikstof neerslaat in de natuur,
móét die stikstofuitstoot gecom
penseerd worden. Daar hebben nu
bijvoorbeeld woningbouwers last
van: om een huis neer te zetten,
zijn immers machines nodig.
Schiphol hoopte lange tijd aan
het stikstofspook te ontsnappen.
Het zou wel meevallen met de
stikstofuitstoot van vliegtuigen,
vooral hoog in de lucht, zo was het
idee. Maar juist bij het starten en
landen komt wel degelijk stikstof
vrij.
Bovendien maakte de Schipholdi-
rectie zich weinig zorgen vanwege
het zogenoemde luchthavenbe-
sluit. In dat kabinetsbesluit is het
aantal vliegtuigbewegingen van
de luchthaven vastgelegd. Schip
hol heeft nooit een natuurvergun
ning nodig gehad, dus waarom nu
wel?
Milieuactivist Johan Vollenbroek,
de bekende voorman van Mobili
sation for the Environment
(MOB), ontdekte als een van de
eersten dat Schiphol geen natuur
vergunning heeft. ,,Dat betekent
dat Schiphol in overtreding is en
er sprake is van een illegale situa
tie", zei hij in 2019 tegen EenVan-
daag. Daarop legde hij bij twee mi
nisteries een formeel verzoek neer
om te gaan handhaven. Volgens
Vollenbroek moest de stikstofuit
stoot van Schiphol terug naar het
niveau van 2004. ,,Dat betekent dat
het aantal starts en landingen
moet worden teruggebracht tot
400.000'', zei hij. „Uitbreiding van
de luchthaven is al helemaal geen
realistisch scenario.''
Schiphol vond het destijds maar
onzin. ,,We bestaan al ruim hon-
VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 GO
ONDERZOEK KPMG NAAR WINKELERVARING
>1,2%
Drankenfabrikant
wil Amerikaans
tequilabedrijf
overnemen.
Beleggers zien in
deze belangrijke
feestmaand
brood in super
marktconcern.
2,8%
Onzekerheid
over verlengen
avondlockdown
is niet goed voor
winkelvastgoed.
Stikstof maakt
de toekomst
van Schiphol
onzeker
SAMENWERKING MET TULP
Postkluizenbe-
drijf verlaagde
verwachtingen
voor dit jaar.
O
o
c
KLM
mfil.WnSE
Peter Winterman
Amsterdam
IWaar komt dit opeens
vandaan?
2 Goede vraag.
Waarom nu wel?
Schiphol loopt het risico terug te moeten van een half miljoen naar
400.000 'vliegbewegingen' per jaar. foto anp