O O lil 16 Kort Klant houdt van Keurslager De winkels van de Keurslager bieden klan ten dit jaar de beste winkelervaring. Dat meldt KPMG op basis van onderzoek onder ruim vijfduizend consumenten. Op twee staat hotelketen Van der Valk. Drie is de Echte Bakker. ANWB, Specsavers, Rituals, Bijenkorf, KLM, bol.com en Starbucks ma ken de top 10 compleet. Klanten stellen persoonlijke benadering, integriteit en betrouwbaarheid van het merk op prijs. ,,Criteria die in crisistijd belangrijker lijken dan anders. De verliezers van dit jaar zijn Airbnb, Tele2, SNS en andere bedrijven in de financiële sector. Lucas Bols Ahold Delhaize Unibail NATUURCRISIS Het stikstofspook doet niet alleen boeren, maar ook Schiphol sidderen. Als de luchthaven geen ingrijpende maatregelen neemt, moet het aantal vluchten fors omlaag. Hoe zit dat? Bunq biedt hypotheken aan Mobiele bank bunq gaat hypotheken aanbie den. Daarvoor gaat de bank samenwerken met de Nederlandse particuliere hypotheek verstrekker Tulp. Klanten kunnen vanaf begin 2022 hypotheken afsluiten. De bank verwacht dat ongeveer twee derde van de hypotheken valt onder de Nationale Hypo theek Garantie (NHG). ,,We zetten hierop in, omdat NHG-hypotheken ultraveilig zijn. Ook willen we voorzichtig omgaan met geld van onze klanten", aldus een woordvoerder. De bank verwacht hypotheekaanvragen bin nen een dag te kunnen goedkeuren. Met de NHG-garantie kunnen huizenkopers zich verzekeren van aflossing in geval van over lijden van de partner of een relatiebreuk. InPost 20.000 KLANTEN GEDUPEERD Sepa Green Energy failliet Het is einde oefening voor energieleveran cier Sepa Green Energy. Het bedrijf heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ge vraagd de vergunning voor het leveren van stroom en gas in te trekken. Door het faillis sement moeten 20.000 klanten op zoek naar een nieuwe leverancier. Het bedrijf kwam in financiële problemen omdat het de inkoop van energie liet uitvoeren door Anode, dat op 3 december failliet ging. Door sterk geste gen stroomprijzen kan dat bedrijf zijn leve ringsverplichtingen aan klanten niet meer nakomen. De curator van Sepa Green Energy heeft tot 23 december om een andere energieleverancier te vinden voor klanten. In het geweld van de coronapan- demie lijkt een ander probleem dossier van het kabinet langzaam uit beeld te raken: de stikstofcrisis. Maar op de achtergrond borrelt het. Niet alleen agrariërs voelen zich door de voortslepende na- tuurcrisis bedreigd, ook de toe komst van luchthaven Schiphol staat op het spel. Binnen het demissionaire kabi net leven grote zorgen over de 'nationale trots'. Volgens Haagse bronnen ligt er een aantal alarme rende juridische adviezen op tafel bij de ministerraad. De strekking: als Schiphol niet snel maatregelen neemt om de stikstofuitstoot te compenseren, moet het mes in het aantal vluchten. Al begin 2019 oordeelde de Raad van State dat Nederland een rom meltje heeft gemaakt van de stik- stofaanpak. Stikstofoxiden - die vrijkomen uit de mest van dieren én uit verbrandingsmotoren - ver stikken de natuur, waardoor plan ten- en diersoorten verdwijnen. Europese wetten schrijven voor dat de overheid alles moet doen om natuurgebieden in stand te houden. En dus moet de stik- stofuitstoot aan banden. Voor elke economische activiteit waarbij stikstof neerslaat in de natuur, móét die stikstofuitstoot gecom penseerd worden. Daar hebben nu bijvoorbeeld woningbouwers last van: om een huis neer te zetten, zijn immers machines nodig. Schiphol hoopte lange tijd aan het stikstofspook te ontsnappen. Het zou wel meevallen met de stikstofuitstoot van vliegtuigen, vooral hoog in de lucht, zo was het idee. Maar juist bij het starten en landen komt wel degelijk stikstof vrij. Bovendien maakte de Schipholdi- rectie zich weinig zorgen vanwege het zogenoemde luchthavenbe- sluit. In dat kabinetsbesluit is het aantal vliegtuigbewegingen van de luchthaven vastgelegd. Schip hol heeft nooit een natuurvergun ning nodig gehad, dus waarom nu wel? Milieuactivist Johan Vollenbroek, de bekende voorman van Mobili sation for the Environment (MOB), ontdekte als een van de eersten dat Schiphol geen natuur vergunning heeft. ,,Dat betekent dat Schiphol in overtreding is en er sprake is van een illegale situa tie", zei hij in 2019 tegen EenVan- daag. Daarop legde hij bij twee mi nisteries een formeel verzoek neer om te gaan handhaven. Volgens Vollenbroek moest de stikstofuit stoot van Schiphol terug naar het niveau van 2004. ,,Dat betekent dat het aantal starts en landingen moet worden teruggebracht tot 400.000'', zei hij. „Uitbreiding van de luchthaven is al helemaal geen realistisch scenario.'' Schiphol vond het destijds maar onzin. ,,We bestaan al ruim hon- VRIJDAG 10 DECEMBER 2021 GO ONDERZOEK KPMG NAAR WINKELERVARING >1,2% Drankenfabrikant wil Amerikaans tequilabedrijf overnemen. Beleggers zien in deze belangrijke feestmaand brood in super marktconcern. 2,8% Onzekerheid over verlengen avondlockdown is niet goed voor winkelvastgoed. Stikstof maakt de toekomst van Schiphol onzeker SAMENWERKING MET TULP Postkluizenbe- drijf verlaagde verwachtingen voor dit jaar. O o c KLM mfil.WnSE Peter Winterman Amsterdam IWaar komt dit opeens vandaan? 2 Goede vraag. Waarom nu wel? Schiphol loopt het risico terug te moeten van een half miljoen naar 400.000 'vliegbewegingen' per jaar. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16