Aan bladgoud en Icaviaarparels doen we niet' b Inspiratie nodig voor het kerstdiner? Laat dicht dat kookboek. Steeds meer thuiskoks zoeken hun heil in online kookworkshops en culinaire streamingdiensten. 24 MATTHIJS MEEUWSEN De uienmartini van Ron Blaauw. Kreeft met appel- curry van Soenil Bahadoer. Of toch een cappuccino van witlof met roquefort en gebrande hazelnoot - Jacob Jan Boerma's eigentijdse interpretatie van het klassieke trio witlof-ham kaas. Wie in aanloop naar de feestda gen verlegen zit om culinaire inspira tie, wordt op Cheflix.com op zijn wenken bediend door de meest gelauwerde chefs van ons land. Van amuse tot dessert: in gelikte video's vol sfeervol sudderende stoofpannen loodsen sterrenkoks de kijker stap voor stap door hun eigen recepten en kooktechnieken. ,,Ik dacht al langer na over het opstarten van een culinaire strea- mingdienst a la Netflix'', vertelt Cheflix-oprichter Jeroen van den Brink. ,,Toen de Nationale Restaurant Week die ik organiseer vorig jaar tot tweemaal toe op de schop moest van wege een lockdown, heb ik vijf van de beste chefs van Nederland gebeld met de vraag of ze wat masterclasses met me wilden opnemen. Zij zaten ook thuis, dus binnen een uur waren ze allemaal aan boord. Het idee was om duizend abonnees binnen te sle pen, zodat we er misschien allemaal een beetje geld aan zouden overhou den. En als de coronamaatregelen versoepeld zouden worden, konden 'Je moet me eens zien tijdens zo'n workshop: ik heb voetpedalen om tussen meerdere camera's te schakelen' we de stekker er weer snel uittrek ken.'' Het zou anders lopen. Toen Cheflix in januari van dit jaar met stille trom online ging, waren de beoogde dui zend abonnees al binnen de eerste week een feit. Niet veel later werd de avondklok ingevoerd, waarop vol gens Van den Brink dagelijks zelfs duizend nieuwe gebruikers voor 2,99 euro per maand toegang kregen tot het groeiende videoaanbod. ,,De deelnemende chefs belden me in paniek op of ik alsjeblieft Instagram kon stopzetten'', vertelt de initiatief nemer lachend. ,,Normaal werden ze in een weekend hoogstens een hand vol keren benaderd op sociale media. Nu werden ze overspoeld met likes, bedankjes en berichtjes van Cheflix- abonnees.'' Hoewel Van den Brink aanvanke lijk verbaasd was over de stormach tige opmars van zijn kookkanaal, durft hij de succesformule inmiddels wel te ontleden. ,,We maken geen YouTubefilmpjes, maar professionele video's met bioscoopkwaliteit. Tege lijkertijd verwachten we van de chefs dat ze recepten ontwikkelen die voor iedereen, in elke keuken, na te maken zijn. Alle ingrediënten moeten dus verkrijgbaar zijn bij de lokale super markt of delicatessenwinkel. Aan bladgoud en kaviaarparels doen we niet." De koks worden bovendien gefilmd in hun eigen huis, in hun alledaagse kloffie, zonder industriële mixers of peperdure sous-videkokers binnen handbereik. ,,Als kijker krijg je zo echt het gevoel dat je in je eigen keuken met een Michelinsterrenchef achter de pitten staat.'' Digitale gezelligheid De populariteit van Cheflix staat niet op zichzelf. Menig beroepskok neemt sinds het begin van de coronapande- mie achter de camera plaats om kooktips op sociale media te delen (o.a. #foodtok) of volledige cursussen de wereld in te slingeren. Vaak gaat het om eenrichtingsverkeer: opgeno men video's of livestreams zonder interactie. Maar er zijn ook online kookworkshops waarbij je als deel nemer eveneens je webcam aanzet en live kunt inbreken met vragen aan de chef. Zo ook bij De Kookfabriek, een kookschool met zes vestigingen door Nederland die onder de noemer St(r)eaming Chefs al anderhalf jaar workshops verzorgt middels online programma's als Teams en Zoom. ,,In het begin was het even zoeken naar de juiste sfeer'', geeft manager Marco van der Wel toe. ,,Veel mensen zijn bijvoorbeeld gewend om tijdens het videovergaderen hun microfoon uit te zetten. Wij roepen deelnemers juist op om vrolijk te blijven kletsen en wat lekkers voor zichzelf in te schenken. We organiseren inmiddels ook kookquizzen en -wedstrijdjes. Een workshop gaat niet alleen om het eindresultaat dat je op tafel zet. 'De kok van Buckingham Palace, die voor de Queen kookt, heeft ook recht van spreken' De beleving onderweg is ook belang rijk." Voor Pierre Wind zit de uitdaging tijdens zijn workshops 'digikoken' in een andere hoek. ,,Natuurlijk zou je als chef simpelweg achter je laptop kunnen gaan zitten, maar ik wil het professioneler aanpakken. Toen de eerste lockdown begon, heb ik meteen allerlei apparatuur gekocht. Je zou me eens bezig moeten zien tij dens zo'n workshop: ik heb voetpe dalen om tussen meerdere camera's te schakelen en allerlei afstandbedie- ninkjes die ik uit beeld moet zien te houden. En dan heb ik tijdens het koken ook nog eens continu de angst in mijn achterhoofd dat de internet verbinding eruit kan knallen.'' Volgens Wind is het geen groot gemis dat hij niet kan meeproeven ZATERDAG 4 DECEMBER 2021 GO KOKEN LEER JE ONLINE - PIERRE WIND m - JEROEN VAN DEN BRINK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 72