Elvis kreeg niet de hoofdrol: zijn manager wilde hem niet geassocieerd zien met straattuig a lousy chicken,' kwelen de Jets. En de gelouterde wijkagent heeft het over 'immigrant scum' als de problemen hem boven het hoofd groeien. De film heeft echter geen kant en klare oplossingen in petto, laat staan een happy end, wat niet erg des Hollywoods was. Het is ieder voor zich in de achterbuurtjungle van de grote stad. En toch is er plaats voor liefde. Uitgetreden Jets-lid Tony raakt hoteldebotel van Maria, het jongere zusje van Sharks- leider Bernardo. Hun relatie wordt aan beide kanten niet geaccepteerd, maar desondanks beleven ze enkele momenten van gelukzaligheid. Totdat het constant smeulende bendegeweld een nieuw dieptepunt bereikt als Jets-leider Riff wordt neergestoken door Bernardo en een razende Tony wraak neemt. Maria's liefde voor hem wordt daardoor zwaar op de proef gesteld, maar weet alsnog te overwinnen. Al is dat gevoel maar van korte duur, want aan het eind kent het verhaal alleen maar verliezers. Voor de rol van Maria werd Natalie Wood gekozen, de enige grote naam in een hoofdzakelijk uit onbekende theatermensen gevormde bezetting. Ze had zelfs al een Oscarnominatie in de wacht gesleept met haar aandeel in Rebel Without a Cause. Elvis Presley was de eerste keus van regisseur Wise voor de rol van Tony. De King wilde zelf graag, maar zijn manager stak er een stokje voor, hij wilde Elvis niet geassocieerd zien met straattuig en gangsters. Naar verluidt hebben daarna onder anderen Warren Beatty, Robert Redford, Dennis Hopper, Anthony Perkins en Burt Reynolds auditie gedaan. Het werd uit eindelijk Richard Beymer, een vrij kleurloze verschijning en volgens velen ongeschikt om zo'n grote film te dragen. Of zoals de eerder geciteerde muziekjournalist het formu leerde: 'Ofschoon Elvis niet bepaald een groot acteur genoemd kon worden, is hij wel een wereldhistorisch en charismatisch figuur. De film zou dan ook onmeetbaar beter zijn geweest met hem in de hoofdrol.' Het is een feit dat alleen de mannelijke en vrouwelijke bijrollen met twee van de in totaal tien Oscars werden beloond: George Chakiris kreeg er een voor Bernardo en Rita Moreno voor haar vertolking van zijn licht ontvlam bare liefle annex Maria's hartsvriendin Anita. Moreno was - in tegenstelling tot de rest van de cast - daadwerkelijk een Puerto Ricaanse die een Puerto Ricaanse speelde. In toenmalig Hollywood mocht dat op zich al uitzonderlijk heten. Toch moest ze haar gezicht donkerder laten schminken omdat alle witte acteurs die de overige Puerto Ricanen vertolkten donkerbruine make-up droegen. Toen Rita Moreno zich erover beklaagde bij de visagist, vroeg deze of ze misschien een racist was. Het is met terug werkende kracht een van de minder fraaie kanten van een van de beste bioscoopmusicals aller tijden. Het getuigt van lef om anno 2021 een remake van West Side Story te willen maken, zelfs als je Steven Spielberg heet en vrijwel alles wat je regisseert in goud verandert. De oerfilm uit 1961 ontbeert misschien de nodige street credibility en nog wat andere zaken, maar als dansfilm blijft het een zinderende lust voor het oog. De manier waarop alle bewegingen van mannen- en vrouwenlichamen - begeleid door tijdloze prachtmuziek - in beeld worden gebracht, is nog steeds verrassend fris. Vorig jaar wist een gemoderniseerde Broadway-enscenering van regisseur Ivo van Hove en choreograaf Anna Teresa De Keersmaeker eveneens veel lof te oogsten. Helaas was de première net een maand voordat de pandemie de wereld in haar greep kreeg. Omdat de hoofdproducent en een van de belang rijkste acteurs beschuldigd werden van ongepast gedrag, toen en in het verleden, werd besloten dat deze West Side Story niet terug zou keren na de heropening van de theaters. Wat Steven Spielberg ervan heeft gemaakt kan iedereen straks zien in de bioscoop. Muzikaliteit kan hem niet worden ontzegd: zijn moeder was concertpianist en thuis werd alleen maar klassiek gespeeld en gedraaid. De soundtrack van West Side Story was de allereerste plaat met moderne muziek die uit de speakers van de familie Spielberg schalde. Voor zijn verfilming stelde hij Rita Moreno (89) aan als uitvoerend producent, zodat ze met iedereen op de set van gedachten kon wisselen. Ook werd speciaal voor haar een miniem rolletje de film in gesleuteld. Spielberg vond sowieso dat alleen performers met een hispanic-achtergrond een dito personage moch ten spelen. In het tijdschrift Vanity Fair liet hij vorig jaar weten dat minstens twintig van de 33 Puerto Ricaanse karakters vertolkt zouden worden door Puerto Ricanen of acteurs met voorouders die aftomstig waren van het Caribische eiland. Bovendien is aan iedereen inspraak op de correcte invulling van hun rol beloofd. Authenti citeit lijkt dus gegarandeerd. Nu nog zien of ze ook beter kunnen dansen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 103