Het leven is oké in Amerika, zingen ze, maar alleen als je wit bent in de lucht. De Amerikaanse jongens steken hun racistische gevoelens niet onder stoelen of banken, bevreesd als ze zijn hun territorium aan de nieuwkomers te moeten prijs geven. Alhoewel, zelfs voor 1961 tonen Jets-leider Riff, medeoprichter Tony en hun posse meer gelijkenis met een stel koorknapen dan met een street gang uit de sloppen van New York. Ook Sharks-voorman Bernardo maakt een eerder zoete dan intimiderende indruk. Maar, zoals muziek- journalist Tom Breihan onlangs stelde: 'deze kids zijn niet gekozen om er gevaarlijk uit te zien, maar om te dansen'. In 1957, vier jaar voor de filmpremière, opende West Side Story op Broadway, met muziek van Leonard Bern stein. Het idee om maatschappelijke issues te verpakken in een musical was niet nieuw, maar West Side Story bood ook een ongekend wervelend schouwspel: er werd meer in gedanst dan ooit tevoren op een Broadway-bühne. Regisseur Robert Wise werd aangetrokken om de verfilming te realiseren. Hij moest aanvankelijk een duo vormen met Jerome Robbins, de regisseur van de podiumversie, aan gezien hij geen ervaring had met muzikale producties. Omdat Robbins op zijn beurt weinig verstand had van films maken, liepen diens zang- en dansscènes al snel uit de klauwen. Ze kostten veel meer tijd en geld dan was gepland, bovendien ontpopte hij zich op de set als een soort slavendrijver après la lettre. Nog tijdens het draaien werd Robbins ontslagen. Zijn weergaloze choreografie bleef echter overeind en hij wordt op de aftiteling keurig vermeld als (co)regisseur. Samen met Wise ontving hij ook een Oscar in die categorie. Uiteindelijk vielen West Side Story tien van die beeldjes ten deel. De soundtrack was in de VS het bestverkochte muziekalbum van zowel 1962 als 1963, met dank aan evergreens als Maria, Tonight, Somewhere, I Feel Pretty en vanzelfsprekend America: Anita: 'Life can be bright in America.' Bernardo en de Sharks: 'If you can fight in America.' Anita en de meisjes: 'Life is all right in America.' Bernardo en de Sharks: 'If you're all white in America.' Het grote publiek gaf massaal blijk van zijn waardering, misschien had dat ook iets met de boodschap te maken. Hollywood kende al een lange geschiedenis van musical- en dansfilms. Eind jaren vijftig begon in sommige van die producties iets van engagement door te klinken. Zo werden in South Pacific, de kaskraker van 1959, behalve de ver schrikkingen van de Tweede Wereldoorlog ook racisme, interraciale relaties en het hebben van vooroordelen aan gesneden. Iets vergelijkbaars gold voor de verfilming van Porgy and Bess, waarin een grotendeels zwarte cast te zien was. Maar West Side Story was een voor die tijd uiterst moderne poging een jong publiek te bereiken en alledaags racisme aan de kaak te stellen. "Cause ev'ry Puerto Rican 's 22

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 102