Verbazingwekkend: iedereen werkt straks mee aan het WK in Qatar Autoverzekering in proef gekoppeld aan bestuurder apetito Probeer nu 5 maaltijden voor slechts 19,95! Speciaal voor u 6 OZCAN AKYOL Y @OzcanAkyol Op de website van CNN, de wereldwijde nieuwszen der, werd een intrigerend interview geplaatst, een twee gesprek tussen Amanda Davies en de directeur van het WK in Qatar. Nasser Al Khater, zoals de grote baas van het voetbaltoernooi heet, moest een aantal zaken rechtzet ten, want volgens hem wordt er ten onrechte negatief over zijn land gepraat. Dat begon er al mee dat een ho moseksuele voetballer zich, in zijn ogen onnodig, zorgen maakte om zijn veiligheid in Qatar. ,,Onze gemeenschap is gelijk aan die van anderen. We verschillen niet van welke maatschappij dan ook op de wereld.'' Op enig aandringen van de jour nalist, die hem wijst op het feit dat mensen die homo zijn in Qatar in de gevangenis kunnen belanden, zegt hij dat zijn land 'bescheiden' en 'conservatief is en dat bezoe kers daar rekening mee moeten houden. Kortom: je mag straks tijdens het eindtoernooi als bezoeker best homo zijn, maar o wee als je openlijk enige affectie etaleert, zoals het vasthouden van elkaars hand. Dat zou zomaar tot onpret tige situaties kunnen leiden. En zo schuurde het interview door. Met als absolute dijenkletser dat Qatar echt wel een tolerant land is, maar dat anderen de cul tuur aldaar moeten respecteren, zoals zij ook alles en iedereen zullen accepteren. Dat die man iets middeleeuws probeerde te verdedigen, behoeft geen uitleg. Wat wel verbazingwekkend is, is dat voetbalbonden, journalisten en spelers zelf keer op keer met deze onwelgevallige waarheid worden geconfronteerd, maar des ondanks allemaal straks mee zul len werken aan het WK in het land. Dus in plaats van telkens het probleem bij Qatar te zoeken, waar ze in principe niet zo geheimzin nig doen over hun denkbeelden, mogen de sportwereld en de jour nalistiek zichzelf ook weleens kritisch gaan bevragen. Want na het interview op CNN, waarvan we er ongetwijfeld nog veel meer gaan zien, ook als het gaat om de erbarmelijke om standigheden van arbeiders die stadions moeten bouwen, bekroop mij vooral de vraag: wat probeert de interviewer nu aan te tonen? Qatar is het probleem niet. Dat land bestond al. En het zal ook na het WK geen progressieve revolu tie doormaken. De onverteerbare waarheid is dat de liberale wereld vanuit com mercieel oogpunt besloten heeft daar te gaan voetballen, iets wat we allemaal al wisten. Dus we kunnen wel doodge gooid worden met 'onthullende' reportages en interviews, het ver andert niets aan onze verziekte moraal. Verzekeringsexpert Aon start een proef, waarbij de polis wordt verschoven van de auto naar de bestuurder. Dat past beter bij het vervoer van de toekomst, met deelauto's, -scooters en -fietsen. David Bremmer Amsterdam In de toekomst zullen mensen in toenemende mate kiezen voor deelauto's, -scooters en -fietsen en het openbaar vervoer, voorzien mobiliteitsexperts. „Probleem is dat nogal wat gebruikers onzorg vuldig omgaan met deelvervoer- middelen'', zegt Evert-Jeen van der Meer. ,,Omdat de deelauto of -scooter niet hun eigendom is en het eigen risico kan worden afge kocht, parkeren ze slordig en ver oorzaken relatief veel schades.'' Resultaat is dat vervoermidde len steeds lastiger te verzekeren blijken voor deelbedrijven en platforms als Felyx, Snappcar, GreenWheels en GO Sharing. De verhouding tussen premie en schade is scheefgegroeid. Resul taat is dat het gebruik van deelver- voer voor consumenten in prijs stijgt. Voor Aon is het reden een proefte starten, samen met onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Rot terdam en de RDW. In de pilot wordt niet het vervoermiddel ver zekerd, maar de persoon. ,,We gaan onderzoeken of gebruikers van deelauto's minder schade rij den als zij zélfverzekerd zijn voor aansprakelijkheid'', stelt Van der Meer. Bedoeling is om de polis in de toekomst te koppelen aan het rijbewijs, ofhet identiteitsbewijs. Enkele honderden gebruikers van elektrische deelauto's in Rot terdam doen mee aan de pilot, die drie tot zes maanden gaat duren. ,,We willen in eerste instantie ge bruikersdata verzamelen over het rijgedrag en schades'', zegt Van der Meer. Gebruikers die veilig rijden, kunnen vervolgens worden be loond. ,,Naast een lagere premie valt te denken aan een hoeveel heid gratis minuten of het rijden in een luxer model.'' Andersom stijgt de premie juist als de verze kerde bestuurder vaker schade rijdt. ,,In het uiterste geval kan een gebruiker geblokkeerd worden en krijgt hij of zij bijvoorbeeld enkel nog toegang tot een e-bike.'' r Ook 1 natriumarm, vegetarisch of glutenvrij. apetito wenst u alvast hele fijne feestdagen! y/sturnfr www.apetito-sl Wat uw woon- of eetsituatie ook is: bij apetito willen we u culinair verrassen. Laten genieten van gemak... met onze keuze uit 150 vriesverse maaltijden! 5 van deze maaltijden kunt u nu proberen in een proefpakket voor slechts 19,95. Bestel en geniet van: Nasi goreng met kipsaté Macaronischotel Runderlapje in jus met bloemkool en aardappelpuree Runderhachee met rode kool en aardappelen Grootmoeders kippannetje: kippenpoot met groenten en gebakken aardappelen Eet u natriumarm, vegetarisch of glutenvrij? Ook dat kan. Gratis aan huis bezorgd en zonder verdere verplichtingen. Dat smaakt naar meer toch? Ga naar apetito-shop.nl/proefpakket of bel 0800 - 023 29 75 (gratis) en maak uw keuze. Vermeld bij de bestelling actiecode 202-DPG1221. Eet smakelijk! Deze actie is enkel voor nieuwe klanten en geldig t/m 20 december 2021. Kijk voor de overige voorwaarden op apetito-shop. nl/proefpakket. a DONDERDAG 2 DECEMBER 2021 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6