Verbazingwekkend: iedereen werkt
straks mee aan het WK in Qatar
Autoverzekering
in proef gekoppeld
aan bestuurder
apetito
Probeer nu 5
maaltijden voor
slechts 19,95!
Speciaal voor u
6
OZCAN AKYOL
Y @OzcanAkyol
Op de website van CNN, de
wereldwijde nieuwszen
der, werd een intrigerend
interview geplaatst, een twee
gesprek tussen Amanda Davies en
de directeur van het WK in Qatar.
Nasser Al Khater, zoals de grote
baas van het voetbaltoernooi heet,
moest een aantal zaken rechtzet
ten, want volgens hem wordt er
ten onrechte negatief over zijn
land gepraat.
Dat begon er al mee dat een ho
moseksuele voetballer zich, in zijn
ogen onnodig, zorgen maakte om
zijn veiligheid in Qatar. ,,Onze
gemeenschap is gelijk aan die van
anderen. We verschillen niet van
welke maatschappij dan ook op de
wereld.''
Op enig aandringen van de jour
nalist, die hem wijst op het feit dat
mensen die homo zijn in Qatar in
de gevangenis kunnen belanden,
zegt hij dat zijn land 'bescheiden'
en 'conservatief is en dat bezoe
kers daar rekening mee moeten
houden.
Kortom: je mag straks tijdens
het eindtoernooi als bezoeker
best homo zijn, maar o wee als je
openlijk enige affectie etaleert,
zoals het vasthouden van elkaars
hand. Dat zou zomaar tot onpret
tige situaties kunnen leiden.
En zo schuurde het interview
door. Met als absolute dijenkletser
dat Qatar echt wel een tolerant
land is, maar dat anderen de cul
tuur aldaar moeten respecteren,
zoals zij ook alles en iedereen
zullen accepteren.
Dat die man iets middeleeuws
probeerde te verdedigen, behoeft
geen uitleg.
Wat wel verbazingwekkend is,
is dat voetbalbonden, journalisten
en spelers zelf keer op keer met
deze onwelgevallige waarheid
worden geconfronteerd, maar des
ondanks allemaal straks mee zul
len werken aan het WK in het
land. Dus in plaats van telkens het
probleem bij Qatar te zoeken, waar
ze in principe niet zo geheimzin
nig doen over hun denkbeelden,
mogen de sportwereld en de jour
nalistiek zichzelf ook weleens
kritisch gaan bevragen.
Want na het interview op CNN,
waarvan we er ongetwijfeld nog
veel meer gaan zien, ook als het
gaat om de erbarmelijke om
standigheden van arbeiders die
stadions moeten bouwen, bekroop
mij vooral de vraag: wat probeert
de interviewer nu aan te tonen?
Qatar is het probleem niet. Dat
land bestond al. En het zal ook na
het WK geen progressieve revolu
tie doormaken.
De onverteerbare waarheid is
dat de liberale wereld vanuit com
mercieel oogpunt besloten heeft
daar te gaan voetballen, iets wat
we allemaal al wisten.
Dus we kunnen wel doodge
gooid worden met 'onthullende'
reportages en interviews, het ver
andert niets aan onze verziekte
moraal.
Verzekeringsexpert Aon start
een proef, waarbij de polis
wordt verschoven van de auto
naar de bestuurder. Dat past
beter bij het vervoer van de
toekomst, met deelauto's,
-scooters en -fietsen.
David Bremmer
Amsterdam
In de toekomst zullen mensen in
toenemende mate kiezen voor
deelauto's, -scooters en -fietsen
en het openbaar vervoer, voorzien
mobiliteitsexperts. „Probleem is
dat nogal wat gebruikers onzorg
vuldig omgaan met deelvervoer-
middelen'', zegt Evert-Jeen van
der Meer. ,,Omdat de deelauto of
-scooter niet hun eigendom is en
het eigen risico kan worden afge
kocht, parkeren ze slordig en ver
oorzaken relatief veel schades.''
Resultaat is dat vervoermidde
len steeds lastiger te verzekeren
blijken voor deelbedrijven en
platforms als Felyx, Snappcar,
GreenWheels en GO Sharing. De
verhouding tussen premie en
schade is scheefgegroeid. Resul
taat is dat het gebruik van deelver-
voer voor consumenten in prijs
stijgt.
Voor Aon is het reden een proefte
starten, samen met onder meer
het ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat, de gemeente Rot
terdam en de RDW. In de pilot
wordt niet het vervoermiddel ver
zekerd, maar de persoon. ,,We
gaan onderzoeken of gebruikers
van deelauto's minder schade rij
den als zij zélfverzekerd zijn voor
aansprakelijkheid'', stelt Van der
Meer. Bedoeling is om de polis in
de toekomst te koppelen aan het
rijbewijs, ofhet identiteitsbewijs.
Enkele honderden gebruikers
van elektrische deelauto's in Rot
terdam doen mee aan de pilot, die
drie tot zes maanden gaat duren.
,,We willen in eerste instantie ge
bruikersdata verzamelen over het
rijgedrag en schades'', zegt Van
der Meer.
Gebruikers die veilig rijden,
kunnen vervolgens worden be
loond. ,,Naast een lagere premie
valt te denken aan een hoeveel
heid gratis minuten of het rijden
in een luxer model.'' Andersom
stijgt de premie juist als de verze
kerde bestuurder vaker schade
rijdt. ,,In het uiterste geval kan een
gebruiker geblokkeerd worden en
krijgt hij of zij bijvoorbeeld enkel
nog toegang tot een e-bike.''
r Ook 1
natriumarm,
vegetarisch of
glutenvrij.
apetito wenst u alvast hele fijne feestdagen!
y/sturnfr
www.apetito-sl
Wat uw woon- of eetsituatie ook is: bij apetito willen we u culinair verrassen.
Laten genieten van gemak... met onze keuze uit 150 vriesverse maaltijden!
5 van deze maaltijden kunt u nu proberen in een proefpakket voor slechts 19,95.
Bestel en geniet van:
Nasi goreng met kipsaté
Macaronischotel
Runderlapje in jus met bloemkool en aardappelpuree
Runderhachee met rode kool en aardappelen
Grootmoeders kippannetje: kippenpoot met groenten en gebakken aardappelen
Eet u natriumarm, vegetarisch of glutenvrij? Ook dat kan. Gratis aan huis bezorgd
en zonder verdere verplichtingen. Dat smaakt naar meer toch?
Ga naar apetito-shop.nl/proefpakket of bel 0800 - 023 29 75 (gratis) en maak
uw keuze. Vermeld bij de bestelling actiecode 202-DPG1221. Eet smakelijk!
Deze actie is enkel voor nieuwe klanten en geldig t/m 20 december 2021.
Kijk voor de overige voorwaarden op apetito-shop. nl/proefpakket. a
DONDERDAG 2 DECEMBER 2021 GO