m
13
Sorrentino maakt liever gehakt van de werkelijkheid
Stata la Mano di Dio The Hand of God
- G.T.
Met The Hand of God maakte de Italiaanse grootmeester van de
cinema Paolo Sorrentino (La Grande Bellezza) zijn meest
persoonlijke film tot nu toe. Een belangrijke, vooral symbolische rol, is
weggelegd voor zijn grote held, voetballer Diego Maradona.
Filmnieuws
Gudo Tienhooven
T-shirt
„Voor mij was Maradona's komst
naar Napels een van de belangrijkste
momenten uit mijn leven'', vervolgt
Sorrentino. ,,Hij leerde me wat kunst
is. Maradona was namelijk geen ge
wone voetbalspeler, maar iemand die
de realiteit ontsteeg. Toen ik in 2013
Nieuwe
Magic Mike
Miyazaki
keert terug
Paolo Sorrentino (51)
wordt niet voor niets de
nieuwe Federico Fellini
genoemd, die vooral in de
jaren 60 en 70 artistiek,
snobistisch, extravagant én wonder
schoon Italië portretteerde in be
roemde films als La Dolce Vita en
Amarcord. Ook in Sorrentino's werk
is de plot vaak ondergeschikt aan het
sfeerportret van bijvoorbeeld de cy
nische jetset in Rome, zie zijn Oscar
winnende meesterstuk La Grande
Bellezza (2013).
,,Misschien had ik die en andere
films nodig om Stata la Mano di Dio
(Engelse titel: The Hand of God, red.)
te kunnen en durven maken", vertelt
de ietwat verlegen Italiaan op een
terras in Venetië waar zijn nieuwe en
meest autobiografische creatie in
première ging op het daar jaarlijks
gehouden filmfestival. ,,Niet alleen
omdat het zo persoonlijk is, maar ook
omdat ik het ditmaal nodig vond om
een meer simpele, uitgeklede film
zonder allemaal filmische trucs en
muziek te maken. Dat vergt veel zelf
vertrouwen. Nu pas was ik zover.''
The Hand of God vertelt min of
meer zijn eigen verhaal als 17-jarige
jongen, in de film ongedoopt tot Fa-
bietto, in het tumultueuze Napels
van de jaren 80. Het is naast een vol-
wassenwordingsverhaal evengoed
een portret van de stad. ,,In die tijd
was dat een soort safaripark dat je al
leen te voet kon betreden. Erg ge
welddadig en gevaarlijk. Een jungle'',
aldus Sorrentino die ook verant
woordelijk was voor onder meer een
film over Silvio Berlusconi (Loro uit
2018) en een tv-serie over een fictieve
jonge Paus (The Young Pope uit 2016
met Jude Law).
De titel verwijst uiteraard naar de
Argentijnse voetballegende en Sor-
rentino's grote held Diego Maradona
die toentertijd kwam spelen voor Na-
poli. De stad en zijn leven stonden op
zijn kop. Dan, plotseling, komen de
ouders van de regisseur door een bi
zar ongeluk met de verwarming in
hun vakantiehuisje om het leven.
„Normaal ging ik altijd met ze mee,
maar uitgerekend dat weekend niet.
Ik wilde Maradona zien spelen in
Empoli. Dus ja, je kan best stellen dat
hij mijn leven heeft gered.''
kele journalisten die dierbaren verlo
ren aan corona, dat ze zeer ontroerd
waren door mijn film, omdat het on
geveer zo voelde: ze waren nooit echt
vertrokken.''
Wat hoopt Sorrentino dat zijn pu
bliek meeneemt van zijn film? ,,Dat
er voor iedereen een toekomst is, on
geacht alle pijn die je ervaart. Ik ben
niet zo van het meegeven van een
boodschap, maar ik hoop echt dat
vooral jongeren dit zullen begrijpen.
Zij groeien op met meer zorgen over
de wereld dan toen ik zelfjong was.''
Na het noodlot zou voor Sorren-
tino een rijke toekomst als cineast
volgen. In The Hand of God zien we
de jonge Fabietto even na het ongeval
zijn filmvoorbeeld Antonio Capuano
ontmoeten. Voor het maken van
grootse films moet je kwaad in het
leven staan, zo vertelt de regisseur de
rouwende tiener. 'Je ouders hebben
je verlaten, Fabietto!' klinkt het bik
kelhard. Ook dat is volgens Sorren-
tino geplukt uit de realiteit. „Capu
ano geloofde vooral in conflict en dat
je dit meeneemt in de kunst. Het
klinkt misschien gek, maar dat heeft
me als filmmaker erg geholpen.''
Maradona was geen
gewone voetballer,
maar iemand die de
realiteit ontsteeg
de Oscar won, stuurde hij me wel een
T-shirt met zijn handtekening. In
mijn huis is dat een religieus object,
dat zal je begrijpen.''
Terug naar dat tragische moment.
The Hand of God speelt constant met
feit en fictie, maar volgens de maker
is de sequentie in het ziekenhuis
waar hij en zijn broer te horen kregen
dat hun ouders het ongeluk niet had
den overleefd, exact zo gebeurd. ,,Het
was de moeilijkste scène die ik ooit
schoot. Ik vind het erg belangrijk dat
je in het leven afscheid moet kunnen
nemen van mensen. Mijn ouders wa
ren ineens verdwenen en kwamen
nooit meer terug. Ik hoorde van en-
GO DONDERDAG 2 DECEMBER 2021
Drama
Regie: Paolo Sorren
tino. Hoofdrollen: Fi
lippo Scotti, Toni Ser-
villo en Teresa
Saponangelo
De nieuwe en autobiografi
sche film van La Grande
Bellezza-regisseur Paolo
Sorrentino gaat over herin
neringen en hoe persoon
lijke beleving waardevoller
kan zijn dan de rauwe reali
teit.
In het wilde Napels van de
jaren 80 volgen we de tie
ner Fabietto die samen
woont met zijn communis
tische vader, zijn constant
iedereen in de maling ne
mende moeder en zijn ou
dere broer en zus. Al ziet
hij (en zien wij) die laatste
nooit. Ze is namelijk altijd
in de badkamer. Letterlijk,
altijd. Tenminste, zo luidt
de herinnering.
Datzelfde geldt voor Fa-
bietto's wonderlijke ont
maagding (een scène die
prachtig balanceert tus
sen ontroering en absurdi-
teit), de zoveelste maffe
vriendin die zijn oom mee
neemt naar een fami
lie-etentje, de plotselinge
ruzies die daar ontstaan
en de interesse die zijn
verleidelijke tante voor
hem heeft. Alles is net
even groter dan de werke
lijkheid. Tot een gruwelijke
tragedie de jongen
keihard wakker schudt. De
gebeurtenis wordt zonder
een greintje fantasie of
overdrijving in beeld
gebracht. Zo ziet de waar
deloze realiteit eruit, lijkt
Sorrentino - die natuurlijk
Fabietto is - te zeggen.
Gelukkig keert de toon uit
de eerste helft van The
Hand of God langzaam
weer terug. Er komt een
quote van de beroemde
cineast Federico Fellini
voorbij: 'Cinema is een af
leiding van de realiteit, die
waardeloos is.' Sorrentino
duikt liever in zijn eigen
waarheid. Dat maakt het
leven net even mooier en
draaglijker. Net als cinema
dat kan.
'Maradona
STREAMING
Hoofdrolspeler
Channing Tatum
(foto), regisseur
Steven Soder-
bergh en schrij
ver Reid Carolin
werken opnieuw
samen voor het
derde deel van
de Magic Mike-
films, dat de titel
Magic Mike's
Last Dance
krijgt. De film
wordt gemaakt
voor streaming-
dienst HBO Max.
Deze video-
dienst zou begin
volgend jaar ook
in Nederland
worden gelan
ceerd.
ANIMATIE
Regisseur Hayao
Miyazaki (foto)
onderbreekt zijn
pensioen om
weer een anima
tiefilm te maken.
In The New York
Times vertelt de
oprichter van
Studio Ghibli,
bekend van klas
siekers als My
Neighbor Totoro
en Spirited Away,
dat de nieuwe
animatiefilm ge
baseerd is op
het tienerboek
How Do You
Live?
heeft mijn
leven gered'
Boven: cast van The Hand of God, onder Filippo Scotti (Fabietto).
FOTO'S WW ENTERTAINMENT
The Hand of God draait nu in de
bioscopen en is vanaf 15 december te
zien op Netflix.
- Paolo Sorrentino, regisseur