m 13 Sorrentino maakt liever gehakt van de werkelijkheid Stata la Mano di Dio The Hand of God - G.T. Met The Hand of God maakte de Italiaanse grootmeester van de cinema Paolo Sorrentino (La Grande Bellezza) zijn meest persoonlijke film tot nu toe. Een belangrijke, vooral symbolische rol, is weggelegd voor zijn grote held, voetballer Diego Maradona. Filmnieuws Gudo Tienhooven T-shirt „Voor mij was Maradona's komst naar Napels een van de belangrijkste momenten uit mijn leven'', vervolgt Sorrentino. ,,Hij leerde me wat kunst is. Maradona was namelijk geen ge wone voetbalspeler, maar iemand die de realiteit ontsteeg. Toen ik in 2013 Nieuwe Magic Mike Miyazaki keert terug Paolo Sorrentino (51) wordt niet voor niets de nieuwe Federico Fellini genoemd, die vooral in de jaren 60 en 70 artistiek, snobistisch, extravagant én wonder schoon Italië portretteerde in be roemde films als La Dolce Vita en Amarcord. Ook in Sorrentino's werk is de plot vaak ondergeschikt aan het sfeerportret van bijvoorbeeld de cy nische jetset in Rome, zie zijn Oscar winnende meesterstuk La Grande Bellezza (2013). ,,Misschien had ik die en andere films nodig om Stata la Mano di Dio (Engelse titel: The Hand of God, red.) te kunnen en durven maken", vertelt de ietwat verlegen Italiaan op een terras in Venetië waar zijn nieuwe en meest autobiografische creatie in première ging op het daar jaarlijks gehouden filmfestival. ,,Niet alleen omdat het zo persoonlijk is, maar ook omdat ik het ditmaal nodig vond om een meer simpele, uitgeklede film zonder allemaal filmische trucs en muziek te maken. Dat vergt veel zelf vertrouwen. Nu pas was ik zover.'' The Hand of God vertelt min of meer zijn eigen verhaal als 17-jarige jongen, in de film ongedoopt tot Fa- bietto, in het tumultueuze Napels van de jaren 80. Het is naast een vol- wassenwordingsverhaal evengoed een portret van de stad. ,,In die tijd was dat een soort safaripark dat je al leen te voet kon betreden. Erg ge welddadig en gevaarlijk. Een jungle'', aldus Sorrentino die ook verant woordelijk was voor onder meer een film over Silvio Berlusconi (Loro uit 2018) en een tv-serie over een fictieve jonge Paus (The Young Pope uit 2016 met Jude Law). De titel verwijst uiteraard naar de Argentijnse voetballegende en Sor- rentino's grote held Diego Maradona die toentertijd kwam spelen voor Na- poli. De stad en zijn leven stonden op zijn kop. Dan, plotseling, komen de ouders van de regisseur door een bi zar ongeluk met de verwarming in hun vakantiehuisje om het leven. „Normaal ging ik altijd met ze mee, maar uitgerekend dat weekend niet. Ik wilde Maradona zien spelen in Empoli. Dus ja, je kan best stellen dat hij mijn leven heeft gered.'' kele journalisten die dierbaren verlo ren aan corona, dat ze zeer ontroerd waren door mijn film, omdat het on geveer zo voelde: ze waren nooit echt vertrokken.'' Wat hoopt Sorrentino dat zijn pu bliek meeneemt van zijn film? ,,Dat er voor iedereen een toekomst is, on geacht alle pijn die je ervaart. Ik ben niet zo van het meegeven van een boodschap, maar ik hoop echt dat vooral jongeren dit zullen begrijpen. Zij groeien op met meer zorgen over de wereld dan toen ik zelfjong was.'' Na het noodlot zou voor Sorren- tino een rijke toekomst als cineast volgen. In The Hand of God zien we de jonge Fabietto even na het ongeval zijn filmvoorbeeld Antonio Capuano ontmoeten. Voor het maken van grootse films moet je kwaad in het leven staan, zo vertelt de regisseur de rouwende tiener. 'Je ouders hebben je verlaten, Fabietto!' klinkt het bik kelhard. Ook dat is volgens Sorren- tino geplukt uit de realiteit. „Capu ano geloofde vooral in conflict en dat je dit meeneemt in de kunst. Het klinkt misschien gek, maar dat heeft me als filmmaker erg geholpen.'' Maradona was geen gewone voetballer, maar iemand die de realiteit ontsteeg de Oscar won, stuurde hij me wel een T-shirt met zijn handtekening. In mijn huis is dat een religieus object, dat zal je begrijpen.'' Terug naar dat tragische moment. The Hand of God speelt constant met feit en fictie, maar volgens de maker is de sequentie in het ziekenhuis waar hij en zijn broer te horen kregen dat hun ouders het ongeluk niet had den overleefd, exact zo gebeurd. ,,Het was de moeilijkste scène die ik ooit schoot. Ik vind het erg belangrijk dat je in het leven afscheid moet kunnen nemen van mensen. Mijn ouders wa ren ineens verdwenen en kwamen nooit meer terug. Ik hoorde van en- GO DONDERDAG 2 DECEMBER 2021 Drama Regie: Paolo Sorren tino. Hoofdrollen: Fi lippo Scotti, Toni Ser- villo en Teresa Saponangelo De nieuwe en autobiografi sche film van La Grande Bellezza-regisseur Paolo Sorrentino gaat over herin neringen en hoe persoon lijke beleving waardevoller kan zijn dan de rauwe reali teit. In het wilde Napels van de jaren 80 volgen we de tie ner Fabietto die samen woont met zijn communis tische vader, zijn constant iedereen in de maling ne mende moeder en zijn ou dere broer en zus. Al ziet hij (en zien wij) die laatste nooit. Ze is namelijk altijd in de badkamer. Letterlijk, altijd. Tenminste, zo luidt de herinnering. Datzelfde geldt voor Fa- bietto's wonderlijke ont maagding (een scène die prachtig balanceert tus sen ontroering en absurdi- teit), de zoveelste maffe vriendin die zijn oom mee neemt naar een fami lie-etentje, de plotselinge ruzies die daar ontstaan en de interesse die zijn verleidelijke tante voor hem heeft. Alles is net even groter dan de werke lijkheid. Tot een gruwelijke tragedie de jongen keihard wakker schudt. De gebeurtenis wordt zonder een greintje fantasie of overdrijving in beeld gebracht. Zo ziet de waar deloze realiteit eruit, lijkt Sorrentino - die natuurlijk Fabietto is - te zeggen. Gelukkig keert de toon uit de eerste helft van The Hand of God langzaam weer terug. Er komt een quote van de beroemde cineast Federico Fellini voorbij: 'Cinema is een af leiding van de realiteit, die waardeloos is.' Sorrentino duikt liever in zijn eigen waarheid. Dat maakt het leven net even mooier en draaglijker. Net als cinema dat kan. 'Maradona STREAMING Hoofdrolspeler Channing Tatum (foto), regisseur Steven Soder- bergh en schrij ver Reid Carolin werken opnieuw samen voor het derde deel van de Magic Mike- films, dat de titel Magic Mike's Last Dance krijgt. De film wordt gemaakt voor streaming- dienst HBO Max. Deze video- dienst zou begin volgend jaar ook in Nederland worden gelan ceerd. ANIMATIE Regisseur Hayao Miyazaki (foto) onderbreekt zijn pensioen om weer een anima tiefilm te maken. In The New York Times vertelt de oprichter van Studio Ghibli, bekend van klas siekers als My Neighbor Totoro en Spirited Away, dat de nieuwe animatiefilm ge baseerd is op het tienerboek How Do You Live? heeft mijn leven gered' Boven: cast van The Hand of God, onder Filippo Scotti (Fabietto). FOTO'S WW ENTERTAINMENT The Hand of God draait nu in de bioscopen en is vanaf 15 december te zien op Netflix. - Paolo Sorrentino, regisseur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 41