O O O lil Nederlanders bestellen steeds vaker maaltijdboxen vanwege het gemak 16 Kort Flink minder auto's verkocht De autoverkopen in november waren fors lager dan die in dezelfde maand vorig jaar. Ook in de eerste elf maanden van het jaar blijven de verkopen achter, blijkt uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en Rai Ver eniging. Die rekenen nog op flink wat nieuwe registraties van met name elektri sche lease-auto's in december voordat de bijtellingsregels weer veranderen. Ook in november was een elektrische auto al de meest verkochte, namelijk de Skoda Enyaq. De Kia Niro was vlak daarachter tweede. In totaal kwamen er in november 27.333 nieuwe auto's bij, 17,5 procent minder dan vorig jaar in november. VS: China treft Australië China voert een 'economische oorlog' tegen Australië door een groot aantal handelssanc ties tegen het land. Volgens de Amerikaanse diplomaat Kurt Campbell (foto) probeert China Australië 'op z'n knieën te krijgen'. China heeft de laatste tijd beperkingen op gelegd op Australische goederen zoals agra rische producten, grondstoffen en ook wijn en voedsel vanwege de verslechterende poli tieke relatie. Dat komt mede door opmer kingen van de Australische premier Scott Morrison dat hij onafhankelijk onderzoek wilde naar de herkomst van het coronavirus. Campbell stelt dat Peking steeds vijandelij- ker wordt en vastbesloten is om zijn wil in het buitenland op te leggen. 'Grote problemen woningen' Vooral mensen onder de 30 jaar, eenverdie ners en starters op de woningmarkt hebben het de afgelopen jaren steeds moeilijker ge kregen op de woningmarkt. Het Kadaster stelt vast dat in grote delen van Nederland minder dan 10 procent van de koopwonin gen beschikbaar is voor mensen die net te veel verdienen om in aanmerking te komen voor een socialehuurwoning. De inkomens grens is 45.000 euro. In 29 gemeenten zijn er zelfs helemaal geen woningen te koop voor mensen met een dergelijk salaris. Vier jaar geleden gold dat voor vier gemeenten. Het Kadaster ziet dat meer mensen samen een huis kopen vanwege de kosten. ForFarmers ASML Signify Heineken INTERVIEW Stel in gezelschap de vraag wie weleens een maaltijdbox bij HelloFresh heeft besteld en de kans is groot dat er minimaal één vinger de lucht ingaat. Het bedrijf bestaat tien jaar en maakt vooral dit jaar een stormachtige groei door. ,,Wij duur? Het is maar hoe je het bekijkt.'' auwel Wiertsema (38) volgde in 2019 Maartje Frederiks op als hoogste baas van Hello- Fresh in de Bene lux en Frankrijk. Onder zijn leiding breidt de van oorsprong Duitse maaltijdenleve rancier het assortiment in snel tempo uit. Zelfs met kant-en klaar-maaltijden. Wiertsema: ,,Bij ons staat er 4 a 5 keer per week een avondmaaltijd van HelloFresh op tafel. Ik woon samen met mijn vriendin en onze drie jonge kinderen. We eten vaak hetzelfde gerecht met z'n vijven, op die manier leren de kinderen gevarieerd en gezond te eten. Maar niet alles vinden ze uiteraard even lekker, dus we variëren af en toe. Dan gaan mijn vriendin en ik bij- voorbeeld voor gekonfijte eenden poot, terwijl de kids lasagne krij gen voorgeschoteld. In het week end bedenken we zelf wat we op tafel zetten. Zeker als er familie of vrienden blijven eten, is het han diger om zelf boodschappen te doen.'' Gemak dient de mens. Dat blijkt wel als we naar de groeicijfers kij ken van de bedenkers van de box die in de volksmond wat oneer biedig de 'hersenloze kookdoos' wordt genoemd. Even wat getallen op een rij: HelloFresh - in 2011 in Berlijn opgericht - is nu in 16 lan den actief. Ze verstrekken zelf geen uitgesplitste cijfers voor Ne derland, maar uit gegevens van marktonderzoeker GfK blijkt dat in 2019 zo'n 143.000 Nederlandse huishoudens HelloFresh-maaltij- den kochten. Dat aantal is inmid dels gestegen naar 345.000 huis houdens, ruim 200.000 meer dan twee jaar geleden. Wereldwijd verwerkte het bedrijf het afgelo pen kwartaal 27,5 miljoen bestel lingen. Dat is ruim 41 procent meer dan dezelfde periode in 2020. De omzet steeg het derde kwartaal met 45 procent naar 1,4 miljard euro. Dat was vooral te danken aan flink wat extra klanten: een plus van 38,8 procent. ,,Zeker tijdens de eerste lock- downs hadden wij er profijt van dat bijna iedereen thuis at. Maar ook toen de horeca weer openging, ging onze groei onverminderd door. Mijn grootste missie is het veranderen van eetgewoonten. Dat klinkt misschien wat hoogdra vend, maar we kunnen wel dege lijk het verschil maken. Tien jaar geleden begon mijn voorganger Maartje vanuit Amsterdam met een paar vaste gerechten per week. Ze liep zelf naar de Albert Cuyp- markt om inkopen te doen. Nu wisselen de recepten wekelijks en is er keuze uit dertig avondmaal tijden. Die diversiteit wordt ge waardeerd. Plus het feit dat je niet meer naar de winkel hoeft en alles thuis wordt bezorgd. Daarnaast Dat blijkt uit cijfers van markton derzoeker GfK. Het gros van de maaltijdboxen is afkomstig van HelloFresh, in Nederland de groot ste leverancier. Uit onderzoek van GfK blijkt dat in 2019 143.000 Ne derlandse huishoudens maaltijd boxen bestelden bij HelloFresh, dat aantal is gestegen naar 345.000; dus een plus van ruim 200.000. In percentages uitgedrukt: 1,8 procent in 2019, tegenover 4,3 procent dit jaar. Reden voor de groei is de combi natie van gezond en gemak. ,,We zien dat er niet alleen meer huis houdens kiezen voor een maaltijd box, ook de bestelfrequentie neemt toe. Van zo'n zes keer per jaar in 2019, naar gemiddeld tien bestel lingen in 2021'', aldus Norman Buysse van GfK. Het bestedingsbe drag per huishouden aan maaltijd- C Het lijkt logisch dat supermarkten en speciaalzaken er last van krijgen boxen groeide in twee jaar van 271 euro naar 438 euro. Maaltijdboxen worden volgens Buijsse relatief veel door jonge huishoudens gekocht. GfK heeft het effect van maal tijdbezorgers zoals HelloFresh en Marley Spoon op de super- marktomzet nog niet onderzocht, maar volgens Buysse is het niet meer dan logisch dat supermark ten en versspeciaalzaken hier meer last van krijgen. ,,Consumenten gaan niet meer maaltijden eten, maar de bestedingen aan voeding verplaatsen zich.'' De verkoop van onlineboodschappen steeg volgens het FoodService Instituut Neder land (FSIN) in 2020 met 50 procent naar 2,7 miljard euro. DONDERDAG 2 DECEMBER 2021 PC HOOP OP LEASEMARKT HANDELSOORLOG CIJFERS KADASTER Veevoerfabrikant gaat voor 50 miljoen aan eigen aandelen opkopen. De fabrikant van chipmachines grossiert in orders. Groeiende be langstelling voor led stuwt koers lichtfabrikant Lockdowns zijn niet goed voor de verkoop van bier. 'We kunnen wel degelijk het verschil maken' Sanne Schelfaut Amsterdam Hoeveel maaltijden bestelt u zelf bij HelloFresh? Hoe verklaart u het succes? Maaltijdboxen stijgen snel in populariteit. In 2019 bestelde 4,6 procent van de Nederlandse huishoudens weleens een com plete kookdoos, inmiddels ligt dat percentage op 5,7. Uitge drukt in absolute getallen: 364.000 huishoudens in 2019, tegenover 459.000 in 2021. o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16