Na 17.00 uur moet het werken aan gezondheid mogelijk blijven m De Grave ziet af van onderzoek evacuatie Afghanistan 'Schiphol lag dwars bij onderzoek naar veiligheid platforms' FNV eist dat rapport wordt ingetrokken 6 LINDA AKKERMANS We zijn met z'n allen dui zenden en duizenden coronakilo's aangeko men. Nou ja, u wellicht niet, maar mijn gewichtscurve ging steil om hoog: plus 7 kilo. Je krijgt van min der behoefte aan troostchocolade. Na de zomer hees ik me dan ook van de bank, mikte minder lekkers in mijn winkelwagentje en belde Thomas, die mij sindsdien elke maandag een uur lang afmat. Sporten is nog steeds niet mijn ding, maar dat de weegschaal weer het oude normaal laat zien, maakt alles goed. Bovendien knapt mijn piekerende hoofd er ook behoor lijk van op. Kom maar op met die nieuwe week! denk ik elke keer als ik met een rood hoofd naar buiten stap. Maandag trof ik echter een moe deloze Thomas. Hij maakt zich zorgen om zijn toekomst, want tij dens de vorige lockdowns had hij veel minder inkomsten en de tege moetkoming vanuit de overheid was lang niet genoeg om dat gat te dichten. Hij mag nu weliswaar nog tot 17.00 uur open zijn, maar verre- weg zijn meeste klanten werken overdag en hebben een baas die niet staat te springen als er op an dere tijden geld wordt verdiend. Natuurlijk zijn er dan die om 07.00 uur een rondje fitness doen, maar dat zijn alleen de echte diehards. Thomas en ik hadden het er ook over hoe stom het voelt dat klan ten na een dag op hun kont zitten wél door de McDrive mogen of bij de slijter een fles sterke drank kunnen halen, maar niet kunnen sporten om zo hun lijf en geest ge zond te houden. Veel mensen zijn kortom de sjaak door de aangescherpte coro- naregels rondom sporten. Hoog leraar Erik Scherder pleit er daarom voor dat werkgevers zich flexibeler tonen, zodat hun werk nemers toch aan hun gezondheid kunnen werken. Lijkt me sowieso een goed plan. Ik hoop daarnaast dat ook de Tweede Kamer zich vandaag flexi bel toont. Ik snap dat er veel secto ren dicht moeten om de besmet- tingscijfers naar beneden te krij gen. Ik begrijp dat andere sectoren ook beginnen als er voor sport een uitzondering wordt gemaakt. Want ja: cultuur is óók ontspan ning, en uit eten is ook belangrijk voor ons mentale welzijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar laten we niet vergeten dat we middenin een gezondheidscri sis zitten. Dan moet werken aan die gezondheid natuurlijk te allen tijde mogelijk blijven. Ook na 17.00 uur. Mijn gewichtscurve ging steil omhoog: plus 7 kilo! Op voorspraak van de Tweede Ka mer stelde het ministerie van In frastructuur begin dit jaar een on derzoek in naar de arbeidsomstan digheden van onder meer plat formmedewerkers op Schiphol. Dat gebeurde na signalen van de eigen luchtvaartinspectie ILT dat onveilige situaties niet altijd wor den gemeld en waarschuwingen van vakbond FNV. Het ministerie schakelde het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart centrum (NLR) in voor onderzoek naar de arbeidsomstandigheden en de veiligheid op de platforms. Door het ministerie was vastge legd dat platformpersoneel be vraagd zou moeten worden naar veiligheid en arbeidsomstandig heden via een online-enquête. Maar in het rapport komt die laat ste opdracht niet meer voor. ,,Dit deel van het beoogde onderzoek kon niet worden uitgevoerd omdat de betrokken grondafhandelings- organisaties daar geen medewer king aan wilden verlenen", aldus de onderzoekers. Wel zijn managers van onder meer Schiphol, KLM, afhandelaar Swissport en de gezamenlijke tankdiensten ondervraagd. Die voeden de eindconclusie dat er op het gebied van veiligheid wel het een en ander kan worden verbe- terd, maar dat er geen sprake is van onveilige situaties. In telefoongesprekken tussen FNV en de onderzoekers, in bezit van deze krant, geven de analisten toe dat de enquête is geblokkeerd binnen het ISMS-veiligheidsbe- raad waarvan Schiphol en KLM deel uitmaken en de afhandelings- bedrijven bij aanschuiven. ,,Dat is voor ons onderzoek heel vervelend", zegt een van de onder zoekers. ,,We hebben via het mi nisterie het nodige gedaan om als nog medewerking te krijgen. We kunnen nu geen conclusie trekken over de verschillen tussen afhan- delaars op het gebied van arbeids omstandigheden en veiligheid." Dat wordt door NLR-topman Michel Peters in een brief aan een ambtenaar van het ministerie van I&W ontkend: 'NLR herkent zich niet in het signaal dat de minister ontvangen heeft.' Volgens Peters was een onderzoek naar de veilig heid op de platforms 'niet het uit eindelijke doel van de studie' maar een rapportage over de arbeidsom standigheden 'bezien in samen hang met vliegveiligheid'. Het ministerie reageert aanvan- kelijk geschrokken op de beschul diging van manipulatie. ,,Er is door het onderzoeksteam aangegeven dat het als een groot gemis wordt gezien dat de enquêtes niet zijn uitgevoerd", bevestigt minister Barbara Visser. ,,En dat overwogen is het onderzoek stop te zetten." Maar I&W blijkt al sinds eind ja nuari te weten dat 'Schiphol en partijen binnen veiligheidsberaad ISMS' hun medewerking hebben opgeschort. Ze vinden dat in de onderzoeksopdracht veilige ar beidsomstandigheden en vlieg veiligheid ten onrechte worden vermengd. Na tussenkomst van het ministerie past NLR de onder zoeksopzet stilletjes aan. Desondanks besluit Visser be gin november alsnog het onder zoek naar de Kamer te sturen en de conclusies van NLR over te ne men. De FNV vindt dat het onder zoek moet worden teruggetrok ken. ,,Dit is een zinloos doofpo tonderzoek", zegt bestuurder Joost van Doesburg. ,,Dit was nooit het doel van de Tweede Kamer.'' Schiphol laat weten 'volledig meegewerkt te hebben' aan het onderzoek. VVD'er De Grave was eerder mi nister van Defensie en zijn benoe ming speelt de schijn van partijdig heid in de kaart, vond de oppositie. Hij zou namelijk moeten oordelen over onder meer het handelen van het ministerie waarvoor hij ooit zelf verantwoordelijk was. De benoeming van De Grave had alleen de steun van de VVD, D66, CDA en Christenunie. Het demis sionaire kabinet bleef achter De Grave staan. Minister Ben Knapen (Buitenlandse Zaken) zei vorige week in een Kamerdebat over de benoeming geen enkele twijfel te hebben aan de deskundigheid en onafhankelijkheid van de oud-be windsman. 'Heel goede kandidaat' Minister Henk Kamp van Defensie noemde hem een 'heel goede kan didaat'. Hij zei niet te begrijpen waarom de Kamer twijfelde over de benoeming. De Grave was minister van Defensie van augustus 1998 tot juli 2002. Hij is tegenwoordig lid van de Raad van State. De ex-be- windsman schrijft aan Knapen en Kamp dat de stemming hem heeft doen nadenken over 'de vraag of ik in het licht van de discussie die is ontstaan in staat zou kunnen zijn op een verantwoorde wijze invul- C Aan benoeming van oud-minister zou de 'schijn van partijdigheid' kleven ling te geven aan mijn taak'. 'Mijn I conclusie is dat dit niet langer mo gelijk is', aldus De Grave. 'Tot mijn spijt moet ik u daarom berichten dat ik mijn voorzitterschap van de genoemde commissie neerleg.' De Kamer had gevraagd om een onderzoek naar de evacuatie uit de Afghaanse hoofdstad Kaboel in au gustus, die noodzakelijk werd na dat de Taliban Afghanistan hadden overgenomen. Veel partijen had den kritiek op de gang van zaken. Er zou uit het kabinet weinig urgentie zijn getoond. Ministers Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) en Ank Bijle- veld (Defensie) stapten op om de kwestie nadat de Kamer hun optre den in de evacuatie had afgekeurd. Volgens SP'er Jasper van Dijk was De Graves vertrek 'onvermijdelijk'. 'Nu op zoek naar een voorzitter mét draagvlak', zegt hij op Twitter. - David van der Heeden WOENSDAG 1 DECEMBER 2021 GO Schiphol Volgens vakbond FNV worden onveilige situaties voor platform medewerkers niet altijd gemeld. foto mauvries DEN HAAG Frank de Grave gaat geen lei ding geven aan het onderzoek naar de evacuatie uit Afghani stan. Hij heeft dat laten weten nadat gisteren de voltallige op positie een motie van de PvdA steunde waarin werd gevraagd om een andere voorzitter. irz Frank de Grave. FOTO MATS VAN SOOLINGEN Schiphol heeft een onderzoek in opdracht van het kabinet naar de veiligheid op de plat forms waar vliegtuigen worden geladen en gelost, gedwars boomd. Daardoor is een rap port waarin wordt gesteld dat er veilig aan vliegtuigen kan worden gewerkt, volgens vak bond FNV 'onjuist'. Herman Stil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6