Na 17.00 uur moet het
werken aan gezondheid
mogelijk blijven
m
De Grave ziet af van onderzoek evacuatie Afghanistan
'Schiphol lag dwars
bij onderzoek naar
veiligheid platforms'
FNV eist dat rapport wordt ingetrokken
6
LINDA AKKERMANS
We zijn met z'n allen dui
zenden en duizenden
coronakilo's aangeko
men. Nou ja, u wellicht niet, maar
mijn gewichtscurve ging steil om
hoog: plus 7 kilo. Je krijgt van min
der behoefte aan troostchocolade.
Na de zomer hees ik me dan ook
van de bank, mikte minder lekkers
in mijn winkelwagentje en belde
Thomas, die mij sindsdien elke
maandag een uur lang afmat.
Sporten is nog steeds niet mijn
ding, maar dat de weegschaal weer
het oude normaal laat zien, maakt
alles goed. Bovendien knapt mijn
piekerende hoofd er ook behoor
lijk van op. Kom maar op met die
nieuwe week! denk ik elke keer als
ik met een rood hoofd naar buiten
stap.
Maandag trof ik echter een moe
deloze Thomas. Hij maakt zich
zorgen om zijn toekomst, want tij
dens de vorige lockdowns had hij
veel minder inkomsten en de tege
moetkoming vanuit de overheid
was lang niet genoeg om dat gat te
dichten. Hij mag nu weliswaar nog
tot 17.00 uur open zijn, maar verre-
weg zijn meeste klanten werken
overdag en hebben een baas die
niet staat te springen als er op an
dere tijden geld wordt verdiend.
Natuurlijk zijn er dan die om 07.00
uur een rondje fitness doen, maar
dat zijn alleen de echte diehards.
Thomas en ik hadden het er ook
over hoe stom het voelt dat klan
ten na een dag op hun kont zitten
wél door de McDrive mogen of bij
de slijter een fles sterke drank
kunnen halen, maar niet kunnen
sporten om zo hun lijf en geest ge
zond te houden.
Veel mensen zijn kortom de
sjaak door de aangescherpte coro-
naregels rondom sporten. Hoog
leraar Erik Scherder pleit er
daarom voor dat werkgevers zich
flexibeler tonen, zodat hun werk
nemers toch aan hun gezondheid
kunnen werken. Lijkt me sowieso
een goed plan.
Ik hoop daarnaast dat ook de
Tweede Kamer zich vandaag flexi
bel toont. Ik snap dat er veel secto
ren dicht moeten om de besmet-
tingscijfers naar beneden te krij
gen. Ik begrijp dat andere sectoren
ook beginnen als er voor sport een
uitzondering wordt gemaakt.
Want ja: cultuur is óók ontspan
ning, en uit eten is ook belangrijk
voor ons mentale welzijn en zo
kan ik nog wel even doorgaan.
Maar laten we niet vergeten dat
we middenin een gezondheidscri
sis zitten. Dan moet werken aan
die gezondheid natuurlijk te allen
tijde mogelijk blijven. Ook na
17.00 uur.
Mijn gewichtscurve
ging steil omhoog:
plus 7 kilo!
Op voorspraak van de Tweede Ka
mer stelde het ministerie van In
frastructuur begin dit jaar een on
derzoek in naar de arbeidsomstan
digheden van onder meer plat
formmedewerkers op Schiphol.
Dat gebeurde na signalen van de
eigen luchtvaartinspectie ILT dat
onveilige situaties niet altijd wor
den gemeld en waarschuwingen
van vakbond FNV.
Het ministerie schakelde het
Nationaal Lucht- en Ruimtevaart
centrum (NLR) in voor onderzoek
naar de arbeidsomstandigheden
en de veiligheid op de platforms.
Door het ministerie was vastge
legd dat platformpersoneel be
vraagd zou moeten worden naar
veiligheid en arbeidsomstandig
heden via een online-enquête.
Maar in het rapport komt die laat
ste opdracht niet meer voor. ,,Dit
deel van het beoogde onderzoek
kon niet worden uitgevoerd omdat
de betrokken grondafhandelings-
organisaties daar geen medewer
king aan wilden verlenen", aldus
de onderzoekers.
Wel zijn managers van onder
meer Schiphol, KLM, afhandelaar
Swissport en de gezamenlijke
tankdiensten ondervraagd. Die
voeden de eindconclusie dat er op
het gebied van veiligheid wel het
een en ander kan worden verbe-
terd, maar dat er geen sprake is van
onveilige situaties.
In telefoongesprekken tussen
FNV en de onderzoekers, in bezit
van deze krant, geven de analisten
toe dat de enquête is geblokkeerd
binnen het ISMS-veiligheidsbe-
raad waarvan Schiphol en KLM
deel uitmaken en de afhandelings-
bedrijven bij aanschuiven.
,,Dat is voor ons onderzoek heel
vervelend", zegt een van de onder
zoekers. ,,We hebben via het mi
nisterie het nodige gedaan om als
nog medewerking te krijgen. We
kunnen nu geen conclusie trekken
over de verschillen tussen afhan-
delaars op het gebied van arbeids
omstandigheden en veiligheid."
Dat wordt door NLR-topman
Michel Peters in een brief aan een
ambtenaar van het ministerie van
I&W ontkend: 'NLR herkent zich
niet in het signaal dat de minister
ontvangen heeft.' Volgens Peters
was een onderzoek naar de veilig
heid op de platforms 'niet het uit
eindelijke doel van de studie' maar
een rapportage over de arbeidsom
standigheden 'bezien in samen
hang met vliegveiligheid'.
Het ministerie reageert aanvan-
kelijk geschrokken op de beschul
diging van manipulatie. ,,Er is door
het onderzoeksteam aangegeven
dat het als een groot gemis wordt
gezien dat de enquêtes niet zijn
uitgevoerd", bevestigt minister
Barbara Visser. ,,En dat overwogen
is het onderzoek stop te zetten."
Maar I&W blijkt al sinds eind ja
nuari te weten dat 'Schiphol en
partijen binnen veiligheidsberaad
ISMS' hun medewerking hebben
opgeschort. Ze vinden dat in de
onderzoeksopdracht veilige ar
beidsomstandigheden en vlieg
veiligheid ten onrechte worden
vermengd. Na tussenkomst van
het ministerie past NLR de onder
zoeksopzet stilletjes aan.
Desondanks besluit Visser be
gin november alsnog het onder
zoek naar de Kamer te sturen en de
conclusies van NLR over te ne
men. De FNV vindt dat het onder
zoek moet worden teruggetrok
ken. ,,Dit is een zinloos doofpo
tonderzoek", zegt bestuurder Joost
van Doesburg. ,,Dit was nooit het
doel van de Tweede Kamer.''
Schiphol laat weten 'volledig
meegewerkt te hebben' aan het
onderzoek.
VVD'er De Grave was eerder mi
nister van Defensie en zijn benoe
ming speelt de schijn van partijdig
heid in de kaart, vond de oppositie.
Hij zou namelijk moeten oordelen
over onder meer het handelen van
het ministerie waarvoor hij ooit
zelf verantwoordelijk was.
De benoeming van De Grave had
alleen de steun van de VVD, D66,
CDA en Christenunie. Het demis
sionaire kabinet bleef achter De
Grave staan. Minister Ben Knapen
(Buitenlandse Zaken) zei vorige
week in een Kamerdebat over de
benoeming geen enkele twijfel te
hebben aan de deskundigheid en
onafhankelijkheid van de oud-be
windsman.
'Heel goede kandidaat'
Minister Henk Kamp van Defensie
noemde hem een 'heel goede kan
didaat'. Hij zei niet te begrijpen
waarom de Kamer twijfelde over de
benoeming. De Grave was minister
van Defensie van augustus 1998 tot
juli 2002. Hij is tegenwoordig lid
van de Raad van State. De ex-be-
windsman schrijft aan Knapen en
Kamp dat de stemming hem heeft
doen nadenken over 'de vraag of ik
in het licht van de discussie die is
ontstaan in staat zou kunnen zijn
op een verantwoorde wijze invul-
C Aan benoeming
van oud-minister
zou de 'schijn van
partijdigheid' kleven
ling te geven aan mijn taak'. 'Mijn
I conclusie is dat dit niet langer mo
gelijk is', aldus De Grave. 'Tot mijn
spijt moet ik u daarom berichten
dat ik mijn voorzitterschap van de
genoemde commissie neerleg.'
De Kamer had gevraagd om een
onderzoek naar de evacuatie uit de
Afghaanse hoofdstad Kaboel in au
gustus, die noodzakelijk werd na
dat de Taliban Afghanistan hadden
overgenomen. Veel partijen had
den kritiek op de gang van zaken. Er
zou uit het kabinet weinig urgentie
zijn getoond. Ministers Sigrid Kaag
(Buitenlandse Zaken) en Ank Bijle-
veld (Defensie) stapten op om de
kwestie nadat de Kamer hun optre
den in de evacuatie had afgekeurd.
Volgens SP'er Jasper van Dijk was
De Graves vertrek 'onvermijdelijk'.
'Nu op zoek naar een voorzitter mét
draagvlak', zegt hij op Twitter.
- David van der Heeden
WOENSDAG 1 DECEMBER 2021 GO
Schiphol
Volgens vakbond FNV worden onveilige situaties voor platform
medewerkers niet altijd gemeld. foto mauvries
DEN HAAG
Frank de Grave gaat geen lei
ding geven aan het onderzoek
naar de evacuatie uit Afghani
stan. Hij heeft dat laten weten
nadat gisteren de voltallige op
positie een motie van de PvdA
steunde waarin werd gevraagd
om een andere voorzitter.
irz
Frank de Grave.
FOTO MATS VAN SOOLINGEN
Schiphol heeft een onderzoek
in opdracht van het kabinet
naar de veiligheid op de plat
forms waar vliegtuigen worden
geladen en gelost, gedwars
boomd. Daardoor is een rap
port waarin wordt gesteld dat
er veilig aan vliegtuigen kan
worden gewerkt, volgens vak
bond FNV 'onjuist'.
Herman Stil