km/h
H
Wedstrijdje plassen stampen: hoe meer modder hoe beter
5
TERUGBRENGEN NAAR MAXIMAAL 30 KM/U VANWEGE DE VEILIGHEID
wegen wegen over", stelt De Vries.
Ook in Utrecht wordt 30 km/u
de norm, besliste de gemeenteraad
eerder dit jaar. Bekende Utrechtse
wegen als de Amsterdamse Straat
weg en de Sweder van Zuylenweg
nemen afscheid van 50 km/u. Ook
in Den Haag en Rotterdam (Wa-
lenburgerweg) is het de bedoeling
dat 30 op veel meer wegen de
norm wordt. De hofstad wil circa
twintig wegen aanpakken waar nu
nog 50 km/u geldt, waaronder de
Van der Vennestraat, de Adriaan
Goekooplaan, de Theresiastraat en
Spui/Pletterijkade.
Voor hun plannen hebben Am
sterdam, Rotterdam, Den Haag en
Utrecht de hulp nodig van de rijks
overheid. Momenteel is 50 km/u de
norm binnen de bebouwde kom.
Het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens (RVV), het Besluit
Administratieve Bepalingen inzake
het Wegverkeer (BABW), allemaal
zijn ze op dat maximum toegesne
den. Gemeenten moeten iedere
30-kilometerweg speciaal aanwij
zen. Bovendien zijn snelheidsrem-
mende maatregelen in de vorm van
verkeersdrempels hier verplicht.
Bij woonerven is dat logisch,
maar niet voor grotere verkeersa
ders. Daar moeten ook hulpdien
sten in geval van nood overheen,
terwijl bussen en trams er ook
door gehinderd worden. ,,Dat kan
niet met verkeersdrempels", stelt
Amsterdamse wethouder De Vries.
Deze ontsluitingswegen moeten
daarom met smallere rijstroken,
vrij liggende fietspaden en direct
aan de rijbaan grenzende bushaltes
worden ingericht.
Drempels
Probleem is dat gemeenten 30-ki-
lometerwegen nu niet zonder
maatregelen als drempels mogen
vormgeven. ,,Wij willen dat het
kabinet daarom de regelgeving
met spoed aanpast", zegt De Vries.
Daarnaast moeten e-steps, scoo
ters en andere licht elektrische
voertuigen van het fietspad naar
de rijbaan. Op het fietspad zijn ze
te gevaarlijk voor gewone fietsers.
De politie moet verder meer flit-
Willenwe
voetgangers en
fietsers beter
beschermen dan
moeten we actie
ondernemen
sers krijgen om de 30 km/u te
handhaven.
De Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid is
positief over de plannen. Het aan
tal ongevallen kan met meer
30-kilometerzones met ruim een
vijfde tot bijna een derde dalen als
automobilisten minder hard gaan
rijden, zegt hoofd afdeling Infra
structuur en Verkeer Wendy
Weijermars.
Ook in de Tweede Kamer bestaat
brede steun voor de 30-kilometer-
zones. Een motie van Groen
Links-Kamerlid Suzanne Kröger
om van 30 km/u de norm te ma
ken, behaalde ruim een jaar gele
den een meerderheid. Tegelijker
tijd zag toenmalig minister Cora
van Nieuwenhuizen (Infrastruc
tuur en Waterstaat) de noodzaak
niet. Het kabinet ondernam wei
nig actie.
Morgen debatteert de Tweede
Kamer opnieuw over de verkeers
veiligheid. ,,Wij rekenen op steun
voor meer 30-kilometerwegen",
stelt De Vries namens de G4.
Eindeloze regenbuien maken
niet vrolijk, tenzij het NK
Plassen Stampen in aantocht
is. Het spetterfestijn begint
vandaag.
Staatsbosbeheer daagt iedereen
uit eens goed los te gaan in de
bossen. ,,We zaten te wachten op
het moment dat het even lekker
een tijdje pijpenstelen zou gaan
regenen", zegt Henk Jan van der
Veen weerboswachter bij Staats
bosbeheer in Friesland en het
Waddengebied. En dat moment is
wel aangebroken. Nu zijn de
meeste mensen niet blij met een
dergelijke aankondiging, maar
Staatsbosbeheer organiseert voor
de tweede keer het Nederlands
Kampioenschap Plassen Stampen.
Iedereen mag meedoen. Een
jury van zes boswachters beoor
deelt de inzendingen en let daarbij
op stamp- en springtechnieken,
moddergehalte en originaliteit.
Dat deze week hét moment is
heeft te maken met de verzadigde
bodem in de bossen, waardoor er
lekkere grote en diepe plassen
ontstaan. Van der Veen zag het de
afgelopen twee weken al wel wat
regenen en heeft besloten dat nu
het beste moment is voor een
week Plassen Stampen.
Ja, wat is er nou zo lekker aan
plassen stampen. ,,Heb je het wel
eens gedaan?" vraagt Van der Veen
lachend. ,,Niets lekkerders dan je
onbekommerd en onbezorgd even
helemaal smerig mogen maken.
Als volwassene ben je altijd bezig
met netjes zijn en schone schoe
nen, maar dat hoeft dan even niet.
Dat speelse, even niet hoeven
nadenken."
Even niet
Kinderen willen automatisch in
plassen stampen, maar ouders
zeggen dan altijd: doe maar even
niet. Nu is het dus: doe maar even
wel. Het NK Plassen Stampen is
vooral voor kinderen, maar het
viel wel op dat er ook vorig jaar al
volwassenen meededen. Het mag
ook best wat meer, vindt hij: je
hoofd leegmaken. Juist nu, in die
sombere coronatijd. Om iedereen
evenveel kans te geven zijn er vier
categorieën: Individuele stamper
jonger dan 6 jaar; individuele
stamper tussen 6 en 10 jaar; indivi
duele stamper ouder dan 11 jaar, en
de groepssprong. Elke winnaar
krijgt een exclusieve excursie met
een boswachter.
Tips? ,,Trek je laarzen aan, of ga
op blote voeten. Er zijn geen re
gels, doe het op je gevoel. Hoe
meer modder, hoe beter."
Je doet automatisch mee als je je
sprong vóór woensdag 8 december
00.00 uur deelt op Instagram of
Twitter met de hashtag #NKPlas-
senStampen202i. Ook maakt
Staatsbosbeheer een Facebook-
evenement aan, of kun je je inzen
ding mailen. Alle informatie staat
op: www.staatsbosbeheer.nl/
nkplassenstampen.
Den Haag
GO WOENSDAG 1 DECEMBER 2021
In 2020 stierven er
610 mensen in het verkeer,
onder wie 229 fietsers en
41 voetgangers.
G Volgens de
Amsterdamse ver
keerswethouder
Egbert de Vries
valt binnen de
bebouwde kom
80 procent van
het aantal ver
keersslachtoffers
op wegen waar
50 km/u mag wor
den gereden.
FOTO'S AS MEDIA, REGIO15
te veel ruimte gegeven'
- Egbert de Vries,
verkeerswethouder
TWIJZEL
- Phaedra Werkhoven