km/h H Wedstrijdje plassen stampen: hoe meer modder hoe beter 5 TERUGBRENGEN NAAR MAXIMAAL 30 KM/U VANWEGE DE VEILIGHEID wegen wegen over", stelt De Vries. Ook in Utrecht wordt 30 km/u de norm, besliste de gemeenteraad eerder dit jaar. Bekende Utrechtse wegen als de Amsterdamse Straat weg en de Sweder van Zuylenweg nemen afscheid van 50 km/u. Ook in Den Haag en Rotterdam (Wa- lenburgerweg) is het de bedoeling dat 30 op veel meer wegen de norm wordt. De hofstad wil circa twintig wegen aanpakken waar nu nog 50 km/u geldt, waaronder de Van der Vennestraat, de Adriaan Goekooplaan, de Theresiastraat en Spui/Pletterijkade. Voor hun plannen hebben Am sterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht de hulp nodig van de rijks overheid. Momenteel is 50 km/u de norm binnen de bebouwde kom. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), allemaal zijn ze op dat maximum toegesne den. Gemeenten moeten iedere 30-kilometerweg speciaal aanwij zen. Bovendien zijn snelheidsrem- mende maatregelen in de vorm van verkeersdrempels hier verplicht. Bij woonerven is dat logisch, maar niet voor grotere verkeersa ders. Daar moeten ook hulpdien sten in geval van nood overheen, terwijl bussen en trams er ook door gehinderd worden. ,,Dat kan niet met verkeersdrempels", stelt Amsterdamse wethouder De Vries. Deze ontsluitingswegen moeten daarom met smallere rijstroken, vrij liggende fietspaden en direct aan de rijbaan grenzende bushaltes worden ingericht. Drempels Probleem is dat gemeenten 30-ki- lometerwegen nu niet zonder maatregelen als drempels mogen vormgeven. ,,Wij willen dat het kabinet daarom de regelgeving met spoed aanpast", zegt De Vries. Daarnaast moeten e-steps, scoo ters en andere licht elektrische voertuigen van het fietspad naar de rijbaan. Op het fietspad zijn ze te gevaarlijk voor gewone fietsers. De politie moet verder meer flit- Willenwe voetgangers en fietsers beter beschermen dan moeten we actie ondernemen sers krijgen om de 30 km/u te handhaven. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is positief over de plannen. Het aan tal ongevallen kan met meer 30-kilometerzones met ruim een vijfde tot bijna een derde dalen als automobilisten minder hard gaan rijden, zegt hoofd afdeling Infra structuur en Verkeer Wendy Weijermars. Ook in de Tweede Kamer bestaat brede steun voor de 30-kilometer- zones. Een motie van Groen Links-Kamerlid Suzanne Kröger om van 30 km/u de norm te ma ken, behaalde ruim een jaar gele den een meerderheid. Tegelijker tijd zag toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastruc tuur en Waterstaat) de noodzaak niet. Het kabinet ondernam wei nig actie. Morgen debatteert de Tweede Kamer opnieuw over de verkeers veiligheid. ,,Wij rekenen op steun voor meer 30-kilometerwegen", stelt De Vries namens de G4. Eindeloze regenbuien maken niet vrolijk, tenzij het NK Plassen Stampen in aantocht is. Het spetterfestijn begint vandaag. Staatsbosbeheer daagt iedereen uit eens goed los te gaan in de bossen. ,,We zaten te wachten op het moment dat het even lekker een tijdje pijpenstelen zou gaan regenen", zegt Henk Jan van der Veen weerboswachter bij Staats bosbeheer in Friesland en het Waddengebied. En dat moment is wel aangebroken. Nu zijn de meeste mensen niet blij met een dergelijke aankondiging, maar Staatsbosbeheer organiseert voor de tweede keer het Nederlands Kampioenschap Plassen Stampen. Iedereen mag meedoen. Een jury van zes boswachters beoor deelt de inzendingen en let daarbij op stamp- en springtechnieken, moddergehalte en originaliteit. Dat deze week hét moment is heeft te maken met de verzadigde bodem in de bossen, waardoor er lekkere grote en diepe plassen ontstaan. Van der Veen zag het de afgelopen twee weken al wel wat regenen en heeft besloten dat nu het beste moment is voor een week Plassen Stampen. Ja, wat is er nou zo lekker aan plassen stampen. ,,Heb je het wel eens gedaan?" vraagt Van der Veen lachend. ,,Niets lekkerders dan je onbekommerd en onbezorgd even helemaal smerig mogen maken. Als volwassene ben je altijd bezig met netjes zijn en schone schoe nen, maar dat hoeft dan even niet. Dat speelse, even niet hoeven nadenken." Even niet Kinderen willen automatisch in plassen stampen, maar ouders zeggen dan altijd: doe maar even niet. Nu is het dus: doe maar even wel. Het NK Plassen Stampen is vooral voor kinderen, maar het viel wel op dat er ook vorig jaar al volwassenen meededen. Het mag ook best wat meer, vindt hij: je hoofd leegmaken. Juist nu, in die sombere coronatijd. Om iedereen evenveel kans te geven zijn er vier categorieën: Individuele stamper jonger dan 6 jaar; individuele stamper tussen 6 en 10 jaar; indivi duele stamper ouder dan 11 jaar, en de groepssprong. Elke winnaar krijgt een exclusieve excursie met een boswachter. Tips? ,,Trek je laarzen aan, of ga op blote voeten. Er zijn geen re gels, doe het op je gevoel. Hoe meer modder, hoe beter." Je doet automatisch mee als je je sprong vóór woensdag 8 december 00.00 uur deelt op Instagram of Twitter met de hashtag #NKPlas- senStampen202i. Ook maakt Staatsbosbeheer een Facebook- evenement aan, of kun je je inzen ding mailen. Alle informatie staat op: www.staatsbosbeheer.nl/ nkplassenstampen. Den Haag GO WOENSDAG 1 DECEMBER 2021 In 2020 stierven er 610 mensen in het verkeer, onder wie 229 fietsers en 41 voetgangers. G Volgens de Amsterdamse ver keerswethouder Egbert de Vries valt binnen de bebouwde kom 80 procent van het aantal ver keersslachtoffers op wegen waar 50 km/u mag wor den gereden. FOTO'S AS MEDIA, REGIO15 te veel ruimte gegeven' - Egbert de Vries, verkeerswethouder TWIJZEL - Phaedra Werkhoven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 5