Bemiddeling tussen Sluis en Vlissingen over
garnalenzeef gaat binnenkort van start
Bestuurscrisis Oranjekwartier opgelost,
speeltuin kan in voorjaar weer open
Poissonnier lijsttrekker voor
Nieuw Gemeentebelang
c Gevaar voor wandelaars
6
De historische Liniedijk in
Hulst blijkt opgenomen in een
route voor 4x4-voertuigen;
illegaal uiteraard, want de
Liniedijk is er alleen voor
wandelaars en fietsers.
De bestuurder en bijrijder van een
Landrover die over de Liniedijk
ploegde, waren zich van geen
kwaad bewust. ,,Hier! Kijk dan!" De
Liniedijk blijkt opgenomen in een
op internet te vinden 4x4-route.
De Liniedijk is in principe na
tuurlijk een ideale route om lekker
offroad te gaan: 2 kilometer lang,
onverhard en fijn bergje op en af.
Het vestingbouwkundig erfgoed
uit de Tachtigjarige Oorlog is er
echter niet voor bedoeld. Er zijn al
wandelaars zowat van de sokken
gereden. De gemeente Hulst is, op
zijn zachtst gezegd, niet blij en
werkt aan een oplossing.
Een wandelend Hulsters echt
paar stuitte onlangs op een zondag
op een Landrover, die zich ter
hoogte van de afslag naar de Zou-
testraat en Zeildijk op het pad op de
Liniedijk had vastgereden. De lier
op de terreinauto was aan een
boompje bevestigd en zo wist de
bestuurder de auto terug het pad op
Als we op het pad
waren gebleven, dan
was dat een lastige
situatie geworden
te krijgen en zijn weg, van Zand
berg naar de Koolstraat, te vervol
gen. De wandelaars kwamen de
Landrover verderop opnieuw te
gen. ,,Het is dat wij toen op een bol
werk wandelden, als we op het pad
waren gebleven, dan was dat een
lastige situatie geworden."
Volgens wethouder Gino De-
pauw wordt de gemeente Hulst be
stookt met berichtjes over en foto's
van 4x4-voertuigen op de Linie-
dijk. Depauw: ,,De Liniedijk staat
als offroad-route op een site van
4x4-enthousiastelingen. Het is dus
géén officiële route. Hoe dan ook,
het mag sowieso niet en we zijn
hier niet blij mee."
Beheerder
De gemeente zoekt momenteel
contact met de beheerder van de
website met de 4x4-routes om het
deel over de Liniedijk uit de route te
laten halen.
Daarnaast is een verkeersbesluit
in voorbereiding. De bedoeling is
twee verkeersborden te plaatsen op
de op- en afritten van de Liniedijk
om zowel brom- en snorfietsen als
gemotoriseerd verkeer te verbie
den. Bij het laatste moet wel een
onderbord komen met 'uitgezon
derd landbouwverkeer'. Depauw:
,,Aan de Liniedijk liggen namelijk
ook landbouwpercelen die bereik
baar moeten blijven."
De Liniedijk is al langer een zor
genkindje. De Menno van Coe-
hoornstichting, die zich inzet voor
het behoud van historische ves
tingwerken, trok vorig jaar aan de
bel vanwege het slechte onderhoud
aan de verbindingslinie. Bovendien
zou van de oorspronkelijke vorm
van het verdedigingswerk steeds
minder overblijven. Ook werden
vorig jaar buiten de paden illegale
mountainbikeroutes ontdekt
De bemiddeling tussen de
gemeenten Sluis en
Vlissingen over de
verplaatsing van de
garnalenzeef start binnenkort.
De ontwikkelingen in het
havengebied gaan intussen
onverminderd door.
De garnalenzeef is een maand ge
leden van de vismijn in Breskens
naar die in Vlissingen verhuisd.
De Breskense vismijn lijkt daar
door ter ziele te zijn gegaan, maar
de gemeente Sluis weigert zich
daarbij neer te leggen. Binnen
kort begint daarom de bemidde
ling tussen de twee gemeenten.
,,We hopen dat we daarmee de
zeef voor Breskens kunnen be
houden", zegt wethouder Mari-
anne Poissonnier van Sluis.
In maart besloot de Holding
Zeeuwse Visveilingen dat de vis
mijn in Breskens zou sluiten en
alle activiteiten ervan naar Vlis-
singen zouden verhuizen. Sluis
stapte naar de rechter om de slui
ting aan te vechten, maar dat was
was vruchteloos. Toch blijft de
gemeente strijden voor een vis
mijn. In Mike de Houck heeft de
ze een exploitant voor een moge
lijke nieuwe mijn gevonden.
Een garnalenzeef in zowel
Breskens als Vlissingen, zou dat
geen oplossing zijn? Poissonnier
vermoedt van niet. ,,Het ministe
rie gaat daarover, maar er mogen
maar zeven havens met een gar-
nalenzeef in Nederland zijn. Aan
gezien de branche krimpt, ver
wacht ik niet dat het ministerie
een locatie wil toevoegen."
Intussen gaat de ontwikkeling
van het Breskense havengebied
onverminderd door. De beeldbe
palende graansilo op de Midden-
havendam is inmiddels ge
sloopt om ruimte te maken voor
260 appartementen. Begin vol
gend jaar start de verkoop, laat
wethouder Jack Werkman we
ten. De drie woontorens van pro
ject Pharos domineren nu de sky
line van het gebied. De eerste to
ren is opgeleverd, in het tweede
gebouw worden nu de pvc-vloe-
ren gelegd en keukens geplaatst,
en in de derde woontoren wor
den de buitenmuren opgetrok
ken. In totaal worden er de ko
mende jaren 460 appartementen
in het havengebied gebouwd.
- Bob Maes
De toekomst van Oranjekwartier
was een paar dagen geleden nog on
gewis. Even zag het ernaar uit dat er
van het vijfkoppig bestuur maar
één bestuurder zou overblijven. Na
een bijeenkomst eergisteravond, is
er weer wat zekerheid. Twee be
stuursleden blijven aan en twee
vrijwilligers hebben aangegeven
wel in het bestuur te willen stap
pen. Met vier mensen is het bestuur
weer een beetje compleet; de taken
van vertrekkend voorzitter Ronald
Roelands moeten over meerdere
mensen verdeeld worden.
,,Ik ben een beetje een kalkoen
die in stukken verdeeld moet wor
den", lacht Roelands. In de loop der
jaren is er steeds meer op zijn
bordje gekomen, te veel voor één
persoon. ,,Ik ben hoopvol gestemd
dat het goed gaat komen."
Oranjekwartier is met dik tachtig
vrijwilligers geen klein clubje
meer. ,,We hadden dit jaar 38.000
bezoekers. We zijn de grootste
speeltuin in Terneuzen. Wij willen
professioneler gaan werken en we
verwachten dat ook van de ge-
meente Terneuzen. Een bakker die
ons wil sponsoren, neemt geen ge
noegen meer met een geschilderd
bordje, die wil een mooi gemaakt
bord. Maar waar bij de ene vereni
ging zo'n sponsorbord wordt ge
doogd, mag het bij ons niet. Wij
kunnen zo toch geen afspraken ma
ken met sponsoren over driejarige
contracten."
Vooral de communicatie met de
gemeente is een ergernis bij be
stuur en vrijwilligers van Oranje
kwartier. ,,Terneuzen zou een aan
spreekpunt voor vrijwilligers moe
ten hebben", aldus Roelands.
- Guido van der Heijden
De Sluise wethouder
Marianne Poissonnier blijft
Nieuw Gemeentebelang
(NGB) trouw. Ze is daarbij
lijsttrekker voor de
gemeenteraadsverkiezingen
van maart 2022.
Afgelopen zomer barstte de bom
binnen NGB, coalitiepartij in de
gemeenteraad van Sluis. De frac
tieleden Marian van Oosten-
brugge, Frank Gijsel en Conny
Tanghe konden niet langer door
één deur met het bestuur, omdat
zij hadden besloten na de hui-
dige raadsperiode op te gaan in
Sluis Lokaal. Vijftien van de ze
ventien NGB-leden wilden ge
woon als NGB meedoen aan de
verkiezingen. De fractieleden
splitsten zich af en zijn nu onder
de pet van Lokale Partij Sluis ac
tief in de gemeenteraad.
Wethouder Poissonnier liet al
doorschemeren weinig voor een
overstap te voelen. Er was vol
gens de inwoonster van Water
landkerkje 'te veel gebeurd'. Ze is
nu verkozen tot lijsttrekker van
NGB. Nicole Riemens uit Oost
burg staat op twee.
WOENSDAG 1 DECEMBER 2021 VL
Illegale
4x4-route
op Liniedijk
De bouw van appartementen in het havengebied van Breskens. foto kelly thans
BRESKENS
Sheila van Doorsselaer
Hulst
- Wandelaar over confrontatie
met Landrover op de Liniedijk
TERNEUZEN
Speeltuin Oranjekwartier in Ter-
neuzen gaat komend voorjaar
weer gewoon open. Het acute
bestuursprobleem lijkt opgelost.
WATERLANDKERKJE
- Bob Maes