Bemiddeling tussen Sluis en Vlissingen over garnalenzeef gaat binnenkort van start Bestuurscrisis Oranjekwartier opgelost, speeltuin kan in voorjaar weer open Poissonnier lijsttrekker voor Nieuw Gemeentebelang c Gevaar voor wandelaars 6 De historische Liniedijk in Hulst blijkt opgenomen in een route voor 4x4-voertuigen; illegaal uiteraard, want de Liniedijk is er alleen voor wandelaars en fietsers. De bestuurder en bijrijder van een Landrover die over de Liniedijk ploegde, waren zich van geen kwaad bewust. ,,Hier! Kijk dan!" De Liniedijk blijkt opgenomen in een op internet te vinden 4x4-route. De Liniedijk is in principe na tuurlijk een ideale route om lekker offroad te gaan: 2 kilometer lang, onverhard en fijn bergje op en af. Het vestingbouwkundig erfgoed uit de Tachtigjarige Oorlog is er echter niet voor bedoeld. Er zijn al wandelaars zowat van de sokken gereden. De gemeente Hulst is, op zijn zachtst gezegd, niet blij en werkt aan een oplossing. Een wandelend Hulsters echt paar stuitte onlangs op een zondag op een Landrover, die zich ter hoogte van de afslag naar de Zou- testraat en Zeildijk op het pad op de Liniedijk had vastgereden. De lier op de terreinauto was aan een boompje bevestigd en zo wist de bestuurder de auto terug het pad op Als we op het pad waren gebleven, dan was dat een lastige situatie geworden te krijgen en zijn weg, van Zand berg naar de Koolstraat, te vervol gen. De wandelaars kwamen de Landrover verderop opnieuw te gen. ,,Het is dat wij toen op een bol werk wandelden, als we op het pad waren gebleven, dan was dat een lastige situatie geworden." Volgens wethouder Gino De- pauw wordt de gemeente Hulst be stookt met berichtjes over en foto's van 4x4-voertuigen op de Linie- dijk. Depauw: ,,De Liniedijk staat als offroad-route op een site van 4x4-enthousiastelingen. Het is dus géén officiële route. Hoe dan ook, het mag sowieso niet en we zijn hier niet blij mee." Beheerder De gemeente zoekt momenteel contact met de beheerder van de website met de 4x4-routes om het deel over de Liniedijk uit de route te laten halen. Daarnaast is een verkeersbesluit in voorbereiding. De bedoeling is twee verkeersborden te plaatsen op de op- en afritten van de Liniedijk om zowel brom- en snorfietsen als gemotoriseerd verkeer te verbie den. Bij het laatste moet wel een onderbord komen met 'uitgezon derd landbouwverkeer'. Depauw: ,,Aan de Liniedijk liggen namelijk ook landbouwpercelen die bereik baar moeten blijven." De Liniedijk is al langer een zor genkindje. De Menno van Coe- hoornstichting, die zich inzet voor het behoud van historische ves tingwerken, trok vorig jaar aan de bel vanwege het slechte onderhoud aan de verbindingslinie. Bovendien zou van de oorspronkelijke vorm van het verdedigingswerk steeds minder overblijven. Ook werden vorig jaar buiten de paden illegale mountainbikeroutes ontdekt De bemiddeling tussen de gemeenten Sluis en Vlissingen over de verplaatsing van de garnalenzeef start binnenkort. De ontwikkelingen in het havengebied gaan intussen onverminderd door. De garnalenzeef is een maand ge leden van de vismijn in Breskens naar die in Vlissingen verhuisd. De Breskense vismijn lijkt daar door ter ziele te zijn gegaan, maar de gemeente Sluis weigert zich daarbij neer te leggen. Binnen kort begint daarom de bemidde ling tussen de twee gemeenten. ,,We hopen dat we daarmee de zeef voor Breskens kunnen be houden", zegt wethouder Mari- anne Poissonnier van Sluis. In maart besloot de Holding Zeeuwse Visveilingen dat de vis mijn in Breskens zou sluiten en alle activiteiten ervan naar Vlis- singen zouden verhuizen. Sluis stapte naar de rechter om de slui ting aan te vechten, maar dat was was vruchteloos. Toch blijft de gemeente strijden voor een vis mijn. In Mike de Houck heeft de ze een exploitant voor een moge lijke nieuwe mijn gevonden. Een garnalenzeef in zowel Breskens als Vlissingen, zou dat geen oplossing zijn? Poissonnier vermoedt van niet. ,,Het ministe rie gaat daarover, maar er mogen maar zeven havens met een gar- nalenzeef in Nederland zijn. Aan gezien de branche krimpt, ver wacht ik niet dat het ministerie een locatie wil toevoegen." Intussen gaat de ontwikkeling van het Breskense havengebied onverminderd door. De beeldbe palende graansilo op de Midden- havendam is inmiddels ge sloopt om ruimte te maken voor 260 appartementen. Begin vol gend jaar start de verkoop, laat wethouder Jack Werkman we ten. De drie woontorens van pro ject Pharos domineren nu de sky line van het gebied. De eerste to ren is opgeleverd, in het tweede gebouw worden nu de pvc-vloe- ren gelegd en keukens geplaatst, en in de derde woontoren wor den de buitenmuren opgetrok ken. In totaal worden er de ko mende jaren 460 appartementen in het havengebied gebouwd. - Bob Maes De toekomst van Oranjekwartier was een paar dagen geleden nog on gewis. Even zag het ernaar uit dat er van het vijfkoppig bestuur maar één bestuurder zou overblijven. Na een bijeenkomst eergisteravond, is er weer wat zekerheid. Twee be stuursleden blijven aan en twee vrijwilligers hebben aangegeven wel in het bestuur te willen stap pen. Met vier mensen is het bestuur weer een beetje compleet; de taken van vertrekkend voorzitter Ronald Roelands moeten over meerdere mensen verdeeld worden. ,,Ik ben een beetje een kalkoen die in stukken verdeeld moet wor den", lacht Roelands. In de loop der jaren is er steeds meer op zijn bordje gekomen, te veel voor één persoon. ,,Ik ben hoopvol gestemd dat het goed gaat komen." Oranjekwartier is met dik tachtig vrijwilligers geen klein clubje meer. ,,We hadden dit jaar 38.000 bezoekers. We zijn de grootste speeltuin in Terneuzen. Wij willen professioneler gaan werken en we verwachten dat ook van de ge- meente Terneuzen. Een bakker die ons wil sponsoren, neemt geen ge noegen meer met een geschilderd bordje, die wil een mooi gemaakt bord. Maar waar bij de ene vereni ging zo'n sponsorbord wordt ge doogd, mag het bij ons niet. Wij kunnen zo toch geen afspraken ma ken met sponsoren over driejarige contracten." Vooral de communicatie met de gemeente is een ergernis bij be stuur en vrijwilligers van Oranje kwartier. ,,Terneuzen zou een aan spreekpunt voor vrijwilligers moe ten hebben", aldus Roelands. - Guido van der Heijden De Sluise wethouder Marianne Poissonnier blijft Nieuw Gemeentebelang (NGB) trouw. Ze is daarbij lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Afgelopen zomer barstte de bom binnen NGB, coalitiepartij in de gemeenteraad van Sluis. De frac tieleden Marian van Oosten- brugge, Frank Gijsel en Conny Tanghe konden niet langer door één deur met het bestuur, omdat zij hadden besloten na de hui- dige raadsperiode op te gaan in Sluis Lokaal. Vijftien van de ze ventien NGB-leden wilden ge woon als NGB meedoen aan de verkiezingen. De fractieleden splitsten zich af en zijn nu onder de pet van Lokale Partij Sluis ac tief in de gemeenteraad. Wethouder Poissonnier liet al doorschemeren weinig voor een overstap te voelen. Er was vol gens de inwoonster van Water landkerkje 'te veel gebeurd'. Ze is nu verkozen tot lijsttrekker van NGB. Nicole Riemens uit Oost burg staat op twee. WOENSDAG 1 DECEMBER 2021 VL Illegale 4x4-route op Liniedijk De bouw van appartementen in het havengebied van Breskens. foto kelly thans BRESKENS Sheila van Doorsselaer Hulst - Wandelaar over confrontatie met Landrover op de Liniedijk TERNEUZEN Speeltuin Oranjekwartier in Ter- neuzen gaat komend voorjaar weer gewoon open. Het acute bestuursprobleem lijkt opgelost. WATERLANDKERKJE - Bob Maes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 53