P04C Ivéi
c Wethouders G4 pleiten voor rigoureuze snelheidsbeperking
JOL
Walcheren
Weer gezellig
op visite
Bij elkaar op visite
gaan, leek passé.
Maar met de
avondlockdown
lijkt er niet veel
anders te doen
Voor kerst
geen kabinet
De formatie loopt
steeds meer
vertraging op.
Inmiddels gelooft
niemand meer in
een bordesscène
voor Kerstmis.
Voor leerlingen van basisschool De Rank in 's-Gravenpolder is een mondkapje al niet
vreemd meer. Maar dan liefst wel een leuke. Elise gaat voor bloemetjes, Bente is al in
kerstsferen, Sepp is fan van Ajax en Levi van Enzo Knol. c zeeland 2
De vier grote steden willen de
snelheid van hun stadswegen
terugbrengen tot maximaal 30
kilometer per uur. Dit moet het
aantal dodelijke verkeers
slachtoffers fors terugdringen.
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag
en Utrecht vragen de landelijke po
litiek in een brandbriefde verlaging
van de maximumsnelheid naar 30
kilometer per uur met spoed te re
gelen. Momenteel geldt op bijna de
helft van alle wegen in de vier
grootste steden van ons land al 30
kilometer per uur. Nu het steeds
drukker wordt op straat is dat nog
lang niet voldoende, stellen de
grote vier, kortweg G4.
De Amsterdamse wethouder Eg
bert de Vries (Verkeer en Vervoer)
wijst er op 'dat 80 procent' van het
aantal verkeersslachtoffers op we
gen valt waar 50 kilometer per uur
geldt. ,,Willen we naar nul ver
keersslachtoffers dan moet de snel
heid omlaag naar 30 kilometer per
uur. In steden als Oslo en Helsinki
is dat ook gelukt."
Speed pedelecs
Naast een verlaging van de maxi
mumsnelheid zouden e-steps,
speed pedelecs en andere lichte
elektrische voertuigen moeten
'verhuizen' naar de rijbaan, stelt De
Vries namens zijn verkeerscolle-
ga's. Het snelheidsverschil met ge
wone fietsers is volgens De Vries
momenteel 'te groot' op het fiets
pad.
Borden aanpassen
De G4 vraagt het kabinet de lande
lijke verkeersregelgeving en -bor-
De kans op dodelijk
letsel ligt bij een
aanrijding bij 30 km/u
beduidend lager
den zo snel mogelijk aan te passen,
zodat ook op grotere verkeersaders
nog maximaal 30 kilometer per uur
mag worden gereden. Op wegen
waar hooguit 30 km/u mag worden
gereden, zijn snelheidsremmende
maatregelen zoals verkeersdrem
pels verplicht.
Geen drempels
De grote steden voelen er niets voor
om de grote verkeersaders straks
ook vol te leggen met snelheids
remmers zoals drempels. ,,Hulp-
diensten zoals ambulance en
brandweer kunnen dan niet snel
genoeg ter plaatse zijn", luidt de
verklaring van wethouder De Vries.
Wel dienen de grotere stadswegen
uiteindelijk smallere rijstroken te
krijgen en moeten er vrijliggende
fietspaden komen.
Aanrijding
De Fietsersbond is positief over de
plannen en lobbyt zelf al jaren voor
meer wegen waar hooguit 30 km/u
geldt. Ook de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) is groot voor
stander. ,,De kans op dodelijk letsel
ligt bij een aanrijding bij 30 km/u
beduidend lager", stelt Wendy
Weijermars, hoofd afdeling Infra
structuur en Verkeer. Als de helft
van de 50-kilometerwegen naar 30
gaat kan het aantal gewonden en
doden binnen de bebouwde kom
met 22 tot 31 procent omlaag, heeft
de SWOV becijferd. c P4
Nieuwsmedia
C P9
C P3
Mondkapje op?
FOTO'S MARCELLE DAVIDSE
'Maximaal 30 km in grote stad'
David Bremmer
Rotterdam
- Wendy Weijermars, SWOV
woensdag 1 december 2021
10°c
Kans op
zware
windstoten
C P16
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 263
PZC is onderdeel van:
Prijs €2,85
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/
bezorging
I