P04C Ivéi c Wethouders G4 pleiten voor rigoureuze snelheidsbeperking JOL Walcheren Weer gezellig op visite Bij elkaar op visite gaan, leek passé. Maar met de avondlockdown lijkt er niet veel anders te doen Voor kerst geen kabinet De formatie loopt steeds meer vertraging op. Inmiddels gelooft niemand meer in een bordesscène voor Kerstmis. Voor leerlingen van basisschool De Rank in 's-Gravenpolder is een mondkapje al niet vreemd meer. Maar dan liefst wel een leuke. Elise gaat voor bloemetjes, Bente is al in kerstsferen, Sepp is fan van Ajax en Levi van Enzo Knol. c zeeland 2 De vier grote steden willen de snelheid van hun stadswegen terugbrengen tot maximaal 30 kilometer per uur. Dit moet het aantal dodelijke verkeers slachtoffers fors terugdringen. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht vragen de landelijke po litiek in een brandbriefde verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur met spoed te re gelen. Momenteel geldt op bijna de helft van alle wegen in de vier grootste steden van ons land al 30 kilometer per uur. Nu het steeds drukker wordt op straat is dat nog lang niet voldoende, stellen de grote vier, kortweg G4. De Amsterdamse wethouder Eg bert de Vries (Verkeer en Vervoer) wijst er op 'dat 80 procent' van het aantal verkeersslachtoffers op we gen valt waar 50 kilometer per uur geldt. ,,Willen we naar nul ver keersslachtoffers dan moet de snel heid omlaag naar 30 kilometer per uur. In steden als Oslo en Helsinki is dat ook gelukt." Speed pedelecs Naast een verlaging van de maxi mumsnelheid zouden e-steps, speed pedelecs en andere lichte elektrische voertuigen moeten 'verhuizen' naar de rijbaan, stelt De Vries namens zijn verkeerscolle- ga's. Het snelheidsverschil met ge wone fietsers is volgens De Vries momenteel 'te groot' op het fiets pad. Borden aanpassen De G4 vraagt het kabinet de lande lijke verkeersregelgeving en -bor- De kans op dodelijk letsel ligt bij een aanrijding bij 30 km/u beduidend lager den zo snel mogelijk aan te passen, zodat ook op grotere verkeersaders nog maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden. Op wegen waar hooguit 30 km/u mag worden gereden, zijn snelheidsremmende maatregelen zoals verkeersdrem pels verplicht. Geen drempels De grote steden voelen er niets voor om de grote verkeersaders straks ook vol te leggen met snelheids remmers zoals drempels. ,,Hulp- diensten zoals ambulance en brandweer kunnen dan niet snel genoeg ter plaatse zijn", luidt de verklaring van wethouder De Vries. Wel dienen de grotere stadswegen uiteindelijk smallere rijstroken te krijgen en moeten er vrijliggende fietspaden komen. Aanrijding De Fietsersbond is positief over de plannen en lobbyt zelf al jaren voor meer wegen waar hooguit 30 km/u geldt. Ook de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) is groot voor stander. ,,De kans op dodelijk letsel ligt bij een aanrijding bij 30 km/u beduidend lager", stelt Wendy Weijermars, hoofd afdeling Infra structuur en Verkeer. Als de helft van de 50-kilometerwegen naar 30 gaat kan het aantal gewonden en doden binnen de bebouwde kom met 22 tot 31 procent omlaag, heeft de SWOV becijferd. c P4 Nieuwsmedia C P9 C P3 Mondkapje op? FOTO'S MARCELLE DAVIDSE 'Maximaal 30 km in grote stad' David Bremmer Rotterdam - Wendy Weijermars, SWOV woensdag 1 december 2021 10°c Kans op zware windstoten C P16 pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 263 PZC is onderdeel van: Prijs €2,85 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/ bezorging I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 1