ris 17 Verblijf extra voordelig bij Van der Valk Voor Utrechter ('maar wel opge groeid in Moor drecht') Thijs Verheul (29) is het nog steeds even wennen dat niet langer het vignet van United War drobe, maar dat van Vinted op de ge vel hangt van het pand aan de Utrechtse Vinkenburgstraat. In dat gebouw beleefde Verheul zo wel fantastische als pijnlijke momen ten met zijn collega's van United Wardrobe (UW). Ook al is hij offici eel niet meer verbonden aan het be drijf, toch komt Verheul er nog regel matig. Om bij te praten met zijn on dernemersmakkers van het eerste uur: medeoprichters Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis. Het was Sjuul, medestudent aan de Wageningen Universiteit, die in 2013 naar je toekwam met het idee om een online platform te ontwer pen waar mensen hun kleding kon den verkopen. Hij stelde dat het weleens groot zou kunnen worden. Verheul: ,,En ik vond het he-le-maal niks. Sjuul was geïnspireerd door zijn drie zusjes die regelmatig kleding met elkaar uitwisselden. De misko pen van de een vielen vaak prima in de smaak bij de ander. Sjuul had dit lange tijd met verbazing aange zien, maar was er gaandeweg van overtuigd geraakt dat zijn zussen ook met andere mensen kleding zou den willen uitwisselen. Ik proestte het uit van het lachen. Waar zag hij me voor aan? Een fashiongoeroe? Waarom zouden mensen in gods naam naar United Wardrobe komen, er is toch Marktplaats en Facebook?'' ,,We wilden ons bewijzen. Ik wilde meer zijn dan een snel afgeleide gin ger. En dus gingen Sjuul en ik aan de slag. We begonnen met nagenoeg niks. Ik kon best een wervende tekst schrijven, we konden onszelf redelijk verkopen. Maar hoe maak je in vre desnaam een digitaal platform waarop iedereen op een veilige ma nier kleding kan aanbieden en ko pen? We moesten dus op zoek naar een programmeur, iemand met ver stand van ict die ons kon helpen. Ons lot uit de loterij heette Thijs Slijk huis, ook wel bekend als de Grote Vriendelijke Programmeurreus. Hij wist hoe je een site moest bouwen. Op 15 januari 2014 gingen we voor het eerst live. Ik heb er nachtenlang niet van kunnen slapen, maar ons kindje was geboren. Die eerste dag maakten we 150 euro omzet. Blij dat we waren! Het geloof was er. We wisten dat we snoeihard moesten werken om UW te laten groeien. Dat we dat niet zon der elkaar konden. Sjuul als de grote ideeënman en uitzetter van de grote lijnen, ik pitchte me helemaal suf als marketingman en het binnenharken van influencers en Thijs was spin in het web op het gebied van ict.'' 'Ons geld op? Hoe dan? ,,We zouden Frankrijk wel even ver overen. Die markt dachten we met een miljoentje te pakken. Puur ge brek aan ervaring. We zaten niet goed genoeg op de data. Bovendien was Vinted al als grote speler aanwezig in Op een gegeven moment hadden we ruim vier miljoen gebruikers op United Wardrobe, reden voor Vinted om ons over te nemen Frankrijk. Het resultaat was dat we fi nancieel in de knel kwamen en om te overleven moesten we twintig van de vijftig collega's ontslaan. Die tijd in 2018 was echt de zwartste periode uit m'n leven. Met lood in m'n schoenen ging ik naar ons kantoor in Utrecht, hier dus, om onze mensen te vertel len dat er geen plek meer voor ze was. Maar het kon niet anders.'' ,,Door het oog van de naald. Ook door te blijven geloven in ons model. Een combinatie van duurzaamheid met commercieel succes. Ook had den we het geluk dat de markt voor gebruikte kleding groeide als een malle. Op een gegeven moment had den we meer dan vier miljoen ge bruikers op UW. Dat was uiteinde lijk ook voor onze grote concurrent Vinted reden om ons, in het najaar van 2020, over te nemen.'' ,,Hahaha. Ja, die vraag heb ik tig keer gekregen. Vandaar dat het ook de titel van mijn boek is geworden. Onder deel van de overeenkomst met Vin ted is dat we dat niet bekendmaken. Maar we zijn er financieel onafhan kelijk van geworden, dus je hoort me niet klagen. Die zes jaren bij UW wa ren stressvol, maar ik had ze voor geen goud willen missen. Als onder nemer sta ik nu zoveel sterker in m'n schoenen.'' ,,Ik ben geen type om voor een groot bedrijf te werken. Wil het liefste zo veel mogelijk zelf bepalen. Ik ben blij voor mijn maten dat het zo goed gaat met het bedrijf. Elke dag worden zo'n tienduizend tweedehands kleding stukken verhandeld. Dat is mooi, maar ik vind het fijn nu m'n eigen ding te kunnen doen. Ik heb eindelijk een eigen huis in Utrecht gekocht, heb dus dit boek geschreven en kijk goed rond of ik interessante start-ups zie waarin ik kan investeren. Zoals in Hadrian, een start-up in cybersecu- rity. En als ik zelf een eureka-mo- mentje heb, kan het zijn dat ik op nieuw een eigen bedrijf begin. Wie weet.'' Ontvang maar liefst 50% korting tijdens de Vroege Toekan Weken Geniet deze winter van een verblijf in jouw favoriete Van der Valk hotel in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk of Spanje! Deze actie is geldig tot en met vandaag; 1 december 2021 De verblijfsperiode is vanaf 17 december 2021 tot en met 31 maart 2022 Check de voorwaarden en COVID maatregelen bij het desbetreffende hotel Reserveer nu via pzc.nl/valk 4^ VAN DER VALK SPECIAAL VOOR JOU PC WOENSDAG 1 DECEMBER 2021 Met niks begonnen, zes jaar later multimiljonair Sanne Schelfaut Utrecht Uiteindelijk hap je toch toe en gaan jullie aan de slag met de uitwerking van het idee. Jullie groeien de eerste jaren, vooral met hulp van influencers als Fred van Leer en Monica Geuze, behoorlijk snel. De eerste grote in vesteerders worden binnenge haald. Na een paar jaar wordt ook naar expansie in het buitenland ge keken. Met Frankrijk als het be loofde land. Uit het boek Voor hoeveel heb je het verkocht? Het verhaal van United Wardrobe, van idee naar exit. 'Sjuul zei: 'Het duurt niet lang meer hè.' 'Wat niet?' vroeg ik. 'Tot het geld op is.'Ik voelde dat ik wit weg trok. 'Hoe bedoel je?' probeerde ik nog. Sjuul keek me aan. 'We hebben nog een paar maanden.'Ik wist dat er een bom ging ont ploffen, ik wist alleen niet dat het déze bom zou zijn. Ons geld op? Hoe dan? Ik was zelf maandenlang zo druk geweest met de Franse groei dat ik nog maar nauwelijks naar onze financiën had omgekeken. En kennelijk gold dat voor iedereen. We hadden collectief onze kop in het zand gestoken. Steeds maar blijven hopen dat het goed zou komen. We had den in nog geen jaar tijd een monster ge creëerd.' Rabobank redt jullie bedrijf uitein delijk met een nieuwe financiering. Voor hoeveel heb je het verkocht? Thijs Slijkhuis en Sjuul Berden werken nu bij Vinted, jij besloot te stoppen. Waarom? *Prijs per nacht o.b.v. 2 personen en exclusief eventuele bijkomende kosten,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17