Politie wil strengere controle op drugsstoffen in trein uit China 3 NEDERLAND HEEFT MOEITE MET EEN EFFICIËNTE AANPAK VAN DE ZORGCRISIS De corona-aanpak is na twee jaar nog niet op orde. De Nederland se gezondheidszorg is dan ook een spaghetti van polderoverleg. In de zomer van 2020 wilde minister Hugo de Jonge het anders. Nederland had net de eerste coronagolf achter de rug en al snel werd duidelijk dat ons zorgstelsel niet is ingericht op een pandemie. ,,Deze crisis is één groot pleidooi voor meer cen trale regie'', zei De Jonge toen. An derhalf jaar later is die er tijdens de vierde coronagolf nog steeds niet. Ziekenhuizen gaan zelf over hun intensive cares, waardoor de mi nister niet zonder overleg kan be sluiten het aantal ic-bedden op te schalen. Of neem het prikken met de boosterprik. Dat komt al net zo traag op gang als het oorspronke lijke vaccinatieprogramma, mede door het overleg met 25 zelfstan dige GGD's. Een bezoekverbod in stellen bij verpleeghuizen als het aantal besmettingen hoog op loopt? Dat kan zo maar niet. ,,In de Nederlandse polder is het heel las tig om veranderingen door te voe ren'', zegt Richard Janssen, hoog leraar zorgbestuur. ,,We noemen vaak Israël waar de corona-aanpak sneller en efficiënter gaat. Maar dat is een militair opererend land, dat zit niet in onze cultuur.'' Poldermodel Zoals veel in Nederland, is ook in de gezondheidszorg verantwoor delijkheid verspreid over lagere ni veaus en is niemand echt de baas. Volgens De Jonge is ons systeem efficiënt en kan het prima een ramp aan. Maar bij een langdurige ramp, stort de boel in elkaar. Er is domweg te weinig zorgpersoneel om zó lang zó knoerthard te kun- nen werken. Maar het is niet alleen een personeelsprobleem, zegt cri sisexpert Gert-Jan Ludden van SVDC Advies. ,,Het is ook een structuurprobleem. Ons polder model werkt prima onder normale omstandigheden, maar in tijden van crisis heb je behoefte aan korte lijnen, duidelijk gezag en duide lijkheid over wie waarvoor verant woordelijk is.'' En het rare is dat die crisisstructuur er tijdens de eerste golf wél was, zegt Ludden. ,,Toen was er een structuur waarin er snel beslissingen konden wor den genomen, bijvoorbeeld over de inkoop van spullen die we te kort hadden.'' Losgelaten Maar op 24 juni 2020 ging het mis, zegt hij. Niet alleen werd er na de eerste golf te snel versoepeld, ook werd de crisisstructuur losgelaten. Alles ging sindsdien weer met veel overleg met alle betrokken zorg- koepels, eindeloos overleg in het kabinet en veel Kamerdebatten. Ludden: ,,Het is een spaghetti van overleggen en eindeloos gecoördi neer.'' Bij een ramp zie je vaak het zelfde: een burgemeester of een kabinet doet snel wat nodig is en informeert de gemeenteraad of het parlement wel, maar legt pas verantwoording af als de ramp voorbij is. ,,Maar bij een langdurige ramp als deze pandemie, wil een raad of een Kamer op een gegeven moment controle. En zonder goede organisatie ontspoort dat. De Jonge zit soms twintig uur per week in een Kamerdebat. Die man moet een crisis managen! We zou den best een parlementaire com missie kunnen instellen die perio diek het kabinet controleert, zon der alle zinloze debatten.'' Het kabinet heeft extra geld uit getrokken voor hogere zorgsalaris- sen en meer materiaal in de zie kenhuizen, maar daarmee is niet ineens de hele zorg veranderd, zegt Janssen. „Tradities zijn lastig te veranderen. Alle ziekenhuizen en verpleeghuizen zijn autonoom opererende organisaties die moe ten leuren voor geld bij de zorg verzekeraar. Al die besturen heb- We vragen ons nooit af of iedereen op de ic wel dezelfde lange opleiding nodig heeft ben geleerd marktconform te den ken. En dan is er ineens een pan- demie en zegt een minister: kun nen jullie extra ic-bedden klaar zetten? Vergelijk het met de direc teur van VDL die de vraag krijgt: kun je extra auto's en een produc tielijn achter de hand houden voor het geval er straks meer auto's worden verkocht. Dat zal die man niet doen.'' Een apart coronaziekenhuis is veel makkelijker dan overleg met negentig bestaande ziekenhuizen, zegt Janssen. ,,Maar regel zoiets hier maar eens. En personeel op leiden kost tijd. Maar we vragen ons nooit af of al die mensen op de ic wel dezelfde lange opleiding no dig hebben. We doen het, omdat de beroepsgroepen dat willen. Ne derland is zó dichtgeregeld dat je zo drie jaar verder bent met iets veranderen.'' De politie heeft aanwijzingen dat drugscriminelen vaker misbruik maken van de zogeheten Chengdu Express. De rechtstreekse treinver binding tussen de Chinese miljoe nenstad Chengdu en Tilburg werd eind 2016 in gebruik genomen. Zo wel de gemeente Tilburg als de pro vincie Noord-Brabant sprak toen in superlatieven over het economisch belang van deze bijna 12.000 kilo meter lange 'nieuwe Zijderoute'. Op jaarbasis arriveren een slordige 35.000 containers op Railport Bra bant. Dat economische succesverhaal heeft ook een keerzijde, vermoedt de politie. Op grond van - niet na der geduide - signalen vermoedt de politie dat er in China regelmatig een vrachtje drugschemicaliën wordt verstopt in een van de con tainers van de Chengdu Express. Grondstoffen voor het maken van We willen extra controles, maar zo makkelijk is dat nog niet synthetische drugs (precursoren) als xtc en amfetamine komen voor namelijk uit China. Het gegeven dat Tilburg - of eigenlijk heel Brabant - een belangrijke rol speelt bij de productie van synthetische drugs, maakt het tot een logische gedachte dat de Chengdu Express weleens in trek kan zijn bij drugscriminelen. Vrij verkeer De inhoud van de goederentreinen wordt gecontroleerd aan de grens van Polen en Wit-Rusland. Van wege het vrij verkeer van goederen in Europa, is die controle ook me teen de laatste. Als de treinen in Til burg arriveren, wordt er alleen nog gecontroleerd als er 'aanwijzingen zijn voor onregelmatigheden', zegt een douanewoordvoerder. In sa menwerking met de politie zijn er de laatste jaren ook enkele onaange kondigde controles geweest bij Railport Brabant, maar die leverden niets op. Alleen in de laatste maan den van 2016 is er volgens de politie een partij wijnsteenzuur gevon den, een grondstof voor het maken van crystal meth. Waar de gemeente Tilburg 'geen extra reden tot zorg' ziet, zegt de politie dat ze graag 'meer zicht' krijgt op de inhoud van de goede rentreinen. ,,We willen extra con troles, maar zo makkelijk is dat nog niet. De betrokken bedrijven heb- ben ook een economisch belang, wij kunnen niet zomaar alles con troleren'', zegt politiewoordvoer der Thomas Aling. In de containers die in Tilburg arriveren, zitten 'in dustriële hoeveelheden' chemica liën'. En dus, zegt Aling, is het een hels karwei om uit te vissen ofer in de containers ook chemicaliën ver stopt worden die besteld zijn door drugscriminelen. Railport Brabant is verrast over de politiezorgen. ,,We hebben geen reden om te ver moeden dat er iets mis is.'' GO DINSDAG 30 NOVEMBER 2021 Hans van Soest Den Haag etti en eindeloos gecoördineer' G Eind 2021: winkelstraten, zoals hier in Dordrecht, zijn na vijven vrijwel uitgestor ven. JEFFREY GROENEWEG - Richard Janssen, hoogleraar TILBURG De politie is bezorgd dat de da gelijks rijdende goederentreinen tussen China en Tilburg worden gebruikt voor het vervoer van grondstoffen voor het maken van synthetische drugs. Er is één keer een partij drugschemi- caliën onderschept. - Thomas Aling, zegsman politie G Dagelijks komen er per trein con tainers uit China aan in Tilburg. FOTO DOLPH CANTRIJN - René van der Lee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3