ZEELAND GEBOEKT A1 Ballustrada staat nog in de literaire branding Van nu af aan voor Zeeland tegen Spanje 7 Theo Raats verrast met de omvangrijke bundel verhalen Oudementen. Het alledaagse Zeeland, maar toch weer niet. ls een vis op het droge. Niet alles is wat het lijkt in het proza van poëet Theo k Raats (geb.1947). Hij schrijft in de in Oudementen verzamelde verhalen, columns, notities of hoe je de teksten ook wilt noemen, vaak over zijn dagelijks bestaan. Over de och tend bijvoorbeeld, hij woonde indertijd in Middelburg, dat een vis voor de deur lag. Was de kat weer bezig geweest? Maar de vis, ruim een halve meter lang, leeft nog en wordt ge red. Uitvoerig beschrijft Raats de avondlijke actie om te proberen de vis heimelijk terug te krijgen in de vijver van de buren. Operatie ge slaagd, zo lijkt het tenminste tot de volgende ochtend: 'Toen ik de voordeur opendeed zag ik dat er een vis op de stoep lag.' Hij geeft graag zo'n grillige draai aan zijn verhalen. Raats blijft in zijn werk doorgaans dichtbij zijn Zeeuwse huis, maar tegelijk stort hij zich in het onbegrensde gebied van zijn verbeelding. In 'De Breezandsche Courant', de afdeling waarmee het boek besluit, bouwt hij zelfs een geheel gefantaseerde wereld op. In de denk beeldige krant vernemen we over 'de fictieve Zeeuwse enclave Breezand'. Een ministaatje dat bijna voortdurend op voet van oor log verkeert met de omrin gende gemeente Veere. Breezand beschikt over alles wat een staat moet hebben, in clusief Breezandsche Strijd krachten en een Breezandsche Geheime Dienst. Er is zelfs een eigen godsdienst: men aanbidt er de 'Grote Spruit'. Alleen is op een dag het stop licht gestopt dat het verkeer hoort te regelen tussen Bree zand en de rest van de wereld. De geduldige lezer zal de maat schappijkritiek en politieke satire uit deze Breezandse berichten niet ontgaan. Theo Raats heeft het trouwens niet nodig om er een Zeeland bij te verzinnen, zijn Zeel and vanaf jeugdjaren tot en met coronaperi- Oudementen ode is interessant genoeg. Hij heeft op vele Zeeuwse adressen gewoond en doorkruist in Oudementen de hele provincie. In het titelverhaaltje fietst hij met zijn kleinzoon door West-Souburg. Er worden ap partementen voor ouderen ge bouwd, de jongen spreekt van 'oudementen'. Een taalvondst die volgens zijn grootvader be wijst dat hij 'een groot schrij ver kan worden'. Raats keert in zijn verhalen vaak terug naar 's-Heerenhoek, de plaats waar hij opgroeide van kleine jongen tot minder kleine jongen. Hij en zijn vriendjes bouwden modelbo tjes. Toen het tijdperk van de middelbare school aanbrak, moest hij dat op geven. Hij nam afscheid van zijn bootje bij de Kaloot, om het een paar maanden later drie geulen verderop terug te vinden. Er is geen ontsnap- Theo Raats pen aan zijn kleine gebied. Als tienjarige liep hij eens van huis weg, maar al na tien minuten eindigde het avontuur. Schoolreünie Zoiets bespeur je ook bij deze verhalen, ze blijven soms in grootse bedoelingen steken. Maar daar staat geslaagd werk tegenover, on der meer het verhaal over een schoolreünie waar hij niemand herkent, Parre over een bij zondere Bevelandse familie, of Tachtig kilo hond over probleemdier Blotter. Of de schets waarin hij ergens op Noord-Beveland langs de kant van de weg stopt om een ge dicht te voltooien. Geklop op het raam van de auto onderbreekt de dichtersroes. Het zijn twee agenten met de vraag: 'Goede morgen. Mag ik vragen waar u mee bezig bent?' Betrapt op een gedicht. Als een vis in het wa ter en een vis op het droge tegelijk. Nog niet zo lang geleden waren er volop literaire tijdschriften. Elke dichter droomde van een plaatsje in De Tweede Ronde. Een bijdrage aan Maatstafwas een sieraad opje cv. Een paar houden dapper vol, bij voorbeeld het Literair Periodiek' Ballustrada', begonnen in 1987, de tijd van stencilapparaat en schrijf machine, zoals Wim Hofman het omschrijft in een van de bijdragen aan de aflevering waarmee jaar gang 35 besluit. Vijfendertig jaar Ballustradaeen moment uiteraard van terugblik- ken en van van lofliederen op het blad met Zeeuwse wortels en een geheel Zeeuwse redactie, maar met een brede kijk. Steeds meer historie, maar ook steeds meer geografie, er is plaats voor litera tuur uit heel Nederland en Vlaan deren. Zeeuw op afstand Initiatiefnemer André van der Veeke zit na al die tijd nog steeds in de redactie, Jan J.B. Kuipers is aanwezig vanaf 1990 en Johan Everaers vanaf 2010. Ze kunnen op vele anderen reke nen, zeker vanuit Dordrecht, niet alleen de stad van de uitgever van het blad, maar ook van vaste me- dewerker Kees Klok, 'een soort Zeeuw op afstand' naar hij in dit jubileumnummer zegt. 'Leve het Zeeuwse tijdschrift Bal lustrada!' juicht de Brugse bard Hendrik Carette, en onder meer Rogier de Jong, Job Degenaar, Ja- bik Veenbaas en Emma Crebolder jubelen met hem mee. Stencilapparaat en schrijfma chine zijn verhuisd naar verre zol ders, maar Ballustrada staat nog al tijd in de literaire branding. B1A1L|L|U|S|T|R|A| IÉ M1DDEIJ3URSS OVERGANG De bedoeling was om een overwinning van Willem van Oranje te herdenken, maar het werd vooral een overwinning voor PC. Boutens. De kranten stonden er vooraf al vol over, al dan niet strategisch lekten zelfs delen van de tekst uit, en maanden laterverschenen er nog steeds berichten over. Terug naar 6 augustus 1924, de zonnige zomermiddag dat duizen den mensen zich op de Middel burgse Markt hadden verzameld. Er was zelfs een koninklijke loge, ruim bezet, Hare Majesteit zelf, Koningin Wilhelmina, haar echtgenoot Prins Hendrik en hun jonge puberdochter Prinses Juli ana. Op het podium of hoe je het ook wilt noemen was het even eens druk. Koor en orkest telden 400 personen, verder waren er honderden geba renspelers. En dat allemaal voor een openluchtspel van Boutens, Middelburgs overgang in 1574. Driehonderdvijftig jaar eerder had Willem van Oranje de stad veroverd op de Spanjaarden, of zo als Boutens het samenvatte: 'Laat loopen den Spanjool,/ Als hij maar nooit zijn zool/ Op Walch'rens grond meer zet'. De dichter was al jaren weg uit Middelburg, de laat ste band met de stad waar hij ge boren en getogen was, was een jaar eerder verbroken toen zijn 85-ja- rige moeder overleed. Maar nu was hij terug. 'Middelburgs overgang' betrof een woordloos gebarenspel, maar wonderlijk genoeg was er volop tekst. En wat voor tekst. Boutens was allerminst iemand om retorische trucs, hoogdravende wendingen, triomfantelijk tette ren te vermijden. De voorstelling eindigde die zomerdag om precies '5 minuten over 4 uur' met de kreet: 'Van nu af aan/ Voor Zeel and tegen Spanje!/ Nu en voort aan/ Voor God en voor Oranje!' De mening van de vorstin is niet bekend, volgens de berichten on derhield ze zich met de voorzitter van het organisatiecomité, met de dirigent en met de man die voor Willem van Oranje had gespeeld. Maar de echte hoofdrolspe ler, Boutens dus, ontbrak op het appel. Vreemd, heel vreemd, ter wijl het achteraf allemaal om hem lijkt te hebben gedraaid. De dich ter van regels als: 'Wij maak ten nimmer broedertwist:/ Hier huisden ketter en papist/ In goe den Zeeuwschen vrede.' Wordt het, bijvoorbeeld in het herden kingsjaar 2024, niet eens tijd voor een royale herhaling? GO MAANDAG 29 NOVEMBER 2021 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Er lag een vis op de stoep Mario Molegraaf Kattendijke Theo Raats in Kattendijke. foto johan van der heijden Theo Raats: Oudementen-Verhalen. Uitgeve rij Liverse, 334 pagina's, 17,95 euro. VLISSINGEN Ballustrada. Jaargang 35 nr.3/4 - 112 pagina's, 12,50 euro. - Mario Molegraaf Cover Ballustrada 35 KI.'IZANGÏMVAN F'CISOUTKNS PRENTEND KftlTS I.ENSVELT ZEEUWSE SCHRIJVERS - Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 27