Verkeersdrukte in Grijpskerke zorgt voor problemen Parkeerverbod voor 44 smalle straatjes in binnenstad Zierikzee 7 Tracé Parkeren in smaiie straatjes van de Zierikzeese binnenstad is vanaf 1 januari verboden. Bewoners met een parkeervergunning die hun auto niet meer voor de deur kwijt kunnen, moeten uitwijken naar officiële parkeervakken verderop. Een ander alternatief is de parkeerterreinen aan de randen van en net buiten het centrum. Marcei Modde Zierikzee De maatregel moet een vrije door gang voor brandweer en ambulance garanderen, legt verkeerswethou der Ankie Smit uit. „Minimaal 3,5 meter is gewoon de wettelijke norm waar wij aan hebben te vol doen. We doen dit niet zomaar. Het is voor ieders veiligheid." Voor 44 straten tussen de stads grachten gaat een totaalparkeerver bod gelden. In een aantal straten gold dat al langer. In 34 andere stra ten wordt de parkeergelegenheid beperkt tot die stukken waar het nog wel breed genoeg is. Het besluit is gebaseerd op basis van de weer gave op de stadsplattegrond, eigen metingen en signalen uit de klank bordgroep met inwoners, aldus Smit. Brandweer Maar of dat allemaal even realis tisch is gebeurd, waagt binnenstad bewoner Arjen de Roode te betwij felen. Hij woont op de Slabbers- werf. ,,Als mijn auto voor de deur staat, kan er makkelijk nog een vrachtwagen langs én ook nog de deur open doen. De brandweer zien we hier soms met oefeningen door de straat rijden. Geen probleem. Kijk, tien meter verderop wordt het pas écht smal. Voor dat soort stukje begrijp ik dat je daar niet mag par keren. Dat doet nu al niemand." De Roode hoopt dat de opmer king van de gemeente dat bewo ners tot het voorjaar hebben hun ervaring met de gemeente te delen, geen loze belofte is. ,,Zo hopen we te leren of deze oplossing nog aan gepast moet worden", staat in de brief die dinsdagavond deels al huis-aan-huis is bezorgd. Na die periode worden de vakken netjes bestraat en is de maatregel defini tief. Paraplu De wethouder wil evenwel niet de verwachting wekken dat er nog veel zal veranderen. ,,De kans dat we dit terugdraaien, lijkt mij klein. Er is echt héél goed gekeken naar wat kan en niet. Ik snap dat het ver- velend is wanneer je gewend bent dat je altijd voor de deur kan parke ren. Maar er is ook niks mis mee om een stukje verder te moeten lopen. En als het regent, heb je daar een pa raplu voor." Laden en lossen voor Er is ook niks mis mee om een stukje verder te moeten lopen de deur of iemand laten uitstappen die minder goed ter been is, mag nog wel. Op naleving van het parkeerver bod buiten de vakken, stroken of pleinen wordt straks streng toege zien door de gemeentelijk handha- vingsdienst, zegt Smit. Ze verwacht ook een positief effect op de ver keersdrukte in de stad. ,,Als je weet dat je niet in je eigen straat kan par keren, rij je gelijk naar de plek waar dat nog wel kan. Daarom hebben we eerder al de Balie en straks ook 's Heer Lauwendorp voor vergun ninghouders gereserveerd. En als dat vol staat, heb je altijd nog de Hoofdpoortstraat of het Schelde- plein." Negatief Van dat laatste is zeker niet ieder een gelijk overtuigd, zo blijkt ook uit de - overwegend negatieve - re acties op sociale media. ,,Dan mo gen ze die parkeerplaatsen wel iets beter beveiligen", vindt Annemarie Huurling. Peter Meganck vraagt zich af 'waar de toeristen dan heen moeten'. Daar heeft Martijn Hen driks al de oplossing voor. ,,Schou- wen-Duiveland leeft van toeristen. Laat ze een mooie ondergrondse parkeergarage bouwen." Eerder dit jaar besloot het dagelijks bestuur van de gemeente te onder zoeken ofer iets moet gebeuren om Grijpskerke te verlossen van de grote verkeersdrukte. Die eerste verkenning is nu klaar en maakt duidelijk dat er dagelijks zo veel au to's over de Hondegemsweg en de Schuitvlotstraat rijden dat daar iets moet gebeuren om het veiliger en leefbaarder te maken. Officieel mo gen er, gezien de aard van de weg, maar zo'n achtduizend auto's per dag passeren. Die limiet wordt meer dan ruimschoots overtroffen. Eerder dit jaar zei voorzitter Ad van Broekhoven van de Dorpsraad dat daar per dag gemiddeld twaalfdui zend auto's rijden. Toeristen De studie wijst nu ook uit dat de beide straten 'verkeerskundig be schouwd niet geschikt zijn om de huidige en zeker niet de toekom stige aantallen auto's te verwerken'. Want de onderzoekers vrezen dat het de komende jaren daar alleen maar drukker en drukker wordt. Dat komt vooral omdat de ver wachting is dat het toerisme de ko mende jaren nog flink zal toene men. En heel veel toeristen die via Middelburg naar de kust van Dom burg tot Zoutelande willen, rijden nu en straks via Grijpskerke. Geluidsoverlast Het vele verkeer zorgt er ook voor dat het daar niet alleen heel druk is C Een rondweg rondom Grijpskerke behoort tot de mogelijkheden en verkeersonveilig. Het heeft ook nadelige effect voor de gezondheid van de omwonenden. Het rapport wijst op geluidsoverlast en ver slechtering van de luchtkwaliteit als twee van de gevolgen van dat vele verkeer. Waterschap Samen met het waterschap en de provincie wil het Veerse college nu onderzoeken wat er gedaan moet worden om ervoor te zorgen dat het minder druk wordt op die door gaande wegen in Grijpskerke. Het college van burgemeester en wethouders laat weten dat daarbij ook gekeken wordt naar Aagtekerke en Domburg. Want ook in die ker- nen is het vaak heel erg druk met auto's. Een rondweg rondom Grijpskerke behoort tot de mogelijkheden, zo blijkt uit de eerste studie. Een mo gelijk tracé wordt nog niet ge noemd. Dat is iets voor later. Wel wordt duidelijk gesteld dat lokale draagvlak belangrijk is om alles te laten slagen. Uit een enquête door een aantal inwoners eerder dit jaar bleek dat de inwoners daarover ver deeld zijn. Circa de helft is voor een rondweg en andere helft is tegen of heeft geen mening. SD DONDERDAG 25 NOVEMBER 2021 'Voor ieders veiligheid' - Ankie Smit, wethouder Schouwen-Duiveland GRIJPSKERKE Het is dagelijks zo druk op de doorgaande verkeersroute door Grijpskerke dat daar echt iets moet gebeuren. Dat blijkt uit een eerste studie in opdracht van de gemeente Veere. Wat er gaat gebeuren, dat staat echter nog lang niet vast. - Emile Calon De Minderbroederstraat in Zierikzee is één van de 44 straten waar vanaf 1 januari niet meer mag worden geparkeerd, zodat hulpverle ners daar in noodgevallen een vrije doorgang hebben. foto sandra schimmelpennink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 50