Verkeersdrukte in Grijpskerke zorgt voor problemen
Parkeerverbod voor 44 smalle straatjes in binnenstad Zierikzee
7
Tracé
Parkeren in smaiie straatjes
van de Zierikzeese
binnenstad is vanaf 1 januari
verboden. Bewoners met
een parkeervergunning die
hun auto niet meer voor de
deur kwijt kunnen, moeten
uitwijken naar officiële
parkeervakken verderop.
Een ander alternatief is de
parkeerterreinen aan de
randen van en net buiten het
centrum.
Marcei Modde
Zierikzee
De maatregel moet een vrije door
gang voor brandweer en ambulance
garanderen, legt verkeerswethou
der Ankie Smit uit. „Minimaal 3,5
meter is gewoon de wettelijke
norm waar wij aan hebben te vol
doen. We doen dit niet zomaar. Het
is voor ieders veiligheid."
Voor 44 straten tussen de stads
grachten gaat een totaalparkeerver
bod gelden. In een aantal straten
gold dat al langer. In 34 andere stra
ten wordt de parkeergelegenheid
beperkt tot die stukken waar het
nog wel breed genoeg is. Het besluit
is gebaseerd op basis van de weer
gave op de stadsplattegrond, eigen
metingen en signalen uit de klank
bordgroep met inwoners, aldus
Smit.
Brandweer
Maar of dat allemaal even realis
tisch is gebeurd, waagt binnenstad
bewoner Arjen de Roode te betwij
felen. Hij woont op de Slabbers-
werf. ,,Als mijn auto voor de deur
staat, kan er makkelijk nog een
vrachtwagen langs én ook nog de
deur open doen. De brandweer zien
we hier soms met oefeningen door
de straat rijden. Geen probleem.
Kijk, tien meter verderop wordt het
pas écht smal. Voor dat soort stukje
begrijp ik dat je daar niet mag par
keren. Dat doet nu al niemand."
De Roode hoopt dat de opmer
king van de gemeente dat bewo
ners tot het voorjaar hebben hun
ervaring met de gemeente te delen,
geen loze belofte is. ,,Zo hopen we
te leren of deze oplossing nog aan
gepast moet worden", staat in de
brief die dinsdagavond deels al
huis-aan-huis is bezorgd. Na die
periode worden de vakken netjes
bestraat en is de maatregel defini
tief.
Paraplu
De wethouder wil evenwel niet de
verwachting wekken dat er nog
veel zal veranderen. ,,De kans dat
we dit terugdraaien, lijkt mij klein.
Er is echt héél goed gekeken naar
wat kan en niet. Ik snap dat het ver-
velend is wanneer je gewend bent
dat je altijd voor de deur kan parke
ren. Maar er is ook niks mis mee om
een stukje verder te moeten lopen.
En als het regent, heb je daar een pa
raplu voor." Laden en lossen voor
Er is ook niks mis mee
om een stukje verder
te moeten lopen
de deur of iemand laten uitstappen
die minder goed ter been is, mag
nog wel.
Op naleving van het parkeerver
bod buiten de vakken, stroken of
pleinen wordt straks streng toege
zien door de gemeentelijk handha-
vingsdienst, zegt Smit. Ze verwacht
ook een positief effect op de ver
keersdrukte in de stad. ,,Als je weet
dat je niet in je eigen straat kan par
keren, rij je gelijk naar de plek waar
dat nog wel kan. Daarom hebben
we eerder al de Balie en straks ook 's
Heer Lauwendorp voor vergun
ninghouders gereserveerd. En als
dat vol staat, heb je altijd nog de
Hoofdpoortstraat of het Schelde-
plein."
Negatief
Van dat laatste is zeker niet ieder
een gelijk overtuigd, zo blijkt ook
uit de - overwegend negatieve - re
acties op sociale media. ,,Dan mo
gen ze die parkeerplaatsen wel iets
beter beveiligen", vindt Annemarie
Huurling. Peter Meganck vraagt
zich af 'waar de toeristen dan heen
moeten'. Daar heeft Martijn Hen
driks al de oplossing voor. ,,Schou-
wen-Duiveland leeft van toeristen.
Laat ze een mooie ondergrondse
parkeergarage bouwen."
Eerder dit jaar besloot het dagelijks
bestuur van de gemeente te onder
zoeken ofer iets moet gebeuren om
Grijpskerke te verlossen van de
grote verkeersdrukte. Die eerste
verkenning is nu klaar en maakt
duidelijk dat er dagelijks zo veel au
to's over de Hondegemsweg en de
Schuitvlotstraat rijden dat daar iets
moet gebeuren om het veiliger en
leefbaarder te maken. Officieel mo
gen er, gezien de aard van de weg,
maar zo'n achtduizend auto's per
dag passeren. Die limiet wordt
meer dan ruimschoots overtroffen.
Eerder dit jaar zei voorzitter Ad van
Broekhoven van de Dorpsraad dat
daar per dag gemiddeld twaalfdui
zend auto's rijden.
Toeristen
De studie wijst nu ook uit dat de
beide straten 'verkeerskundig be
schouwd niet geschikt zijn om de
huidige en zeker niet de toekom
stige aantallen auto's te verwerken'.
Want de onderzoekers vrezen dat
het de komende jaren daar alleen
maar drukker en drukker wordt.
Dat komt vooral omdat de ver
wachting is dat het toerisme de ko
mende jaren nog flink zal toene
men.
En heel veel toeristen die via
Middelburg naar de kust van Dom
burg tot Zoutelande willen, rijden
nu en straks via Grijpskerke.
Geluidsoverlast
Het vele verkeer zorgt er ook voor
dat het daar niet alleen heel druk is
C Een rondweg
rondom Grijpskerke
behoort tot de
mogelijkheden
en verkeersonveilig. Het heeft ook
nadelige effect voor de gezondheid
van de omwonenden. Het rapport
wijst op geluidsoverlast en ver
slechtering van de luchtkwaliteit
als twee van de gevolgen van dat
vele verkeer.
Waterschap
Samen met het waterschap en de
provincie wil het Veerse college nu
onderzoeken wat er gedaan moet
worden om ervoor te zorgen dat het
minder druk wordt op die door
gaande wegen in Grijpskerke.
Het college van burgemeester en
wethouders laat weten dat daarbij
ook gekeken wordt naar Aagtekerke
en Domburg. Want ook in die ker-
nen is het vaak heel erg druk met
auto's.
Een rondweg rondom Grijpskerke
behoort tot de mogelijkheden, zo
blijkt uit de eerste studie. Een mo
gelijk tracé wordt nog niet ge
noemd. Dat is iets voor later. Wel
wordt duidelijk gesteld dat lokale
draagvlak belangrijk is om alles te
laten slagen. Uit een enquête door
een aantal inwoners eerder dit jaar
bleek dat de inwoners daarover ver
deeld zijn. Circa de helft is voor een
rondweg en andere helft is tegen of
heeft geen mening.
SD DONDERDAG 25 NOVEMBER 2021
'Voor ieders veiligheid'
- Ankie Smit, wethouder
Schouwen-Duiveland
GRIJPSKERKE
Het is dagelijks zo druk op de
doorgaande verkeersroute door
Grijpskerke dat daar echt iets
moet gebeuren. Dat blijkt uit een
eerste studie in opdracht van de
gemeente Veere. Wat er gaat
gebeuren, dat staat echter nog
lang niet vast.
- Emile Calon
De Minderbroederstraat in Zierikzee is één van de 44 straten waar vanaf 1 januari niet meer mag worden geparkeerd, zodat hulpverle
ners daar in noodgevallen een vrije doorgang hebben. foto sandra schimmelpennink